Aanbesteding Regiotram leidt niet tot gunning

Zwolle – Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben besloten om het Regiotramvervoer tussen Zwolle en Kampen niet te gunnen. Uit de beoordeling van de inschrijvingen van Alstom en Arriva blijkt dat beide offertes juridisch niet voldoen aan de eisen van het bestek. Alstom heeft alleen een offerte ingediend voor het leveren en onderhouden van trams zonder een combinatie met een vervoerder. Arriva heeft aan haar offerte voor het tramvervoer voorwaarden verbonden. Gunning van het tramvervoer is hierdoor juridisch niet mogelijk. De uitkomst van deze aanbesteding is voor Gedeputeerde Staten aanleiding om samen met de gemeente Zwolle en Kampen en ProRail de mogelijkheden in deze situatie te verkennen. 

Eind 2010 is de concessie IJsselmond (bus- en tramvervoer in delen van Overijssel en Flevoland) voor het eerst aanbesteed. De concessie is destijds niet vergund omdat de gevraagde financiële bijdragen in de offertes van de vervoerders Syntus en Connexxion ver boven het beschikbare budget uitkwamen. Na een marktconsultatie hebben de provincies Overijssel en Flevoland en de gemeente Lelystad besloten de concessie IJsselmond op te splitsen in een busdeel en een tramdeel. Voor de Regiotram konden geïnteresseerde vervoerders tot eind november 2011 inschrijven. De busconcessie voor het streekbusvervoer in het gebied Noordwest-Overijssel (Kampen, Genemuiden en Steenwijk), Oostelijk Flevoland en de Noordoostpolder is eind januari 2012 in de markt gezet. Geïnteresseerde vervoerders kunnen offertes hiervoor tot 27 maart 2012 indienen.

Artikel delen:
Reacties 13
  1. Jammer voor de provincie en gemeenten. Dit is al de 2e keer. Dan maar gewoon de asfaltboer bellen en er een prachtige hoogwaardige busbaan van maken? Heb je een directe verbinding, zonder overstap, met Emmeloord.

  2. Er wonen genoeg mensen in Kampen-centrum, Ijsselmuiden en Stadshagen die er gebruik van zullen maken. Of misschien gewoon extra perrons/haltes aanleggen voor het bestaande kamperboemeltje?

  3. @Tramreiziger: Dat is mooi gezegd maar door de extra stops kun je dan niet in een half uur heen en weer. Moet er alsnog dubbel spoor komen en voor je dat hebt geregeld…Met de lichte tram (sneller optrekken en remmen) kan met dubbel spoor zelfs een 15-minuten dienst worden gereden.

    Ik blijf bij de busbaan. Goedkoper en beter voor de regio. Maar minder 'sexy' dan een tram en 'zónde' van de reeds gedane investeringen. Maar als je dan nagaat hoeveel belastinggeld het nog moet gaan kosten…

    Ook in Groningen spelen problemen met de tram. Daar maakt het projectteam de prognoses rooskleuriger dan ze zijn. Alles ten kostte van dit prestigeproject, terwijl je met goed en snel busmaterieel de reizigers 'ook wel wegkrijgt'.

    Ik hoop dat de provincie geen last heeft van de tunnelvisie en flexibel blijft. We zullen zien wat 't wordt.

  4. Toevoeging: de plannen voor de tram zijn in 2005 begonnen, met Job Klaassen aan het roer. De tram was toen hip in OV-land, er was geld zat en men wilde het ook doortrekken naar Oosterenk.

    In deze economische tijden en met het nieuwe busstation is een bus nog zo gek nog niet. Rechtstreeks Emmeloord-kampen-Zwolle-Deltion-Oosterenk!

  5. Een andere optie is volgens om de trein te laten rijden zoals dat nu het geval is. Geen toeters en bellen of extra stations, gewoon de huidige dienstverlening handhaven.

  6. Zal er wel nooit komen net als bv Ikea etc duurd erg lang voordat ze in Zwolle een besluit nemen was erg een aanwinst voor de regio hier.

    Over 20 jaar denken we terug was die fijne tram er maar :'(

  7. en wie draait er voor de aanbestedingskosten op??

    misschien kunnen Zwolle en Kampen zorgen voor exploitatie in eigen beheer.. levert banen op in Zwolle/Kampen.

    mm wie weet..

  8. Het Zwols college loopt steeds meer deuken op. Al met al kost dat klauwen met geld! ik bedoel een wethouder die nog altijd van zijn riante wachtgeld geniet. Naar verluid voor hem een grote vakantie!! Miljoenendebacle Stadshagen II, miskleun met kunstwerk Stadshagen, en straks bijpassen bij de nieuwbouw van de Fundatie. Ik heb er geen fijn gevoel bij.

Reageer