Isala klinieken nemen maatregelen om financiële crisis te voorkomen

De Raad van Bestuur van de Isala klinieken heeft besloten nog dit jaar de personele formatie terug te brengen met 250 arbeidsplaatsen om daarmee een dreigend financieel tekort af te wenden. Deze vermindering zal zo worden vormgegeven dat de kwaliteit en het niveau van de zorgverlening onverkort blijven gehandhaafd. Daarnaast zoeken de Isala klinieken in nauwe samenspraak met de medische staf mogelijkheden om kosten en opbrengsten van patiëntenzorg beter in evenwicht te brengen. Deze maatregelen zijn ingegeven door een sterk achterblijvend resultaat in het eerste kwartaal van 2007, waardoor de financiële positie van de Isala klinieken verder onder druk is komen te staan. Al eerder besloot de Raad van Bestuur om de nieuwbouwplannen tot 1 december van dit jaar uit te stellen, mede om redenen van tegenvallende ontwikkelingen in het resultaat.

De Isala klinieken hebben te maken met een financieringswijze van overheidszijde waardoor met name topklinische ziekenhuizen in toenemende mate in de problemen komen. Veel patiënten die hoogspecialistische, complexe zorg en dure geneesmiddelen nodig hebben, worden verwezen naar Zwolle voor behandeling. Hoewel de Isala klinieken behandelingen aanbieden die vergelijkbaar zijn met wat in academische ziekenhuizen gebeurt, wordt daarmee in de bekostiging volstrekt onvoldoende rekening gehouden. De Raad van Bestuur is dan ook van mening dat bij de inrichting van het met ingang van 2008 beoogde nieuwe zorgstelsel, zorgzwaarte en complexiteit een veel zwaardere rol moeten krijgen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

7 gedachten over “Isala klinieken nemen maatregelen om financiële crisis te voorkomen”

  1. 250 banen weg….in de verpleging of ook in het management?
    Weet welke groep dik het duurste is. Bovendien bevorderen ze de korte communicatielijnen (directe communicatie en besluitvorming) ook niet echt volgens mij.

  2. De ondernemingsraad van de Isala Klinieken in Zwolle is niet verrast, maar wel geschrokken van de reorganisatieplannen van het ziekenhuis.

    Volgens het bestuur moeten 250 banen geschrapt worden om een crisis te voorkomen. De OR wist al dat de financi?«le situatie niet rooskleurig is, maar vindt 250 banen erg veel. Zowel het ziekenhuisbestuur als de OR denken niet dat de reorganisatie gevolgen heeft voor de pati?«ntenzorg. De slechte financiele situatie zou het gevolg zijn van een verkeerde financiering door het Rijk. De Isala klinieken werken als een academisch ziekenhuis, maar worden daar niet voor betaald.
    Bron: RTV Oost

  3. Wie is er ziek, de pati?«nt de zorg of de regels.
    Ik word echt ziek van dit soort nieuws! Het lijkt wel of we leven in de vorige eeuw, een film die opnieuw wordt afspelen. Terug naar de jaren tachtig. Dat krijg je dus als je te lang in de zorg blijft werken.

  4. Als ik meemaak hoe er gepraat en overlegd en gepraat wordt en verder helemaal niets gebeurt, alles blijft hangen in besluiteloosheid, plannen gemaakt die maanden op de plank blijven liggen en vervolgens niet worden uitgevoerd of voor de zoveelste maal uitgesteld, zodat er eerst weer opnieuw over moet worden gepraat, dan weet ik wel waar die 250 plaatsen vandaan moeten komen.
    Niet bij diegenen die het echte handenwerk doen en nog echt geven om de pati?«nt en de zorg die een pati?«nt hoort te ontvangen. Want een ieder die bekend is in de Isala weet dat de kwaliteit hard is achteruitgegaan.
    Ga eerst je managementbestand en vergadercultuur maar eens doorlichten. En zorg dat je eens mensen aanneemt die besluiten kunnen en durven en mogen nemen en die luisteren naar wat de werknemer op de vloer nodig heeft om goed zijn werk te kunnen doen. De menselijke factor, hart voor je personeel en de pati?«nt is totaal verdwenen en je houdt ontevreden en ongemotiveerde werknemers over. Er valt genoeg te besparen en te motiveren, als management maar eens zou willen luisteren naar de mensen van de praktijk.

  5. sinds een aantal jaren is de patient de “klant” geworden. facilitair staat het sinds 5 jaar op papier dat het zo moet zijn dat je een klant bedient. niks meer patient :- … het is intjekken, serveren, oprotten!
    en dan zeggen dat de kwaliteit niet veranderd? sorry hoor maar het moet allemaal zo snel mogelijk dat een beetje extra aandacht niet mogelijk is, of je betaald er grof voor. want ze worden niet betaald als academische instelling… komen ze nu mee. dat hadden ze ten tijde van de bekend making van de naam isala direct kunnen oplossen naar mijn idee. dat zal allemaal wel veel tijd kosten maar kom op 7 jaren? zal wel komen door al die ad-intrems die komen en gaan en hen werk maar half af kunnen maken. en ze kosten handen vol geld!

    en wat betreft je personeel… om te beginnen 1 klein dingetje…
    maak van je medewerkers eerst maar weer eens medewerkers die je laat zien dat je ze waardeerd. bv… geef ze dat kopje soep terug van 5 jaar geleden. als je ziet wat er word weggegooid is het gewoon schandalig dat je deze mensen niet een soepje gunt maar het allemaal maar heel gewoon in de voedsel vermaler dropt. :-
    word je gesnaaid in de afwaskeuken dat je een oud kroketje naar binnen werkt dan mag je oprotten als hardwerkende onderbetaalde knaap.

    en wat betreft de zorg voor de in dementie-verkerende mensen… ik heb uren staan krabbben op met stront besmeurde bedden. lekker laten doorliggen want ze hebben het zelf toch niet meer door. 1 keer per jaar hun bedje schoonmaken :- , ze alsmaar weer hun oude kappotte ondergoed aantrekken want als dat versleten is dan zorgt de zorg daar niet voor maar dat is iets voor de familie om op te lossen..mmmm zorg?
    ik ben 5 jaar geleden uit dienst gestapt bij isala omdat er al wat behoorlijk onrust op de werkvloer te proeven was. na jou stem werd toen al niet geluisterd en nu klaarblijkelijk nog niet. succes

  6. Volgens mij moeten ze gewoon al die dure dokters en zusters ontslaan, meer aandelen uitgeven en de parkeerplaats privatiseren….. Dan krijg je een betere concurrentiewerking,.. Want nu is het allemaal de schuld van de overheid, dus beter verkopen we al onze collectieve eigendommen…. Eah-he! goed plan he!.. Nee?,.. waarom trappen we er dan met z’n allen in?….. Om te huilen dit…!.. en het is natuurlijk altijd de schuld van het laatste beetje overheid dat onze gemeenschappelijke belangen zou kunnen beschermen. Het artikel is een lobby om nog meer invloed van de burger af te pakken. Zometeen betaal je gewoon 1000 euro voor een pleister die ze dan ongetwijfeld op je mond plakken….. (..)

    Schandalig! Nu is het zorgsysteem ook ineens te duur en moet de premie omhoog. Dit had ik al een paar jaar geleden gezegt, maar zelfs nu lijkt niemand het te geloven… Dat er miljoenen zijn verspild aan reklame is geen probleem, en dat we in de krant, naast de duurbetaalde advertentie’s voor de zorg, een artikel terugvinden dat het aantal onverzekerden hand-over-hand toeneemt is ook geen issue.

    …….ga maar lekker door met die onzin… ik graaf wel een ondergrondse hut op de heide en ga op een dieet van gras en wortels leven…

  7. Een manager die niet kan begroten moet er gewoon uit. Zo zijn er nog wel een aantal kwaliteiten te benoemen die een manager moet hebben, het is toch net als je huishoudportemonnee, iets wat je niet hebt of kunt krijgen of kunt betalen kun je niet aanschaffen, je moet je idealen passend maken. Plannen moet je voorbereiden.

    Hoezo marktwerking. Wat heeft ons dat eigenlijk opgeleverd?

    Lof aan al die mensen in de zorg die nauw om de patienten en bewoners zitten, verzorging,verpleging en de ondersteunende diensten zoals fysiotherapie, huishoudelijke dienst,activiteitenbegeleiding, vrijwilligers etc. Zij kunnen het management vast wel tips geven waar het werkelijk omgaat.

Reacties zijn gesloten.