‘Dubbelgebruik’ parkeerplaatsen in deel binnenstad

Zwolle – Zwolle ziet goede kansen voor een slimmere verdeling van de parkeerplaatsen in de binnenstad. De inschatting is dat wanneer zowel binnenstadbewoners met een parkeervergunning als bezoekers van de binnenstad van alle beschikbare plekken gebruik kunnen maken het parkeren in het Zwolse centrum efficiënter maakt.

Tijdens een pilot van maximaal een jaar wordt beoordeeld of ‘dubbelgebruik’ van parkeerplaatsen bijdraagt aan een gastvrije Zwolse binnenstad. Dubbelgebruik van de in het Zwolse centrum beschikbare parkeerplaatsen kan ervoor zorgen dat op de juiste momenten voldoende (kort)parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor (bezoekers van) winkels, bedrijven en horeca en dat bewoners met een vergunning hun auto ook goed kunnen parkeren.

Locaties

De pilot wordt uitgevoerd op drie locaties: de Thorbeckegracht, de Potgieterssingel en het Van Nahuysplein. Concreet houdt de pilot in dat vergunninghouders in deze sector gebruik kunnen maken van alle parkeerplaatsen, én dat beschikbare parkeerplaatsen tegen betaling door andere parkeerders gebruikt kunnen worden.

Effectief

Door de verruiming van de parkeermogelijkheden brengt Zwolle in beeld of parkeren in de Zwolse binnenstad gebruikersvriendelijker kan worden. Net als bij andere pilots die Zwolle heeft uitgevoerd of die nog lopen, is de proef een goede manier om te testen of deze verkeersmaatregel effectief is. Als blijkt dat de pilot succesvol is kan Zwolle de resultaten gebruiken om de bereikbaarheid in de stad te verbeteren. Die innovatieve aanpak van de bereikbaarheid van Zwolle zorgt via maatwerk dat de Overijsselse hoofdstad uiteindelijk tot de top van de gastvrije steden van Nederland gerekend kan worden.

Evaluatie

De pilot duurt in principe een jaar. Gedurende die periode wordt geregeld beoordeeld of de pilot goed draait. Na een jaar wordt besloten of ‘dubbelgebruik’ van parkeerplaatsen een toegevoegde waarde hebben in Zwolle.

Artikel delen:
Reacties 13
  1. Ik lees: Gemeente Zwolle wil nog meer geld binnenhalen door ook kort parkeren op vergunningsparkeerplaatsen toe te staan. Zal leuk worden op de donderdagavonden.

  2. Nou, das lekker. Kun je als bewoner van de binnenstad nu nog slechter parkeren.

    In het weekeinde gebeurt het trouwens nu al vaak genoeg dat bezoekers bewust/onbewust op plaatsen voor vergunninghouders staan.

    Waarom wordt er niet meer verwezen naar de bestaande (en nieuw te bouwen) parkeergarages in de buurt en daar ook shuttles voor inzetten van en naar de stad?

    Door deze nieuwe maatregel lok je weer meer auto's de binnenstad in. Dit staat toch haaks op het beleid ten aanzien van een autoluwe binnenstad?

  3. Het beleid van de gemeente Zwolle is helemaal verkeerd opgesteld wat betreft het parkeren in de binnenstad.Men had bij het uitbreiden van het centrum veel beter moeten nadenken over het parkeren van bezoekers van het centrum.Maar neede heren gaan de stad autoluw maken met het geval dat bezoekers van buiten nu grotendeels naar apeldoorn gaan winkelen.Door het autoluw maken hebben veel Zwollenaren ervoor gekozen met de fiets naar het centrum te gaan.En nu is daar ook weer een probleem mee omdat voor de fietsen niet op de goeie plaatsen voldoende stallingen.Zo stapelen de problemen zich hier op en de gemeente doet er niet s aan dan alleen mensen er neerzetten die je de weg voor de fiets wijzen.De nieuwe markt was een mooi punt geweest toen de parkeerplaats gesloten werd om daar een grote fietsen stalling te maken

  4. Mee eens Binnenstad, het is meer regel dan uitzondering dat met name de plekken voor vergunninghouders worden bezet door mensen die in het weekend "eventjes" naar de markt gaan. Laden en lossen noemen ze dat dan, kolder. Dat heet gewoon boodschappen doen en je auto ergens neerzetten waar dat niet mag. M.i. ook een taak voor de politie, strengere controles uitvoeren en auto's laten wegslepen die ergens niet horen te staan. De regeling die de gemeente wil proberen heeft niets te maken met een beter parkeerbeleid, het spekken van de gemeentekas is het grootste doel, niet voor niets kiezen ze 3 zones binnen de gracht uit.

  5. In Assendorp is het ook zo dat er gebruik kan worden gemaakt van de vergunningplekken door niet-vergunninghouders. Hier werkt dat prima eigenlijk, niet echt last van. Maar ik kan me zo voorstellen dat in de binnenstad een ander verhaal is. Daar willen toch iets meer mensen gebruik van maken..

  6. Het lijkt mij zeer complex om dit te managen. Je mag er wel parkeerwachetrs bij zetten om het parkeren te organiseren, maar dat zal wel niet de bedoeling van het plan zijn 😉

  7. Het lijkt mij totaal geen optie om binnenstadbewoners hiermee te duperen!! Zo hebben zij inderdaad geen parkeerplek meer!! Gemeente Zwolle moet gaan leren inzien, dat er naar een andere oplossing gezocht moet worden. Zoals:
    – Gratis of iig zeer goedkoop Openbaar Vervoer naar de binnenstad, desnoods alleen gratis op piektijden.
    – Gratis pendelbussen naar parkeerterreinen van bv. Wehkamp of IJsselhallen.

  8. Met die nieuwe OV- kaarten vind ik het alleen maar ingewikkelder worden om met de bus naar de stad te gaan, in plaats van makkelijker. Dat wil zeggen… er zit zoveel gedoe omheen. Onze dochter is 4 jaar. Officieel moet zij dus ook een eigen OV- pas a 7 euro. En dat voor die misschien maximaal 20x per jaar dat we er gebruik van zouden maken. En dan loop ik dus als moeder mn dochter te managen en ondertussen ook 2 pasjes voor die apparaten te stoppen. IK WIL DE STRIPPENKAART TERUG!!!

  9. Dat kun je wel willen, maar gaat niet gebeuren. Beter leer je te leven met de OV-chip.

    Overigens kun je nog steeds gewoon een kaartje bij de buschauffeur kopen..

  10. Geinig… ze laten mensen betalen voor exclusief gebruik van bepaalde parkeerplaatsen. Vervolgens laten ze andere mensen ook nog eens betalen voor gebruik van dezelfde parkeerplaats. Jongens, dat gaat toch fout!

    Een zeer grote parkeergarage buiten het centrum maken met een goede busverbinding en je bent klaar!
    Bovendien zou een parkeergarage voor fietsen in de stad ook niet misstaan. En dan gewoon een garage met vele lagen.

  11. Alhoewel ik enerzijds begrip heb voor uw oplossing, lijkt het me anderzijds haaks te staan op de visie die naar mijn mening werd uitgedragen door de gemeente. Namelijk de binnenstad autoluw maken en het parkeren te beperken , daartoe werd de parkeerduur op de potgietersingel verkort en het aantal parkeerplekken beperkt. Althans dat heb ik tijdens de klankbordvergaderingen zo begrepen. Nu wordt het parkeren weer gestimuleerd.
    Deze beslissing heeft voor vergunninghouders op de potgietersingel een zeer grote negatieve invloed. 'S avonds en in het weekend is de parkeerdruk erg hoog door bezoek aan theaters bioscopen en restaurants, en zoals u al zei mensen laten zich niet hinderen door borden………… maar wel door boetes.
    Door die hoge parkeerdruk op de Potgietersingel s'avonds en in het weekend gaat het parkeren voor vergunninghouders, die overdag elders zijn er weer thuis komen, zo goed als onmogelijk worden. Nu is het al vaak belemmerd door niet-vergunninghouders, laat staan als het ' vrij ' gegeven wordt.
    Ik moet niet aan de zondag denken want dan is het kosteloos langdurig parkeren. Of gaat u dan ook betaald laten parkeren ?
    Verder gaat op het stuk vergunninghouders tegenover de sociëteit een gevaarlijke situatie ontstaan, het zal een gaan en komen worden van parkeerders op zoek naar een plek op een eenbaansweggetje dat doodloopt en waar niet gekeerd kan worden, het is vragen om moeilijkheden, frustratie, gevaarlijke voetgangerssituaties en het verkeer vastzetten. Voetgangers kunnen er namelijk dan nauwelijks meer lopen terwijl het juist de bedoeling was dat het meer park zou worden.
    De regeling dat vergunninghouders kunnen parkeren op betaal-parkeerplekken, is geen oplossing omdat deze altijd vol zijn. Anders hoeven die parkeerders ook niet op vergunninghoudersplekken te parkeren…..
    Worden vergunninghouders gecompenseerd voor dit ongemak?
    😮

  12. In Maastricht woonde ik ook midden in de stad. Toen ik eenmaal een baan (en auto) had ben ik nog enkele jaren in mijn studentenappartementje blijven wonen.
    Ook daar zijn grote delen met parkeerplaatsen voor vergunninghouders. Maar de echte oplossing is veel beter: parkeergarages voor vergunninghouders.
    Eerst had ik een vergunning in een openbare garage. Met als nadeel dat je ook in de rij moet wachten als de garage vol zit, maar er voor jou wel nog een plekje is. Daarna kreeg ik een plek in een garage die enkel voor vergunninghouders is. En dat is gewoon verreweg de beste oplossing! Er was altijd plek; iedereen had gewoon een vaste plek. De garage wordt netjes gehouden, want alle huurders voelen zich verantwoordelijk. Je hoeft nooit te wachten om naar binnen te kunnen rijden, want anderen hebben er niets te zoeken.

    En laat de dagjes mensen dan maar rondjes rijden op zoek naar een parkeerplaats. Of gewoon op de transferium parkeerplaats parkeren.

    Eindconclusie wat mij betreft is nog altijd: wanneer leren gemeentes nu eens ruimte voor parkeren te reserveren?!? Nieuwe gebouwen worden nog altijd opgetrokken met verreweg meer werkplekken (in geval van kantoorgebouwen) of appartementen (in geval van woontorens) dan dat er parkeerplaatsen aangelegd worden! Nog altijd worden nieuwe gebouwen gebouwd en nieuwe wijken aangelegd met de aanname: "Het openbaar vervoer is hier goed geregeld en de andere mensen kunnen met de fiets; dus niemand hoeft met de auto hier te komen". Wanneer leert men nu eens, dat dat niet het geval is?!?

Reageer