Ontmoeting en respect op geslaagde Interculturele Dag

Zwolle – Het verhogen van de tolerantie, het kweken van begrip en het wegnemen van vooroordelen. Dat was de insteek van de Interculturele Dag die donderdag 19 april door de Internationale Schakelklas en de opleiding Onderwijsassistent van Landstede gezamenlijk werd georganiseerd. En dat doel is bereikt. ‘Ik ben hier al zeven maanden’, zegt Reza Rezaie uit Afghanistan. ‘Maar zo’n mooie dag als vandaag heb ik nog niet meegemaakt! Nederlanders zijn nog aardiger dan ik dacht.’

culturele_dag.jpg

Toen de Internationale Schakelklas (ISK) van Landstede twee jaar geleden van de Assendorperdijk naar de Fuchsiastraat verhuisde, bleek er onder de verschillende leerlingen af en toe nogal wat onbegrip te heersen. ‘Eerst hadden onze leerlingen een gebouw voor zichzelf, nu maken ze deel uit van een echt mbo’, vertelt Nona Hully, docent van ISK. ‘Daar waren ze heel trots op, maar er waren af en toe ook wel wat wrijvingen. Op een gegeven moment ben ik aan derdejaars studenten van de opleiding Onderwijsassistent gaan uitleggen wat ISK inhoudt: dat de leerlingen gewoon een opleiding willen gaan doen, maar daarvoor eerst de Nederlandse taal en cultuur moeten leren kennen. De studenten reageerden leuk: ze vonden dat we dit aan meer mensen moesten uitleggen om het onderlinge begrip te vergroten. Dus toen hebben we besloten om deze Interculturele Dag te organiseren, met 117 leerlingen ISK en 125 studenten Onderwijsassistent.’

Misverstanden opheffen

Ceremoniemeester van de Interculturele Dag was Peter Vader. De kleur rood stond centraal: rood is contact, de kleur van de liefde, signaalkleur. Er lag daadwerkelijk een rode draad door de aula in de Fuchsiastraat, waar het gebeuren plaatsvond en her en der zag je rode clownsneuzen. Na een ontmoetingsuur volgden verschillende workshops. ‘Het ging bijvoorbeeld om koken, drama, fotografie, clownerie, spel, muziek en video’, vertelt Jaap van Driezum van de opleiding Onderwijsassistent, die samen met Nona Hully, Ingrid Marissink en Ilonka Endeman de dag organiseerde. ‘Het waren non-verbale workshops waarbij je weinig taal nodig had om contact te maken. Deelnemers ontdekten al doende dat ze bijvoorbeeld familie hadden die bij elkaar in de straat woonden of bij elkaar op de voetbalclub zaten. Ze ontdekten ook dat er grote misverstanden kunnen verstaan door de cultuurverschillen. Waar bij ons een duim omhoog zoiets betekent als ‘prima’, betekent dat in andere culturen ‘ik wil seks’. Kijk, dan heb je toch wel een heel groot communicatieprobleem als je dat niet weet. In andere landen draagt de manier waarop de meisjes zich hier kleden een heel andere boodschap uit dan in landen waar mannen normaliter zelfs nauwelijks de ogen van een vrouw kunnen zien. Als je dat soort dingen weet, ga je al heel anders met elkaar om.’

Natafelen

‘Ik heb een ontzettend leuke dag gehad’, zegt de 14-jarige ISK-leerlinge Katy uit Amerika. ‘Nederlandse mensen wisten nog niet alles van ons, maar dat is vandaag wel veranderd.’ ‘Ja’, zegt Bile. Hij is 17 en komt uit Somalië. ‘We hebben nu met elkaar kennis gemaakt. We hebben samen gekookt en ik vond het heel leuk. Het helpt wel voor meer begrip.’ Ook de 17-jarige Reza uit Afghanistan is heel positief. ‘Ik zit hier nu zeven maanden op school, maar dit is de allerleukste dag die ik gehad heb. Nederland is een prachtig, vrij land. Ik vind de mensen hier geweldig.’ Priscilla (17) is student Onderwijsassistent. ‘Het is ongelofelijk hoe goed zij al Nederlands kunnen spreken’, zegt ze. ‘We moesten inderdaad aan de ISK-leerlingen wennen toen ze hier pas bij ons in het gebouw op school zaten.’ Sander is het daar mee eens. ‘Ze gingen bijvoorbeeld heel raar met de meisjes om. Maar als je je dan wat meer in de cultuur verdiept, snap je dat beter. In Somalië zijn de vrouwen heel anders gekleed en daar werken ze volgens mij ook helemaal niet.’ ‘Dat klopt’, zegt Bile. ‘Ze hebben geen baan en ze dragen hoofddoeken. Bij drama ging Priscilla uitbeelden dat ze ging vissen. Bij ons vissen de vrouwen niet. We hebben vandaag veel van elkaar geleerd. ‘Dat denk ik ook’, zegt Katy. ‘Ik vond het eerst lastig om hier naar school te gaan, maar nu is het een stuk beter.’ ‘In het begin van de dag zat iedereen een beetje verlegen bij z’n eigen groepje’, zegt Sander. ‘Maar aan het eind van de dag zit iedereen gezellig door elkaar en deed iedereen mee. Dat zegt heel veel over deze dag.’ ‘Het is niet zo dat we nu allemaal ineens hele dikke vrienden zijn geworden’, concludeert Priscilla. ‘Maar we hebben wel contact gemaakt en zullen af en toe best wel eens naar mekaar zwaaien. Het begin is er!’

Geslaagd

De dag was heel geslaagd volgens de organisatoren. ‘Mensen zijn enthousiast geraakt. Er kwamen allerlei ideeën opborrelen. Zo opperde iemand om een maatjesproject tussen de studenten van de verschillende opleidingen te gaan organiseren. En men suggereerde om volgend jaar een ‘Fuchsiastraatbrede’ Interculturele Dag te organiseren. In ieder geval staat deze dag niet op zichzelf, maar is het waarschijnlijk het begin van andere mooie dingen die we zouden kunnen organiseren. We hebben in ieder geval ons doel bereikt. Het ging over ontmoeting en respect, we wilden de onderlinge tolerantie verhogen en vooroordelen wegnemen en dat is zeker gelukt. Op sommige mooie momenten gingen mij de rillingen over de rug en ik denk dat iedereen die vandaag aanwezig was er in ieder geval mooie herinneringen aan over heeft gehouden.’

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

2 gedachten over “Ontmoeting en respect op geslaagde Interculturele Dag”

  1. Het was een fantastische dag waarbij er over en weer veel begrip en respect gekweekt is. Ook bij de workshop Video die ik samen met Ayse gaf werd duidelijk hoe men verschillend tegen bepaalde dingen aankeek.

    Zo moesten de leerlingen van de verschillende opleidingen woorden aan elkaar uitbeelden (Hints) die de ander dan raden moest. Dat gaf in het begin bij sommige groepen wel even wat gefronste wenkbrauwen. Dat vonden ze raar om te doen maar na aan elkaar gewend te zijn geraakt kwam men los. Deze uitbeeldingen werden dan gefilmd en mochten ze later zelf monteren. Deze beelden werden ’s middags, samen met alle andere workshops, gepresenteerd. Al met al een zeer geslaagde dag.

Reacties zijn gesloten.