Fundatiefusions in teken van Wil Bouthoorn

Zwolle – In de reeks Fundatiefusions is vanaf 22 mei in de hal van het stadhuis in Zwolle werk van Wil Bouthoorn te zien. Bouthoorn (1916-2004) behoort tot de kunstenaars die na de Tweede Wereldoorlog de figuratieve schilderkunst in Nederland een krachtige nieuwe impuls gaven. De getoonde schilderijen zijn afkomstig uit de kunstcollectie van de Provincie Overijssel.

wil_bouthoorn.jpg

Eind jaren veertig vond Wil Bouthoorn, samen met andere Hagenaars als Hermanus Berserik en Jan van Heel, in de moderne schilderkunst van de Ecôle de Paris het nieuwe élan waaraan na vijf jaren van artistieke stilstand grote behoefte was. De perfecte synthese tussen figuratie en abstractie van internationaal bekende meesters als Picasso, Matisse en vooral Georges Braque bleek hem op het lijf geschreven. Voor Bouthoorn was schilderen een voortdurend balanceren op de grens tussen enerzijds de herkenbare voorstelling en anderzijds de autonome zeggingskracht van vormen, lijnen en kleuren – de kunstenaar als koorddanser.

De expositie die vanaf 22 mei te zien is in het stadhuis van Zwolle toont een kleine maar fraaie en geconcentreerde selectie werken van Bouthoorn uit de jaren vijftig. Dat is de periode die gezien mag worden als de meest bepalende fase in zijn ontwikkeling als kunstenaar. De schilderijen zijn afkomstig uit de kunstcollectie van de Provincie Overijssel, die de werken in de jaren zeventig en tachtig verwierf van Paul Citroen. Bouthoorn en Citroen kenden elkaar van de Haagse kunstacademie, waar Citroen les gaf en Bouthoorn tussen 1937 en 1940 een van zijn leerlingen was. Later ontstond er tussen de twee een hechte vriendschap, gebaseerd op wederzijdse waardering. De onderwerpen van de schilderijen zijn nog goed herkenbaar. In bijna alle gevallen gaat het om figuren in de ruimte, maar nergens heeft Bouthoorn geprobeerd een zo naturalistisch mogelijke illusie te creëren. Minstens zo belangrijk voor hem was het abstracte spel van de ene kleur tegenover de andere, de expressie van een aanzwellende en weer afnemende lijn, de confrontatie tussen een rond en een hoekig vlak, de ruimtelijkheid van licht naast donker. Daarmee zijn deze werken als het ware een aankondiging van de voorstellingsloze schilderijen uit de jaren tachtig en daarna, waarmee Bouthoorn zijn naam definitief vestigde.

Bouthoorn onttrok zich grotendeels aan het artistieke strijdgewoel dat de naoorlogse kunstwereld in Nederland in zijn greep hield. Hij had genoeg aan zijn eigen gevecht met de verf. In kritiek op de maatschappij of provocatie van het volk had hij geen trek. Hoewel het werk van Bouthoorn met zijn grote expressieve kracht niet ver verwijderd is van de destijds revolutionaire kunst van Cobra, voelde hij zich eerder verwant met iemand als Piet Mondriaan. “Wil Bouthoorn”, zo constateerde Wim Beeren, voormalig directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam, dan ook terecht “bleek even radicaal als Mondriaan in de erkenning en waardering van de essentiële schilderkunstige elementen."

FUNDATIEfusion
Museum de Fundatie ondergaat dit jaar een spectaculaire uitbreiding en heropent in december 2012. Dat betekent niet dat collectie en tentoonstellingen in 2012 niet te zien zullen zijn. Naast diverse exposities in en rond Kasteel het Nijenhuis organiseert het museum in de loop van 2012 onder de noemer FUNDATIEfusions een reeks compacte presentaties van hoog niveau op openbare plekken in de stad Zwolle. Kijk voor een overzicht van de verschillende FUNDATIEfusions op www.museumdefundatie.nl

Het werk van Wil Bouthoorn is vanaf 22 mei in de hal van het stadhuis te zien. Entree gratis. Maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. Bezoekadres: Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle. Exacte data en openingstijden: 038-498 3138.

Artikel delen:

Reageer