Dit is een Politiek Log. Wil je iets kwijt wat niet van toepassing is op een van de vele nieuwsberichten, dan kan dat hier.
Iedere bezoeker kan op deze plaats zijn politieke pennenstreken, quotes en opmerkingen kwijt. De redactie probeert na ongeveer 500 reacties dit log van een vervolg ( Politiek Log 50 ) te voorzien. Ga gerust je gang!
Als verkiezingen iets zouden veranderen, waren ze allang verboden 😮
Maak melding
😀 Weet je al op welke partij je gaat stemmen?
Maak melding
iig nooit meer op de pvda: ook al ken ik een paar leuke leden/anhangers.
Maak melding
Dat heb ik al zo vaak gedacht, maar zie weinig alternatieven. Bovendien vind ik Samsom een hoopvol begin hebben gemaakt. Jammer van dat stomme ideetje over bevallingsverlof. Hij kan het beter houden bij de zaken die er écht toe doen.
Maak melding
Begin langzaam de balen te krijgen van wethouder de Heer. Mooie sprookjes maar helaas geen draagkracht en gevoel voor de inwoners van Zwolle en omgeving. Het enige wat telt is het opleuken van zijn CV om de overstap te maken naar de landelijke politiek, waarbij hij, net als de meeste politici, een chaos achterlaat waar Zwolle de komende jaren mee opgezadeld zit. Wat moeten wij met deze gast?
Maak melding
is het een persoonlijke vendetta, Kees? Of zijn er andere wethouders die het wel goed doen volgens jou;)
Maak melding
Wat doet hij verkeerd, Kees, en waarmee leukt hij zijn CV op?
Maak melding
Blok vs Samsom. Blok begint met framing en cliché’s en luistert selectief. Zou het nog werken? Zo goed is de staat van dienst van de VVD niet de laatste anderhalf jaar. En het Lenteakkoord deugt niet op de cruciale hervomingsvoorstellen. Alle woningmarktpartijen (koepel woningcorporaties, vereniging eigen huis, makelaars etc) geven aan dat de voorstellen voor hervorming van de woningmarkt averechts werken. Idem wat de voorstellen voor de arbeidsmarkt betreft. Mijn analyse is dat de VVD met CDA een stomme zet hebben gedaan door met de gedoogsteun van de PVV te gaan regeren. Daardoor konden ze geen samenhangend pakket maatregelen nemen. De PVV wilde immers haar eigen ‘dingetjes’. Nu wanhopig snel een akkoord in elkaar gedraaid met CU, GL en D66. En dat leidt aan hetzelfde euvel: geen consistent pakket maar wel een waar iedereen zijn ‘dingetjes’ in herkent (beetje hervormingen, beetje groen, beetje sociaal).
Maak melding
‘Rutte blunderde met val kabinet’ (Nos & Joop o.a. volgens link onderin)
Oud-VVD leider Wiegel: ‘Coalitie had zelf begroting moeten opstellen’ … ‘Delen Kunduz-akkoord na verkiezingen terugdraaien’ … Bevreesd voor de stille kracht van Roemer
Hans Wiegel, voormalig VVD-leider en levendig liberaal mastodont, is erg ongelukkig met het Kunduz-akkoord. Hij stelt in de betaalde editie van het AD dat het akkoord tot stand is gekomen als gevolg van ‘een grote strategische fout’, namelijk de in zijn ogen nodeloos snelle val van het kabinet.
Er gaat iets met met de partij van de altijd goedlachse premier Mark Rutte. De VVD duikelt in alle peilingen alsof het de introductiekoers van Facebook is. Bij Maurice de Hond worden de liberalen in grootte (24 zetels) alweer met een zetel gepasseerd door de PVV.
De daling komt nu begint door te dringen wat het Kunduz-akkoord allemaal inhoudt, zoals de afschaffing van de belastingvrije kilometervergoeding. Wiegel stelt dat die maatregel niet alleen de vermogenden maar ook de bouwvakker ‘een hap centen’ gaat kosten.
Hij stelt tegelijkertijd dat het akkoord niet in de rotsen staat gebeiteld. “Er moet perspectief geboden worden: een aantal maatregelen kan straks weer teruggedraaid of gecompenseerd worden.”
Volgens Wiegel heeft Rutte geblunderd door na het klappen van het Catshuis-overleg meteen ontslag in te dienen. Hij noemt dat ‘buitengewoon onverstandig’. VVD en CDA hadden volgens hem gewoon zelf tot half september de miljoenennota moeten schrijven. Nu is het akkoord vooral het werk van D66 en is de coalitie het initiatief kwijt. Hij roemt de alertheid van Alexander Pechtold die het Kunduz-akkoord uit de grond stampte: ‘knap gedaan’.
Hi ziet SP en PVV als grote concurrenten van zijn partij, daar moeten de kiezers weggehaald worden. De VVD-prominent vindt tegelijkertijd dat de PVV niet als regeringspartner moet worden uitgesloten: ‘Dan lever je jezelf over aan links.’ Hij waarschuwt ook voor de stille kracht van SP-leider Roemer.
“Roemer zegt niet zoveel. Da zou wel eens heel verstandig kunnen zijn. Want hoe minder je zegt, hoe minder mensen aanstoot aan iets kunnen nemen.”
Van dat laatste devies lijkt hij zich zelf overigens weinig aan te trekken.
Hans in het AD: Kunduz-akkoord ‘strategische fout’ van VVD
Stijllozen: De VVD schiet door naar een begrotingsobsessie. Dat zei PvdA-leider Diederik Samsom in het tv-programma Knevel en Van den Brink. Samsom ging in het programma in debat met VVD-leider Stef Blok.
Maak melding
@Dame op 28 mei om 23:17
Ik heb gisterenavond de discussie tussen Blok en Samsom ook gezien. Blok doet de werkelijkheid voorkomen alsof het Kunduzakkoord/de 3% eis het enige alternatief was terwijl Samsom meerdere alternatieven op tafel legt. Het werd daarom nooit een echt gesprek om tot oplossingen richting de toekomst te komen. Het is duidelijk dat met een dergelijke opstelling van de VVD een Paars Plus coalitie uitgesloten is. Dit werd ook nog eens bevestigt door de opstelling van Hans Wiegel die een hernieuwde samenwerking met de PVV ten allen tijde prefereert boven samenwerking met links. Met de krimp van het CDA, versmalt het ooit zo stabiele politieke midden steeds verder.
De laatste opiniepeilingen van 27 mei jl. laten het volgende beeld zien:
SP 30 (+15)
PVV 25 (+1)
VVD 24 (-7)
PvdA 21 (-9)
D66 16 (+6)
CDA 14 (-7)
Groen Links 6 (-4)
ChristenUnie 6 (+1)
SGP 3 (+1)
Partij voor de Dieren 2 (+1)
Overige partijen 2 (+2)
VVD+CDA+D66+Groen Links+ChristenUnie 66
Paars Plus 67
SP+PvdA+Groen Links+D66 73
VVD+PvdA+CDA 59
VVD+PVV+CDA 63
Ipsos Synovate laat op 25 mei jl. een ander beeld zien:
VVD 30
SP 27
PvdA 25
PVV 20
CDA 16
D66 16
Groen Links 5
ChristenUnie 5
Partij voor de Dieren 3
SGP 2
50Plus 1
Als deze lijn zich voortzet tot aan 12 mei stevent Nederland af op een Griekse situatie in die zin dat het politieke midden krimpt als gevolg van de groei op rechtse en linkse uitersten van het politieke spectrum. En dat is een hele slechte zaak, maar ook verklaarbaar als het midden zichzelf oplost door maatregelen als het belasten van het woon-werkverkeer etc.
Maak melding
Mark Verheijen, VVD-gedeputeerde uit Limburg over de formatie bij de provincie, waarbij ze weer met de PvdA in zee willen. Dat kan daar ook omdat de provincie geen staatsschuld heeft en er geen zaken vooruit geschoven kunnen worden… Lekkere teksten om een andere partij te verleiden mee te doen. Hij is ook kandidaat-Tweede Kamerlid en zegt doodleuk dat de VVD maatregelen uit het Lenteakkoord na de verkiezingen gaat terugdraaien. Elke geloofwaardigheid raakt zoek. Ongelooflijk.
Maak melding
Elrey, ik vind dat Samsom het niet slecht doet, maar wel dat het sterker zou zijn wanneer hij de grote lijnen van zijn visie beter vasthoudt, toelicht en zich minder laat verleiden tot details. Het Lenteakkoord geeft genoeg voer om tegen te opponeren, zeker nu de VVD er ook al afstand van neemt. Deze gelegenheidcoalitie lijkt er alles aan gelegen om het maatschappelijk middenveld te schofferen, zowel vakbond en werkgevers (pensioenakkoord) als de woningmarktpartijen (gezamenlijk plan om problemen woningmarkt op te lossen). Daar snap ik niks van. Zeker niet met oog op Regeerakkoord waarin staat dat de kracht van de samenleving benut gaat worden (“we geven Nederland terug aan de Nederlanders”).
Maak melding
@Dame
Ik vind juist dat Samsom teveel op de inhoud zit. Effectiviteit = deskundigheid x acceptatie. Kortom iets meer acceptabele verkiezingsretoriek en iets minder inhoud dan wint de PvdA de verkiezingen. Het is een gotspe dat eenderde van het electoraat volgens de peilingen op extremistische partijen stemt.
Maak melding
De euforie wordt al getemperd.
http://nos.nl/artikel/378370-ec-maak-haast-met-hervormingen.html
Maak melding
In aanvulling op de kritiek van Kees op meneer de heer heb ik wel wat dingen die aan te merken zijn op deze non-valeur. De VVD heeft bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen beloofd de problematiek rondom “de verkeersknip” in Stadshagen op te lossen. De VVD was niet weg te slaan uit het Winkelcentrum om campagne te voeren. Als inwoner van Stadshagen snap ik niets van die hele discussie, maar dat terzijde. Nu, 2 jaar later is dat zogenaamde probleem nog steeds niet opgelost. Wel is er door meneer de Heer een onderzoek gedaan (wat om en nabij de 100.00 euro heeft gekost) wat hetzelfde heeft opgeleverd als wat al eerder was onderzocht. Weggegooid gemeenschapsgeld dus! Nu komt meneer de heer met de “brilante” oplossing om de parkeergarage onder het winkelcentrum in de spits te gebruiken als sluiproute. Te belachelijk voor woorden, want daarmee wordt de luiheid van sommige Stadshagenezen beloond en onveilig bovendien! Ik spreek uit ervaring, want de automobilisten crossen werkelijk als idioten door de parkeergarage heen. Enkele overtredingen; Parkeren op plekken waar dat niet mag, tegen de rijrichting inrijden, veel te hard rijden, geen voorrang verlenen aan mensen die van de roltrap af het zebra-pad oplopen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een parkeergarage is geen doorgaande weg volgens mij dus is dit hele plan een farce! Tegelijkertijd wil meneer de Heer de onveiligheid aanpakken op het oversteekpunt aan de Belvederelaan, vlak naast de basisschool. Inderdaad een erg gevaarlijk kruispunt. Echter door toe te staan dat er door de parkeergarage gereden mag worden, wordt de drukte op deze oversteekplaats en dus ook de onveiligheid alleen maar groter! Een compleet idioot voorstel dus van een partij met een hele grote mond, maar daden ho maar! En hier is meneer de Heer verantwoordelijk voor! Verder moet die hele discussie omtrent de de knip nu eens de wereld uit. De knip was er, is er en blijft er. Iedereen die in Stadshagen woont of is gaan wonen weet/wist dat. Dus niet piepen en gewoon wat vaker de benenwagen of de fiets pakken. Moest ik vroeger ook van mijn ouders. Niks mis mee dus!
Maak melding
@Stadshagenees Over de ‘knip’ zijn we het helemaal eens. Staaltje van onnadenkende kiezersbeloftes doen om nadien de onmogelijkheid ervan te ontdekken. Ik meende dat de gemeente die sluiproute door de garage wilde belemmeren en dat mensen eerst boven een uitrijkaart moesten halen, maar hoor van mensen dat ze zo door kunnen rijden. Idioot. Het zijn niet de kinderen die lui zijn, maar de ouders. Hoor ook verhalen dat ouders met de geparkeerde auto ’s de toegang tot instellingen blokkeren, wat ook gevaarlijk kan zijn omdat hulpdiensten er niet bij kunnen.
Dat is het enige feit dat ik ken en dat wethouder De Heer persoonlijk aangerekend kan worden. Is wel een wat belegen feit. Kees doet voorkomen alsof er nieuwe zaken zijn die hij verkeerd aanpakt. Welke dan?
Maak melding
Hier lees ik weleens een andere suggestie… Mis nog wel de andere partijen die inmiddels eenzelfde omvang hebben.
Maak melding
@Dame
De VVD is kampioen verkiezingsbeloftes doen niet alleen op lokaal niveau maar ook op nationaal niveau. De partij voor ‘hardwerkend Nederland’ zadelt dezelfde harde werkers op met een reiskostenbelasting en een BTW verhoging na 1,5 jaar flauwekulpolitiek met als hoogtepunten/wapenfeiten 130 Km/uur en een dierenpolitie. 1,5 jaar lang de crisis, de crisis laten en zich nu profileren als één van de vijf redders des vaderlands. En dan durft VVD-corryfee en rechts reactionair Hans Wiegel nog te stellen dat een hernieuwde samenwerking met extern gesponsorde haatzaaier Geert Wilders te prefereren is boven samenwerking met links.
Vandaag ook nog wat ‘aanbevelingen’ uit Brussel. Het Kunduzakkoord wordt als een stap in de goede richting beschouwd, maar voert volgens Brussel nog niet ver genoeg. De hypotheekrenteaftrek moet worden afgeschaft, de huren moeten worden verhoogd, de pensioenleeftijd moet nog verder worden verhoogd en de 3% is heilig.
En begrijp ik nou goed dat in Knevel en Van den Brink werd gesteld dat Olli Rehn en de Europese Commissie ons adviseren om op 12 september niet op PVV, SP of PvdA te stemmen?
Opmerkelijk trouwens dat in het Kunduzakkoord relatief mineure bezuinigingen op kunst, cultuur en natuur zijn omgezet in zwaardere bezuinigingen die elke Nederlander direct in de portemonnee (dagelijkse kosten levensonderhoud) treffen (bv. eigen risico zorg in twee jaar tijd zo goed als verdubbelen) alsof steeds meer Nederlandse huishoudens al steeds meer moeite hebben om aan de stijgende lasten te voldoen!
Ik vrees dat op 12 september het politieke midden zichzelf heeft opgelost aangezien het extremistische partijen als de PVV en de SP wel heel makkelijk wordt gemaakt. Beide partijen zijn in de huidige peilingen nu al goed voor 1/3 van de Tweede Kamerzetels…
Maak melding
ELRey / De politieke ⤽zwaargewichten⤝ in Den Haag (en ook hier niet) snappen het nog steeds niet, het gros van de kiezers stemt naargelang de vulling van hun portemonnee. Ideologische prietpraat werkt niet, als de kiezer ziet dat minieme bezuinigingen op kunst, cultuur en natuur omgezet worden in forse lastenverzwaring als b.v. de forensenbelasting, dan zijn de rapen gaar.
Partijen en politici als b.v. Samsom, Rutte, Pechtold, Sap en anderen worden niet door het volk achterna gelopen, maar de kiezer gaat op zoek naar de partij en politici die zijn portemonnee het best gevuld houdt, en daarmee zijn standpunten het best verwoord.
Dat is het beste te zien bij Wilders en Roemer: Zij lopen achter het volk aan, zij laten het volk horen, wat zij graag willen horen. Geen zweverige ideologische prietpraat, waar ze na drie minuten bij in slaap vallen, maar zij verwoorden wat er onder het volk leeft. Dat is volgens andere partijen populisme, maar je kan ook zeggen ⤽Politiek op maat!⤝ 😉
Maak melding
Elrey, ik weet niet of je analyse klopt dat relatief mineure bezuinigingen op natuur en cultuur zijn omgezet in zwaardere bezuinigingen die iedereen raken. Mijn beeld is dat die zwaardere bezunigingen er sowieso zouden komen om de 3% volgend jaar te kunnen halen. Dat staat los van de bezuinigingen op natuur en cultuur. En zo “mineur” waren die bezuinigingen niet wanneer je het afzet tegen de uitgaven op die terreinen. Op cultuur werd 20% bezuinigd en op natuur maar liefst 75%. Van de rijksuitgaven gaat ca een kwart naar zorg, voor cultuur minder dan 1% en natuur minder dan 0,5%. Daar valt niet genoeg te halen om tot de 3% te komen, ook al zou je de hele post schrappen.
Maak melding
Vanmiddag Tof Thissen op de radio over de situatie dat steeds meer mensen (50%) buiten de hypotheek een lening hebben. Zijn verklaring was dat we nog niet veel hebben gemerkt van de crisis en dat dit zichtbaar is in het ongewijzigde uitgavenpatroon, nu deels gefinancierd met een lening. Hoe is dit verhaal te rijmen met het scherp dalende consumentenvertrouwen?
Ook grappig dat hij aangaf pas vorig jaar zijn studielening te hebben afbetaald. Vreemd, want deze moet binnen 10 of 15 jaar zijn afbetaald en zo jong is Thissen toch niet meer?
Maak melding
Ben benieuwd.
Maak melding
Duidelijk. De journalistiek is volledig ingepakt door door voorlichters etc. Politicy stellen de voorwaarden. Als daar niet aan voldaan wordt komen ze niet. Dat is mijn conclusie van ‘De waan van de dag’
Maak melding
DES, Asbest, Roken, Q-koorts… Bij alles werd in Nederland steeds gewacht met maatregelen op onomstoten bewijzen.. en dus te laat. In alle landen om ons heen wordt gewaarschuwd dat je maar beter voorzichtig kunt zijn met straling van mobiele telefoons. In Nederland niet. – (Zembla)
Alle onderzoeken van de industrie zeggen dat er niets aan de hand is.
Eenvoudige aanbevelingen:
– Handsfree bellen
– SMSjes sturen.
– Draag de telefoon niet op je lichaam.
Maak melding
Mooi: Frits Wester verklaart zich schatplichtig aan ‘DeMart’.:D in Knevel en van de Brink
Maak melding
makke boel hier
Maak melding
Vind K&vdB hélemaal nixxx. Maar heb Wester/Smeets-moment ook gezien bernard. Mooi, vind Mart ook heel goed. Voor Frits komt het natuurlijk ook beter uit Mart als zijn voorbeeld te noemen, dan andere CDA-spindocters.
Slap lulverhaal van Wester over CDA-plannen. Moest tussen 23:00 en 0:00 iemand ophalen uit onze mooie binnenstad….nou die dame die beschouwde op radio 1 had wel wat (zo te horen) onmisbaars en negatiefs gevonden! Met name iets ronduit skofferends mbt “intergratie”….dan durven ze hun programma “Iedereen” te noemen. :):):) Waarom kwam niemand anders met die bevindingen 😮 Ok dat ex-CDA-spindoctor Frits daar niet mee kwam, kan ik nog begrijpen.
Maak melding
Forenzentaks lijkt van de baan
Vier van de vijf Kunduz-partijen trekken hun handen van het plan af
Het een van de meest omstreden onderdelen van het Kunduz-Lente-akkoord: het plan om de reiskostenvergoeding te gaan belasten, ook voor de ov-reiziger. Naar nu blijkt willen alle partijen er weer van af. Alleen D66 heeft zich er nog niet tegen uitgesproken.
De Volkskrant schrijft:
De VVD zal in haar concept-verkiezingsprogramma afstand nemen van de maatregel uit het Lenteakkoord, die de vergoeding voor reiskosten belast. Dit bevestigen bronnen binnen de partij, die eraan toevoegen dat er in het najaar nog tijd genoeg is om de begroting aan te passen. Het CDA kiest in het vrijdag gepresenteerde verkiezingsprogramma in plaats van afschaffing voor verlaging van het onbelaste deel van de reiskostenvergoeding. GroenLinks-leider Jolande Sap zei donderdag dat ze de maatregel niet wil laten gelden voor treinforensen. Iets vergelijkbaars zal staan in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie.
Maak melding
Dan het hele akkoord (zie 18:36). Wij wisten dit natuurlijk al lang, maar het is nu ook gemeten:
Kunduzakkoord, akkoord zonder draagvlak
Maak melding
Dat verhaal over dat speelgoedpistool in dat filmpje komt bij mij inderdaad ook overdreven over. Verder ook een leuke blog.[/url]
Maak melding
Hmm, vind het nogal smakeloos, Bernard, die tekst die er bij staat. Heb gisteren naar Apocalypse WOII zitten kijken en dan komt die vergelijking van die wietpas met een jodenster helemaal rauw binnen.
Maak melding
Tja Dame, Je moet echt zoeken naar goede tv.
Brandpunt is het ook “niet helemaaal meer”, als zelfs de stijllozen de gisteravond-uitzending zo recenseert
Maak melding
Die wietster gaat inderdaad te ver, Dame. Had het daarom hier inderdaad beter niet neer kunnen zetten.
Het ging mij om het feit dat de invoering van de wietpas averechts lijkt te werken.
Maak melding
Aardig Thomas & Bert-ééntweetje over Europa.
Maak melding
Chat of pollog? Nou ja, hier maar. Omdat de TTTTT nogal een spreekbuis is gebleken van rechtsevingersaflikkend NL.
Adjunct Telegraaf op non-actief wegens duistere bijverdiensten
Topman ontving geld van boekenuitgeverij … Krant maakt schoon schip: bordeelbezoek niet langer vergoed
NRC Handelsblad onthult dat een medewerker van De Telegraaf die tot begin dit jaar deel uitmaakte van de hoofdredactie op non-actief is gesteld wegens schending van de interne integriteitsregels. Paul Rijpkema ontving van een uitgever duizenden euro’s per titel over boeken die journalisten van de krant, zoals misdaadverslaggever John van den Heuvel, schreven.
Hoe de kwestie precies in elkaar steekt is onduidelijk. Wel staat vast dat bij de krant niemand op de hoogte was van de betalingen. Een Telegaaf-journalist die de betalingen uiteindelijk ontdekte durfde dat niet aan de hoofdredactie te melden omdat Rijpkema daar zelf deel van uit maakte.
Na de onthullingen van Zembla over de belangenverstrengeling van ster-verslaggever Martijn Koolhoven is de zaak alsnog aan het rollen gekomen. De krant voert nu een interne operatie uit om schoon schip te maken en accepteert geen dubbelrollen meer. In het verleden was dat geen enkel probleem. Zo kon entertainmentjournalist Henk van der Meijden op zijn Privé-pagina theaterproducties aanprijzen die door zijn eigen privébedrijf werden gemaakt. Ook journalist Martijn Koolhoven ging verder dan tot nu toe bekend was. Hij prees onder meer bij herhaling een bungalowpark aan waar hij zelf een vakantiewoning bezat en verhuurde.
De krant wil af van die cultuur en ook geen onduidelijke betalingen meer.
NRC Handelsblad (betaalde toegang) citeert plaatsvervangend hoofdredacteur Arno Reekers:
⤸Bordeelbezoek declareren zullen wij nooit meer goedkeuren.⤝ Als lid van de hoofdredactie kreeg Reekers de afgelopen jaren duizenden declaraties onder ogen. Daar zaten een enkele keer bonnetjes van bordelen tussen, zegt hij. En ook die werden goedgekeurd. Dat is straks verleden tijd. Binnenkort gaan er voor journalisten van de grootste krant van Nederland (oplage 600.000) strengere gedragsregels gelden. (…) Koolhoven was een van de journalisten die bonnetjes van een bordeel indienden, vertelt Reekers in het hoofdkantoor van de Telegraaf in Amsterdam. Daar ging Koolhoven met relaties heen. Hij trainde ook VVD-politici, gaf pr-adviezen, schreef onder schuilnamen (Martin Choucours en Pierre Dubois) voor bladen van bevriende ondernemers, over wie hij in De Telegraaf berichtte en met wie hij privé zaken deed.
Koolhoven stelt in een reactie dat de bonnen drank betroffen en geen seksuele diensten. Koolhoven kwam in opspraak omdat hij, zo toonde Zembla aan, iemand de grond in schreef die een zakelijk conflict had met een bevriende ondernemer. Kort na de onthullende uitzending van Zembla is Koolhoven vertrokken bij De Telegraaf, volgens eigen zeggen ‘in goed overleg’.
Ten tijde van die Zembla-aflevering gold nog het oude zwijgbeleid van de krant – ‘geen commentaar’ – maar ook dat is verleden tijd. In NRC Handelsblad vertelt de hoofdredactie over de pogingen af te rekenen met de sjoemelcultuur op de redactie. Rijpkema is op non-actief gesteld nadat duidelijk werd dat hij nevenactiviteiten verzwegen had:
Bronnen binnen en buiten de redactie melden dat met Rijpkema meer aan de hand was. Hij zou privé verdiend hebben aan boekenuitgaven waarvoor hij als adjunct eindverantwoordelijk was. Het ging volgens bronnen om zo??n 5.000 euro per boek. De betalingen van een externe uitgever waren niet bekend bij auteurs of hoofdredactie, stonden niet in contracten en werden gedaan zonder dat er facturen gestuurd werden. (…) Rijpkema informeerde de andere leden van de hoofdredactie niet over zijn bijverdiensten, wordt duidelijk in het gesprek met de adjuncten Reekers en De Haas. Zij zeggen dat ze niets wisten van de betalingen buiten de royalty??s om. Rijpkema is op non-actief gesteld. De Telegraaf is een intern onderzoek begonnen. Reekers: ⤸Het wordt nu onderzocht. Voorlopig is hij vrijgesteld van werk.⤝ De zaak wordt, conform de nieuwe aanpak, niet op zijn beloop gelaten.
NRC Handelsblad:Journalist Telegraaf op non-actief gesteld
[/url] NRC zelf overigens ook niet altijd even positief in ’t nieuws. Zie o.a. de Youp van zaterdag op ’t chatlog.
Maak melding
weer minder
En in Duitsland weer verbeterd? Het ligt natuurlijk niet aan het regeringsbeleid 🙁
Maak melding
Tjeenk Willink: Democratische rechtsstaat is verzwakt door privatisering
Maak melding
Vond dit, van ’t weekend, interessant op sargasso (Steeph):
PvdA 25% zuiniger dan VVD in de laatste 40 jaar
Eergisteren, PvdA & Begrotingen[/url], lieten we zien dat de uitspraak van VVD fractievoorzitter Stef Blok als zou de PvdA niet zuinig kunnen zijn al voor de periode 1996-2011 geen stand hield.
Dankzij het noeste werk van Wouter Leenders (VWO6-scholier…lege link naar Twitter maar via Google vanalles over te lezen) hebben we nu een overzicht van ruim 40 jaar te pakken. En de conclusie is dat PvdA gewoon 25% zuiniger is dan de VVD tijdens het regeren.
Wilt u zelf proberen een veel genuanceerder beeld uit de gegevens te halen, hieronder de spreadsheet. Laat ons vooral het resultaat weten.
Maak melding
Deze speech zou Mark kunnen houden
Maak melding
Ik snap die spreadsheet niet: de PVV heeft toch nooit geregeerd? En wat is nu uitgezocht: het saldo van regeringen of is het saldo toebedeeld aan de minister van financiën?
Maak melding
@Bernard Dat snapte ik. Ik hoorde laatst Armand (weet je wel, van “Ben ik te min”) die op een vergelijkbare maniet ageerde tegen de wietpas. Beetje jaren 70-stijl, meteen met het zwaarste geschut komen.
@Dick, Apocalypse World War II is een heel mooie documentairereeks met veel authentiek filmmateriaal van soldaten en burgers. Het voelt alsof je er midden in zit. Gruwelijk. We mogen ons gelukkig prijzen dat wij geen oorlog hebben meegemaakt.
Wat Brandpunt betreft, dat heb ik ook gezien. Vond het best een aardig item. Het schetste scherp de sociaal-economische problematiek van Oude Pekela en de effecten die dat heeft op de tolerantie naar de mensen uit het asielzoekerscentrum (“loop ik met een tasje uit de Aldi, zie ik hun met 3 tassen lopen”, “ze lopen allemaal op nikies, die kan ik niet betalen”). Toch stof tot nadenken? Ik associeer OP altijd nog met die clown en de massahysterie, hoewel ik laatst uit een artikel over de arts die het destijds aanzwengelde begreep dat er wel degelijk iets aan de hand is geweest wat misbruik betreft. De reactie in Nederland daarop spoort dan weer met wat iemand zei, namelijk dat er geen aandacht is voor de problemen in Oude Pekela waarbij hij stelde “dat ze toch ook Nederlanders zijn”.
Maak melding
@ Dame, lijkt me terecht dat die VWO-6 scholier PVV meetelt als dé partij om wie dit drama-demissionaire Kabinet draaide…dé gedoger die mee onderhandelde over het regeerakkoord en 7 weken mee mocht praten over de bezuinigingen en
hervormingenDe conclusie is dus dat PvdA gewoon 25% zuiniger is dan de VVD tijdens het regeren.Let op de toevoeging: Wilt u zelf proberen een veel genuanceerder beeld uit de gegevens te halen, hieronder de spreadsheet. Laat ons vooral het resultaat weten.
—————-Andere invalshoek (plaatje krijg ik niet gekopieerd (zie de SP-georiënteerde site sargasso.nl——————————-
De partijen die tijdens hun regeerperiode gemiddeld het laagste begrotingstekort realiseerden waren respectievelijk D66 en PvdA. Niet VVD, niet CDA.
Vandaag kwam Steeph (1 van de kanjers daar) met nog meer feiten
CDA :o[/url]
Nog niet genoeg? Dan een rijtje met het percentage jaren met een begrotingsoverschot (volgens Eurostat) gedurende regeerperiodes:
CU: 67%
PvdA: 44%
CDA: 33%
D66: 30%
VVD: 27%
Maak melding
Apocalypse World War II klinkt interessant.
Brandpunt-item dit keer helemaal met de stijllozen eens 9:30.
Maak melding
Nogal wat bagage lijkt me De nieuwe dame van Buitenhof[/url]
Maak melding
Ik kon die spreadsheet niet openen, Dick. Wel is volgens mij algemeen bekend dat de PvdA degelijke en zuinige ministers van financiën levert. Lieftinck, Vondeling, Duisenberg, Kok en Bos. Geldt trouwens ook voor die van andere partijen, Zijlstra, Andriessen, Ruding en Zalm. Van der Stee (CDA) was een negatieve uitzondering. Nu kan een minister van financiën in zijn eentje weinig uitstukken (denk maar aan Andriessen die aftrad omdat hij te einig steun kreeg voor zijn bezuinigingsplannen), maar het geeft wel aan dat de meeste partijen goed doordrongen zijn van het belang van een goed beheer van ’s Lands schatkist.
Het historisch nieuwsblad heeft een verkiezing onder financieel deskundigen gedaan van de beste minister van financiën van de 20e eeuw:
Lezenswaardig artikel http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/25202/verkiezing-van-de-beste-minister-van-financien.html
Maak melding
Hoe interpreteer je dit citaat van GS, Dick?
Komt wel overeen (in grove termen weliswaar) met mijn interpretatie.
Maak melding
Dacht ik ook Dame: degelijke en zuinige ministers. De aanleiding voor diverse stukjes was de ongenuanceerde aanval van Blok in het zeker niet onafhankelijke K&vdB. Samsom ging er niet eens op in.
Bedankt voor de link.
Maak melding
@ Dame, haha ja helemaal in de stijlloze geenstijl stijl. Dat moment (foto 9:30) was voor ons aanleiding om te zappen. Tjonge jonge het spul moet zelf ook ondertiteld worden. Lachen ook dat het CDA “het Fries als erkende taal” oid in haar program heeft opgenomen. Stijllozen en voorkeur….vandaag, na al die jaren van steun een anti-Geert topic gelijk ook 1245 reacties 😀
Maak melding
Dick, als je wat verder naar beneden al de reacties had gelezen, was je misschien tot een andere conclusie gekomen. Of komt jou conclusie je beter uit?
Steeph onderstreept de conclusie van Johannes met ⤽Hulde!⤝
Johannes | 30 mei 2012 | 19:24
Jammer dat Sargasso een bron heeft gekozen waar alleen cijfers van de afgelopen 15 jaar beschikbaar zijn. Wat meer historische data zou interessant zijn, nu is de steekproef nogal klein.
Wat Sargasso nogal negeert is dat daden van een kabinet natuurlijk pas op langere termijn effect hebben. Sargasso kijkt simpelweg naar jaar X en rekent het overschot/tekort van dat jaar aan de partijen die dan in het kabinet zitten. Ik heb de berekeningen van Sargasso wat uitgebreid. Volgens mij heb je als kabinet weinig invloed hebt op de begroting van dat lopende jaar, die is immers al bij de Algemene Beschouwingen van het jaar daarvoor vastgesteld. Wel heeft een kabinet invoed op de begroting van het jaar daarna. Zat een partij in jaar X in de regering, dan heb ik daarom steeds gekeken naar het begrotingstekort/overschot van jaar X+1. Dit heb ik verder op dezelfde manier gedaan als Sargasso hierboven.
En dat levert het volgende op:
Het gemiddelde begrotingstekort in het jaar nadat een partij in de regering zat:
PvdA -1.36
CDA -2.13
VVD -0.57
D66 -0.33
CU -3.40
PVV -3.00
Hier scoren VVD en D66 dus het best, CU en PVV niet (maar eigenlijk is dat die laatste twee imo niet zo heel erg aan te rekenen: ze zaten maar 1x in de regering en toevallig net in slechte periodes, wrong place, wrong time). Er kan mijns inziens nog steeds niet gezegd worden dat de PvdA aan het potverteren is, want 0,8% meer begrotingstekort is nou ook weer niet zo dramatisch.
Dan net als bij Sargasso het percentage regeringsjaren met een begrotingsoverschot (volgens Eurostat) in het opeenvolgende jaar:
PvdA 33%
CDA 33%
VVD 36%
D66 40%
CU 33%
PVV 0%
Hier bijna een vrij evenwichtig beeld, waar wederom VVD en D66 wat beter scoren.
En natuurlijk zegt dit nog steeds niet zoveel, omdat je als kabinet beleid initieert dat gevolgen heeft voor meerdere jaren. En komende kabinetten bouwen daar weer op voort, etcetera. Maar dat in kaart brengen is een beetje onbegonnen werk, ook omdat beleid weer bijgestuurd wordt etc.
Steeph | 30 mei 2012 | 20:32
Hulde!
Overigens zitten er in het stuk twee linkjes naar eerdere artikelen die wel een langjariger beeld laten zien (mn mbt de staatsschuld).
Het is dat eurostat niet verder terugging, anders had ik het graag gedaan.
Maak melding
Dus VVDer, hoe je het ook wendt of keert, de poging tot framing van de PvdA door VVD/CDA als ‘spending party’ vindt geen grond in de cijfers. Ik heb zelf de pest aan deze goedkope manier van politiek bedrijven. Er zijn genoeg inhoudelijke verschillen van inzicht om de discussie over aan te gaan. Dat is interessanter en illustratiever voor de verschillende posities dan de telkenmale herhaling van oneliners.
Maak melding
Goeiemorgen VVD-er, ook Steephs reactie lezen en niet alleen de enkele reactie plaatsen die je past
Reken maar dat http://www.sargasso.nl en de VWO-6 leerling weten waar ze het over hebben. Kijk anders eens wat vaker op Sargasso? Dit was (dank Dame) idd het doel: hoe je het ook wendt of keert, de poging tot framing van de PvdA door VVD/CDA als ‘spending party’ vindt geen grond in de cijfers. Er zijn inmiddels minstens 4 topics over. VVD lijkt net als bij vorige verkiezingen, het debat in de richting van de cijfers te willen drukken. Alsof hun de economie hebben uitgevonden. Maar cijfers zijn, zoals we weten, vaak voor meerdere uitleg vatbaar.
Maak melding
Dit vind ik vreemder van de site van Nina Brink en haar breekijzerende man
En dit omgevingswet Sprekende laatste zin
Maak melding
Hoe is het eigenlijk bij de buren?

Maak melding
De digitale buren en hun (voormalige?) helden Mark, JK en Greet (in de comments Eurodictatuur, Mark krijgt terug waar ie aan meewerkte
Maak melding
Ookal in de ijskast de plannen rond het H-woord zou je bijna aan politieke spelletjes denken. Na de plannen die D’66, van de Kunduzcoalitie, alleen nog omarmden[/url]
Goed nieuws: Shell verwacht dalende olieprijs & Homotherapie niet langer vergoed
Maak melding
Vervolg op 10:19 plan 3
Maak melding
Maak melding
CDA en de tabakslobby
Lekker handige eigenschap ook voor iemand met zoveel commissariaten…iets niet kunnen herinneren:
Maak melding
Tweet van de dag
di 05 juni 2012
Maar goed dat ⤪#vijfpartijenakkoord⤬ geen vijfpuntenakkoord was. Anders hadden we de naam regelmatig moeten bijstellen
Ron Fresen
Maak melding
Dick.
Maar onze Min.van Tabak krijgt vast een award om trots op te zijn>:(
http://www.skipr.nl/actueel/id11043-vws-genomineerd-voor-marlboro-man-award.html
Maak melding
Verdrietig dat dit nog nodig is:
Filmpje over opvang uitgeprocedeerde vluchtelingen in Drents Diep
Maak melding
Twee tweets van Dibi Tofic:
Ik hoop dat Groenlinks nog de weg omhoog kan op pakken.
Maak melding
Het zou mooi zijn, maar ik geloof het niet:
Pechtold heeft zicht op 20 zetels.
D66 blijft volgens mij hangen rond de 15 zetels en zakt zoals in ieder geval de laatste keer de laatste week onder het aantal van wat de peilingen aangaven.
Ik vind Pechtold eigenlijk helemaal niet zo sterk. In bijna elke toespraak van hem vind je wel sneren naar andere partijen. Irriteer ik me aan. Een partij als D66 heeft dat niet nodig.
Maak melding
Sinterklaas is niet links[/url] vanuit een heel andere hoek dan de diverse topics eergister.
Mooi setje tabacs-promotors. Jan-Kees de J. en Elco B. vanuit de Christelijke hoek. De minister van tabak zelve Edith S. vanuit de neo-Liberale hoek. En maar met droge ogen blijven zeggen: “Roken is slecht en kost ONS, via de Zorgrekeningen, veel geld”. >:(>:(>:(
Maak melding
Het wordt steeds duidelijker dat het rechtse gebral over linkse potverteren meer en meer gaat lijken op onzin gebral.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/06/cda-en-vvd-blijken-niet-zuiniger-dan-potverterende-pvda/
Maak melding
Hoe kun je hier nu nog voor zijn?
Reuters: F-35 production quality worries Senate panel
& Nu: Per toestel WEER duurder
– Is de behoefte er uberhaupt of word ie gecreeerd?
– Zo ja, kunnen we niet met minder uit?
– Is er een goedkoper alternatief?
– We kunnen onze order nog annuleren maar hoe ver/diep zitten we in afspraken met het bedrijfsleven?
– Is er een limiet aan het (altijd fors naar boven) bijstellen van de verwachte JSF-kosten….het zal nu al een keer of 15 zijn gebeurd.
– Is dit allemaal verantwoord, zeker in een recessie? Gaat de mens dan niet boven oorlogsmaterieel?
– Wat kunnen we leren van de diverse landen die hun bestelling hebben bijgesteld/geannuleerd?
– Gaan “politieke spelletjes” alle argumenten te boven?
Maak melding
Het komt bij mij over als prestige en gelijk willen krijgen.
Het is moeilijk zo niet onmogelijk om alleen op basis van argumenten te kijken naar de aanschaf van de JSF. De stellingen zijn betrokken. Bovendien zullen er ook nog wel wat lobbyisten actief zijn.
Die JSF komt er en het gaat ons heel veel geld kosten.:'(
Maak melding
Begreep dat in de komende Kabinetsperiode beslissingen zullen worden genomen. Wat dat betreft is de grotere aanwezigheid van de SP nog niet zo verkeerd. Zgn actiegroepen/anti-militaristen/pacifisten van GL zijn er na Kunduz volgens mij niet meer. Die draaien zo met Draai’66 en het Christelijk Draai-appel richting pluche; principes? Misschien bij de buren?
Maak melding
Kunduzkneuzen? Oja, lulden ook nog namens de werkgever
Maak melding
Dat akkoord bevat veel groffe bezuinigingen. En iedereen denkt dat ie het hardst gepakt wordt. Dus moet er voor de verkiezingen gezegd worden dat er na de verkiezingen heel wat teruggedraaid moet worden, wat vervolgens niet zal gebeuren.
Het wordt even slikken. En volgend jaar nog een keer slikken, maar dan voorzichtig weer gaan bouwen. Intussen Europa democratischer maken. (EC-leden gekozen/benoemd door het EP, Partijen in het EP niet meer nationaal, maar Europees. Ik wil op een Italiaan of een Fin kunnen stemmen.)
Maak melding
We zullen zien wat nog teruggedraaid/veranderd kan worden. Hoop doet leven, want ik vind het een bezuiniginsgedrocht van CDA-VVD. Waaraan de andere 4 maanden de tijd hebben gehad iets kleins toe te voegen. Wat ik het meest mis zijn de hervormingen. In de zorg, mbt de hele belangrijke arbeidsmarkt, de huizenmarkt etc.
Maar Rutte-1 (incl met gedoger, demissionair Kunduzbezuinigingen) staat bekend als visieloos, rechtsevingersaflikkend en éigen koopkracht eerst. Dus daar kun je niet heel veel van verwachten.
Europa democratischer maken…ben ik ook voor…dan komt dit wel heel slecht uit (ook zo voor de verkiezingen):
* Bondskanselier Merkel vindt dat de lidstaten van de Europese Unie stap voor stap meer bevoegdheden moeten overdragen aan Europa. Van een monetaire unie moeten we overgaan naar een politieke unie, zei ze vanochtend voor de Duitse televisie.
Ze wil daarbij niet wachten op landen die die stap nog niet willen maken. De zogenoemde bereidwillige landen zouden een kopgroep kunnen vormen om de integratie in Europa te versnellen.
De lidstaten moeten volgens Merkel toegroeien naar een meer gezamenlijk begrotingsbeleid. Een monetaire unie alleen is in haar ogen niet voldoende.
Geen doorbraak
Merkel waarschuwde voor te hoge verwachtingen voor de Europese top van eind deze maand. Dan staat opnieuw de economische crisis bovenaan de agenda. Tot een grote doorbraak zal de top niet leiden, zei ze.
De Duitse bondskanselier krijgt kritiek uit andere landen omdat ze te veel op bezuinigingen zou hameren. Haar reactie daarop is dat economische groei alleen bereikt kan worden met een solide begrotingsbeleid.
Maak melding
Premier Rutte en kroonprins Willem-Alexander brengen definitief geen bezoek aan de wedstrijden van het Nederlands elftal in Oekraïne. Dat hebben bronnen vanavond gemeld aan RTL Nieuws.
————————————-
Waar zijn deze snuiters bang voor en/of weten “we” het weer beter? En als we later in Polen spelen, dan gaan ze wel? Stelletje schijnheiligen.
Maak melding
Klopt, schijnheilige en achterbakse politiek. Geen vuist durven maken tegen heule grote landen waar je economische relaties mee hebt. Dan kijk je gewoon massaal weg. Een handvol demonstrerende landgenoten werd uitgelachen. In Oekraïne gingen er zelfs veel stemmen op om door WEL te gaan een statement te maken.
WK voetbal 2018 in Rusland….tja, dat is natuurlijk veel te groot om in een slecht daglicht te vallen. Bij zulke landen moet je slijmen. Dit moet kunnen:
* De federatieraad in Rusland heeft woensdag een wetsverandering goedgekeurd waarmee demonstreren in de straten van Rusland aan banden wordt gelegd.
* Vandaag: ‘Rusland zou Syrië-resolutie nog steeds vetoën’ ASTANA – De recente slachtpartijen in Syrië hebben Rusland, een oude bondgenoot van het Assad-bewind, niet van mening doen veranderen.
2022 in Qatar…Zou het er wat mee te maken hebben dat daar enorm veel geld zit? Dat (Zwitserse voorzitter) Blatter alleen maar corruptie aan zijn kont heeft hangen? Gekocht kampioenschap? Het hoeveelste en vinden we dat allemaal wel goed?
De Olympische Zomerspelen van 2020 worden gehouden in Tokio, Madrid of Istanbul. De drie steden zijn woensdag door de eerste selectieronde van het Internationaal Olympisch Comité gekomen.
– Hoe zwaar moet de politieke situatie en de wel of niet wil van Turkije om bij de EG te horen, meespelen?
Reken maar dat bij de verantwoordelijken voor toewijzingen van megagrote sporttoernooien….principes niet meetellen. De overleden Samaranch was voortdurend omgeven door schandalen. Allemaal gerelateerd aan zelfverrijking.
Ach ja, principes. Politiekleiders huilen krokodillentranen……als het kan, anders lachen ze wel (weg). Zeker het opperhoofd van NL, waar de pleepotsmijtende kroonprins ook voornamelijk koopman is. En als het moet natuurlijk een ‘beetje dom’ doet over zijn schoonvader. Zomaar een werkstuk over de OS en corruptie
Wim-Lex heeft een IOS-match (van wiki)
Afrika waar hij een puisant optrekje kocht….die ie ook weer als de bliksem moest verkopen.
Maak melding
Tjonge jonge wat een klucht toch, wat een de marchandeer met mensen en hun gevoelens en wat een diskwalificatie weer van DE POLITIEK:
NOS: Advies Raad van State in la weggestopt… COC: Spies past vertragingstechniek toe om weigerambtenaar te handhaven
Demissionair minister Liesbeth Spies houdt het advies van de Raad van State over de weigerambtenaren bewust achter. Dat melden bronnen aan de NOS. Spies zou al weken in het bezit zijn van het langverwachte advies, maar deze willens en wetens achterhouden.
Maak melding
En daar staat Min.Leers dan met 2 lege handen na zowat 2 jaar als opgejaagd wild door de grote gedoger Europa is ingestuurd.:)
http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/article/detail/3267548/2012/06/08/Leers-neemt-zijn-verlies-regels-gezinshereniging-blijven-hetzelfde.dhtml
Maak melding
Ook Bleker stapelt afgang op afgang.
Het briefje
Zijn draaien
Zijn mediageilheid
Het meedoen aan CDA-verkiezingen met (lotgenoot die ook voor een groen blaadje koos) Pipo Sjek
Leek ie gister even op het goede spoor: Compromis over ritueel slachten….Bleker gaf daar toen aan dat hij liever afspraken maakt met de betrokken joodse en islamitische organisaties en de slachthuizen dan dat hij de vrijheid van godsdienst beperkt. MAAR:
De Eerste Kamer wacht sindsdien op de nu gemaakte afspraken. Het vervolg van het in december afgebroken debat in de Senaat staat voor 12 juni op de agenda.
Weet nog dat ie zijn 1e plan over Hedwige…hoe allemachtig lang geleden al wel niet!?….bracht alsof het al rond was. Nu kost het alleen al aan proceskosten met Europa en België skeepies extra. Tja Bleeker, moet je als goed Christen je afspraken maar nakomen.
Nu wil ie voor het vallen van het mes nog ff “scoren”. Het onderwerp kan in elk geval al niet meer voor de verkiezingen door beide Kamers worden geloodst. Wel een aardige aanzet tot discussie.
Dierenquotum
Maar ik dacht dat de Kamer uberdruk was en zelfs geen tijd voor écht belangrijke zaken als 9:48 heeft 😮
Maak melding
Spies II (na 9:48):
De wetsvoorstellen voor het boerkaverbod en het verbod op de dubbele nationaliteit kunnen nog voor de verkiezingen behandeld worden in de Tweede Kamer.
google maar eens op “spies dubbele nationaliteit”
zouden Geert’s vrouw en Maxima nog een dubbele nationaliteit hebben?
Maak melding
@ drama 6:”52. Ze zullen inderdaad wel naar Polen gaan >:(>:(>:(
Hypocriete angsthazen: gewoon wegkijken, misschien heb je er later nog wat aan.
Maak melding
SP en PvdA sturen aan op een lijstverbinding voor de verkiezingen. Eerder liet PvdA-leider Diederik Samsom al weten een lijstverbinding met de SP wel te zien zitten.
Het SP-partijbestuur vergadert vanavond over de kwestie. Partijsecretaris Hans van Heijningen verwacht dat het bestuur instemt.
—–
Maak melding
‘Spanje gaat dit weekeinde noodhulp aanvragen’ (VK)
Maak melding
Stoelendans bij PVV
Laurence Stassen wordt leider Europese fractie … Barry Madlener komt terug naar Den Haag Laurence Stassen, de vrouw die eerder dit jaar de coalitie met CDA en VVD liet klappen omdat ze het vertrouwen van het CDA verspeelde, stapt op als leider van de PVV-fractie in de provincie. Ze wil zich meer concentreren op Europa luidt de officiële verklaring. Haar salaris als Statenlid raakt ze niet kwijt omdat ze de dubbelfunctie naast het drukke werk in Brussel officieel gewoon aanhoudt.
Maak melding
wordt er ook nog een PVV-er van miljoenenfraude verdacht 😮
Maak melding
Politieke invloed op gevoel van inwoners
Minder criminaliteit, maar meer angst door media en politiek
Criminoloog Jan van Dijk onderzoekt al twee decennia criminaliteit in de Westerse wereld: Die is de afgelopen tien jaar overal sterk afgenomen
De criminaliteit in de Westerse wereld is de afgelopen tien jaar sterk gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van de criminoloog en hoogleraar victimologie Jan van Dijk. Toch hebben veel mensen het gevoel dat criminaliteit juist toeneemt. Dat komt volgens Van Dijk mede door berichtgeving in de media en politici die angsten aanwakkeren. De Volkskrant interviewde hem, omdat hij dit jaar de Stockholmprijs krijgt, de hoogste onderscheiding in zijn vak.
Dankzij het onderzoek van Van Dijk zijn cijfers over criminaliteit internationaal te vergelijken, schrijft de Volkskrant (papieren editie).
Van Dijk:
“Al twintig jaar bevragen wij de inwoners van verschillende landen over hun ervaringen met misdaad, naar hoe ze door de politie zijn behandeld en wat ze vinden van de straffen die worden opgelegd. Zo kun je gegeven over criminaliteit verzamelen en internationaal vergelijken. Bij officiële criminaliteitscijfers kan dat niet, omdat de wetgeving en de werkwijze van politie en rechtbanken per land verschillen.”
Over de resultaten van zijn onderzoek zegt Van Dijk:
“In het juryrapport staat dat de mist rond criminaliteitscijfers dankzij het onderzoek is opgetrokken. Nu staat vast dat overal in de Westerse wereld criminaliteit de afgelopen tien jaar sterk is gedaald.”
“Helaas is het zo dat de bevolking van veel landen de daling onvoldoende beseft, mede als gevolg van sensationele berichtgeving in de media en politici die op die angsten inspelen. Maar de perceptie wordt beter; men schat het risico op straatroof of inbraak wereldwijd lager in dan twintig jaar geleden. Uitzonderingen daargelaten.”
Maak melding
Dat dat zo maar kan. Zo’n baan wil ik ook!
Maak melding
Skofterig he. Maar het staat er of het de normaalste zaak van de wereld is. >:(
Maak melding
Misschien is het volgende statement van de PVV in de PS van Limburg dan wel het gevolg van het vertrek van Stassen:
Een tweet van Marijke Zijp die voor D66 in de PS van Limburg zit.
Die uitspraak werd gedaan in verband met de uitbreiding van het petrochemische bedrijf SABIC uit Saudi-Arabië in Geleen waar een investering van 135 miljoen mee gemoeid is.
Maak melding
Benieuwd of de PVV vanavond voor Polen of Griekenland is 😮
Maak melding
Kunnen we daar ook op poulen?:)
Maak melding
Haha alles is poulebaar. Al lijkt dit een “omkopingsgevoelige” pot. Daar zit minister Schippers eindelijk achteraan. Ze dacht dat wij het braafste jochie van de klas waren. De schijnheiligste, ok dat had gekund. Maar in elk Europees land werd matchfixing al onderzocht. Behalve hier. Nu gebeurt dat toch op advies van de PvdA.
Zet in op een door de scheids gemeld Pools (doel)punt. 1-0
Later zal het een reglementaire 3-0 overwinning voor Polen worden. De Grieken worden uit het toernooi genomen omdat ze al sinds mensenheugenis geen contributie aan de UEFA betalen. Onder het mom “Waarom zouden we wel contributie betalen en geen belasting?”
Maak melding
Ondertussen in Afganistan. In het land waar ook nog een
vecht-,verkeerde mannenopleiders-,ordehandhavings-,politieweet ik veel wat voor missie bezig is. Dit in elk geval 3 plucheruikers aan de demissionare regering heeft gekoppeld, onder de naam “Kunduzcoalitie”…in Afganistan dusVorige week oa ook nog doden bij een bomaanslag op een Amerikaans kamp.
Een stuk of wat hulpverleners bevrijd….etc. etc. Wil eigenlijk niet eens meer de aanleiding weten en het antwoord op de vraag: “waarom hier wel ingrijpen en daar niet; wat kost het eigenlijk allemaal (niet eens alleen in materiële zin)?”.
Maak melding
Vind ik te ver gaan: Kinderen onder toezicht gesteld vanwege gewicht.
Volproppen met vaccinaties, antibioticadieren en vergiftigd voedel is ok, maar pas op als je kind te dik is…
Jeugdzorg zal best een goede instelling zijn, maar hoor net iets te vaak van dit soort uitwassen. Het moet wel heel erg zijn voor je kinderen bij hun ouders weg haalt.
Maak melding
In meerdere opzichten schokkend, uit Afganistan: In grote delen van het land heeft de centrale regering geen enkele zeggenschap en worden veiligheid en gerechtigheid in zijn geheel gehandhaafd door lokale krijgsheren
Maak melding
Aardige VK-opinie
‘Weg met de koopkrachtplaatjes, we moeten weer waarden en idealen als uitgangspunt nemen’
Politici moeten hun potentiële kiezers niet aanspreken op de koopkrachtplaatjes. Om verder te kijken dan onze neuzen lang zijn, moeten we weer waarden en idealen als uitgangspunt nemen, in plaats van belangen. Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen en Dorien Konst van Tien Organisatieadvies pleiten er daarom voor koopkrachtplaatjes te verbieden. .
Verkiezingstijd. Nederlanders maken zich boos over bezuinigingen op kinderopvang, ivf-behandelingen en dieetadviseringsvergoedingen. Politici agenderen onderwerpen die de belangen van hun potentiële kiezers aanspreken: ouderen, jongeren, gezinnen, beneden-modalen, boven-modalen. En straks kunnen we weer lezen hoe de koopkrachtplaatjes voor al die groepen eruit zien, zodat mensen stemmen op de partij die hun belangen het best behartigt. Geen wonder dat het land verdeeld is.
Zoals socioloog Schinkel eerder opmerkte in de Volkskrant, politici lijken te denken dat ze moeten spiegelen wat mensen willen. Ten onrechte: bewindslieden moeten juist boven al die privébelangen uitstijgen. Daarom zeggen wij nu alvast: weg met koopkrachtplaatjes. Een politieke partij kiezen op die basis maakt niet het beste in de mens los en leidt tot kortzichtige keuzes die uiteindelijk in niemands belang zijn.
Ooit konden politici rekenen op de stemmen in hun ‘zuil’. Door de stabiliteit en rust die dit verschafte, konden ze hun ideologie trouw blijven en hun aandacht richten op collectieve belangen en langetermijndoelen. Nu de zekerheid van de zuilen verdwenen is, zien partijen zich genoodzaakt kiezers te verleiden door hun belangen aan te spreken. Dit heeft twee gevolgen:
1) de gehele politiek ontaardt in een populistische platte strijd tussen groepen met verschillende belangen.
2) de meeste politici zwijgen over feiten die het plezier van iedereen vergallen – bijvoorbeeld dat de zorg onbetaalbaar wordt; dat ons land massaal dierenleed toestaat ten behoeve van goedkoop vlees en zuivel; en dat we leven alsof er nog twee reserve-aardbollen zijn.
Bij de keus voor een partij vragen veel kiezers zich af: wat is het beste voor mij? Net als alle dieren denken we instinctief aan eigenbelang en korte termijn. Dat was ooit van overlevingswaarde. Daarop baseren we nu belangrijke beslissingen met grote consequenties. Met dit simpele gegeven kan de kredietcrisis, energiecrisis, voedselcrisis en klimaatcrisis verklaard worden.
Om verder te kijken dan onze neuzen lang zijn, moeten we weer waarden en idealen als uitgangspunt nemen, in plaats van belangen. Niet: wat willen we hebben, maar: wat/wie willen we zijn. Hiervoor hebben we hersengebieden nodig die in de evolutie van de mens als laatste zijn ontstaan, die reflectie vergen, die minder rudimentair zijn en onbenut blijven als we varen op onze ‘gut feeling’.
Regeren is vooruitzien, en bij het kiezen voor een partij zouden burgers aangemoedigd moeten worden om dat ook te doen. In welke wereld wil je dat je (klein)kinderen leven? Hoe wil je dat zij dan met elkaar omgaan? Wil je dat de aarde dan nog voldoende bronnen heeft voor voedsel, water en energie? Hoe moeten de zorg en het onderwijs geregeld zijn? En wat zouden we nu moeten doen om dat te bereiken?
Op basis van zulke vragen kunnen burgers zinnige politieke keuzes maken. Wij pleiten er daarom voor koopkrachtplaatjes te verbieden. Als men echt niet zonder kan, dan zijn koopkrachtplaatjes voor de kleinkinderen van de kiezers geoorloofd. Hierin dienen natuurlijk ook de kosten van vervuiling en uitputting van de aarde verdisconteerd te zijn. De huidige pogingen om de boekhoudkundige balans van landen op orde te brengen, zijn vanuit een ruimer perspectief volstrekt futiel, zolang de balans in geven en nemen van de aarde nog zo dramatisch scheef is.
Maak melding
ach ja, zo’n krant moet ook vol. Waarden en idealen? Theoretisch geleuter in deze tijden, waarin iedereen bezig is met overleven. Momenteel deelt het rode kruis voedselpakketten uit in een buitenwijk van Madrid! Volgens de VK natuurlijk helemaal fout: ze kunnen beter boekjes uitdelen met waarden en idealen…
Maak melding
Precies: iedereen…voor zichzelf. Maar uh, hierboven staat een opinie. Heeft net zo weinig met het beleid van de VK te maken als de opinie van Youp met het NRC… Maar natuurlijk kan ik het mis hebben.
Las gister 15:53 meer als “moet het weer de hele verkiezingen over de economie gaan”? Zet 10 top-economen op een rij, krijg je zeker 9 verschillende meningen. Mag het OOK over investeringen gaan in de toekomst? Heb hier zelf vaak over koopkracht en consumentenvertrouwen gerept…..maar wanneer gebeurt er nu eens wezenlijk iets aan de motoren van NL? Aan de bouw (woningmarkt) werk (hoe meer hoe beter).
We kennen ook allen de verhalen over vergrijzing en de gevolgen.
Welke kant gaan we op met Nederland? Heb onder Rutte nixxx van een koers/een duidelijke keuze gezien.
Moet Nederland zijn beleid stoelen op ego’s die enkel voor zichzelf willen zorgen. Moet Nederland weer een solidair land worden?
Vind de overweging van de 2 dames (1 van een Universiteit) nog niet zo gek.
Maak melding
Nog eens wat, wij schijnen het land te zijn met de grootste schulden. Of ze nu volgens schema of versneld afgelost moeten worden…alle schulden moeten worden afgelost. Niemand vraagt meer hoe of waarom de schulden zijn aangegaan…..vrees dat niet aflossen gewoon niet snel zal gebeuren. Dus vallen er slachtoffers zou je denken: mensen die beneden het bestaansminimum komen. Moet de overheid hen er weer bovenop helpen? Op (hoop het!) loopt het niet zo’n vaart.
Het contrast blijft vreemd: we zijn ook een uiterst spaarzaam volk.
Laat politici maar eens duidelijk elkaar plannen in “straattaal” aan de kiezer voorleggen. Deze verkiezing mag NIET ALLEEN over Europa gaan. Maar daar hebben WIJ nou net nixxx over te zeggen. Kom je bij de media-vooral de samenstellers van tv-verkiezingsuitzendingen (en opiniemakers ;)) terecht.
Maak melding
“De kans lijkt me reeel dat we ons verkiezingsprogramma terugdraaien bla bla Ja, ook de forenzentaks” zei Mark net op het Journaal. oorspronkelijk uit het sjooprogramma van Eva en haar man (las ik in de aankondiging). Mooi dat Joop.nl er is, hoefde ik het vanochtend niet te kijken.[/url]
KunduzKlucht…accijnsverhoging op tabak: Nu reportage over de grensstreek….”sigaretten haal ik in België!”
Sneuvelt er weer zo’n “fictieve/theoretische Kunduzklucht-maatregel?”
Maak melding
Ik hoop niet dat er veel mensen zijn die hun keuze laten bepalen door een Stemwijzer oid. De partijprogramma’s stellen minder voor dan ooit.:o Eerst samen een akkoord maken door “over de eigen schaduw heen te springen” en andere partijen te beschuldigen dat zij “niet hun verantwoordelijkheid nemen”. Dan blijkt dat veel voorstellen averechts (hervormingen huizenmarkt en arbeidsmarkt) werken, heel negatief uitpakken (forensentax) of bij de achterban slecht vallen (subsidie zonneenergie, terugdraaien bezuinigingen op natuur, eigen bijdrage ziekenhuis). En dan een voor een afstand nemen van het akkoord. Ongelooflijk. Slecht voor het vertrouwen in de politiek. Misschien hadden ze toch iets langer moeten nadenken.
Maak melding
Helemaal eens Dame…vooral met
Maak melding
Lijkt me wel een leuke voor een poll:
“heeft u nog vertrouwen in de politiek?”
“gaat u 12 september stemmen?”
“zo ja, weet u al op welke partij?”
en elke week herhalen; en met het dalen van de percentages krijg je weer meer media-aandacht…
Maak melding
Maar goed: tot nu toe ongeveer 12 partijen die mee gaan doen..
Maar wel serieus nemen h??
Maak melding
Weet jij het al, Drama?
Mijn antwoorden zouden zijn:
1. Hmmm, minder en minder,
2. Ja, ik laat anderen niet vóór mij beslissen, maar liever namens mij.
3. Ja, meer afstrepen van van ik per se niet wil dan voluit een positieve keuze.
Maak melding
@Dame, ik heb geen vertrouwen meer in het huidige lappendeken-/partij-eerst systeem.
Maar, 2, en 3: ja, op de SP.
SP wordt groter dan de PvdA. Ben benieuwd of Diederick zich wil voegen naar MP Roemer. Maar iig de pvv buiten elk beeld.
Maak melding
Zijn bij geavanceerdere pols simpele vragen. Bij vraag 1 kun je dan met een schuifbalk aangeven hoe groot je vertrouwen is. Bij het ontbreken van die schuifbalk wordt het een stuk ingewikkelder.
1. In het opinie-artikel uit de Volkskrant dat Dick op 9 juni 2012 om 15:53 hier neerzette wordt goed uitgelegd waarom de huidige verkiezingsstrijd om korte-termijn issues zal gaan. Die korte termijnvisie is mij bij de laatste paar kabinetten ook opgevallen. Ik maak me daar best veel zorgen over. Zo beschouwd heb ik heel weinig vertrouwen heb in de politiek. Het vijf-partijen-accoord was even een lichtpuntje, maar nu vier van die vijf partijen hun best doen om er weer afstand van te nemen is dat lichtpuntje ook alweer flink geslonken. Maar ik blijf optimistisch!
Antwoord derhalve: Ik heb nog steeds een beetje vertrouwen in de politiek. Die schuifbalk zou ik op 55% zetten.
2. 99% kans dat ik ga stemmen op 12 september.
3. Ja, ik ben vrij zeker over de partij waar ik op ga stemmen. De uitzending van buitenhof vanmiddag heeft mijn voornemen nog meer versterkt. Zekerheidspercentage 98%
Maak melding
Nou dat weer….Parlementaire Enquete=populair…zeker in verkiezingstijd. Moet de club hebben gedacht die “vreemd ging met de inmiddels ontrafelde KunduzKlucht”….de club waar Dibi (hoorde het op radio 1) op plaats TIEN wil!
Wordt een mogelijk links blok in de kamer te dreigend TEGEN de JSF?[/url] Is een Parlementaire Enquete alle moeite, tijd en geld wel waard?
Maak melding
Verbaas me er over dat Dibi op plaats 10 wil. Zou alle kritiek en gescheld die hij de afgelopen tijd te verduren heeft gekregen toch iets met zijn zelfvertrouwen gedaan hebben? Het blijven mensen hé.
Maak melding
Hij heeft vast, misschien maar een miniem, en signaal vanuit het almachtige partijbestuur gehad. Dat ze em eigenlijk niet meer moeten….eigenlijk al niet wilden dat ie meedeed. Kiest ie eieren voor zijn geld en is druk aan het solliciteren. Als ze er wel 10 halen, wat ik nooit geloof, heeft ie wel een k*tsmoes. “Iets van: Ik wou nog heel graag, zag nog zoveel uitdagingen om elkaar sterker te maken. Maar ik kan het niet meer opbrengen (niet uitgesproken: met die mensen)”.
Maak melding
“en” in 1e regel is overbodig >:(
Maak melding
Hoera! De PvdA-Zwolle heeft een eigen pand!
Op 22 juni a.s. nemen we ons nieuwe PvdA campagnekantoor feestelijk in gebruik. Dan verricht partijvoorzitter Hans Spekman de openingshandeling. Tussen 17.00 en 19:00 uur hebben we een gezellig programma.
U komt toch ook?
De PvdA-Zwolle doet mee aan een landelijk experiment voor regionale campagnekantoren. Het landelijke partijbureau wil in het kader van de permanente campagne binnen alle regio??s met zo??n kantoor gaan werken. Maar de PvdA-Zwolle wil dit uiteraard zelf ook. Het past uitstekend in onze ambitie meer wijkgericht te werken. Een campagnekantoor is een uitvalsbasis voor de regionale campagnecoördinatoren en voor acties die de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de PvdA vergroten. De PvdA-Zwolle zal het campagnekantoor uiteraard gebruiken voor lokale campagne-acties en als ??basiskamp?? voor ons ombudsteam.
Activiteiten voor leden.
We gaan het pand Diezerplein 33 intensief benutten! Er komen ook meer (nieuwe) bijeenkomsten overdag. Het plan is om elke vrijdagochtend van 10.00 tot 14.00 uur een ??praatje pot?? te houden. U kunt dan een bezoekje aan de markt combineren met een gratis kopje koffie of thee op ons campagnekantoor.
Maak melding
Van Hart Gefeliciteerd!
De man die hier tot 2x toe bliksemsnel reageerde op het befaamde “Politiek Log van het onvolprezen www. weblogzwolle.nl” :D:D:D
Hmmm 22 juni: kwartfinale 1B – 2A (Gdansk, 20.45).
Je zou er bijna vrij voor nemen.
Succes en wens Nico ook even succes als je em ziet Zwolse!
Nico was 1 van de eregasten bij 75 jaar WVF.
Maak melding
Dick.
Zal ik doen;)
Maak melding
Mooi, anders vraag je ook even aan wethouder Piek of ie (speciaal voor de WLZ-foto) zijn unieke fiets
tegen de buitengevel wil parkerennetjes op de standaard voor het pand wil parkeren?Maak melding
Middelbare scholieren scoren massaal onvoldoende bij rekentoets.
Het is slecht gesteld met de taal- en rekenvaardigheid van scholieren in het voorgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Uit de resultaten van een landelijke toets, die minister Van Bijsterveldt naar de Kamer heeft gestuurd, blijkt dat vmbo-, havo- en mbo-scholieren grote moeite hebben om het vereiste niveau te halen.
Bij de test die dit voorjaar werd afgenomen, ging het om een pilotproject. In het voortgezet onderwijs deden 50.000 leerlingen mee, in het mbo 30.000. Belangrijkste resultaten:
⤢Van de havo-leerlingen haalde 72 procent een onvoldoende voor de rekentoets.
⤢Op het vwo haalde 32 procent een onvoldoende.
⤢Op het laagste vmbo-niveau scoorde 84 procent een onvoldoende. Op het hoogste niveau, dat van de oude mavo, was dit 28 procent.
Taal- en rekentoets straks verplicht
Vanaf het schooljaar 2013/2014 moeten alle scholieren in het voorgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs deelnemen aan een taal- en rekentoets, die deel uitmaakt van het eindexamen. Leerlingen leggen de toets af in het laatste of voorlaatste jaar. Ze mogen niet lager halen dan een vijf. Vanaf 2015 mogen havo- en vwo-leerlingen niet meer dan één onvoldoende halen voor Nederlands, Engels, wiskunde en de rekentoets.
Mbo-scholieren moeten straks een reken- én taaltoets maken. Ook hier lijkt rekenen het grootste probleem: in de vierde klas haalde 83 procent een onvoldoende voor de test. De taaltoets werd met 38 procent onvoldoendes beter gemaakt.
Van bijsterveldt: resultaten nog niet bevredigend
Van Bijsterveldt noemt de resultaten in haar brief aan de Kamer ⤽nog niet bevredigend⤝. Mogelijke verklaringen voor de slechte cijfers zijn storingen in de software bij digitaal afgenomen examens en het gebrek aan oefening bij de leerlingen. Ook schrijft ze dat het aannemelijk is dat leerlingen ⤽beter hun best doen wanneer de toets daadwerkelijk deel uitmaakt van hun eindexamen⤝.
Wat een in en in trieste uitslag,en met nog meer bezuinigingen in het onderwijs, zal dit nog triester worden.
Ben benieuwd of de schreeuwer Elias nu ook aan de bel trekt.
Maak melding
Bernard, ik vond het wel sterk van Dibi: het symboliseert dat hij geen competitie met Sap wil en het geeft een signaal dat hij mikt op 10 zetels voor GL. Soort lijstduwer, misschien hoopt hij op veel voorkeursstemmen.
Maak melding
Ik weet niet of de kwaliteit van het onderwijs een op een samenhangt met de financiën of bezuinigingen. Geloof daar niet zo in. Ik denk dat er heel wat andere zaken van invloed zijn, zoals docenten die zelf niet kunnen rekenen, de over elkaar heen buitelende onderwijsvernieuwingen, de verminderde concentratie van kinderen.
Maak melding
Dit is nieuws van RTV Oost dat het vertrouwen in de politiek doet stijgen…:(
Maak melding
Dame 18:29: Ja natuurlijk. Wat voorkeurstemmen betreft heeft hij nog wel een kans. Iedereen kent hem nu in ieder geval.
Maak melding
’t Is niet mijn man, maar ook niet mijn club. Ik vind hem wel aangenaam afwijkend van de rest van de GL-fractie. Ik vind fractiediscipline en machtslust niet passen bij die partij.
Maak melding
Vijfpartijencoalitie remt herstel economie
Lenteakkoord komende jaren slecht voor economie … EN ZET DE DISBALANS TUSSEN DE LASTEN VOOR DE STERKSTE EN DE ZWAKSTE SCHOUDERS DOOR.
De Nederlandsche Bank: gezinnen hebben minder te besteden, zullen minder uitgeven
Het heette eerst Kunduz-akkoord maar dat klonk zo negatief. Dus werd het lente-akkoord. Totdat bleek dat de lente dit jaar wel erg herfstachtig is. Toen werd het vijfpartijen-akkoord. Daarop bleek dat steeds meer partijen hun handen aftrekken van de plannen. Er kan nu een nieuwe naam toegevoegd worden: Het DubbeleDip-akkoord. Weliswaar komt de dubbele dip niet door het akkoord, maar hé, ze hebben evenmin voor de lente gezorgd.
Volgend jaar komt de groei uit op 0,6%, terwijl zonder de aangekondigde bezuinigingen een groei van 1,1% zou worden gehaald, zo is op de website van de NOS te lezen. Ook in 2014 komt de groei hierdoor lager uit, op 1,2%.
Door de maatregelen uit het begrotingsakkoord hebben gezinnen minder te besteden en zullen zij minder uitgeven. Dat drukt de economische groei.
Ondertussen kampt Nederland met een dubbele dip. De werkloosheid stijgt van 4,4 procent in 2011 naar 6,4 procent in 2014. NRC Handelsblad meldt twee belangrijke conclusies van de DNB:
– De economie wordt niet kapotbezuinigd door het akkoord. Het drukt de economische groei in 2013 en 2014 met 0,5 en 0,3 procentpunt.
– Er is nog veel steviger ingrijpen nodig om de overheidsfinanciën echt op orde te brengen. Want in 2014 loopt het tekort alweer op naar 3,1 procent. Het mikken op zulke tekorten noemt DNB-directeur Job Swank niet ambitieus genoeg. Een nieuw kabinet moet meer saneren.
Eind deze week komt het CPB met een doorberekening van het Lenteakkoord.
NOS: ‘Vijfpartijenakkoord drukt groei’
NRC: Nederland herstelt zich maar matig ?? ??economie niet kapotbezuinigd??
[/url]
DNB: Economische Ontwikkelingen en Vooruitzichten juni 2012
Is er nog wat over van de KunduzKlucht dan? Er waren toch al een stuk of 3, 4 steunpilaren gesloopt 😮
De link met het filmpje http://www.joop.nl/economie/detail/artikel/14448_vijfpartijencoalitie_trakteert_op_dubbele_dip/
Maak melding
Ik vond Kunduzakkoord wel een mooie naam hoor ook al was hij bedacht door Wilders.
Maar ik denk dat de afspraken in dat akkoord gewoon allemaal blijven staan. Het zijn afspraken voor 2013 en voordat er een nieuwe regering is staat de begroting voor 2013 al lang vast. Dus alle partijen die nu voor de verkiezingen roepen dat ze de afspraken in dit akkoord na de verkiezingen wel even terug zullen gaan draaien hoef ik niet meer serieus te nemen.
Maak melding
Vreemd dat onder dominee Ruth Peetoom de hele kieslijst PVV-banden schoon lijkt….behalve nr. 2 Mona Keijzer[/url]. De link komt van van Rossum (onder “voor”) op de stijllozen
.
Stijllozen vergeten nog een kameleon:
Dit zegt wiki o.a. over de lijsttrekker
Maak melding
Afwachten maar bernard, gezien de reactie van `de regisseur en verantwoordelijke voor het kapot gaan van `CDA-VVD met PVV gedoogsteun? bij Eva 😮 Lees nu dit…..en Eva?s Brammetje had toch ook een item in het programma….
VVD wil zich NATUURLIJK blijven profileren als partij die opkomt voor de (vaak meerdere) auto?s per gezin. Ze juichen nu nog om het enige dat ze bereikt hebben…..130 op de snelweg…..Daarom mocht Mark zondag bij Eva de nodige draaien aan de KunduzKlucht geven, voor ze aftrappen. Komen ze eigenlijk uberhaupt nog met een progamma?
Vrijwel alle Kunduz/Kluchters hebben de afgelopen tijd afstand genomen van delen van het akkoord. GL had het schaamrood op de kaken over de stommiteit mbt duurdere treinreizen voor forenzen.
Of de protesten inhoud hebben of meer als `schreeuw maar raak voor een knaak` moet worden gezien weet ik niet. Feit is dat mening serieus genomen instantie het akkoord ook afkraakt. Gisteravond las ik nog het tijdschrift van `Eigen Huis`.
Maar je KUNT toch ook niet alleen maar bezuinigen, zonder positieve berichten (stijgen consumentenvertrouwen, openbrekende hervormingen) in een crisis? Maar als ze dit akkoord blijven verdedigen krijg je nog meer tegenstand tegen Europa. Antwoord jij maar eens op de vraag waarom Griekenland alles krijgt, Spanje 100.000.000.000 (en door de regering gefinancierde topvoetbalclubs heeft) en NL PERSE 3% moet bezuinigen? Gelukkig lijkt er EINDELIJK een verstandiger geluid doorgedrongen in Europa (ook eigen Frans belang natuurlijk) …..Hollande.
Maak melding
Grootste deel van de opinie van Bert W. in VK
Die meerderheid ligt natuurlijk ook heel erg aan de formulering van de motie.
Maak melding
Die harde 3% is door Rutte zelf te vuur en te zwaard bevochten. Maar dat vind ik ook goed. 3% is ook nog veel te hoog. We kunnen ons geld beter gebruiken dan het uit te geven aan rente. Onze staatsschuld is nu al 408 miljard euro. Ik weet niet welke rentepercentage daarbij hoort. Volgens mij zal het iets van 3% zijn. Dan gooien we dus 12 miljard euro aan rente weg. Zonde van het geld!
Laten we nu maar even een stapje achteruit doen. Je moet aan de lange termijn denken. Helaas weet ik maar één partij die dat doet.
Maak melding
Klopt, Rutte wilde perse zijn stempel drukken. Was afgelopen jaren al een paar keer afgegaan met Geert/gerelateerde acties. Hier kon ie ECHT niet op afgaan! Jan Kees trouwens ook niet.
Kom er maar in met de lange/termijn partij Bernard….die van die gesloten machtpartij die door de prominenten is teruggefloten. Die van Dibi die eerst nog runningmate wilde worden en nu ineens op een onverkiesbare plek wil?
Maak melding
😮 Draai ?66?
Maak melding
Nou, heb je even? Inderdaad, hier staat het zeer volledig verwoord. Hoef ik verder niets aan toe te voegen.
Maak melding
Haha, had ik mijn (GL) fout nog binnen de tijd hersteld. Minuutje, redelijk 😉
Nee, sorry Bernard maar ik vind D?66 sinds van Mierlo een overbodige partij. Jammer dat Els Borst ook nog perse als minister menig Nederlander voor de schenen moest schoppen. Och denk best dat ze wel goede mensen hebben gehad. Hans Weijers bijvoorbeeld. En Tom misschien. Vind Pechtold wel goed in zijn rol gebleven….een populistische veiligmeester.
Ze hebben het altijd maar over onderwijs maar is ook in 6 populistische regels te vertellen WAT ze nu precies willen veranderen? Moet Kereltje Pechtold toch kunnnen…..populistisch uitleggen.
Vind ze al errug lang een kloon van de VVD. Laatste gemeenteraadsverkiezingen wilden D?66 NOG niet schrijven of ze nu Links of Rechts georiënteerd waren. Weet wel dat ze in v.Mierlo?s tijd écht Linkser waren. Bovendien heb ik ook iets tegen vrouwen met parelkettingen. Toch bedankt voor het opzoeken van de lange-termijn Visie.
Maak melding
Lees nu net dat Boris Ham na 10 jaar vertrekt bij D66. Dat is toch wel zonde!
Maak melding
Hoeveel smaken liberaal zijn er eigenlijk?
– neo-liberaal
– vrijzinnig-liberaal
😮
– klassiek-liberaal
– sociaal-liberaal
– conservatief-liberaal
Bestaan zeker. Zouden ze elkaar (gezien de vaak ego-centrische uitgangspunten) ook het licht in de ogen gunnen 😮 En elkaar gewoon in hokjes blijven duwen omdat ze zichzelf beter vinden? Zouden ze van elkaar wel weten waarin ze verschillen? Laamaa, WIL het niet weten.
Maak melding
Inderdaad verwarrend die verschillende hokjes. Heimwee naar het zuilenstelsel?
Maak melding
Misschien zijn we nu wel meer verdeeld als tijdens het zuilenstelsel/ de Hoeksche en Kabeljauwsche twisten….De tijd van professor Pim….de anti-moslim tijd van Geert….
Volgens mij valt het diep in ons hart ontzettend mee. Al zei een lieve Groningse die in Friesland heeft gewoon en nu in Zwolle wil….blijven (maar hooguit nog naar het Noorden wil) net………dat er nog wel heel veel verschil in mentaliteit tussen Westerlingen, Noorderlingen, Brabo’s, Zeeuwen, Oosterlingen en Limbo’s zit.
Hier hebben we het over de politiek en in de politiek worden nu éénmaal (zeker in verkiezingstijd) de verschillen uitvergroot: we willen immers wat te kiezen.
Maar het Liberalisme? Sorry maar die naam: alsof de anderen niet voor (maximale) vrijheid zijn?
Maak melding
‘Mark Rutte doet een Nawijntje’
Houd Mark Rutte in de gaten deze zomer, schrijft de chef van de Haagse redactie van de Volkskrant Raoul du Pré.
Houd Mark Rutte in de gaten. Want hij maakt plots rare sprongen. Het Lenteakkoord staat vol dingen waar de VVD van gruwt. Met stip op 1: de forensentax. ‘Een haar in de soep’, zei Rutte eerder al. Zondag beloofde hij dan ook aan Eva Jinek dat hij het plan zo snel mogelijk terug gaat draaien.
Vanmiddag in de Kamer lag dat alweer ietsje anders. Die man op tv bij Jinek was de VVD-leider Rutte, zo bleek. De premier Rutte gaat gewoon het Lenteakkoord uitvoeren. Zoiets heet in Den Haag een Nawijntje (als mens voor de doodstraf, als minister tegen) of ook wel een Spiesje (als mens tegen het boerkaverbod, als minister voor).
Je kunt het niet te vaak doen, als politicus. Dat pikken de kiezers niet. Houd daarom Mark Rutte in de gaten deze zomer. De premier, de VVD-leider én de mens.
Maak melding
Mark is toch ook de Europese, minder grote en sterke vriend van frau Merkel? DAT kan hem volgens mij ook nog wel eens opbreken. Want ik geloof nooit daar Hollanda de slipdrager van Merkel wil zijn. Kan ie ook nooit verkopen thuis….wordt nog best mooi. Wij houden het van de zijlijn wel in de gaten. Voorlopig ben ik het helemaal eens met de kritische doch positieve houding van de PvdA.
Maak melding
Hollandaheeft ckus met morgenavond te maken 🙂HollandE
Maak melding
VVD tóch weer tegen weigerambtenaar
CDA wil uitstel besluitvorming tot na de verkiezingen… VVD, D66 en PvdA komen met eigen wetsvoorstel
Vorig jaar stemde de VVD tegen een motie waarin het kabinet werd opgeroepen om een eind te maken aan de uitzonderingspositie voor weigerambtenaren. De motie werd toch aangenomen door de Kamer, maar niet uitgevoerd door het kabinet. Verlost van het regeerakkoord komt de partij, naast D66 en de PvdA, nu met een eigen wetsvoorstel om een halt te roepen aan weigerambtenaren.
Dat het allemaal maar wat ingewikkeld ligt blijkt wel uit het besluit van het demissionaire kabinet om de zaak uit te stellen tot na de verkiezingen. Volgens CDA-minister van Binnenlandse Zaken, Liesbeth Spies, is de zaak te principieel om er nu in demissionaire staat, over te oordelen.
Jeanine Hennis (VVD) heeft laten weten tegen gewetensbezwaarde ambtenaren te zijn, ook al stemde de VVD destijds tegen de motie. Dinsdag kondigt ze een amendement aan om ‘voor eens en altijd’ de positie van weigerambtenaren te regelen. D66-Kamerlid Gerard Schouw reageerde verontwaardigd op het standpunt van Hennis. Volgens hem heeft de VVD de rug niet recht gehouden toen de partij iets aan de zaak kon doen.
De motie waarin het kabinet werd opgeroepen om een eind te maken aan de uitzonderingspositie voor weigerambtenaren werd vorig jaar, ondanks de tegenstem van de VVD, wel aangenomen door de Tweede Kamer. Het kabinet besloot de motie niet uit te voeren, maar advies te vragen aan de Raad van State. Deze oordeelde dat het niet nodig is om de wet aan te passen, omdat er in de praktijk geen belemmeringen zijn. Homoseksuelen moeten overal kunnen trouwen en dat is in Nederland het geval.
En daar lieten ze partner in crime Demissionair minister van Binnenlandse Zaken Liesbeth Spies (CDA) vallen.
Maak melding
Waar gaat dat geld naar toe, Bernard? Vast niet naar de vuilnishoop. Ik heb lang geleden geleerd dat het nogal uitmaakt van wie een land heeft geleend. In Nederland waren het altijd vooral binnenlandse leningen. Dat betekent dat de rente ook binnenlands geïnvesteerd c.q. geconsumeerd wordt. Dit itt de VS of België waar de rente naar buitenlandse investeerders vloeit. Vaak wordt gezegd dat je geld maar eenmaal kunt uitgeven. Dat geldt wel op individueel niveau maar niet voro een land als geheel. Geld rolt en genereert productie en consumptie.
Ik weet niet hoe het anno 2012 met de leningen zit, maar er valt op de opmerking dat het weggegooid is economisch nog wel iets af te dingen. Wat wel zo is, is dat het niet gebruikt kan worden voor publieke uitgaven.
Maak melding
Hier snap ik niets van. Studenten zijn toch niet fulltime bezig met bestuursfuncties en dergelijke? Ik snap een maatregel om studenten met bestuursfunctie te vrijwaren van de langstudeerdersboete, maar vind het leip om hen vrij te stellen van de studie zelf. Vast een verkiezingsstunt.
Maak melding
@Dame, op 12 juni 2012 om 18:38
Daar heb je gelijk in. Het geld blijft ergens, hoewel het tegenwoordig ook kan verdampen heb ik begrepen. (die ‘snelle doortastende’ 100 miljard voor de Spaanse banken bleek minder dan een druppel op een gloeiende plaat te zijn. De rente voor Spanje was vanmiddag alweer 6,8% en steeg nog steeds.)
Waar zitten die nederlandse obligaties? Geen idee! In ieder geval lijkt er een flink deel te zitten bij Nederlandse Verzekeraars een ander groot deel zal bij Pensioenfondsen zitten, maar hoe groot die delen zijn…? Ik vind alleen maar sites met beleggingen van Pensioenfondsen in staatsobligaties in het Eurogebied. Verder vermoed ik dat de Chinezen, Japanners en Arabieren ook een deel in hun bezit hebben.
Maak melding
Ik heb inmiddels wel gelezen dat onze onvolprezen Rutte en De Jager voor het eerst in de geschiedenis US dollars heeft geleend. Weet iemand hier hoe het precies zit?
Maak melding
@dick, op 12 juni 2012 om 18:28
Hoewel ik helemaal weg ben van die mevrouw. – om haar heb ik de vorige keer overwogen om VVD te stemmen – moet ik natuurlijk niet denken dat iedereen haar kent.
Dick, dit is Jeanine Hennis-Plasschaert! Tot 2010 lid van het Europees Parlement waar ze het presteerde om de Amerikanen een flinke voet dwars te zetten door het SWIFT-akkoord door het EP te laten verwerpen. Sindsdien kan ze bij mij geen kwaad meer doen.
In dat akkoord werd geregeld dat de data van alle internationale banktransacties doorgestuurd zou worden naar Amerika. ’t Zou me overigens niet verbazen als het nu inmiddels toch gebeurt… Alleen dan wat stiekumer.)
Maak melding
Oke, dat is dan weer verstandig.
Maak melding
Dat vraag ik me nu net af, Bernard. Als de rente daardoor naar het buitenland vloeit, circuleert het niet meer in ons eigen land.
Maak melding
Vind het ook wel ver gaan:
Observatiecamera??s voor bijstandsfraudeurs[/url]
Maak melding
Ik denk dat we meer belastinggeld terugverdienen door camera’s bij de banken in Zwitserland en Luxemburg te plaatsen: in heel Europa wordt 1000 miljard euro aan belasting ontdoken door het geld bij de banken met een strikt bankgeheim onder te brengen.
Maak melding
Klopt. Maar de rente is maar 1% heb ik net gelezen, dus dat valt mee.
Wel heb je nu een koersrisico. Als de Euro in waarde verminderd wordt de aflossing wel erg duur. Maar ik ben geen econoom. Ik kan niet goed bedenken wat de voordelen en nadelen zijn.
Maak melding
Dat is mijn makke ook, Bernard. Helaas vrees ik dat hier op het log weinig economen actief zijn die ons verder kunnen helpen.
Wat ik wel weet is dat veel problemen die ons worden voorgeschoteld in werkelijkheid diffuser en ingewikkelder zijn dan meestal wordt verteld. De behoefte aan veilig beleggen in obligaties leidt tot een hoge waarde en lage rente daarop (dus in het belang van de staat), hetgeen weer slecht is voor de dekkingsgraad van de pensioenfondsen. Zodra de rente stijgt, komten de pensioenfondsen er weer goed voor te staan. Dat komt op mij over als boekhoudkundige rekentrucs, waardoor ik de fuzz over de dekkingsgraad niet goed volg.
Maak melding
MEEN je niet bernard 20:41. Onze dijkgraaf toen, nu VVD-senator Schaap vond die dame die enigszins op haar lijkt zo leuk en goed …..gadverdamme, val niet op “kakkers” ook niet op mooie dames als Sabine Uitslag (Dalfsen) die zo nodig in een cabrio het Binnenhof op moeten rijden. Maar goed….die’s weg: doeiiiiii!
Bedoelde deze mevrouw Bernard minister van o.a. Pro Rail & NS
Nee, “parelkettingen” zijn mijn dames niet! Wat vind jij van zo’n dame als
Maak melding
Hmmmm,
Maak melding
Helaas ook gestopt
Maak melding
Heb ik bij in de buurt mogen verkeren toen ze (PvdA) een ledencongres in De Buitensoos hadden. Met oa de heer (een leuke) mevr Bos…….lekkere hapjes en een drankje met zurige Fer (viel hard mee met de zurigheid). De op het CCC gestudeerd hebbendeBert Koenders, was the comming man.
Mooie lijstverbinding: LinksBlok!
Maak melding
Da’s toevallig, die mevr 9:16B was gister in het nieuws…en niet kinderachtig 😮
Maak melding
@ Dame 23:01, waarom stuur je geen korte en bondige mail met je vraag aan de “woordvoerder economische zaken” van de partij waarop je stemt?
Begreep over pensioenfondsen, dat ze wel wat meer risico “moesten” nemen ivm onrustbarend steigende inflatie. Maar da’s vast te simpel?
Maak melding
KUNDUZ-SCHANDALIG KNEUZIGE PLAN…..meer Eigen Risico in de zorg.
* nog meer, Eingen Bijdrage?, Klopt het dat er overall, steeds hoe langer hoe minder wordt vergoed……buiten welke verhoging ook?
Zijn de mensen die veel medicijnen en wat voor zorg dan ook nodig hebben ondertussen niet gewoon 3, 4 dubbel de dupe? Ongeacht hun gezinsinkomen (dit keer)?
# Terwijl er ZOVEEL alternatieven zijn om in de zorg te bezuinigen! Deze maatregel is nog net niet zo skofterig als de tweehonderd euro per jaar die in de psychiatrie betaald moet worden…..Kost de maatschappij alleen maar meer overlast, ergernis en ellende……KOST levert dus geen cent op!
Uitstekende zet van PVV en SP: per partij 7 uur spreektijd … zonder interrupties.
Er zullen véél voorbeelden en gevolgen worden doorgenomen door SP.
Grote dank VVD & CDA.
>:(>:(>:(
Maak melding
Hoogleraren: Soepeler ontslagrecht dodelijk voor productiviteit
* Prominente wetenschappers kraken plannen minister Kamp
Maak melding
Dit zou zomaar waargebeurd kunnen zijn 🙂
Maak melding
😀 Vanaf vandaag op http://www.nos.nl “De Peilingkieswijzer”
Gewogen gemiddelde van verschillen peilingen.
In %, dus nauwkeuriger dan in zetels 😀
Maak melding
De Weigerambtenaar
Maak melding
Helaas zit mijn antwoord aan jou vast in de censuurmachine Bernard. Wellicht komt het door het woord h*mo dus ik wacht nog ff, maar het gaat over
Maak melding
Politiek wil regionale media helpen, maar weet niet hoe
Journalisten niet geïnteresseerd in regionale nieuws… SP komt met voorstel voor mediafonds
De Tweede Kamer spreekt woensdag over het persbeleid en de media in de regio.
——————–
Fonds? Onzin!
Ben zelf (en weet met mij véle anderen) ook niet geïnteresseerd in noem eens een radio Zwolle (zolang het van deze belabberde kwaliteit is) en een RTV Twente. Vele anderen en ik hebben geaccepteerd dat het subsidieverspilling is en er misschien zelfs wel een doelgroep voor is. Let it be…..Hoewel……Een prov.hoofdstad (zeker met hogeschool Windesheim in hun midden!) mag wel fatsoenlijke Plaatselijke (toefje regionale?) Radio én TV hebben. Hoeft het niet eens gelijk het geweldige niveau van AT5 te hebben……….waar ze overigens ook nog het goed verzorgd overkomende RTV Noord-Holland ter beschikking hebben.
Maak melding
Nuance: mijn interesse in het plaatselijke nieuws was er vrogger wel degelijk. Toen Was de Zwolsche Courant ook nog gewoon goed.
* Een journalist van de Stentor was het met mij eens dat ie véél minder is geworden én véél duurder.
http://www.weblogzwolle.nl is uitstekend, aangevuld met het (ook gratis) reclame/Horeca/sfeer krantje Swollenaer heb ik ook wel gewoon genoeg.
Maak melding
@ Bernard gister 18:28; 12:29, die komt vast niet meer, maar het komt er op neer dat het idd dezelfde VVD-mevr Jeanine Hennis betreft.
zie 3e alinea[/url]
Maak melding
Lijkt mij een interessant onderzoek door ervaringsdeskundigen
Kinderpsychiaters en -artsen onderzoeken of het wel terecht is dat steeds meer drukke kinderen medicijnen krijgen voor de hyperactiviteitstoornis ADHD. Dat zei staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (Volksgezondheid) in de Tweede Kamer.
Ze verwacht de evaluatie van de beroepsgroep in de zomer. De Tweede Kamer maakt zich grote zorgen over de toenemende medicalisering van kinderen in de jeugdzorg.
Vijf jaar geleden kreeg 1 op de 60 kinderen die met jeugdzorg te maken krijgen ADHD-medicijnen, maar in 2010 was dat gestegen tot 1 op de 26 kinderen. Dat is 4 procent van het aantal kinderen tussen 6 en 16 jaar.
Maak melding
Brussel haalt alles uit de kast om zijn gelijk te halen in het geschil met de Nederlandse telecomwaakhond OPTA. Europees Commissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) eist nu van OPTA om een regeling over de kosten van vaste en mobiele telefonie te wijzigen of in te trekken.
….
Maak melding
Gremdaat: Is de weigermens zelfs de tendens 😮
Maak melding
@ Dame, zou dit alleen zo in Stadshagen zo zijn?
En zou het nixxxx met die dikke 200 Euro per jaar te maken hebben, die hulpbehoeftigen ineens MOETEN betalen van VVD-CDA (en gedoger en volgens mij ook gewoon KunduzKlucht)?
Sprak gister met een medewerker van politie-Zwolle. Idd. er is een grote kans dat de overlast nu al groter is door de “hulpweigeraars” (zie 15:07) én de “geestelijke hulp gewoon niet meer KUNNEN betalers”.
Hoe zou het staan met de politieke discussie hierover? Gewoon het RUIME reces over getild, of is het allemaal al een zeker beleid >:(>:(>:(>:(
Dat is dan te danken aan
Maak melding