Nieuw jasje voor looproute station – binnenstad

Zwolle – Wat is ervoor nodig om bezoekers al bij het verlaten van het station het gevoel te geven dat ze in de Zwolse binnenstad zijn? Dit vraagt om een andere inrichting van de wandelroute vanaf het NS-station naar de binnenstad.  Deze kan namelijk aantrekkelijker, comfortabeler, veiliger en gastvrijer. Daarnaast kan kunst de route verbijzonderen en versterken. Het college heeft vandaag ingestemd met een nieuw ontwerp voor de looproute.

plan_station-zwolle.jpg

Al bij het verlaten van de spoortunnel wordt bezoekers duidelijk welke route naar de binnenstad leidt. In plaats van oversteken via het zebrapad bij de Oosterlaan (ter hoogte van de ABN AMRO), worden mensen geleid richting de oversteekplaats naast de rotonde op het Stationsplein (ter hoogte van Nieuwe Buitensociëteit). De Stationsweg krijgt een chique uitstraling dankzij nieuw trottoirplaveisel en betere, aantrekkelijke en tevens duurzame verlichting. Dankzij de aanleg van een extra zebrapad met middengeleider, kunnen voetgangers vanaf weerszijden op het trottoir van de Stationsweg comfortabel de Van Roijensingel oversteken. Deze aanpassing heeft eveneens een gunstig effect op de doorstroming van het busverkeer tussen het station en de binnenstad. Tot slot wordt het wandelpad langs de stadsgracht tot aan de Luttekestraat en de Sassenstraat verbreed en voorzien van hetzelfde plaveisel en verlichting als de Stationsweg.

Samen

Het ontwerp is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met een breed samengestelde klankbordgroep bestaande uit onder andere mensen die aan de route wonen en belangenverenigingen zoals de Zwolse Gehandicaptenraad, Vrienden van de Stadskern en ook vertegenwoordigers van De Fundatie en de Commissie Beeldende Kunst.

Fasen

De herinrichting van de looproute bestaat uit verschillende projectdelen. De aanpassing van de Stationsweg, de oversteek van de Van Roijensingel, het wandelpad langs de singel, een kleine aanpassing op het Stationsplein en het uitwerken van de kunstroute kunnen in 2012 starten. Overige projectdelen, zoals de aanpassing van de rijbanen op de Nieuwe Havenbrug en de Sassenpoortenbrug, worden uit praktisch oogpunt op een later moment uitgevoerd.

Kunstroute

De Commissie Beeldende Kunst gaat uitwerking geven aan de wijze waarop kunst een plek krijgt op de looproute. Vanuit de klankbordgroep is een drietal aanbevelingen meegegeven; zorg voor een integraal ontwerp en daarmee voor een homogeen beeld langs de hele route, leg de verbinding met de historie van Zwolle en laat kunst de looproute versterken.

Omdat de realisatie van de definitieve kunstroute niet klaar kan zijn op het moment dat De Fundatie opnieuw haar deuren opent, krijgt de kunstroute tot die tijd een tijdelijke invulling. In overleg met De Fundatie wordt gewerkt aan project dat inhoudelijk aansluit op de openingexpositie in het museum genaamd ‘Big eye is watching you’ door Pieter Henket. De tentoonstelling bestaat uit grote foto-objecten. Deze expositie kan vanaf het station naar De Fundatie worden voortgezet door de billboards een plek te geven op markante punten in de route.

Vervolg

De gemeenteraad wordt voorgesteld een besluit te nemen over het uitvoeringsvoorstel en de benodigde financiële middelen voor de eerste fase, zodat nog dit jaar gestart kan worden.

Zwolle gastvrije stad

Het verbeteren van de route van het station naar de Zwolse binnenstad is een actie die voortvloeit uit het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad 2020. Het is een visie op de toekomstige ontwikkeling van de binnenstad, en geeft aan hoe dit bereikt kan worden. Met het uiteindelijke doel om de Zwolse binnenstad een bestendige positie te geven in de top van meest gastvrije binnensteden in Nederland. Gastvrijheid vormt daarin de rode draad.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

10 gedachten over “Nieuw jasje voor looproute station – binnenstad”

  1. Dankzij de aanleg van een extra zebrapad met middengeleider, kunnen voetgangers vanaf weerszijden op het trottoir van de Stationsweg comfortabel de Van Roijensingel oversteken. Deze aanpassing heeft eveneens een gunstig effect op de doorstroming van het busverkeer tussen het station en de binnenstad.

    Tuurlijk, gebaseerd op een onderzoek of een eigen verzinsel.

  2. als ze nou eens het busstation naar de achterzijde van het station zouden verplaatsen, dan zou er een gezellig stationsplein aangelegd kunnen worden. Vervolgens via een autoluwe stationsweg naar de stad zou een tweede verbeterpuntje zijn.

  3. @Ingrid, Zwolle grossiert in overbodige en nutteloze bruggen, de brug nabij de Spiegel kunnen ze op Marktplaats wel aanprijzen als “Zo goed als nieuw” en “weinig gebruikt” 😉

  4. @Ingrid, de grachten dempen???…breng onze vooruitstrevende stadsbestuurders alsjeblieft niet op domme gedachten.:):)

  5. Ik mis toch een wel een brug. Dit zorgt voor een comfortabele route voor de fietsers uit Zwolle-Zuid die hun fiets op het Grote kerkplein willen parkeren en bovendien wordt de Fundatie zo aantrekkelijker voor bezoekers omdat het een korte en aantrekkelijke looproute vanaf het station creeert. Genoeg redenen om hier ook maar twee miljoen tegen aan te gooien, er is vast nog wel ergens een Essent-subsidiepotje. De brug moet overigens wel “vederlicht” zijn om zo niet het zicht op de binnenstad te verstoren.

Reacties zijn gesloten.