Zwolle – Een Duitse Inter City Express (ICE) is maandagmiddag via Deventer en Zwolle de Hanzelijn op gereden. De trein stak omstreeks 15.35 uur de IJssel over via de Hanzeboog om vervolgens richting de zogenaamde wachtsporen bij Swifterbant te rijden.
Bronnen op diverse fora voor treinenspotters schrijven dat ProRail de komende dagen testritten gaat rijden op de Hanzelijn om zo te testen of er 200km/h gereden kan worden op de nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle. Treinreizigers kunnen de komende dagen regelmatig de ICE tegenkomen op het station van Zwolle. De testritten zullen later deze week plaatsvinden tussen de normale treindiensten door, waarbij treinen op het traject Zwolle – Amersfoort gewoon volgens de dienstregeling zullen rijden.
Ziet er veelbelovend uit !
Maak melding
Doet u mij deze maar elke dag naar Schiphol…….
Maak melding
Kan de DB de NS niet overnemen? Dat is pas mooi materieel ;D
Maak melding
Slopen deze treinen
Maak melding
Inderdaad,
ze lopen deze treinen,
wel 200 km per uur.
Maak melding
Vraag mij af hoe de toekomst eruit ziet met deze hoge snelheden op het spoor.En dan vooral bij onbewaakte overwegen .Hopelijk komt deze hoge snelheidstrein niet in botsing met een tegenligger bij 200km per uur zou een verschrikkelijke ramp zijn .Als mensen zich sneller willen verplaatsen kunnen ze beter meer luchthavens creëren met goedkopere vluchten
Maak melding
Leuk idee Pieters, je houdt alleen geen rekening met dat een vliegtuig ten allertijden kerosine nodig heeft (of andere oliederivaten), een trein rijdt op stroom, die op allerlei manieren geproduceerd kan worden. De één is eindig, de andere niet.
Maak melding
@Pieters:
Bij dit soort snelheden zijn er geen overwegen, maar zijn alle kruisingen ongelijkvloers.
De HSL en de Hanzelijn kunnen dus niet botsen met kruisend verkeer.
Maak melding
@fczz: het cargo gedeelte is al van ns overgenomen door db-schenker 😉
Maak melding
Materieel dat op de Hanzelijn gaat rijden kan/mag maar 140km/uur.
Maak melding
laatst al in een trein van DB gezeten tussen Hilversum en Schiphol. Heerlijk genoten, mooi half ronde zitjes en statafels.
Een goede restauratie was aanwezig!
Maak melding
@Tevens
Onzin, de dubbeldeks InterCity (VIRM) haal zonder de begrenzer 175+ km/u en ze zijn begrensd op 16o km/u. Daar komt bij dat de Hanzelijn gemaakt is voor dienstsnelheden van, goh wat verrassend, 200 km/u.
Maak melding