DWARS constateert weer volle en te korte treinen

De treinverbinding Deventer-Zwolle is veel besproken. Overvolle treinen en oud materieel zijn het gespreksonderwerp. Reizigers konden niet met de trein mee omdat de wagons overvol waren. In maart hebben wethouders van Deventer en OLS/Wijhe de noodklok geluid.

De Nederlandse Spoorwegen hebben daarop toegezegd tellingen uit te voeren om te kijken of er reden is voor de inzet van meer treinen. Na een kortstondige verbetering, doordat er langere treinen werden ingezet, zijn er nu weer overvolle en te korte treinen. DWARS, de GroenLinks- jongerenorganisatie Overijssel, vraagt van de NS om ervoor te zorgen dat er voor het nieuwe schooljaar verbeteringen worden gerealiseerd.

Dwars: In de tijd dat er nog dubbeldekkers reden tussen Deventer en Zwolle waren die treinen al goed gevuld. Op dit moment rijden er evenlange enkeldekstreinen waarin zowat éénderde nog bestemd is voor eerste klas-reizigers. Kortom: tweemaal in de min voor het meest gebruikte (tweede klas) zitplaatsen.

Om deze situatie te verbeteren heeft DWARS de directeur van de NS gevraagd daadkrachtig op te treden en de belabberde situatie op het traject Deventer-Zwolle te verbeteren.

Dwars: Naast deze acute problemen is een spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst hard nodig om dienstregeling toekomstvast te maken. Er ontstaan gemakkelijk vertragingen als gevolg dat vertraagde treinen, nieuwe vertragingen veroorzaken omdat treinen elkaar niet kunnen passeren. Wij vragen dus naast het verbeteren van de situatie op korte termijn, een verbetering voor de toekomst. Ook hopen wij dat de Provincie Overijssel energie en eventueel geld wil investeren in de verbeteringen die broodnodig zijn op dit traject. Er is dan ook een brief richting Gedeputeerde Staten gegaan waarin wij haar oproepen met ProRail en de NS in gesprek te gaan over de acute problemen (overvolle treinen) en de spoorverdubbeling tussen Olst en Deventer.

Artikel delen:
Reacties 3
  1. Ze (NS) moeten tijden spitsuren gewoon weer de dubbeldekkers, de zogenaamde VIRM-treinen weer inzetten, in plaats van dat 43 jaar oude schroot. De spoorlijn Zwolle – Roosendaal (nu niet meer) werd/wordt niet voor niets de schrootlijn genoemd. Al het oude materieel rijdt hier.

  2. Kan er niet gewoon een flinke pot met subsidie op tafel worden gezet? Volgens mij moet OCW hier nog wel een potje voor hebben liggen.
    Teminste…. in feite is dit een openluchtmuseum waar men in museumstukken een ritje kan maken. Hoogste tijd dus voor kunst/cultuur subsidie.
    Mis alleen wel een stoomtreintje en zo'n ding waar je de hele tijd een hendel op en neer moet bewegen (zoals je die wel eens in strips tegenkomt). Maar ja, de nieuwe dienstregeling is pas sinds december ingegaan, misschien komt dat met de zomer, als 'alle' toeristen een kijkje komen nemen in 19e eeuws overijssel? 😉

  3. Zoals wel vaker gaat de Randstad voor. De zogenaamde VIRM's (dubbeldekkers) rijden sinds dec. 2006 op de lijn Utrecht-Leiden.

Reageer