Windesheim wint Dutch Student Sales Challenge 2012

Zwolle – Joëlle Overeem en Clint Kruisweg, studenten van de opleiding Commerciële Economie van Windesheim, zijn de gelukkige winnaars van de Dutch Student Sales Challenge 2012. Deze Challenge, die werd gehouden op het Landgoed Jachtslot de Mookerheide, is een initiatief van Océ-Nederland en Windesheim.

In een zinderende tweedaagse op 4 en 5 juni streden twintig studenten van tien verschillende hogescholen om de ’S-Factor’. Windesheim kwam ruimschoots met zes punten verschil als winnaar uit de bus. Dit leverde Joëlle en Clint, naast een mooi maatpak en een enorme beker, een Personal Sales Traineeship van een week bij Océ-Nederland op. Een prachtige prijs, want Océ werd in 2011 voor het vierde jaar op rij winnaar van het ‘Best Sales Traineeship’ in Nederland. De tweede plaats was voor Hogeschool van Zeeland en de derde voor de Hogeschool van Amsterdam. Ook de teams van deze hogescholen zetten een uitstekende prestatie neer. De jury was bij alle prijswinnaars onder de indruk van de wijze waarop zij de aangereikte theorie direct toepasten tijdens de rollenspellen, waarbij ze op zoek gingen naar behoeftes in de klantomgeving en deze vertaalden in een oplossing met bijbehorend prijsvoorstel.

‘Het personal sales traineeship houdt in dat de winnaars een persoonlijk ontwikkeltraject van een week bij Océ Nederland doorlopen. Gedurende die week maken ze in de praktijk kennis met alle facetten van het verkoopvak. Hun ervaring delen ze met de directie van Océ-Nederland. ‘Windesheim is als hogeschool medeorganisator van het evenement, maar de winst hebben onze deelnemers louter en alleen te danken aan hun prestatie als duo. Deze overwinning laat zien dat we in hbo-Nederland een voorloper zijn op het ontwikkelen van salesvaardigheden’.

Talent, succes en plezier

Alle deelnemers waren hogerejaarsstudenten van opleidingen als Commerciële Economie, International Business and Languages of Small Business en Retail Management. Ze kregen het bepaald niet cadeau. De studenten verdienden hun punten door op hoog niveau salestheorie te volgen en rollenspelen te doorlopen met professionals van Océ. Tenslotte kregen ze een pittige slotcasus voor hun kiezen. De lat werd niet voor niets zo hoog gelegd, want succes in Sales hangt nu eenmaal af van veel factoren. Het vermogen om jezelf in te zetten als sales-instrument (de S-factor) staat hierbij op de eerste plaats. Verder vraagt het veel aan voorbereiding en oefening in techniek. Maar ook: rapport maken, systematisch werken, verborgen behoeften in beeld brengen, een voorstel maken en natuurlijk de deal sluiten tijdens een onderhandeling. Aangeboren eigenschappen als inlevingsvermogen, communicatieve vaardigheden en flexibiliteit maken dat deze talenten niet alleen succes, maar vooral ook veel plezier halen uit het sales vak.

Initiatiefnemers

De Dutch Student Sales Challenge 2012 is een initiatief van Océ-Nederland BV en Windesheim Zwolle. Sinds twee jaar wordt op Windesheim de training Verkooptechnieken van de opleiding Commerciële Economie gegeven in samenwerking met Océ.

Artikel delen:
Reactie 1

Reageer