Big Sale met project BizWorld bij de Aquarel

Zwolle – Maandag was het Big Sale op basisschool de Aquarel aan de Waallaan. Op maandag 4 juni waren de leerlingen van groep 8 gestart met BizWorld. Dit is een een simulatie-spel dat de leerlingen leert hoe het bij een bedrijf in z’n werk gaat, opgericht door Tim Draper. Op die manier maken de kinderen op jonge leeftijd al kennis met het ondernemerschap.

11-06-2012_jong_ondernemen_aquarel_03.jpg

Onderzoek van het Amsterdam Center of Entrepreneuship (ACE) heeft wetenschappelijk aangetoond dat het BizWorld project een positief effect heeft op de ondernemende vaardigheden van de leerlingen (in het bijzonder op de non-cognitieve eigenschappen: zelfvertrouwen, prestatiegerichtheid, risicobereidheid, doorzettingsvermogen, analytisch vermogen, pro-activiteit en creativiteit). Tevens gaf het SLO te kennen dat BizWorld voldoet aan maar liefst 23 van de 58 kerndoelen van het basisonderwijs. Het project BizWorld wordt financieel mogelijk gemaakt door een adoptiebedrijf. Deelnemende bedrijven hebben zo een prachtige gelegenheid om zich op maatschappelijk verantwoorde wijze te profileren. Het adoptiebedrijf van de Aquarel is Eurosafe Solutions. Ondernemer Mark van Buiten (tevens directeur van ES) begeleidde de lerlingen in het project. De kinderen vonden het heel bijzonder dat hij dit project bijhun wilde doen, want hij is onlangs uitgeroepen tot ondernemer van het jaar! Hij weet dus als geen ander wat ondernemerschap inhoudt.

11-06-2012_jong_ondernemen_aquarel_05.jpg

11-06-2012_jong_ondernemen_aquarel_02.jpg

11-06-2012_jong_ondernemen_aquarel_01.jpg
Via Lees verder meer foto’s…

Binnen groep 8 van de Aquarel zijn, na een strenge sollicitatieprocedure, 4 ondernemingen opgericht. Deze ondernemingen concurreren met elkaar op de vriendschapsbandjes-markt. Elke ondernemer heeft een: algemeen directeur, een financieel directeur, een ontwerp directeur, een verkoop directeur, een marketingdirecteur en een productiedirecteur.

De leerlingen: "Op dag 1 zijn de ondernemingen opgericht, hebben we een pakkende naam bedacht (Bio seven, Bandje op z’n kantje, Intercolor en Bandjes 4 friends) en hebben we ons ingeschreven bij de ‘KVK’. Mark van Buiten heeft veel dingen uitgelegd over winst, verlies, aandelen, investeren, patent aanvraag, het toekennen van een keurmerk etc. We hebben ons bedrijf aan Mark moeten presenteren een hebben aandelen aan hem kunnen verkopen voor een bepaald bedrag aan BizEuro’s. Vervolgens hebben we een prototype vriendschapsbandje gemaakt met in ons achterhoofd de doelgroep (groep 7). Het ene bedrijf richt zich sterk op de meisjes in groep 7 (chique bandjes), weer een ander bedrijf heeft een seizoensserie bandjes gemaakt en de andere bedrijven zijn de ecologische weg ingeslagen."

11-06-2012_jong_ondernemen_aquarel_04.jpg

Op dag 2 hebben de kinderen geld geleend bij de bank en is de echte productie begonnen. Aan het eind van de ochtend moesten de lerlingen de prijs bepalen van het product.

Op dag 3 , op deze maandag, was de Big Sale. Deze ochtend maakten de kinderen, met de pas aangeschafte I-pads, reclamecommercials en gingen die presenteren aan groep 7. Na het zien van de commercials opende Mark van Buiten om de Big Sale en was de  school veranderd in een ware handelsmarkt. De vier bedrijven deden er alles aan om de kinderen van groep 7 naar hun bedrijf te lokken om hun bandjes te kopen. Alles was hierbij toegestaan!

Op dag 4 wordt de balans opgemaakt en heeft Mark van Buiten een hele speciale beloning voor het bedrijf dat de meeste winst gemaakt heeft…..

Artikel delen:

Reageer