Rekenachterstand grote uitdaging voor onderwijs

Zwolle – Vandaag kwamen 180 docenten en overige geïnteresseerden naar het landelijke congres ‘Rekenen, net even anders’. Het congres vond plaats bij Landstede aan het Dokterspad in Zwolle. Na een aantal inleidingen van prominente wetenschappers en een discussie in de middag was de conclusie dat het mbo én overige onderwijs de komende jaren voor een enorme uitdaging staan.

Didactiek en extra scholing van de docenten is een belangrijk aandachtspunt. Binnen drie jaar zijn tablets in de klas gemeengoed. Serious gaming is een interessante methode waarbij kinderen met behulp van kwalitatief hoogstaande educatieve computergames veel gemakkelijker kunnen leren rekenen. Er is niet één oplossing voor het probleem. Er is al veel ontwikkeld. De komende jaren kan het gehele onderwijs in Nederland hiermee verder aan de slag. Het congres kwam tot stand door samenwerking van Landstede met onder andere de MBO raad en het Ministerie van Onderwijs. De Minister van Onderwijs stelt steeds strengere eisen aan het rekenonderwijs om de achterstanden bij mbo-studenten, op het gebied van rekenen, weg te werken.

Landstede organiseerde het congres omdat het partijen met elkaar wil verbinden en haar medewerkers in staat wil stellen hun talenten te ontwikkelen. Vanuit het standpunt dat er alleen mét elkaar, ván elkaar kan worden geleerd, wil Landstede het rekenonderwijs naar een hoger niveau brengen. Dit congres was daarvoor een eerste, belangrijke aanzet

Uit het hoge aantal deelnemers bleek dat het onderwerp zeer actueel is. Sprekers waren: Drs. J.A. Woudstra, MBO Raad, over vraagstukken in rekenonderwijs, Dr. Bart Windels, Karel de Grote Hogeschool Antwerpen, over effectief wiskundeonderwijs met het E6-Model, Prof. Dr. Mark Overmars, Universiteit Utrecht, over gemotiveerd leren met serious gaming, Dr. Piet Kommers, Universiteit Twente, Onderwijs in de netwerkmaatschappij en Maarten Westerduin, over het ontwikkelen van rekenvaardigheden met de educatieve game 12count. Op de deelnemerslijst stonden docenten, beleidsmedewerkers, directeuren, uitgevers en adviseurs vanuit de onderwijssector.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)