ABN AMRO heeft meer parkeerplaatsen nodig

ABN AMRO wil graag dat de medewerkers in de IJsseltoren in Zwolle kunnen parkeren op het oude terrein van afvalverwerker ROVA.

Dat terrein ligt aan de Grote Voort. De gemeente moet nog toestemming geven. Veel medewerkers van de bank komen van ver en reizen met de auto, maar bij de IJsseltoren zijn niet voldoende parkeerplaatsen voor alle 1600 medewerkers.
Bron:  RTV Oost

Artikel delen:
Reacties 15
  1. is alsnog een eind lopen.. het gebouw wat er naast stond wat ze nu aan het afbreken zijn was een mooi geschikt plek geweest en daar zit ik nu nog steeds mijn auto neer al zit het al wel vaak soms vol als ik wat later ben in de ochtend 😉

  2. Ach daar zijn ze nu eindelijk achter? Was er niet van te voren tegen de medewerkers gezegd dat ze de auto niet in de toren mochten zetten en dat ze dan maar met de bus vanaf de parkeerplaats van de Gamma moesten komen of hun auto bij de woonboulevard moesten parkeren? … Zucht het was ook een idee geweest om gewoon een geschikte parkeergarage te plaatsen onder het gebouw maar dat is natuurlijk weer te lastig om dat van te voren te bedenken….

  3. Tjonge…… dat had ik nou echt NIET verwacht….. een handjevol parkeerplekken voor 1600 medewerkers is toch meer dan genoeg?

    Lekker stel helderlichten…..

  4. Alle werknemers die binnen een straal van enkele kilometers van het gebouw wonen moeten verplicht worden om met het openbaar vervoer of de fiets te komen.
    ABN-AMRO heeft er voor gezorgd dat het alleen maar drukker wordt op de wegen rondom Zwolle; dat de vervuiling door het verkeer toeneemt enzenz…
    Voor de kantoren op Hanzeland geldt hetzelfde.
    De mensen zijn gewoon niet uit de auto te krijgen.
    Ik heb gelukkig geen last van al die files en parkeerproblemen, alleen van de stank die al die stilstaande auto's produceren en vooral het lawaai.

  5. Ik ben h?©?©l benieuwd wat die stinkendrijke ABN-Amro bank voor dat lapje parkeergrond aan de gemeente Zwolle gaat betalen. Want dat moet natuurlijk w?©l marktconform zijn. Ik meen dat de bestemming van die grond voor kantoorbouw was. En dat brengt per vierkante meter wel even 'iets' meer op – dan een ordinair parkeerplaatsje.

  6. Jan, stel, je woont in Dronten en werkt in Zwolle. Geen rare situatie hier. Je reistijd is dan snel 1,5 uur met het OV. Met de auto doe je daar de helft van de tijd over. Het OV is in veel woon-werkgevallen geen optie. Misschien komt er verandering in met de opening van station Voorsterpoort.

  7. is denk ik van tevoren wel over na gedacht. allen geldt denk ik ook hier de parkeernorm van de gemeente voor nieuwbouw. Per zoveel m2 kantoor een bepaald aantal parkeerplaatsen. Je kunt discussieren over de exacte norm. Wel belangrijk punt om aan vastte houden. ECHT proberen zovel mogelijk mensen met OV te laten komen.

    Denk dat een van de extra problemen van de ABN AMRO is dat er ontzettend veel mensen uit de (zeer wijde) regio in Zwolle werken. Ze hebben structureel gewerkt aan het sluiten van allerlei kantoren in Noord Nederland cq het centraliseren van functies. Er komen dagelijks mensen (volgens mij) uit de binnenlanden van Groningen en drecthe naar de AAB toren in Zwolle.

    Ik vind persoonlijk die pendeldienst een goed initiatief. Maar dan moeten ze mensen wel min of meer dwingen daar gebruik van te maken (door andere vergoedingen af te schaffem etc -> vaak lastig vanwege sociaal plan afspraken bij verplichte verhuizingen denk ik). Ben het eens met Lots dat als ze parkeerterreintje erbij pakken waar eigenlijk kantoor moet komen, dat ze dan even flink moeten dokken :))

  8. Chris, met de Hanzeliner ben je zo in Zwolle als je vanuit Dronten reist.
    Wij gaan met deze bus naar Lelystad en zijn er net zo snel als met de auto en in ons geval is het nog voordeliger ook.
    Efficiency van de werkplek gaat voor het fileleed en overlast door al dat blik.
    Het ROVA-terrein wordt vast geen blijvend parkeerterrein, net wat Lots zegt, een duur lapje voor een partij blik.

  9. Mischien hadden ze van te voren kunnen informeren bij de medewerkers hoeveel mensen er met de auto van plan zijn te blijven komen? In elk geval is dit dus nog altijd ondoordacht… En wat betreft die auto's: ik zou het geen probleem vinden voor ABN-AMRO te werken daar, want ik ga toch altijd met de fiets naar mijn werk, net zo'n grote afstand als dat ik naar hen moet. Als ze nog een aanbod willen doen aan mij om voor hen te komen werken, houd ik me aanbevolen 😉

  10. Ik snap niet waarom ze niet de oude parkeerplaats van de Abn hebben gebruikt, nu is deze gesloopt. Wanneer ze hier nog konden parkeren hoeven ze alleen onder de snelweg door te lopen om bij de toren aan te komen.

  11. Medewerkers in de nieuwe IJsseltoren van ABN AMRO in Zwolle kunnen vanaf volgend jaar parkeren op het oude ROVA-terrein aan de Grote Voort.
    Daarover heeft de bank overeenstemming bereikt met de gemeente. ABN AMRO heeft een tekort aan parkeerplaatsen onder de toren. Er werken 1600 mensen en er zijn maar 450 parkeerplaatsen. Op het oude ROVA-terrein komen er nu 350 parkeerplaatsen bij.

    RTV Oost

  12. Die twee rare zwarte blokkendozen slopen en vervangen door een groot en hoog parkeerdek voor algemeen gebruik.
    Die lelijke blokken ogen voor geen meter bij de AA-toren.
    Tegen betaling kunnen ook allerlei andere bezoekers van het Voorstgebied (kantoren en meubelboulevard) gebruik maken van de parkeervoorziening.

  13. Persbericht Swollwacht:

    Geacht college,

    De Swollwacht fractie is afgelopen dagen meerdere malen benaderd door Zwolse burgers over het inrichten van het voormalige Rova-terrein op de Grote Voort als parkeerplaats voor ABN Amro in de IJsseltoren. Ook hebben wij zelf in het dagblad De Stentor van 25 oktober 2006 een artikel gelezen dat het voormalige Rova-terrein op de Grote Voort, nu een braakliggend terrein, zal worden ingericht als parkeerplaats voor ABN Amro in de IJsseltoren. Verder wordt er gemeld, dat het terrein, afgesloten zal worden met slagbomen, om de grote parkeernood van ABN Amro in de IJsseltoren te moeten lenigen. Dat omdat de parkeervoorzieningen die bij de bouw zijn getroffen, volstrekt ontoereikend blijken. In het complex, met afstand het hoogste bouwwerk in Zwolle, werken 1600 mensen, verdeeld over elf verschillende bedrijven die allemaal onder de vlag van ABN Amro werken. Onderin het gebouw van de IJsseltoren zijn twee parkeerverdiepingen met in totaal 460 parkeerplaatsen aangelegd.
    Verder schrijft De Stentor. Ik citeer: De bank had er graag meer gewild, maar moest zich houden aan normen die door het rijk zijn opgelegd. Het idee hier achter is om autogebruik te verminderen. Veel werknemers komen van (ver) buiten de stad. De bankmedewerkers wonen gemiddeld 43 kilometer van hun werk. De bank heeft alle zeilen bijgezet om de mensen uit de auto te krijgen. Zij die in staat zijn om binnen het uur met het openbaar vervoer op het werk te komen, krijgen geen parkeerplaats toegewezen. Dat heeft onvoldoende geholpen. Vandaar dat er nu extra parkeerplaatsen komen.
    De Swollwachtfractie weet dat het hier gaat om dure gronden langs de A28. De Swollwachtfractie wenst van het College dan ook antwoord c.q verduidelijking te krijgen op de volgende vragen aangaande dit onderwerp.
    1. Krijgt de ABN Amro-bank dit v.m. ROVA parkeerterrein in huur, pacht voor een bepaalde tijd?
    2. Zo ja, over welke periode spreken we hier? En welke prijs wordt hiervoor berekend?
    3. Wordt de grond verkocht ?
    4. Zo ja, tegen welke prijs wordt deze grond verkocht?
    5. Is dat bedrag berekend naar de huidige â????©chteâ?? marktwaarde van die grond – of krijgt deze schatrijke bank met zijn miljarden winst per jaar dit stukje grond voor een prikje in handen?
    6. Zo ja, Hoeveel verlies neemt de gemeente Zwolle bij verkoop van dit lapje grond nu het wordt ingericht als parkeerterrein?
    7. Hoe verhoudt zich dit voornemen t.o.v de bestemming van die grond, deze was immers toch kantoren?

    Graag verneem ik van u spoedig de antwoorden.

    Met vriendelijke groet,

    Trudy Kistemaker
    Swollwacht.

Reageer