Leerlingen lossen ‘moordzaak’ op met wiskunde formules

Zwolle – Leerlingen van havo en vwo drie van het Greijdanus College in Zwolle hebben 2 en 3 juli de jaarlijkse veldwerkdagen voor het vak wiskunde. Tijdens deze dagen leren ze hoe wiskundige formules in de praktijk kunnen werken. Dit jaar is er speciaal hiervoor een moord in scene gezet. Aan de hand van hoekmetingen en aanwezige bloedspatten zoeken de leerlingen uit of het gaat om moord of zelfverdediging.

moordzaak.jpg

Het is de perfecte locatie voor een misdrijf, een donker tunneltje vlakbij het spoor. Leerlingen krijgen de opdracht om een moord op te lossen die hier in scene is gezet. De rode verfspetters op de muur maken het tot een realistisch geheel. Als de technische recherche dan ook nog arriveert is de sfeer compleet. De recherche legt uit hoe de leerlingen met behulp van wiskundige berekeningen dit misdrijf kunnen oplossen. Is het moord of zelfverdediging? Aan de hand van de cosinus en de tangens hopen de leerlingen een antwoord te krijgen op deze vraag.

De leerlingen vinden de opdracht leuk maar ook erg lastig. “Ik snap er nu nog niet zo veel van, maar het is beter dan les krijgen uit boeken. Het is veel leuker om buiten aan de slag te gaan en in de praktijk de formules te oefenen,” vinden Rachel en Thirsa uit drie havo. Docent wiskunde Ralph Meerholz helpt de leerlingen met de lastige formules. “Het is goed om de leerlingen met een praktisch voorbeeld aan het werk te laten gaan. Ze vinden het erg lastig, maar uiteindelijk komen ze wel achter de oplossing. Dit is de eerste keer dat we een forensische opdracht hebben bedacht. Het is erg leuk om op deze manier bezig te zijn met wiskunde.”

Aan het eind van de les hebben alle leerlingen het goede antwoord uitgerekend, het was zelfverdediging. De les is voorbij en de volgende groep is nu aan de beurt om het misdrijf op te lossen.

Artikel delen:
Reacties 2
  1. Mooi initiatief om wiskunde in de praktijk te laten zien en werken! Leuk bedacht door de betreffende wiskundedocent(en) 😀

Reageer