Stapsgewijs meer treinen tusen Zwolle en Leeuwarden

Zwolle – Vanaf 2013 komen er stapsgewijs meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle. Gedeputeerde Staten van Friesland hebben afspraken gemaakt met NS voor een betere treinverbinding. Reizigers kunnen vanaf 2017 vier keer per uur de trein pakken. Provinciale staten moeten zich er nog over uitspreken.

De provincie wil de komende jaren gaandeweg uitbreiden naar twee snelle Intercity’s en twee Sprinters per uur tussen Leeuwarden en Zwolle. Op dit moment rijden elk uur twee treinen naar Zwolle. Een snelle Intercity rijdt van Leeuwarden naar Rotterdam centraal en stopt tussen Leeuwarden en Zwolle alleen in Heerenveen en Steenwijk. Een zogenaamde stoppende Intercity rijdt naar Schiphol en stopt tussen Leeuwarden en Zwolle op alle tussengelegen stations. Daarnaast rijden in de spitsuren zes extra stoptreinen (Sprinters) naar Wolvega. Vier treinen
Volgens de afspraken gaan de Sprinters naar Wolvega vanaf 2013 doorrijden naar Meppel. Daar kunnen reizigers dan overstappen op de trein naar Zwolle. Vanaf 2014 rijden op werkdagen elk uur -tot 20.00 uur- Sprinters naar Meppel met een aansluiting op de trein naar Zwolle. Vanaf 2017 wordt deze verbinding uitgebreid met een vierde trein naar Meppel. Er komen dan twee snelle Intercitytreinen en twee Sprinters.

Doorrijden naar Zwolle
Het is de bedoeling dat de Sprinters vanaf 2021 in één stuk doorrijden naar Zwolle. Reizigers naar en van Zwolle hoeven dan niet over te stappen in Meppel. Voorwaarde is wel dat het spoor tussen Meppel en Zwolle hiervoor geschikt is gemaakt.

Gedeputeerde Kramer: "Onze inwoners, bedrijven en kenniswerkers hebben allemaal baat bij goede treinverbindingen in het Noorden. Ik ben blij met de afspraken met NS en ook dat ze al volgend jaar, in 2013, kunnen ingaan."

FMN
Regionale vervoerders, waaronder Arriva, hebben ook plannen gemaakt voor het traject Leeuwarden – Zwolle. Zij hebben zich verenigd in de Federatie Mobiliteit Nederland (FMN). De FMN heeft een nieuw spoorplan gemaakt voor vijf regionale netten, waarvan één in Noord-Nederland. De Tweede Kamer moet zich nog over een eventuele decentralisatie van het treinverkeer uitspreken. Dit gebeurt na het zomerreces.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

2 gedachten over “Stapsgewijs meer treinen tusen Zwolle en Leeuwarden”

  1. Na enig gepuzzel was het mij duidelijk. Dit is een Fries bericht. Met Gedeputeerde Staten worden de Friese Gedeputeerde Staten bedoeld. Je kunt natuurlijk een Fries pers- of krantenbericht wel overnemen, maar pas het dan wel aan.

  2. Hallo
    Het is wel leuk meer treinen per uur. Maar is er wel rekening gehouden met de spoorwegovergang in de Lycklamaweg te Wolvega. We staan nu al regelmatig te wachten omdat de spoorwegbomen gesloten zijn. We staan zeker lang stil wanneer de trein het station stil staat. We moeten dan lang wachten totdat iedereen is uit enfin gestapt zijn en de trein dan vertrekt. Er zal dan zeker een onderdoorgang moeten komen voor wandelaars en fietsers. Ik heb begrepen dat er bij de om den noord een tunnel komt. Die zal er dan snel moeten komen. Beide tunnels moetende dan wel snel komen anders word de oostkant van wolvega en de rest van de dorpen zeer geïsoleerd van het centrum van Wolvega.
    Het is een goed plan maar dan wel eerst ondertunneling van het spoor zodat de voetgangers en fietser niet een hele grote omweg moeten maken.
    Groet Marten

Reacties zijn gesloten.