Ernstig ongeval tussen Zwolle en Kampen

Op zaterdagochtend 26 mei, rond 06.00 uur, heeft er op de N50 een dodelijke aanrijding plaatsgevonden. Een busje komende uit de richting van de A28 (Zwolle) reed in de richting van Kampen. De vrachtwagen kwam vanuit de richting Kampen. Door een nog onbekende reden is het busje op de verkeerde weghelft terecht gekomen, met een frontale aanrijding met de vrachtwagen als gevolg.


Foto: H. Mussche www.regiomeppel.nl

De bestuurder van het busje, een 24-jarige man uit Kampen is ter plaatse aan zijn verwondingen overleden. De 28-jarige vrachtwagenchauffeur uit Leens (Gr) is met lichte verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. De weg is gedurende enige tijd afgesloten geweest voor het verkeer. De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval.

Artikel delen:
Reacties 14
  1. Waar is dit nou precies gebeurd? De P2000 gaf IJsselmuiden aan, maar daar loopt de N50 al jaren niet meer door. Dit kun je intepreteren als Kampen-Zuid maar ook voorbij die brug richting Kampereiland.

  2. Deze weg had er ook nooit moeten komen. Ik zie heel veel verkeer vanuit de richting Apeldoorn uit Groningen nu door de NOP en Friesland naar Groningen rijden. En dit alleen om de A28 Zwolle-Meppel te vermijden. Ze kiezen nu dus voor deze route. Gevolg:nieuwe bruggen en wegen nodig. En nieuwe knelpunten en ongelukken. En dan die levensgevaarlijke aanpassing tussen Kampen en Zwolle vv . Een stuk racebaan van 1,5 km. Wat een enorme geldverspilling. Waarom niet geinvesteerd in een spoorverbinding Apeldoorn-Zwolle-Kampen-Emmeloord-Heerenveen-Drachten-Groningen en dan maar meteen een apart spoor voor goederen-verkeer. Een klein dichtbevolkt land als de onze is bij uitstek geschikt voor een zeer dicht openbaar-vervoer systeem. En gooi ook de dedemsvaart weer open en creeer een goede vaarverbinding naar Duitsland. Vervoer per water is goedkoper en beter voor het millieu. Kampen geeft het goede voorbeeld met de aanleg van een nieuwe haven bij het industrieterrein. Chapeau!

  3. Ik zie heel veel verkeer vanuit de richting Apeldoorn uit Groningen nu door de NOP en Friesland naar Groningen rijden.

    Valt wel mee. De wegintensiteit van Kampen – Hattemerbroek zit op 25.000 voor beide richtingen. Da's niks. Hattemerbroek – Zwolle (A28) zit op 125.000

    Waarom niet geinvesteerd in een spoorverbinding Apeldoorn-Zwolle-Kampen-Emmeloord-Heerenveen-Drachten-Groningen en dan maar meteen een apart spoor voor goederen-verkeer.

    Over geldverspilling gesproken. We moeten juist leren van de Betuweroute, niet herhalen.

    Vervoer per water is goedkoper en beter voor het millieu.

    Valt reuze mee. Als er ?©?©n modaliteit is die aan strenge milieueisen moet voldoen, is het wel het wegverkeer. Schepen varen vaak nog op stookolie, en van Euro normen hebben ze ook nog nooit gehoord. Bovendien is de scheepvaart maar beperkt interessant voor grote hoeveelheden bulkgoederen.

    Deze weg had er ook nooit moeten komen.

    Dan had al het verkeer zich door Zwolle en Westenholte moeten persen. Dat is verre van wenselijk. de N50 is juist belangrijk voor grote delen van de omgeving, niet alleen Kampen, maar ook de NOP en Oost Flevoland. De N50 zou oorspronkelijk namelijk zelfs als autosnelweg worden aangelegd. Vroeger heette de A6 Emmeloord – Joure ook A50.

  4. Ik een video opname via rtvoost gezien. Ik ben er niet 100% zeker van maar het lijkt erop dat de airbag zijn werk niet gedaan heeft? Ik neem aan dat de politie bij haar onderzoek dit ook nagaat. En stel nu dat bij een dodelijk ongeval de airbag zijn werk niet doet is dan de autofabrikant aansprakelijk te stellen? De auto lijkt vrijwel nieuw en het al dan niet afgaan van de airbag is voor alles een kwestie van electronica.
    Je hoort/leest vaak van ongelukken waarbij de chauffeur om onverklaarbare reden op de verkeerde weghelft komt. Dan kan veel oorzaken hebben. Maar ik heb het zelf een keer meegemaakt dat ik door een technisch defect naar de linkerweghelft ging recht op een tegemoetkomende vrachtauto af. Toen mijn snelheid teruggebracht was tot ongeveer 30 km. per uur reageerde de auto weer op het stuur en kon ik net op tijd naar rechts. Kunt U raden door welk technisch mankement dit kwam?

  5. R. Riezebos:
    Met die snelheid kan je wel 10 airbags hebben, maar die zullen je niet helpen.
    Zelfs de veiligste auto is maar veilig tot zo'n 40 km p/u. En dan op een stilstaand object. Rijdt de tegenpartij ook 40 km p/u dan is de klap dus dubbel en kunnen ze je uit je auto pellen.
    Je kunt wat dat betreft dus eigenlijk net zo goed in Bernards oude brikkie rijden.

  6. @Magic
    Begrijp ik, ook met airbag kun je het leven verliezen, maar als je een moderne auto rijdt en de airbag komt er bij zo'n frontale botsing niet in heb je dan niet dubbel pech?
    @Bernard
    Mijn technisch mankement had niets met de stuurinrichting te maken: je mag nog een keer raden. Trouwens ik reed in een VOLVO 242 van ongeveer 20 jaar oud!

  7. Ik denk het niet. De klap was sowieso te groot.

    Maar als je goed op de foto kijkt (bij het geretoucheerde stukje) zie je volgens mij nog een stuk airbag over de voorkant hangen.

    En vwb de quizvraag: Aquaplaning?

  8. @Chris: Dit ongeluk is gebeurd voor de afslag Kampen Zuid, komende vanaf Zwolle. Het was een vreselijk gezicht kan ik je vertellen, toen ik aan kwam rijden waren de hulpdiensten er nog niet eens.. Duidelijk was het al wel dat deze man geen schijn van kans heeft gehad.

    Wat ik nog wel kwijt wil is dat dit ongeluk dus gebeurd is op dat deel van de N50 waar geen betonbarrier is geplaatst. Het lijkt mij dus niet erg gepast om te zeggen dat de investeren van Rijkswaterstaat om de weg veiliger te maken geen nut hebben gehad.

  9. @Chris:

    Helemaal met je verhaal eens, maar wil nog wel een toevoeging doen:
    Mijns inziens moet zo snel mogelijk de A50 doorgetrokken worden van Hattemerbroek naar Emmeloord. Zo wordt de A28 tussen Zwolle en Meppel ontlast en wordt de weg een stuk veiliger door de middenberm met geleiderail.

  10. Rijkswaterstaat bekijkt of de N50 bij Kampen heringericht moet worden. Daar zijn het afgelopen halfjaar twee doden en tien gewonden gevallen.

    Het is een stuk weg dat afgelopen jaar niet is aangepakt. Vanaf Zwolle is de weg driebaans gemaakt, zodat automobilisten op bepaalde gedeelten kunnen inhalen. Rijkswaterstaat weet niet of ze het stuk bij Kampen nu ook snel moet aanpakken, omdat nog niet zeker is of de ongelukken de schuld zijn van de inrichting van de weg of van de automobilisten zelf. Het laatste slachtoffer viel afgelopen weekend te betreuren. Een Kampenaar kwam om het leven na een botsing.
    Bron: RTV Oost

Reageer