Trappen als tribune bij zomerwerk ZwolleSpoort

Zwolle – ProRail en aannemer Dura Vermeer starten morgen met de grootschalige werkzaamheden op station Zwolle.

In het kader van project ZwolleSpoort worden komende twee weken onder andere een viertal spoordekken tot 25 meter breed op hun plek gereden voor de nieuwe reizigerstunnel. Ook wordt aan het vierde perron gewerkt. Voor het publiek wordt een deel van de trappen van de traverse als tribune ingezet om het werk te volgen. Thuis meekijken kan ook via een webcam op www.zwollespoort.nl.

De werkzaamheden zijn een belangrijke mijlpaal van het stationsproject dat in 2010 is gestart. Ze vormen het fundament voor een beter spoorknooppunt Zwolle. Zo is de bouw van het vierde perron nodig om extra capaciteit op het station te krijgen voor de komst van de Hanzelijn die op 9 december 2012 start. 

De nieuwe, bredere perrontunnel is noodzakelijk om de groei van het aantal reizigers in de komende jaren op te vangen. Het inrijden van de vier spoordekken, die tussen de 1000 en 1400 ton per stuk wegen, is een titanenklus. Allereerst moet er een flink gat worden gegraven en een deel van de oude perrontunnel worden gesloopt op de plek waar nu de sporen en perrons staan. De nieuwe tunnel komt er immers onder. Daarna kunnen de reeds voorgebouwde betonnen spoordekken op hun plek worden gereden. En dat alles in twee weken tijd.

Reizigers zullen straks gemak ervaren door het stationsproject, maar tot en met 5 augustus is er eerst flinke hinder. De treinen rijden vanaf dinsdag 24 juli soms al vanaf andere perrons. Daarna volgt een periode van negen dagen met veel minder of geen treinen. Er is een speciaal busstation voor gebouwd aan de zuidzijde van het station. Het weekeinde van 28 en 29 juli is alle treinverkeer gestremd behalve de trein tussen Zwolle en Kampen. Van maandag 30 juli tot vrijdag 3 augustus rijden de treinen tussen Zwolle en 't Harde niet en dus ook niet de doorgaande treinen naar Amersfoort. In het weekeinde van 4 en 5 augustus is opnieuw alle treinverkeer gestremd. NS heeft een plan voor alternatief busvervoer opgesteld wat rekening houdt met de wensen uit de omgeving. Zo worden er bussen ingezet voor doorgaande reizigers tussen het zuiden en noorden die vanaf 't Harde naar Meppel rijden en Zwolle overslaan. Zie voor meer informatie ook www.ns.nl ProRail zorgt voor 7000 kilometer spoor en beheert 397 stations. Over het spoor worden dagelijks circa 1 miljoen treinreizen gemaakt en rijden er ruim 350 goederentreinen met een gezamenlijke vracht van 115.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.

Artikel delen:

Reageer