“Bijna ongelukken Zwartewaterallee ongewenst”

In de afgelopen weken is de PvdA-fractie meermalen door burgers, inwoners van de Aa-landen aangesproken. Het gaat om regelmatig voorkomende gevaarlijke situaties bij de fiets- en voetgangersovergang ter hoogte van de Biesbosch/Grevelingen. Veel bewoners van de Aa-landen, vooral ook kinderen, maken gebruik van deze overgang.

De Zwartewaterallee en specifiek deze locatie staan – blijkens het recente rapport Lokaal Crimininaliteits & Veiligheidsbeeld 2007 – niet bekend als hotspot voor veel ongelukken. Auto’s komend vanaf de Ceintuurbaan rijden desalniettemin in het algemeen met te hoge snelheid op de fiets- voetgangersovergang toe. Vaak wordt dan door het oranje en rode verkeerslicht gereden. Men rijdt gewoon te hard en is dan niet meer in staat bijtijds te remmen. ‘Bijna-ongelukken’ zijn regelmatig aan de orde. Dat is een ongewenste situatie, vindt de PvdA in Zwolle. Het stelt daarom een aantal vragen aan het college in Zwolle.

De flitspaal die staat tussen de fiets- voetgangersovergang en het kruispunt Rijnlaan zal zeker zijn functie hebben. Verplaatsing van de paal terug in de richting van Ceintuurbaan (d.w.z. vóór de bewuste fiets- voetgangersovergang) lijkt een voor de hand liggende oplossing voor het door de bewoners gesignaleerde probleem. Ook kan het structureel terugbrengen van de snelheid op de Zwarterwaterallee naar 50 km er aan bijdragen.  Ongetwijfeld zijn andere maatregelen denkbaar die kunnen bijdragen aan de afname van het aantal ‘bijna-ongelukken’.

De PvdA-fractie vraagt het collge daarom

  • Bent u op de hoogte van de regelmatig voorkomende ‘bijna’ aanrijdingen op de fiets- voetgangersovergang nabij de Biesbosch/Grevelingen?
  • Vindt u dat met ons een ongewenste situatie?
  • Wilt u overwegen, maatregelen te nemen die kunnen bijdragen aan afname van het aantal  ‘bijna-ongelukken’?
  • Kunt u ons berichten aan welke maatregelen u daarbij denkt?

 

Gerrit Teunis

Inge Meijer

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

26 gedachten over ““Bijna ongelukken Zwartewaterallee ongewenst””

  1. Volgens mij kan hier beter een tunneltje komen.

    En het gevaar wordt hier volgens mij overdreven. In de periode 2003 – 2006 zijn hier 3 ongevallen gebeurd, volgens BLIK (Black Spots In Kaart). Op de kruisingen verderop gebeuren vaker ongevallen. Volgens mij is dit problemen zoeken die er niet zijn.

  2. Er wordt regelmatig veel te snel gereden. Ik laat mijn kinderen hier wat langer wachten bij deze stoplichten omdat er inderdaad met hoge snelheid richting stoplichten gereden wordt.Na deze stoplichten staat een flitspaal die de ingestelde 50 km grens meet.
    Deze zou als oplossing voor de stoplichten geplaatst kunnen worden.

  3. Dit is echt een levensgevaarlijk kruispunt,, het zijn banij ongelukken omdat iedereen weet dat dit een gevaarlijk kruispunt is en daarom beter oplet. Ik rijd er elke dag langs en wacht altijd iets langer tot ik zeker weet dat de autoos stil staan. Hier moet snel wat aan gedaan worden, want als er iemand op dit kruispunt word aangereden is het een ernstig ongeluk!

  4. Fietstunnels komen er volgens mij niet voor fietsers maar voor auto’s, zodat auto’s ongehinderd door kunnen rijden 🙂 🙂

    Dat fietsers er ook nog voordeel van hebben is dan mooi meegenomen 🙂

  5. Ik vind Jaspers idee nog het beste. Een tunneltje… heb ik niet echt een positief beeld bij aangezien je te vaak hoort dat er aanrandingen plaatsvinden in en nabij tunnels. Een bruggetje past op die plek niet volgens mij, dus misschien een rotonde? Dat bevordert pas de doorstroming van fietsers!

  6. Hoe krijg ik gegevens over de oversteek ijsselcentraleweg-hollewandsweg?

    Ik heb het even voor je opgezocht:
    3 ongevallen 2003 – 2005, 2 bromfiets/personenauto, 1 bestelauto/personenauto. ?©?©n van de ongevallen eindigde met letsel.

    Zo zie je vaak, dat de beeldvorming niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid.

  7. dus misschien een rotonde?

    rotondes horen niet op dit soort wegen. Leuk voor in de wijk, maar niet voor een 4 strooksweg. Past daar denk ik ook niet echt.

  8. ik denk niet dat de meesten weten hoe dit kruispunt eruit ziet,, een tunnel is absoluut geen mogelijkheid, daar is veel te weinig ruimte voor.

    Een rotonde is ook geen mogelijkheid omdat dit de slagader van zwolle is en er dan veel oponthoud word veroorzaakt, tevens is er voor een rotonde ook bijna geen ruimte.

    De enige oplossing is waarschijnlijk om dit kruispunt weg te halen.

    Het gaat nog niet eens zozeer om het aantal ongelukken, het is eigenlijk een samensmelting van auto’s die door rood rijden en te hard rijden wat het daar gevaarlijk maakt.

    De enige oplossing daar is om veel flitspalen neer te zetten. 🙂

  9. Ik moet iedere dag op de fiets hier langs naar mijn werk. Ik heb niet de indruk dat het alleen maar gaat om de snelheid waardoor mensen door rood rijden. Het is meer de houding van: ik kan er nog wel even voor langs. Ik kijk ook altijd nog even voor de zekerheid voordat ik oversteek. Moet regelmatig in de remmen omdat er toch nog door rood wordt gereden. Daarbij komt dat je het verkeerslicht al op grote afstand kunt zien. Het verhaal van niet meer kunnen stoppen voor rood vind ik dan ook een slap verhaal. Iedereen weet dat na oranje rood komt. Als ik er met de auto langskom hou ik er ook rekening mee dat hij op rood kan gaan.

    Trouwens sluit al die fietsers niet uit die door rood rijden daar.

    Ik sluit me trouwens aan bij het verhaal van Gerrit. Een tunnel kan daar niet vanwege te weinig ruimte en een rotonde zal er alleen maar voor zorgen dat dat stuk dichtslibt tijdens de spits.

  10. Dus kruispunt verwijderen… Wilma boos… 😉

    Is dus gewoon een slecht te veranderen kruispunt. Rotonde zou daar wat mij betreft nog steeds de enige uitweg zijn, want ik denk niet dat de mensen die gebruik maken van de oversteek vrolijk worden dat het daar niet meer mogelijk is over te steken.

    Ruimte daar is geen probleem, als je tenminste de stroken tot ?©?©n rijstrook maakt naar de rotonde toe. Wat weer niet bevordelijk is voor de doorstroming inderdaad.

    En anders dus niet miepen en er meer flitspalen (voor en op) neerzetten. 😉

  11. Nee hoor ik word niet boos als ze hem weghalen. Neem dan de andere verkeerslichten wel. Ik ben alleen bang dat anderen gewoon hun eigen overgang maken. Iets wat nu al gebeurd. Gewoon oversteken op een plek die jou het beste uitkomt. Rij er maar eens langs dan zie je die paden wel lopen in de middenberm.

    Zet er inderdaad gewoon roodlicht flitspalen neer en dan is het probleem snel verholpen.

  12. Voor het kruispunt Zwartewaterallee/Grevelingen lijkt mij de beste oplossing om duidelijk zichtbare en continu werkende roodlichtcamera’s te plaatsen.

    Zo zie je vaak, dat de beeldvorming niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid.

    Beeldvorming en werkelijkheid zijn inderdaad twee gescheiden grootheden.
    Maar ik passeer deze oversteek meermalen daags en zie het zeer vaak bijna mis of nog maar net goed gaan.
    Vaak klopt het hart je in de keel als er weer een fietsertje daar de weg oversteekt zonder echt uit te kijken en er een auto met te hoge snelheid aan komt racen.
    En er zijn er daar velen die oversteken.
    Het is daar te onoverzichtelijk door de te grote struiken op de hoek.

  13. Ach er zijn hier in zwolle zoveel plannen van de gemeente, maar niets komt ervan. Kijk naar de nieuwe weg naar de Devotentunnel, zijn ze ook bijna 6 jaar mee bezig geweest.

    Het word tijd dat ze de aandacht van Stadshagen afhalen en de andere wijken eerst onder de loep nemen! En daar het geld in pompen om het op te knappen!

    En sinds ik hier woon weet ik al niet beter dat er mensen klagen over het betreffende kruispunt!

    ik heb me zegje weer is gedaan.

    8) 8) 8)

  14. PS. Het is juist geen onoverzichtelijke kruising, auto’s horen NIET door rood te rijden en ook NIET te hard. Je kan de stoplichten zeker al 400 meter van te voren ien als je met de auto bent.

    🙂

  15. @Gerrit

    Het tweede deel van m’n vorige berichtje was een reactie op Chris en ging over de onoverzichtelijke oversteek bij de IJsselcentraleweg/Hollewandsweg.
    Heb ik helaas per ongeluk een beetje onoverzichtelijk geschreven. 🙂

  16. Maatregelen nemen, laten de automobilisten zich maar beter aan de regels houden!
    Een tunneltje?
    Aan het einde van de Radenlaan is een tunnel, maar veel- te veel – mensen ook met kleine kinderen, voor en achterop de fiets en naast zich steken gewoon de drukke Hollewandsweg over en om het ze makkelijk te maken heeft men ter plekke ook nog een voetgangersoversteek gemaakt.
    Hoezo maatregelen nemen, nadenken lijkt mij beter!

  17. @Gerrit:
    Die verkeerslichten kan je inderdaad al van grote afstand zien maar om de ?©?©n of andere reden vallen ze niet echt op, ook de zijwegen (met name die aan de kant van de Dobbe) valt mij om ?©?©n of andere reden zeer slecht op. Ik weet dat dat ding er zit (zijwegen en verkeerslicht) en houd me er dus ook netjes aan maar ik vind de situatie er vreemd uitzien.

    Maar een flitskast (al dan niet voorzien van lekker felle strepen) zou daar wellicht goed kunnen helpen inderdaad.

  18. @ DeEchte: Het probleem bij de Hollewandsweg is niet zozeer de snelheid van het verkeer, maar de onoverzichtelijkheid. Met de auto vanuit de IJsselcentraleweg is het ook slecht te overzien.

  19. @Chris
    Je hebt gelijk en die onoverzichtelijkheid probeerde ik ook te benadrukken.
    Wat ondertussen ook onoverzichtelijk begint te worden is dit topic, want we spreken nu al over drie verschillende oversteken… 😀

    @Marieke
    De tunnel bij de Radenlaan wordt inderdaad bijna niet meer gebruikt. Vooral niet meer nu de situatie er ter plekke veranderd is met dat middenstuk op de Hollewandsweg waar even gewacht kan worden door fietsers/voetgangers.
    Gemakzucht speelt daar inderdaad een rol. 😉

  20. Nog even een reactie op dit onderwerp. Vandaag was het raak op dit kruispunt! Een jongetje van ongeveer 9 jaar is aangereden op het welbesproken kruispunt. Hij is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

    Misschien gaan nu de ogen open bij de gemeente!

    Groeten,, Gerrit

Reacties zijn gesloten.