Veilig Verkeer vindt fietsrotonde onveilig

Zwolle – Onlangs kondigde de gemeente voor Zwolle de eerste fietsrotonde van Nederland aan. Doel is, om het verkeer van de Philosofenallee naar de Vondelkade veiliger te laten verlopen. Maar of deze fietsrotonde daar de remedie voor is. Veilig Verkeer Nederland vindt dat niet!

fietsrotonde.jpg

Gemeente Zwolle: "In de huidige situatie is de oversteek Philosofenallee-Vondelkade voor de fietsers oncomfortabel. De maatvoering van de fietsrotonde is niet gelijk aan de reguliere rotonde. Een groot voordeel van de fietsrotonde is dat de fietser geen wachttijd heeft bij het oversteken en de rotonde past in het verwachtingspatroon van de automobilist. De automobilist daarentegen moet voorrang verlenen. De traditionele kruispuntvorm met fietsers in de voorrang heeft slechts één conflictpunt. Echter het verschil in maatvoering van de Wipstrikkerallee en de fietsoversteek is zo groot dat de automobilist deze voorrangssituatie gauw over het hoofd ziet". Veilg Verkeer Nederland deelt het optimisme van de gemeente Zwolle niet. Afgezien nog van de formele kant wordt gevreesd voor een onveiliger situatie dan thans het geval is. Wel is VVN van mening dat de huidige situatie dringend verbetering behoeft om een vlotte verbinding tussen Philosofenallee en Vondelkade te realiseren.

Op tekening oogt de gekozen rotondevorm fraai. In de praktijk betekent dit echter een verdubbeling van het aantal conflictpunten met fietsers op de route Vechtstraat -Wipstrik vv. Dat betekent ook een hoger risico. Voorrang hebben betekent helaas lang niet altijd dat voorrang wordt verleend. Gelet op de intensiteiten van zowel fietsers en gemotoriseerd verkeer wordt tevens gevreesd dat de doorstroming op de Binnenring ernstig zal worden belemmerd.

Veilig Verkeer Nederland is voorstander van een verbetering van de huidige situatie maar maakt zich grote zorgen over de verkeersveiligheid in de nieuwe situatie.
De aanlegkosten worden begroot op E 500.000. Indien de gemeente de voorrang ter plaatse wil wijzigen ten gunste van overstekend fietsverkeer dan zou dat naar de mening van VVN met aanzienlijk minder kosten en op een veiliger manier kunnen worden gerealiseerd.

Artikel delen:
Reacties 17
  1. De gemeente Zwolle gaf bij de aankondiging – zie link in het bericht – aan dat Veilig Verkeer betrokken was bij de totstandkoming van de fietsrotonde. Kennelijk is dat niet het geval 😮

  2. Ben er zondag nog vanaf de Philosofenallee langs gekomen. Toen hadden we het in de auto ook al over geef de fietsers gewoon voorrang. Net zoals bij de oversteek op de Nwe Deventerweg.

  3. Vanaf de Vechtstraat naar de Vondelkade heb je dan nog niet opgelost. Vandaag ben ik er nog langs gekomen. Je moet dan als fietser voorsorteren. Daar is geen sprake van voorrang. Bovendien heb je dan dat malle voorsorteerstrookje en de haakse bocht naar links.

    Puur alleen fietsers in de voorrang stellen werkt alleen tussen Philosofenlaan en Vondelkade.

  4. @Ingrid:
    Inderdaad even achter je checken bij het voorsorteren (ik hoef niet achterom te kijken; ik heb een stel spiegeltjes op m'n fiets maar moet natuurlijk nog wel de dode hoek checken). Maar dan nog. Ik rijd behoorlijk vlot, wat voordelig werkt bij het voorsorteren omdat het snelheidsverschil met auto's dan kleiner is. Met een doorsnee fietstempo en forse drukte wil dat voorsorteren wel eens verdraaid lastig zijn

  5. vdberg: VVN afd. zwolle is wel betrokken geweest in het overleg. Niet is echter vermeld dat wij de nieuwe situatie onveilig vonden en daarom de aanleg van deze vormgeving ten sterkste ontraden.
    Tevens is gewezen op de zeer onveilige situatie voor fietsers die vanaf de Wipstrik komend linksaf naar de Rh. Feithlaan willen rijden. Geen opstel- of voorsorteerstrook, maar wel voorrang moeten geven aan rechtdoorgaand verkeer!

  6. Cissie: Veiligheid is het meeste gebaat met een voor elke verkeersdeelnemer duidelijke vormgeving. geen twijfel betekent duidelijkheid voor iedereen. Daarom een duidelijk herkenbaar kruispunt met voorrang voor de kruisende fietser al dan niet met behulp van verkeerslichten.

  7. Als de oversteek een voorrangskruising wordt voor fietsers, dan moeten de auto's vaart minderen en wordt het voor de overige fietsstromen eenvoudiger gemaakt om links af te slaan.
    Zowel voor diegenen die vanaf de Vechtstraat komen richting Vondelkade, als ook diegenen die richting Rhijnvis Feithlaan willen.

  8. Hartelijk dank voor uw beantwoording Piet! Bij uw plan is er risico dat het autoverkeer op de korte afstand van ongevbeer 50 meter tussen de nieuwe 'fietsrotonde' en (op) rotonde Hanekamp vast gaat zitten. Dat willen we ook niet.

  9. Maar mensen, dit hebben we toch al in zwolle ?
    De rotonde in de rijnlaan bij de aalanden! en werkt dit ? Nee.
    Ook hier zie je dat het hele verkeer vastloopt in de spits omdat de fietsers voorrang hebben.

Reageer