Werkzaamheden Station Zwolle bereiken zwaartepunt

Zwolle – Het zwaartepunt van het zomerwerk aan station Zwolle komt eraan. Vanaf dinsdagmorgen start aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail met het inrijden van vier tunneldekken van 1000 tot 1400 ton. Deze vormen het plafond van de nieuwe reizigerstunnel. Ze dekken het gat af dat afgelopen dagen middenin station Zwolle is gegraven. De werkzaamheden aan de reizigerstunnel en het vierde perron lopen tot nu toe volgens planning.

prorail_1.jpg

De werkzaamheden zijn morgen op de voet te volgen vanaf de trappen op het station die speciaal zijn ingericht als tribunes en via een webcam op www.zwollespoort.nl. Afgelopen weekend was station Zwolle dicht om ruimte te maken voor de vier tunneldekken. Onder belangstelling van buurtbewoners en geinteresseerden waren rond de tweehonderd man dag en nacht aan het werk om complete stukken spoor en perrons weg te halen. Wat overblijft is een groot gapend gat waar morgen de nieuwe spoordekken op hun plek worden gezet.

Tunneldekken

De afgelopen maanden zijn de tunneldekken die tot 25 meter breed zijn en tussen de 1000 en 1400 ton wegen voorgebouwd. Er waren gemiddeld vijftig betonwagens per tunneldek voor nodig. Vorig jaar zijn er al zeventien meter diepe damwanden aangebracht over de gehele lengte van de reizigerstunnel die 120 meter lang en zeventien meter breed wordt. Afgelopen dagen zijn circa 6000 kubieke meter zand en het resterende deel van de oude perrontunnel weggehaald die tussen de damwanden zitten. De contouren van de tunnel worden zo steeds beter zichtbaar.

Inrijden

Het inrijden van de tunneldekken gebeurt met behulp van een ingenieuze constructie. De betonnen dekken rusten op palen waaronder speciale transportwagens worden geplaatst. Ze zullen de dekken over een afstand van circa zestig meter verplaatsen naar hun definitieve plek. Daarvoor is een weg geplaveid van betonnen en stalen platen. De tunneldekken zijn in de vorm van een kuip gegoten met gebogen randen. Zodoende kan er straks meer daglicht in de tunnel komen. In het kuipdeel worden de sporen aangelegd samen met de keerwanden van de perrons.

Vervolg

Als het werk volgens planning verloopt, volgt er meteen een nieuwe spannende periode. De sporen moeten dan worden teruggebouwd zodat op maandagochtend 6 augustus alle treinen weer kunnen rijden. De bouw en aansluiting van het vierde perron kunnen vervolgens worden voltooid, waardoor er voldoende perroncapaciteit ontstaat om de extra treinen van ondermeer de Hanzelijn te kunnen ontvangen op het station. Het tunnelwerk gaat vervolgens door om eind 2014 de reizigerstunnel op te kunnen leveren.

ProRail is momenteel bezig met de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Omdat het treinverkeer is toegenomen, zijn bestaande stations uit hun jasje gegroeid. Daarom maakt ProRail nu op tal van stations meer ruimte en comfort voor reizigers, om de groei van het treinverkeer nu en in de toekomst te faciliteren. ProRail bouwt ruimere traversen, langere perrons, liften, roltrappen, wachtruimtes, nieuw meubilair en fietsenstallingen. Op dit moment zijn er verschillende grote en kleine stations in verbouw zoals Amsterdam, Arnhem, Gouda, Delft, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Breda en Zwolle. Meer weten over werken aan het spoor? Kijk op de website van ProRail.

Artikel delen:
Reacties 2
  1. Willen jullie die link in de laatste zin controleren? Volgens mij linkt deze door naar een fake/reclame pagina. Ik vermoed dat jullie deze bedoelen: http://www.ns.nl/werktrajecten/

    =============

    We hebben na uw tip bij ProRail een melding gemaakt, en voor nu een alternatieve website gevonden.

Reageer