Foto's werkzaamheden Station Zwolle

Zwolle – Dinsdag was één van de meest belangrijke dagen van de werkzaamheden voor een nieuw perron en met name een nieuwe bredere voetgangerstunnel bij het station van Zwolle. Weblog Zwolle was er deze dag bij en maakte een foto-overzicht van de vorderingen aldaar. Meest in het oog sprong het inrijden van vier immense tunneldekken van 1400 ton per stuk. Deze vormen het plafond van de nieuwe reizigerstunnel. Ze dekken het gat af dat afgelopen dagen middenin station Zwolle is gegraven. Komende maandag moeten daar al treinen overheen gaan rijden. Een mooi stukje vakwerk! De werkzaamheden aan de reizigerstunnel en het vierde perron lopen tot nu toe volgens planning.

31-07-2012_plaatsen_tunneldelen_station_zwolle_01.jpg 

De afgelopen maanden zijn de tunneldekken die tot 25 meter breed zijn en tussen de 1000 en 1400 ton wegen voorgebouwd. Er waren gemiddeld vijftig betonwagens per tunneldek voor nodig. Vorig jaar zijn er al zeventien meter diepe damwanden aangebracht over de gehele lengte van de reizigerstunnel die 120 meter lang en zeventien meter breed wordt. Afgelopen dagen zijn circa 6000 kubieke meter zand en het resterende deel van de oude perrontunnel weggehaald die tussen de damwanden zitten. De contouren van de tunnel worden zo steeds beter zichtbaar. Het inrijden van de tunneldekken gebeurde met behulp van een ingenieuze constructie. De betonnen dekken rusten op palen waaronder speciale transportwagens worden geplaatst. Ze verplaatsen de dekken over een afstand van circa zestig meter naar hun definitieve plek. Daarvoor was een weg geplaveid van betonnen en stalen platen.

31-07-2012_plaatsen_tunneldelen_station_zwolle_06.jpg 

https://youtu.be/C6LprvCy8Ug

31-07-2012_plaatsen_tunneldelen_station_zwolle_05.jpg   

31-07-2012_plaatsen_tunneldelen_station_zwolle_07.jpg

Via Lees verder meer nieuws en foto's…

De tunneldekken zijn in de vorm van een kuip gegoten met gebogen randen. Zodoende kan er straks meer daglicht in de tunnel komen. In het kuipdeel worden de sporen aangelegd samen met de keerwanden van de perrons. De werkzaamheden zijn op de voet te volgen vanaf de trappen op het station die speciaal zijn ingericht als tribunes en via een webcam op www.zwollespoort.nl.

Vervolg

Als het werk volgens planning verloopt, volgt er meteen een nieuwe spannende periode. De sporen moeten dan worden teruggebouwd zodat op maandagochtend 6 augustus alle treinen weer kunnen rijden. De bouw en aansluiting van het vierde perron kunnen vervolgens worden voltooid, waardoor er voldoende perroncapaciteit ontstaat om de extra treinen van ondermeer de Hanzelijn te kunnen ontvangen op het station. Het tunnelwerk gaat vervolgens door om eind 2014 de reizigerstunnel op te kunnen leveren.

ProRail is momenteel bezig met de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Omdat het treinverkeer is toegenomen, zijn bestaande stations uit hun jasje gegroeid. Daarom maakt ProRail nu op tal van stations meer ruimte en comfort voor reizigers, om de groei van het treinverkeer nu en in de toekomst te faciliteren. ProRail bouwt ruimere traversen, langere perrons, liften, roltrappen, wachtruimtes, nieuw meubilair en fietsenstallingen. Op dit moment zijn er verschillende grote en kleine stations in verbouw zoals Amsterdam, Arnhem, Gouda, Delft, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Breda en Zwolle. Meer weten over werken aan het spoor? Kijk op de website van ProRail.

31-07-2012_plaatsen_tunneldelen_station_zwolle_02.jpg

31-07-2012_plaatsen_tunneldelen_station_zwolle_08.jpg

31-07-2012_plaatsen_tunneldelen_station_zwolle_03.jpg

31-07-2012_plaatsen_tunneldelen_station_zwolle_09.jpg

31-07-2012_plaatsen_tunneldelen_station_zwolle_10.jpg

31-07-2012_plaatsen_tunneldelen_station_zwolle_04.jpg

Artikel delen:
Reacties 6
  1. Weet iemand waar het nieuwe lijnbus-station komt?
    Ik hoorde namelijk dat deze ging verplaatsen van de voorkant naar de achterkant…

Reageer