Aanpak hinderlijke fietspalen in Zwolle

Zwolle – Zwollenaren kunnen nog tot 1 oktober hinderlijke fietspaaltjes melden bij de gemeente Zwolle via speciale website www.zwolle.nl/fietspalen. Uit landelijk onderzoek blijkt dat ongeveer 60 procent van alle fietsers, die in het ziekenhuis belanden, slachtoffer is van een eenzijdig ongeval.

De gemeente Zwolle wil dit percentage in eigen stad omlaag brengen. Daarvoor moet de gemeente hinderlijke paaltjes weghalen en noodzakelijke paaltjes aanpassen door bijvoorbeeld deze zichtbaarder te maken of te verplaatsen. “Zwolle is echt een fietsstad, en daar werken we ook hard aan. Daar hoort bij dat we de fietsroutes zo veilig mogelijk willen maken. Als wethouder Verkeer wil ik hulp van alle Zwollenaren daarbij inroepen. Via de website kan iedereen fietspaaltjes melden die op een onnodige plek staan, of bijvoorbeeld niet goed zichtbaar zijn. We kunnen zo samen de hinderlijke fietspalen aanpakken”, aldus wethouder René de Heer.

  Meld een fietspaaltje!

Iedereen kan thuis op de computer of onderweg op de mobiele telefoon of tablet een fietspaaltje melden via de site. Alle wegen en paden binnen de gemeentegrens van Zwolle zijn op de kaart zichtbaar. Bewoners kunnen melden een fietspaaltje door op de kaart op een bepaalde locatie een paaltje te ‘prikken’. Zodra men er één prikt krijgt hij vragen over de kenmerken en zijn beoordeling van de paal. De kaart wordt voortdurend en automatisch geactualiseerd. Iedereen kan dus zien welke paaltjes door de bewoners zijn aangedragen. Als men het hier niet mee eens is, kan hij dat ook aangeven.

Hoofdfietsroute

Op de hoofdfietsroutes worden in de wintermaanden de paaltjes verwijderd om het de strooiwagens makkelijker te maken. Als bewoners een paaltje op de hoofdfietsroutes aanmelden, worden deze na het winterseizoen niet teruggeplaatst. Van de fietspaaltjes buiten de hoofdfietsroutes wordt een top vijf gemaakt. Deze paaltjes worden verwijderd, of beter zichtbaar gemaakt.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

8 gedachten over “Aanpak hinderlijke fietspalen in Zwolle”

  1. Hartstikke goed initiatief, maar als je al die paaltjes weghaalt, is het ook zo weer een autobaan geworden.
    Die dingen zijn ooit geplaatst om te voorkomen dat er auto’s allerlei sluiproutes gaan nemen.
    Als er echt gevaarlijke situaties zijn, dan ja … weghalen. Anders gewoon iets beter uitkijken dan maar hoor, en lekker laten staan die dingen.

    Als 60% nou lekker uit zijn doppen kijkt, is het al een stuk beter geregeld. Ik zie regelmatig mensen in diverse straten “op automatische piloot” hindernissen nemen. En ook snelheid (elektrische bejaarden fietsen) is een factor.

    Altijd fietsers tegemoetkomen die met drie tegelijk door zo’n trechtertje heenwillen. Heerlijk irritant puberaal doorscheuren, en helemaal niet opletten wie ze als tegenligger de berm in drukken.

  2. de regel die voor autobestuurders geld zou ook voor fietsers moeten gelden, handsfree bellen enz., sommige zijn zo bezig met de telf.
    mpspeler enz dat ze niet opletten op het verkeer, en als het dan bijna mis gaat kun je een kwade blik krijgen zo van kun jij niet opletten mede weggebruiker???

  3. IK ben zelf slachtoffer geweest van zp’n rottig onzichtbaar door de zon zolverkleurig paaltje. IK klapte tegen de grond kwam moeizaam weer overeind en ben bij eeen huis op een muurtje gaan zitten. ER zat nog iemand en die was er even daarvoor voor gevaallen kon niet meer fietsen naar huis en wachte p haar man die de auto ging halen. Mijn bril was stuk en het stuur van mijn fiets, heb de toenmaloge wethouder een brief geschreven en de bole werd vergoed.
    Heb hem toen ook gevraagd die rot paaltjes te verwijderen of ander goed zichtbaar te maken. BIj mijn weten zijn er elnkelverwijdert daar in Satdshagen. Maar ik zie hier en daar nog wel gevaarlijke situaties ivm paaltjes.

  4. Herstel van bovenstaande stukje. De lamp scheen te fel op mijn toetsenbord en dan tik je de verkeerde toetsen in sorry!

    IK ben zelf slachtoffer geweest van zp’n rottig onzichtbaar door de zon zilverkleurig paaltje. Ik klapte tegen de grond kwam moeizaam weer overeind en ben bij een huis op een muurtje gaan zitten. Er zat nog iemand en die was er even daarvoor voor gevallen kon niet meer fietsen naar huis en wachte op haar man die de auto ging halen. Mijn bril was stuk en het stuur van mijn fiets, heb de toenmalige wethouder een brief geschreven en de boel werd vergoed.
    Heb hem toen ook gevraagd die rot paaltjes te verwijderen of ander goed zichtbaar te maken. Bij mijn weten zijn er enkele verwijdert daar in Stadshagen. Maar ik zie hier en daar nog wel gevaarlijke situaties ivm paaltjes.

  5. Suze, misschien lag het helemaal niet aan het paaltje, maar ben je toe aan een nieuwe bril.
    Als je al als een dronkelap gaat typen van een lampje wat op je toetsenbord schijnt…

  6. Een heel goed plan! Er is bijna geen fietspad die begint of eindigt waar ik niet af moet remmen met mijn snorscooter.

    vooral hier in stadshagen is het een ware plaag die paaltjes. Ik zeg weg er mee en lekker die bochten weer schuin pakken.

  7. Ik heb eigenlijk een probleem met paaltjes die niet op een fietspad staan.

    2 voorbeelden:

    1) De paaltjes in de steenstraat, deze paaltjes staan te dicht op de kruisingen. Als er een auto uit 1 van de uitritten komt, terwijl je als fietser net de paaltjes passeert, heb je als fietser geen uitwijk mogenlijkheden.

    Mogenlijke oplossing, paaltjes 1 a 2 meter naar achteren plaatsen.

    2) Hier in de Wipstrik staan veel paaltjes om de stoep af te scheiden van de straat (komt door het parkeer probleem in de wijk). Op de aansluiting van de Abel Tasmanstraat met de Evertsenstraat staan deze paaltjes dus in de bocht. Dit jaar heb ik daar op de fiets al bijna 2 keer vast gezeten tussen een tegemoed komende auto en de paaltjes aan mijn rechterhand.

    Lijkt me niet bevorderlijk, klem komen te zitten tussen een gemoedkomende auto en een houtenpaatje wat ook al niet mee geeft.

    Mogenlijke oplossing. Handhaving van het parkeer beleid, zoals niet parkeren binnen 5 meter van een bocht.

Reacties zijn gesloten.