Hanzelijn heeft veel effect op samenstellen dienstregeling

Zwolle – Reizigers en vervoerders zullen veel veranderingen en verbeteringen merken in de dienstregeling 2013. Dit blijkt uit de capaciteitsverdeling 2013 van spoorbeheerder ProRail. 35 vervoerders zullen 3,3 miljoen treinritten uitvoeren, een stijging van 100.000 treinritten ten opzichte van 2012.

De Hanzelijn, de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, komt in dienst en er worden negen nieuwe stations in de dienstregeling opgenomen. De nieuwe dienstregeling gaat in op zondag 9 december 2012. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleggen eind augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. De puzzel was dit jaar groter dan in andere jaren door de vele dienstregelingswensen die de vervoerders bij de spoorbeheerder hebben ingediend. Ook heeft de komst van de Hanzelijn veel effect gehad op het samenstellen van de dienstregeling. Zo’n dertig procent van de treinen krijgt in de nieuwe dienstregeling een aangepaste vertrektijd. Ondanks de toenemende drukte op het spoor, aangescherpte veiligheids- en milieueisen zijn vrijwel alle capaciteitsaanvragen voor vervoer en onderhoud gehonoreerd.

Hanzelijn

Na bijna zes jaar bouwen en testen is de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, geheel volgens afgesproken planning, gereed gekomen. Met ingang van 9 december wordt de nieuwe spoorlijn opgenomen in de dienstregeling van NS. De snelste verbinding van Noord-Nederland naar Amsterdam en Schiphol loopt dan via Lelystad en niet meer via Amersfoort en Utrecht. De reistijd zal circa tien minuten sneller zijn dan nu het geval is.

9 nieuwe stations

In de dienstregeling 2013 worden 9 nieuwe stations toegevoegd aan het Nederlandse spoorwegnet. Groningen Europapark, Almere Poort, Halfweg-Zwanenburg, Hengelo Gezondheidspark, Utrecht Leidsche Rijn (medio 2013), Hoevelaken en Maastricht Noord (medio 2013) zijn door ProRail gebouwd. Daarnaast worden er twee nieuwe stations, Dronten en Kampen Zuid, opgeleverd aan de Hanzelijn.

Reizigersvervoer

Ook bij de reizigersvervoerders zijn een aantal wijzigingen. Arriva neemt drie spoorlijnen in de Achterhoek over van Syntus (Zutphen-Winterswijk, Arnhem-Winterswijk, Arnhem-Tiel). Daarnaast gaat Arriva rijden op twee trajecten (Apeldoorn-Zutphen en Zwolle-Emmen) die voorheen door NS werden geëxploiteerd. In de spits zal op dit traject tot Coevorden de frequentie worden verhoogd tot vier keer per uur. Hermes/Connexxion (onder de naam BRENG) is de nieuwe vervoerder op het traject Arnhem-Doetinchem en zal op dit traject samen met Arriva rijden. NS verhoogt per 9 december de frequentie op de lijnen Zwolle-Groningen, Zwolle-Leeuwarden, Deventer-Hengelo en Eindhoven-Sittard. Medio 2013 gaan ook meer treinen rijden tussen Woerden en Utrecht.

Goederenvervoer

Het goederenvervoer zal het komende jaar stabiliseren. Het aantal treinritten dat is aangevraagd door de verschillende goederenvervoerders is vergelijkbaar met 2012. Goederentreinen rijden met ingang van de nieuwe dienstregeling op een aantal trajecten 95 km per uur in plaats van 85 kilometer per uur. Door de verhoging van de snelheid ontstaat er meer capaciteit waardoor er meer treinen kunnen rijden.

Werkzaamheden

In o.a. Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Breda en Zwolle wordt in de komende jaren intensief door ProRail gewerkt aan het spoor en stations. De stations en emplacementen worden geschikt gemaakt om meer reizigers te ontvangen en treinen te laten rijden. Vooral op en bij de stations Utrecht CS en Den Bosch zal in 2013 veel worden gewerkt. Door slim te plannen hebben de werkzaamheden bij de stations nauwelijks effect op de ‘normale’ dienstregeling. Wel kunnen perrons wijzigen en zullen er tijdens weekenden verschillende buitendienststellingen zijn om te kunnen werken.

In de drie noordelijke provincies is ProRail op diverse trajecten momenteel bezig met een ingrijpende opknapbeurt. In 2013 gaat de spoorbeheerder aan de slag op de baanvakken Heerenveen-Meppel, Zuidbroek-Nieuweschans, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Sneek en op het station Enschede.

Veiligheid en milieu

Naast ruimte voor reizigers en goederen moet er ook veilig kunnen worden gewerkt aan het spoor. Om de veiligheid voor baanwerkers verder te verhogen is besloten bepaalde werksituaties niet meer toe te staan (werken op een ‘eiland’ waar omheen de treinen blijven rijden) in de nieuwe dienstregeling. Dit heeft gezorgd voor veel aanpassingen in het verdelen van de capaciteit op het spoor maar heeft uiteindelijk geen effect gehad op de wensen van reizigers- en goederenvervoerders.

Ook is de nieuwe dienstregeling extra getoetst op spoorwegveiligheid; in het bijzonder ten aanzien van het risico op roodseinpassages rondom gepland onderhoud. De nieuwe dienstregeling is daarnaast getoetst op de nieuwe geluidwetgeving (de zogenaamde geluidproductieplafonds).

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

8 gedachten over “Hanzelijn heeft veel effect op samenstellen dienstregeling”

  1. De verbinding Noord-Nederland naar Amsterdam CS blijft even beroerd als hij altijd al was in deze nieuwe eeuw. Stuitend slecht.

    Prietpraat van Prorail , die het ook nog heeft over de verbinding naar Amsterdam vanuit het Noorden via Amersfoort en , lees goed mee UTRECHT
    😮 . Reizen zekere allemaal met de Tom Tom naar hun hoofdkantoor, die van Pro-Rail, en hebben nog nooit gehoord van de Bos-schoolatlas.

  2. een paar jaar terug reed de trein vanuit het noorden vai Zwolle en Amersfoort naar Amsterdam, tegenwoordig ga je al via Utrecht, wat een omweg, dat is het zelfde als van Zwolle naar Amsterdam wil met de auto en je gaat over de afsluitdijk, maar ja als uit de randstad bent tel je niet meer mee, dan is een goede snelle verbinding niet belangrijk>:(:'(:(

  3. @ Ans, voor zover ik weet (valt ook na te lezen op ns.nl) gaat de intercity van Zwolle naar Amsterdam nog steeds via Amersfoort. 2x per uur, 1x met overstap in Hilversum en 1x met overstap in Amersfoort. Je bent er in 1 uur en 20 minuten, dat red je met de auto nooit, vooral vanwege de files

    Niet dat ik de NS verdedig, maar ik wordt een beetje moe van al die regeerders op Weblogzwolle die hun eigen mening voor waar verkopen terwijl ze het niet kunnen onderbouwen met feiten.

  4. Ben wel benieuwd of ze de dienstregeling van het kamperlijntje weer hebben kunnen inpassen,zou een groot probleem zijn. kennelijk is “men”nog telkens aan het nadenken wat voor soort vervoer het moet worden

  5. Wat me opvalt is dat waar eerst de verbinding Zwolle-Schiphol / Amsterdam ten opzichte van nu een tijdwinst van bijna een half uur op zou leveren, dit inmiddels is geslonken tot slechts 10 minuten. Oorzaak. Het spoor is geschikt voor HSL treinen, er kan dus meer dan 200 km per uur gereden worden, maar NS moet de benodigde treinen nog bestellen. Heel apart.

  6. ArjanN, de bottleneck is het vermaledijde Almere , de waanzin satelliet van Amsterdam. Het verdrijfasiel van de oud Jordanees . Enerzijds omdat dat de elite in staat stelde veel geld te verdienen aan vastgoed en onnodig verplaatsingen, anderzijds omdat de tijd er niet naar was, in Amsterdam zelf, voor grote stadsontwikkelingen, die wel gewenst waren; jaren 70 -80. Daar lopen we nu tegen aan . De complete beschikbare infra structuur wordt ingenomen door Almere- A’dam vice versa. En de Hanzelijn vindt daar zijn Waterloo. Overstappen voor Amsterdan Centraal Station van de Hanzelijn in een volgepropte regiotrein …

  7. Hoi Kalle vroeger kon je vanuit Groningen en Leeuwarden via Zwolle rechtstreeks naar Amsterdam centraal nu moet je altijd overstappen dat bedoel ik met verslechteren van de verbindingen en deed je er vanuit Zwolle 1 uur en 10 min over en als je mij niet geloofd kijk even op de reisplanner van de NS dan zie je wat ik bedoel nog meer feiten nodig?????????????????????????????????

  8. Hanzelijn gaat vooral door een gebied waar weinig mensen wonen.
    En een nieuwe spoorbrug over de IJssel aanleggen met maar 2 sporen is net zo dom als die Eilandbrug bij Kampen (N50) die maar 2 rijstroken kent.
    NS moet nu altijd rekening houden met de treinen Amersfoort – Zwolle en Zwolle – Lelystad die elk over het laatste zelfde stukje spoor moeten. Ik zie het al voor mij:stilstaande trein de moet wachten op een andere trein en weg is de 10 minuten winst van de Hanzelijn Amstedam – Lelystad – Zwolle. Een spoorlijn Zwolle – Apeldoorn was veel slimmer gelet op de giganstische verkeersstroom A50 Zwolle – Apeldoorn vice versa .

Reacties zijn gesloten.