Hattem blijft vragen om tunnel

Hattem heeft de Tweede Kamer nogmaals verzocht de aanbesteding van de spoorbrug over de IJssel voor de Hanzelijn uit te stellen.

Dat deden ze eind augustus ook al. In de tussentijd heeft de minister geantwoord dat het onomkeerbaar is dat de brug wordt aangelegd. Toch blijft Hattem aandringen op een tunnel naar Zwolle in plaats van een brug. De minister denkt dat een tunnel 4 jaar vertraging veroorzaakt. Volgens Hattem is dat onzin.
Bron: RTV Oost

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

12 gedachten over “Hattem blijft vragen om tunnel”

  1. Onzin zo’n brug. Er liggen al 3 bruggen, een tunnel ernaast liggen is gewoon waanzin(nig duur) en niet nodig. Tunnel okay, als Hattem hem per se wil, betalen ze hem zelf maar. Kijken of ze dan nog zo graag een tunnel willen ;D

  2. De nieuw te bouwen brug is echt een afzichtelijk hoog gedrocht in de omgeving, zo is duidelijk geworden uit de plannen. Het blijft spijtig dat de optie van de tunnel, die voor de natuur in de omgeving ook nog eens beter is, meermalen afgewezen is. Maar inderdaad lijkt het nu wel een beetje nakaarten om wederom vragen richting een tunnel te stellen.

  3. Volledigheidshalve nog even info opgezocht over het trace waar het hier over gaat, met name om het rekenwerk van Chris even bij te stellen.

    Het oude land: tussen Kampen en Zwolle
    Ter hoogte van Kampen vervolgt de Hanzelijn zijn weg met een aangepaste boog (om snel te kunnen bundelen met de N50) die geschikt is voor een maximale snelheid van 160 kilometer per uur. Op die locatie komt het nieuwe station Kampen en wordt de plaatselijke weginfrastructuur aangepast. De snelweg A28 bij het knooppunt Hattemerbroek wordt gekruist met een viaduct. De Hanzelijn heeft hier een hoge ligging tot aan de kruising over de IJssel. De bestaande infrastructuur zoals de Zuiderzeestraatweg, de Hilsdijk en de Oostersedijk op blijven op de huidige locatie liggen. Hierna ontmoet de Hanzelijn de Veluwelijn (de spoorlijn van Amersfoort naar Zwolle). De Veluwelijn wordt door middel van een vrije kruising op de Hanzelijn aangesloten. Over de rivier de IJssel komt een nieuwe, stillere brug die op Rijnvaarthoogte ligt. Deze hoogte zorgt voor een onbelemmerde doorgang van het scheepvaartverkeer. De bestaande brug zal worden afgebroken. Uiteindelijk komt de Hanzelijn via het bestaande spoor van de Veluwelijn aan op station Zwolle.
    Bron: http://www.hanzelijn.nl

  4. Tja, hoeveel lelijker kan de nieuwe brug worden in vergelijking met de huidige spoorbrug? Wat betreft bruggen zie ik hier rondom Stadshagen alleen maar 3 nieuwe, mooie exemplaren.

  5. De lelijkheid betreft niet het uiterlijk op zich, dat trouwens ook niet direct een hoogstandje wordt 😉 [zie ook http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/CD3E27F6-5C5D-4329-A482-89FD0222692E/0/KaartHanzelijn.pdf) voor een voorlopig idee voor de brug)]

    Het gaat meer om het verhogen van de brug en daarmee het verlengen van de aan- en uitloopstroken. De nieuwe brug komt zo’n 5 meter hoger uit wat betreft de spoorbaan op het hoogste punt. Dit betekent dat er, om te voorkomen dat de spoorbaan een achtbaaneffect krijgt (met steile op- en neergang) een langere aan- en uitloopstrook komt dan nu het geval is. Het spreekt voor zich dat dit weer leidt tot verdere aantasting van het landschap aan weerskanten van de IJssel, waarbij ook nog eens de dijkfunctie, te weten waterkering, in gevaar komt.

  6. Hm….. inderdaad geen hoogstandje…. de Oude IJsselbrug voor auto’s ziet er zelfs beter uit; die oogt minder kaal dan het geval op die ‘poster’.

    Wat betreft die dijkfunctie en waterkering, daar heb ik totaal geen benul van. Maar inderdaad: die brug is geen hoogstandje. Hoog wel maar hoogstandje qua uiterlijk? Nee

  7. Als binnenschipper was ik zeer verbaasd over het besluit dat de spoorbrug wordt verhoogd, namelijk jaren geleden werd door de NS. gezegt dat ELKE CENTIMETER DAT DE BRUG OMHOOG GAAT MOET ER AAN WEERZIJDE DE AANLOOP VAN DE BRUG 1 KM ZIJN . REKEN NU MAAR UIT WAAR STATION ZWOLLE KOMT TE LIGGEN VOOR BIJ DELFZIJL ZEKER. dus lijkt het mij veel verstandiger om er een tunnel neer te leggen. Dan is er voor alle partijen een goede oplossing.

  8. vraag maar eens na bij Ver. Schuttevaer afd. IJsseldelta dat staat nog wel ergens in de archieven. daar staat het in als antwoord op vragen van de vereniging om de brug hoger te krijgen. er stond ook nog bij dat als de brug verhoogd werd de goederen treinen er niet tegen op konden komen door dat ze teveel moesten af remmen om door Zwolle te kunnen komen. als je nu eens goed nadenkt hoe ver ligt het station van af de brug en wat voor een helling krijg tussen het station en brug.

Reacties zijn gesloten.