Acties van studenten positief onthaald

Zwolle – De introductieperiode voor nieuwe studenten in Zwolle, de Bruisweken, kende vrijdag verschillende thema's. Voorlichting over alcohol en roken en ontspannende spelen in het Ter Pelkwijkpark, en Fairtrade. Wat zou jij doen als je rustig op een bankje zit te eten en er ineens een mooi gedekte tafel voor je neus verschijnt? Acht aankomende studenten probeerden het vrijdagmiddag uit tijdens de Bruisweken.

24-08-2012_studenten_en_de_bruisweken_04.jpg

Zij verrasten argeloos publiek met een Fairtrade Upgrade van hun lunch. Gezeten op hun bankje kregen diverse mensen ineens een kleurig tafeltje voor zich. Bediening nam hun bestelling voor een Fairtrade drankje op en dekte de tafel met allerlei Fairtrade lekkers. Een gezellig muziekje kon natuurlijk niet ontbreken tijdens deze (h)eerlijke lunch. En de Zwollenaren? Die konden de acties wel waarderen: “zoiets heb ik nou nog nooit meegemaakt, ik word er helemaal verlegen van!” Van de actie is een filmpje gemaakt, dat te vinden is op de homepage van www.jongindewereld.nl, het regiokantoor voor jonge wereldburgers. Campagne Upgraden.nu De acties worden uitgevoerd in het kader van de landelijke campagne Upgraden.nu. Upgraders zijn jongeren die zichtbare, positieve acties uitvoeren voor een betere wereld. De acties leveren een bijdrage aan één van de Millenniumdoelen of aan mensenrechten.

24-08-2012_studenten_en_de_bruisweken_05.jpg

24-08-2012_studenten_en_de_bruisweken_02.jpg

24-08-2012_studenten_en_de_bruisweken_03.jpg

24-08-2012_studenten_en_de_bruisweken_01.jpg

fairtrade.jpg

Op de portal www.upgraden.nu wordt met filmpjes en foto’s verslag gedaan van Upgrades in het hele land. De campagne Upgraden is onderdeel van het jongerenprogramma Consumptie Verplicht, een vierjarig programma dat wordt uitgevoerd door COS, Tûmba en NJR. In de provincie Overijssel wordt het programma uitgevoerd door regiokantoor “Jong in de Wereld”. Consumptie Verplicht richt zich op jongeren in de leeftijd van 12 t/m 25 jaar die met positieve energie werken aan een betere toekomst. Jongeren die aan een van de acties deel willen nemen, of zelf een actie willen opzetten kunnen contact opnemen via de website.

Artikel delen:
Reacties 9
  1. HansV, natuurlijk zijn er altijd mensen zoals jij die overal over moeten zeuren. De officiële collegeweken zijn nog niet eens begonnen, dus waarom zouden ze momenteel hard studeren? Die tijd komt vanaf september nog wel.

  2. Veel mensen neigen hun eigen studententijd vaak te vergeten. Laat ze toch lekker ontgroenen (hoewel ik als PEC'er liever niet van ontgroenen spreek 😉 ) Veel plezier en zet de stad maar lekker op zijn kop.

  3. 'Opvallend die enorme banner van hedon hier op de site. Ook die shirtjes van studenten is een en al hedon. Buro Ruis met nadruk op Ruis valt onder hedon. Ook het logo van hedon pronkt op de shirtjes. Volgens mij wordt hedon zwaar gesubsidieerd en worden die subsidies opgebracht door ons, de belastingbetalers.

    Buro Ruis werd overgenomen vanwege de subsidies. Hetzelfde gebeurde met Popfront. Als de uitbreiding bij de Spiegel niet doorgaat, dan moet je wat bedenken. Bestuurlijke fusie werd het genoemd. Hedon heeft helemaal geen bestuur… Enkel een expanseidriftige directeur die tevens een dubbele pet blijkt te hebben.

    Ik heb eens geprobeerd alle reclame uitingen van hedon te tellen op een dag. Dat is niet te doen. Je struikelt er over en met een beetje pech zit er een sticker op een plek waar je die niet wil. Is voor het plakken van stickers geen vergunning nodig?!

    Naast de accountant met de dubbele pet is er sprake van enorme concurrentievervalsing. Al die horecagelegenheden in Zwolle die veelal geld bij moeten leggen als er een bandje staat te spelen, beschikken niet over budgetten voor live muziek. Nee, de horeca wordt niet gesubsidieerd. Wat is het verschil tussen plat amusement bij hedon en amusement in een willekeurige horecagelegenheid te Zwolle. Zijn we gek geworden met zijn allen. Het toverwoord is natuurlijk 'cultuur'. De Zwolse horeca doet meer aan culturele ontwikkeling voor de Zwollenaar, dan hedon. De horeca moet noodgedwongen plaatselijke muzikanten laten optreden en stimuleren zo de culturele ontwikkeling van Zwolle en haar inwoners. Blijkt dat nu juist de bedoeling te zijn. Subsidies betaald door de Zwolse belastingbetaler ter ontwikkeling van de Zwolse cultuur. Bij hedon zoekt men het vooral in grote liefst buitenlandse acts. Maar, zo heeft hedon bedacht we doen aan cultuureducatie. Dat bekt lekker en als marketingtool levert dat wederom subsidie op. Iedereen die in hedon is geweest weet dat het met educatie niets te maken heeft. Waarom wordt het geen animeren genoemd of activiteiten begeleiding. Een camping krijgt toch ook geen subsidie voor animatie. Inderdaad amusement en de boel wat bezig houden…'

  4. Is Hedon dan zo slim of is de rest dan zo dom? Niks mis mee als een organisatie zijn best doet om eigen financien te genereren. Met Horeca Zwolle is er altijd wel gezeic. Er zijn een paar uitbaters die hun nek uitsteken en hier ook goed aan verdienen. De rest jankt en miept omdat ze de tent niet volkrijgen.

Reageer