Zwolle moderniseert behandeling bezwaren

Zwolle – Door onder meer een grotere rol te geven aan pre-mediation wil Zwolle de behandeling van bezwaren tegen gemeentelijke besluiten moderniseren. Op basis van ervaringen elders in het land en in Zwolle zelf verwachten burgemeester en wethouders dat het nieuwe bezwaarschriftenproces tot grotere klanttevredenheid leidt. Uitgangspunt van de nieuwe werkwijze is dat de huidige kwaliteit van rechtsbescherming behouden blijft en zo mogelijk wordt verhoogd.

Voortaan wordt bij alle bezwaarschriften gekeken of pre-mediation mogelijk is. Bij pre-mediation wordt meteen gekeken of er voor een (dreigend) conflict tussen burger en overheid ook informeel een oplossing gevonden kan worden. Uit onderzoek en de ervaringen in Zwolle blijkt dat burgers die aanpak vaak als rechtvaardig ervaren. Door de inzet van pre-mediation kunnen bezwaren effectiever en efficiënter beoordeeld worden. Pas wanneer blijkt dat pre-mediation niet tot een bevredigende oplossing van het (dreigende) conflict leidt wordt een bezwaar formeel in behandeling genomen. In prinicpe middels zogenoemd ambtelijk horen, in bepaalde gevallen via de Adviescommissie bezwaarschriften.

RechtsbeschermingBurgemeester en wethouders verwachten dat deze modernisering van het behandelen van bezwaarschriften leidt tot grotere klanttevredenheid, handhaving van de huidige kwaliteit van de rechtsbescherming van burgers en bedrijven en tot een kostenbesparing.De gemeenteraad spreekt zich binnenkort uit over het collegevoorstel.De nieuwe werkwijze, die ingaat als de raad ermee akkoord is, wordt na inwerkingtreding op 1 januari geregeld geëvalueerd.

Artikel delen:
Reactie 1
  1. Pre- mediation helpt (gemeente)ambtenaren beter met de inwoners om te gaan. Daardoor kan vaak het indienen van klachten en bezwaarschriften worden voorkomen. Maar als een bezwaarschrift eenmaal in ingediend is het stadium van pre-mediation voorbij en is het tijd voor mediation. Een neutrale externe mediator leidt dan het gesprek tussen de betrokken inwoners en de gemeente. Mijn ervaring is dat burgers zich daardoor serieus genomen voelen en graag bereid zijn om samen met de gemeente en de andere betrokkenen een oplossing te vinden voor het geschil. Overigens treedt mediation nooit in de plaats van een juridische procedure. De juridische optie blijft onverminderd bestaan, maar is dankzij de mediation meestal niet meer nodig. Overigens is het jammer dat de gemeente Zwolle haar inwoners nog steeds als "klanten" ziet. Het gemeentebestuur en de ambtenaren zitten er namens ons en zijn er voor ons. Klant zijn wij van Albert Heijn en als Albert Heijn ons niet bevalt kunnen we altijd nog naar de Jumbo. Maar als de gemeente Zwolle ons niet bevalt kunnen we ons nieuwe paspoort niet zomaar bij de gemeente Tilburg bestellen. Gemeente hou op met ons "klant" te noemen.Wij zijn geen klanten, maar inwoners en als inwoners willen wij door onze gemeentebestuurders serieus genomen worden.

Reageer