Extra supermarkten open op zondag

Zwolle – De Zwolse gemeenteraad beslist binnenkort of er in de Overijsselse hoofdstad per 15 duizend inwoners één levensmiddelenwinkel op zondag de deuren mag openen. Eén ontheffing voor zondagopenstelling per 15 duizend inwoners is de landelijke norm. Een positief besluit van de raad zou betekenen dat in Zwolle op zondag vijf extra levensmiddelenwinkels open kunnen op zondag, naast de bestaande drie.

De gemeenteraad heeft eerder dit jaar burgemeester en wethouders gevraagd uit te zoeken wat de praktische gevolgen zijn van een aanpassing van de Zwolse winkeltijdenverordening aan de landelijke criteria. Het college legt de gemeenteraad nu een voorstel voor hoe de zondag openstelling in Zwolle georganiseerd kan worden. Uitgangspunt daarbij is dat Zwollenaren (ook) op zondag boodschappen kunnen doen zonder al teveel moeite. Er lijkt veel behoefte te zijn – zowel bij consumenten als bij winkeliers – aan (ruimere) mogelijkheden om op zondag levensmiddelen te kunnen kopen.

Stadsdelen:

Levensmiddelenwinkels die op zondag open willen kunnen dat volgens het voorstel van 16.00 uur tot maximaal 22.00 uur. Omdat er (veel) meer aanvragen bij de gemeente zijn gedaan voor zondagopenstellingen dan er ontheffingen verleend kunnen worden, is het voorstel de ontheffingen gelijkmatig verdeeld over de stad te verlenen. Het gaat dan om vier ‘stadsdelen’: Zuid, Noordwest (Stadshagen en Westenholte), Noordoost (Aa-landen, Holtenbroek en Berkum) en Centrum (Dieze, Assendorp, Hanzeland, Veerallee en Wipstrik). Dat laatste stadsdeel zou volgens het voorstel twee van de vijf nieuwe ontheffingen moeten krijgen, vanwege de grootte van dit gebied en vanwege de goede bereikbaarheid uit andere delen van de stad. ‘Centrum’ zou daarmee op een totaal van vijf ontheffingen komen, omdat de drie ontheffingen die Zwolle al onder het ‘ oude’ regime verleend heeft in dit gebied worden gebruikt.

Loting:

Omdat er nu al (veel) meer aanvragen voor de nieuwe ontheffingen zijn dan er verleend kunnen worden, is het voorstel om de ontheffingen om de vijf jaar door een notaris te laten verloten voor een periode van steeds een jaar. Elke aanvrager maar ook elke consument weet dan precies wanneer welke winkel voor de ontheffing in aanmerking komt. De drie nu al geldende ontheffingen voor onbepaalde tijd doen pas aan de lotingen mee als de bestaande gebruikers die inleveren.

Inventarisatie:

Indien de gemeenteraad akkoord gaat met de nieuwe regels, wordt bij alle Zwolse levensmiddelenzaken geïnventariseerd of zij aan de loting mee willen doen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

88 gedachten over “Extra supermarkten open op zondag”

  1. Eindelijk! Wordt ook een keer tijd, we leven niet meer in de 19e eeuw en je religie hou je maar lekker voor jezelf wie WIL boodschappen doen KAN boodschappen doen op zondag, zo zou t moeten zijn. Beetje christen kan zich er toch ook niet aan ergeren die zitop zondag in de kerk!

    Maar welke 3 winkels zijn er nu op zondag al open dan? Ik dacht dat dat alleen de Spar was!

  2. Al sinds jaar en dag wil de tweederde meerderheid op zondag boodschappen kunnen dien bij de super. Helaas de christelijke partijen verboden dat, maar nu mag het (hopelijk binnenkort) eindelijk .

    Hopelijk mogen in Zwolle binnenkort alle winkels op zondag open.

  3. jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ik ben er mee eens,, van mij mag het! zo kunnen mensen die op zaterdag werken boodschappen doen op zondag.. en ook als je voor eten wat vergeten ben is het ideaal als er een winkel open is!

  4. Om er voor te zorgen dat de nieuwe zondagsupers over de stad verdeeld zijn, heeft het college vier stadsdelen aangewezen. Daardoor mag er in stadsdeel Zuid (Zwolle-Zuid), Noordwest (Stadshagen en Westenholte) en Noordoost (Aa-landen, Holtenbroek en Berkum) elk één levensmiddelenwinkel open. In stadsdeel Centrum (Dieze, Assendorp, Hanzeland, Veerallee en Wipstrik) kunnen er vanwege de omvang twee supermarkten open. Wie een vrijstelling heeft, moet wel op koopzondagen dicht blijven.. Bron stentor.
    Wat wordt er met het laatste nou bedoeld moeten ze dan op koopzondagen weer dicht.

  5. triest triest triest.gewoon totaal onzinnig dat die winkels op zondag los moeten,maarja de baasjes willen nog iets rijker worden dan ze nu al zijn.

  6. Ik juich het juist toe. Een goed alternatief voor die ellendige zaterdagen. En weer wat extra werkgelegenheid voor diegene die ook(of alleen) in het weekend kunnen werken.

  7. We zijn allemaal toch gek op -marktwerking-?
    Dan mag m.i. iedere ondernemer werken (lees: open zijn) op Zondag.

    Wie nog denkt dat Zondag de dag des Here is en er niet gewerkt mag worden is een beetje naief!
    Die mensen moeten op de zondagen allereerst de hoofdkranen van gas en water afsluiten en de elektra in de meterkast afschakelen.
    De nutsbedrijven werken in vol continue dienst, ook op zondag…
    Auto rijden op zondag is dan ook uit den boze en fietsen was 70 jaar terug ook een -zonde- waar je op aan werd gesproken.
    Daarin is ook veel veranderd.

  8. Ik hoop dat dit inhoudt dat de AH in Zwolle-Zuid iedere zondag open gaat. Dat scheelt drukte doordat je ook nog zelfscan mogelijkheid hebt.

  9. Mensen hebben zoveel vrije tijd om boodschappen te doen begrijp dan niet dat sommige mensen zeggen fijn kan ik op zondag naar de winkel.Er zijn altijd mensen die de grenzen verleggen .Toen de winkels tot 18.00 uur open waren kwamen er nog mensen tien minuten voor sluitingstijd winkelen .Nu is de winkel tot 20.00 open door de week en komen ze om tien minuten voor deze tijd nog gauw even.Steeds moet het personeel aan de kassa langer blijven zitten voor de laatkomers.En vergeet ook even niet dat de transporteurs die voor de aanvoer zorgen ook weer een dag langer moeten werken .Deze mensen maken al lange dagen met het drukke verkeer en de files.Grote onzin die zondagopening ga lekker genieten van de rust op zon dag en ga uit eten samen in plaats van die dag te winkelen

  10. Wie nog denkt dat Zondag de dag des Here is en er niet gewerkt mag worden is een beetje naief!

    ..Of gelooft dat de Here bestaat en je met Hem rekening zou moeten houden!

  11. Geloof is een keuze. Mensen moeten vrij zijn om te kiezen. Dus ook of ze willen geloven en zo ja, waarin. Ik vind dat we dat moeten respecteren!
    Maar precies op diezelfde manier moeten we respecteren dat er mensen zijn die hun winkel op zondag open willen hebben of die op zondag willen winkelen. Dat is ook een keuze en daar moeten we mensen ook vrij in laten!

  12. @Hajo
    Dat is toch een vrije keus van iedereen? Als jij er rekening mee wil houden dan doe je dat, andere mensen die dat niet willen hoeven dat niet te doen en kunnen dus prima hun boodschappen doen op zondag.

    Geef elkaar wat ruimte! (beide kanten op uiteraard)

  13. @Wouter en Plantje
    Dat is het verschil tussen een democratie en een theocratie. Zolang er in een land voldoende mensen zijn die christelijk stemmen, zal het beleid christelijk zijn. Nu we de laatste 30 jaar met z’n allen besloten hebben dat God niet meer bestaat, gaan we daarvan “profiteren”.

  14. Eindelijk, alleen jammer dat het vanaf 16.00 uur is. Had liever vanaf 10.00 uur.

    Wat ook jammer is, is dat de gemeenteraad geen mega supermarkt (vb AHXL) wil in Zwolle.

  15. @Hajo
    En dat is precies het mooie van een democatie, de meerderheid bepaald in principe het beleid. Daarmee is overigens niet gezegd dat de minderheid helemaal niets te vertellen heeft.

    Je beeld dat ‘we 30 jaar geleden hebben besloten dat god niet bestaat’ vind ik erg bekrompen. Het mooie aan het land waarin we leven is dat iedereen de vrijheid heeft om te denken en geloven wat die persoon wil. Dat het niet per definitie jou beeld hoeft te zijn hoort daarbij. Ik eindig nog maar een keer met ‘geef elkaar de ruimte’!

  16. Wat een onzin Edwin een megasupermarkt .Er zijn in elke wijk wel drie supermarkten met producten te kust en te keur .Dan hebben heden ten dage de mensen niet meer zo veel te besteden om maar raak te kopen .En AH komt wel aan zijn omzet hoor die hoeft niet groter te worden .Doe maar meer betaalbare winkels zoals de Aldi en Lidle in de wijken daar was in Zwolle zuid onder de mensen ook behoefte na .Maar daar heeft AH wel een stokje voor gestoken dat er geen concurenten zouden komen

  17. @Pieters,

    Doe maar meer betaalbare winkels zoals de Aldi en Lidle in de wijken daar was in Zwolle zuid onder de mensen ook behoefte na .Maar daar heeft AH wel een stokje voor gestoken dat er geen concurenten zouden komen

    Dit is nu de 2e x dat je dit zegt, hoe kom je aan deze wijsheid.
    En waar in Zwolle zuid had je één van deze winkels gevestigd willen hebben.

    Ik wil wel graag een action in zuid, maar ook deze winkelketen vind denk ik de units in zuid te klein.

  18. Bericht door Plantje, op 26 september 2012 om 08:18

    Geloof is een keuze.

    Nee. Je gelooft wel of je gelooft niet. Daar valt weinig aan te kiezen. Je kunt wel kiezen wat je er verder mee doet.

    Overigens ben ik ook blij dat het eindelijk zover lijkt te komen.

    En dan nog wat. Ik lees over AHXL, Lidl, Aldi etc. Waar zijn de groenteboer, melkboer, bakker en kruidenier gebleven (die ook nog aan huis bezorgden)? Oké, is ook mijn schuld.

  19. Aha Bernard, jij gelooft in totale uitverkiezing waarbij de mens niets meer te doen heeft dan te wachten tot hij geloof krijgt of niet?
    Lijkt wel in tegenspraak met christelijk geloof, dat vraagt om “bekering” en “bereid u voor om God te ontmoeten”.

  20. Bericht door Pieters, op 26 september 2012 om 07:40
    En vergeet ook even niet dat de transporteurs die voor de aanvoer zorgen ook weer een dag langer moeten werken .Deze mensen maken al lange dagen met het drukke verkeer en de files.Grote onzin die zondagopening ga lekker genieten van de rust op zon dag en ga uit eten samen in plaats van die dag te winkelen

    Het is ook een stukje werkgelegenheid. Dat is een andere positieve kant van het verhaal.
    Als we de zondag rust moeten nemen zouden we ook de restaurants moeten sluiten. Dan zouden we in de zomermaanden ook alle festiviteiten op zondag moeten verbieden.
    Dan moeten alle weekend zaken die nu op zondag plaats vinden ook naar de zaterdag. Ik kan je wel vertellen dat ik het dan op de zaterdag te druk heb!
    Sommige mensen vinden het prettig om op zondag te kunnen winkelen; anderen niet. Waarom zouden de mensen die het niet prettig vinden het ook moeten verpesten voor de mensen die het wel willen? Dat snap ik niet!

    Bericht door bernard, op 26 september 2012 om 12:26
    Bericht door Plantje, op 26 september 2012 om 08:18
    Geloof is een keuze.

    Nee. Je gelooft wel of je gelooft niet. Daar valt weinig aan te kiezen. Je kunt wel kiezen wat je er verder mee doet. [/quote]
    Op de basisschool heb ik op enig moment het vormsel gedaan. Daar vertelde mijnheer pastoor:”Dit is het moment dat je KIEST voor het geloof”

    Maar als ik even meega in je gedachtengang: prima, dat mensen er dan voor kiezen om niet te gaan winkelen op zondag; onzin dat ze bepalen voor anderen dat ze ook niet mogen winkelen op hún rustdag!

  21. de winkelsluiting/-opening des zondags. Is hier altijd een dankbaar item. Kan ook breed worden benaderd.

    Katholieke voetbalclubs: juist op zondag (had volgens andere gelovigen beter op zaterdag gekund…)

    Geloof een keuze? Voor de één wel, maar voor de ander niet (want grandioos gehersenspoeld).

    Traditionele kerkelijke verzuiling wordt steeds minder. Op amerikanse leest geschoeide evangelisatieclubs groeien als kool.

    Volgens Hajo hebben we de laatste 30 jaar met z’n allen besloten dat God niet meer bestaat. Zou best kunnen. Valt ongeveer samen met de oprichting van het CDA.

    Vloeken is net als geloven: het is je aangeleerd!

    We kennen in ons land vrijheid van godsdienst. Maar laten die godsdienstigen de andersdenkenden niet de vrijheid ontnemen om bijvoorbeeld op zondag winkels te openen en er gebruik van maken.

  22. Bericht door Plantje, op 26 september 2012 om 13:04

    Op de basisschool heb ik op enig moment het vormsel gedaan. Daar vertelde mijnheer pastoor:”Dit is het moment dat je KIEST voor het geloof”

    En daar ben ik het dus niet mee eens.

    Maar als ik even meega in je gedachtengang: prima, dat mensen er dan voor kiezen om niet te gaan winkelen op zondag; onzin dat ze bepalen voor anderen dat ze ook niet mogen winkelen op hún rustdag!

    En hier mee wel.

    En voor de duidelijkheid: Geloven is volgens mij niet synoniem aan niet op zondag een winkel open willen hebben.

    Een neef van mij heeft het er vroeger behoorlijk moeilijk mee gehad. In het dorp waar hij woonde mocht je niet fietsen op zondag en wel met de bus. In het dorp waar zijn ouders woonden (15 km verderop) mocht je wel fietsen op zondag maar niet met de bus. Best lastig om dan zondags op familiebezoek te gaan. Allemaal onzinnige regeltjes die niks met geloven te maken hebben.

  23. Is er ooit iemand van honger en dorst omgekomen toen de winkels nog gewoon dicht waren op zondag? Dacht het niet. Blijkbaar weten we geen raad meer met onze vrije tijd, vervelen we ons stierlijk en tegelijkertijd zijn we zo bang voor ⤽SAMEN-leving⤝, dat we elkaar alleen nog wensen te ontmoeten in de rij voor de kassa van de supermarkt, of op feestdagen in de file voor de IKEA. Ziedaar de uitwassen van het neo-liberalisme van na 1989 en de daarmee gepaard gaande individualisering van de maatschappij. Die roep om de 24-uurs economie kent echter wel een paar merkwaardige paradoxen.
    Slechts een enkeling van de beroepsbevolking wil zelf werken op zondag, maar die andere 99 procent vindt het vanzelfsprekend dat die dan wel voor h?n klaar staat. Kleine ondernemers worden weggeconcurreerd, maar tegelijkertijd zijn velen de grote 13-in-een-dozijn ketens zat en willen bijzondere en onderscheidende winkels in het winkelgebied terug zien keren. Een euro kun je maar een keer uitgeven, dus de totale omzet zal niet stijgen, maar door zondagopenstellingen worden kosten hoger en dat vindt zijn weerslag in de prijzen, maar tegelijkertijd willen we niet dat deze omhoog gaan.

    Nee, die 8-uurs economie was zo slecht nog niet.

  24. Het is inderdaad elke keer raak als er berichten zijn over winkelen op zondag. Veel posts, het houdt duidelijk de gemoederen bezig. Mensen balen van opgelegde wetjes door religie. Dat heeft inderdaad niets met geloof te maken.
    Als ik Paulus mag citeren

    geloof komt door het horen…

    Daarom groeien die

    Op amerikanse leest geschoeide evangelisatieclubs

    dus als kool!

  25. Ik lees hier toch wel erg sterke argumenten van tegenstanders:

    maarja de baasjes willen nog iets rijker worden dan ze nu al zijn.

    En geef ze eens ongelijk, als ergens vraag naar is speel je daar toch op in? Of is het in jouw beleving de normaalste zaak van de wereld om het tegenovergestelde te doen als datgene wat men wil.

    Pure verveling dat op zondag winkelen.

    Dan is winkelen toch een nuttig manier om je tijd te vullen? Alleen maar goed voor de economie. Of ben je soms van mening dat die mensen zich maar moeten blijven vervelen omdat jij tegen bent?

    Mensen hebben zoveel vrije tijd om boodschappen te doen begrijp dan niet dat sommige mensen zeggen fijn kan ik op zondag naar de winkel

    Waar baseer je op dat mensen genoeg vrije tijd hebben? Refereer je dat soms aan je eigen situatie? Ik ken genoeg studenten die hele dagen op school zitten en bijna en fulltime baan ernaast hebben om alles te kunnen betalen. Doe je nog aan sport op de zaterdag dan heb je niet veel keus meer wat boodschappen betreft.

    Maar dit vind ik persoonlijk nog de mooiste:

    Steeds moet het personeel aan de kassa langer blijven zitten voor de laatkomers.En vergeet ook even niet dat de transporteurs die voor de aanvoer zorgen ook weer een dag langer moeten werken .Deze mensen maken al lange dagen met het drukke verkeer en de files.

    En dan vervolgens DIT zeggen:

    Grote onzin die zondagopening ga lekker genieten van de rust op zon dag en ga uit eten samen in plaats van die dag te winkelen

    Dus we moeten wel eisen dat de horeca op zondag open is en dus personeel in moet zetten, maar winkels open op zondag is not done?
    En wat nou als je huis in brand vliegt op zondag? Maandag pas blussen? Je zou maar een hart aanval krijgen op zondag, sorry kom maandag maar terug. En wat nou als je op je luie zondag tv zit te kijken en de zenders vallen weg, of nog erger, de hele elektriciteit? Maandag pas oplossen?

    Slechts een enkeling van de beroepsbevolking wil zelf werken op zondag,

    En laten die baantjes nou juist erg populair zijn onder de studenten en scholieren, het is niet voor niks dat het grootste gedeelte van het personeel in de horeca student is. En het grootste gedeelte van de werknemers bij de supermarkten zijn scholieren. Waarom is het zo’n probleem om voor die groep extra werk te creëren?

    Eerst massaal lopen roeptoeteren dat studenten en scholieren maar meer moeten werken en zelf voor hun studie moeten betalen in plaats van de heilige belastingbetaler, maar ondertussen ook tegen zijn als er extra werkgelegenheid voor die groep kan worden gecreëerd.

    En het ergste vind ik nog, dat er blijkbaar nog steeds veel mensen zijn die anderen alles maar willen verbieden, omdat het hun niet aanstaat. Prima als je niet op zondag wil winkelen, maar wat maakt jou zo belangrijk dat een ander dat dan ook maar niet mag? Ik vind bijvoorbeeld wielrennen een ontzettende zaadsport, maar ik verbied het anderen toch ook niet om die sport te gaan doen?

  26. Dit is trouwens ook wel een leuke:

    Is er ooit iemand van honger en dorst omgekomen toen de winkels nog gewoon dicht waren op zondag? Dacht het niet

    Wellicht omdat men wel verwacht dat je op de zondag langs de afhaalchinees kan, even gezellig uit eten kan of gewoon lekker lui een pizza laat bezorgen? Je kan natuurlijk ook stellen; Is er ooit iemand doodgegaan omdat er op de zondag gewinkeld of gewerkt is?

    Een euro kun je maar een keer uitgeven, dus de totale omzet zal niet stijgen, maar door zondagopenstellingen worden kosten hoger en dat vindt zijn weerslag in de prijzen, maar tegelijkertijd willen we niet dat deze omhoog gaan.

    De ondernemer betaald over de gesloten zondag ook gewoon de lasten door. Iets met rente, ruimte, risico over de voorraad? Ook zondag blijven de koelinstallaties aan en ook over de zondag moet men huur betalen of hypotheek afdragen. En dat terwijl je er geen drol op verdien. Daarentegen kan met je met de zondagsopening juist de bezoekersstroom spreiden, waardoor er op bijvoorbeeld de drukke zaterdag minder personeel nodig is, wat het benodigde personeel voor de zondag weer compenseert.

  27. Waarom zou niet alles 24/7 open kunnen zijn? Je HOEFT er niet aan mee te doen, je kiest er zelf voor. Mensen hebben niet voor niets de mogelijkheid om te kiezen, maak daar dan ook gebruik van i.p.v. allerlei beperkingen opleggen. De een kiest voor een rustige zondag, de ander kiest ervoor om dan zoveel mogelijk te doen, of zelfs te werken.

  28. @Bigge
    Tot zover het commentaar op de TEGENargumenten van ANDEREN.
    Ben zeer benieuwd wat nu jouw EIGEN argumenten zijn om nu juist VOOR de zondagopenstelling te zijn.

    Het zal me vast wel lukken die dan weer onderuit te halen, maar volgens mij schieten we daar weinig mee op. Ik laat me graag door jouw “voor-“argumenten overtuigen.

  29. Bigge winkelen op zondag is verveling. Als mensen zich vervelen kunnen ze onder andere vrijwilligers werk gaan doen dat is op zondag ook nodig.

  30. @Klaas, waarom moet Bigge jou overtuigen. Je bent voor of tegen. Ik ben voor, maar voel niets geen behoefte om een ander, die tegen is te overtuigen van mijn “gelijk”. En wanneer ik jou reactie hierboven op @Bigge lees, hoeven we dat bij jou ook niet, want van jou hoeft het niet, dat beargumenteer je. Goed, maar neemt bij niet weg, dat ik het prettig vind om een supermatkt in de buurt te hebben, waar ik, wanneer nodig op zondag aan het eind van de middag nog even binnen te lopen.
    Net zoals je mij zelden na 20.00 uur in een supermarkt zult tegen komen. Weet ik dat het wel kan, en dat vind ik prettig.

  31. Bericht door Pieters, op 26 september 2012 om 07:40

    Mensen hebben zoveel vrije tijd om boodschappen te doen

    Deze mensen maken al lange dagen met het drukke verkeer en de files

    😮

    zie denk ook eens aan een ander

    ik heb tijd zat ik hoef niet zo nodig op zondag te winkelen
    (nog nooit gedaan )

    er zijn genoeg mensen die meer uren draaien
    met werk/opleiding/zorg/ enz…./

    dus open zeg ik8)

  32. Je HOEFT er niet aan mee te doen, je kiest er zelf voor.

    Zeg bigge, denk jij dat het rustig is als iedereen gewoon werkt?
    Natuurlijk moet iedereen er zelf voor kiezen, maar het is eenvoudiger als je er een gezamenlijke vrije dag van maakt.

  33. En daar heeft Ingrid een heel mooi punt waar _NIEMAND_ iets tussen kan krijgen:

    Goed, maar neemt bij niet weg, dat ik het prettig vind om een supermatkt in de buurt te hebben, waar ik, wanneer nodig op zondag aan het eind van de middag nog even binnen te lopen.

    Net als Ingrid, _vind ik het prettig_ om ook op zondag de winkel in te kunnen lopen.

    Persoonlijke voorkeur dus.

  34. Ik laat me graag door jouw “voor-“argumenten overtuigen.

    Overtuigen hoeft van mij niet zo nodig, maar ik geef er toch een paar:

    Extra werkgelegenheid voor jongeren (lees studenten en scholieren) en lager geschoolden. Het grootste gedeelte van het supermarkt personeel bestaat al uit deze groep. Vooral voor de jongeren is weekend werk erg aantrekkelijk omdat dit prima te combineren is met school of studie. Vooral in tijden waarin de volgers van onderwijs nu meer moeten betalen lijkt het mij niet bepaalt correct om deze dan ook nog eens van extra werkgelegenheid te ontzien.

    De drukte van de zaterdag spreiden over twee dagen lijkt me ook alleen maar een pluspunt. Niet iedereen heeft de gelegenheid om doordeweeks uitgebreid boodschappen te doen. Denk maar aan mensen met dubbele banen, ploegendiensten (vooral de weken waarin nachtdiensten worden gedraaid is door de week boodschappen doen een drama), vrijwilligerswerk naast de gewone baan, studenten met een bijna fulltime baan ernaast. Deze mensen zijn grotendeels aangewezen op de zaterdag, toevallig ook een dag dat veel sporten en andere activiteiten worden gedaan (want op de zondag is not done). Door ook de zondag open te gaan neem je een stuk drukte van e zaterdag weg

    Zolang de zondag nog steeds wettelijk een vrije dag is kan een werkgever zijn werknemers niet verplichten om op de zondag te werken, dat moet dan in het arbeidscontract staan. Dus is het de keus aan de werknemer of diegene wel of niet gaat werken op de zondag.

    En daarbij de laatste; als je zelf niet op de zondag boodschappen gaat doen, hoeveel last denk je dan te gaan ondervinden van de mensen die dat wel doen?

    Ik heb alleen maar positieve ervaringen opgedaan met supermarkten welke op zondag open zijn. Tijdens mijn stages in Ierland en Portugal (overigens niet de minst religieuze landen, en toch kon het) waren de supermarkten de hele week van 9 tot 0:00 open en op zondag tot 18:00 á 19:00. Nooit grote drukte meegemaakt, altijd de mogelijkheid om wat te halen als je iets vergeten was of ergens toevallig trek in had. Oke, het is misschien gemak. Maar waarom mogen we hier dat gemak niet hebben, maar wel het gemak om op de zondag uit eten te gaan, langs de afhaalchinees te gaan of je pizza te laten bezorgen?

  35. Dat werd tijd.

    Toch vind ik het vreemd dat er per 15 duizend inwoners één levensmiddelenwinkel open mag. Ik kom zelf uit een klein stadje wat misschien net 20 duizend inwoners heeft en die heeft al 2 supers op zondag open.

    Hoe kan dit dan?

  36. Ik ben er dubbel in. Van mij mogen er best supermarkten open zijn. Ik ben ook blij dat er in Zwolle op zondag meer te doen is dan pakweg 20 jaar geleden (alleen die waterfietsen liggen nog stil:(;)). Aan de andere kant geniet ik ook erg van de rust op zondag. Een dag met minder hektiek is toch wel heerlijk: lekker wandelen en fietsen, minder verkeer op de weg. Ik ervaar de zonag als een heel ontspannen dag. Dat wordt anders als het ‘gewoon’ een van de 7 dagen is.
    Niettemin vind ik Bigge heel overtuigend. Er is behoefte aan een zondagopenstelling van de supermarkt. Dus, waarom niet.
    En Suze en Drama, voor mij is het met Descartes “ik denk, dus
    ik ben”.:)

  37. We leven in een 24/7 economie en dan zouden we ineens een paar winkels moeten verbieden om op zondag actief te willen zijn?

    Een kleine greep uit de groep van -zondagswerkers-:
    – Webwinkels
    – Snackbars
    – Benzinepompen met ingebouwde winkels
    – Cafe’s
    – Bioscopen
    – Hotels en restaurants
    – Politie
    – Beveiligingsbedrijven
    – Gevangenisbewaarders
    – Energiecentrales
    – Waterbedrijven
    – Fabrieken
    – Campinghouders
    – Jachthavens
    – Winkeliers op koopzondagen
    – Evenementen
    – Rommelmarkten
    – Etc, etc..

    Dus waar zeuren we over?
    Of gaan we alle bovengenoemde activiteiten ook op zondag platleggen?
    Het eerste wat je dan merkt is dat je geen elektriciteit meer hebt en de rest merk je iets later….

  38. Hansv: het verschil is tussen wat echt noodzakelijk is of laat alles gewoon maar helemaal vrij.

    Het voordeel van zondag in de wet is dat je als christen samen naar de kerk kan.
    Maar dat vinden steeds minder mensen een voordeel, dus dat verdwijnt dan vanzelf in een democratie.
    Of dát een voordeel is mag je zelf iets van vinden.

  39. @Hajo:
    Echt noodzakelijk zeg je.
    Hans komt met een enorme lijst op de proppen waarbij inderdaad best wat noodzakelijke dingen zitten (tenminste, wat veel mensen als noodzakelijk beschouwen zoals waterleiding en elektriciteit). Maar daarnaast staan er énorm veel luxe dingen zoals:

    Bioscoop
    Horeca
    Camping
    Jachthavens
    Evenementen
    etc….

    Mij maak je niet wijs dat een bioscoop noodzakelijker is dan een supermarkt.

    Ik vind je punt dan ook verre van sterk OF je moet natuurlijk bedoelen dat het gros van die dingen dan ook maar weer op zondag gesloten moet worden, dan zou je een punt hebben met je opmerking.

  40. Ik vraag me trouwens wel af in hoeverre een winkel erbij gebaat is dat die op zondag open mag.

    Mensen gaan er vast niet meer om kopen als ze in plaats van 6 dagen naar 7 dagen gaan. Opbrengst zal voor de winkel dus gelijk blijven maar openingstijden worden verruimd. Verruimde openingstijden betekent meer manuren nodig, wat juist geld kost. En dat nog even los van het feit dat er genoeg mensen zijn die best graag een dagje vrij willen hebben (dat hoeft overigens niet per sé de zondag te zijn!).
    Financiëel lijkt het me voor een winkel minder aantrekkelijk om op zondag extra open te gaan.

    Zou me trouwens niets verbazen dat een winkel die op zondag open mag maar dan een andere dag de winkel moet sluiten geen enkele omzet zal missen (en dus ook niet duurder uit is aan personeel, als tenminste geen onregelmatigheidstoeslag ofzo gerekend wordt)

  41. De enigste supermarkt die nu in Zwolle elke zondag geopend is (een paar uurtjes), doet dat niet uit sociale bewogenheid. Ik denk dat de eigenaar inmiddels een cursus croudmanagement heeft gevolgd, en zeer tevreden is met de EXTRA omzet, want zijn klanten komen op die dag uit gans Zwolle en wijde omgeving (maw: kan echt wel uut8).
    Als straks meerdere supermarkten op zondag open gaan, wordt de spoeling dunner, en zal het kosten-baten-plaatje opnieuw moeten worden gemaakt.

  42. @wfvn
    Ik bedoel inderdaad de echt noodzakelijke dingen, niet de hele lijst…
    De clou is, als je alles vrij laat, zul je andere mensen beperken (de christenen die dan niet meer kunnen samenkomen) en is er niet meer één dag in de week waarop alles rustiger is. Elke dag is dan full speed vooruit.

  43. Waarom kunnen christenen dan niet meer samenkomen? Ze kiezen er dan toch gewoon voor om niet naar de winkel maar naar de kerk te gaan?
    En die rustige dag daar moet je zelf voor kiezen. Als je niet naar zo’n winkel gaat is de betreffende zondag toch net zo rustig als iedere andere zondag? Of zie ik het nu verkeerd?

    Sterker nog: ik vind het in natuurgebieden op zondag zo af en toe vervelend druk worden! Als een deel van die mensen kan gaan winkelen wordt het weer rustiger op de plaatsen waar je de rust wil hebben! En als ik graag wil gaan winkelen op zo’n zondag weet ik dat ik de drukte opzoek.

  44. Wat dacht je plantje?
    Als alles 24/7 open is, hebben christenen geen dag waarop ze tegelijk vrij zijn, ze kunnen dus niet samenkomen.
    Ja, wel, maar net zoals nu overdag op een doordeweekse dag.
    Dat betekent dat er maar ±1/7e van de mensen vrij is.

  45. Als alles 24/7 open is, hebben christenen geen dag waarop ze tegelijk vrij zijn, ze kunnen dus niet samenkomen

    Wat een kul. Zoals al eerder is vermeld, je kiest er zelf voor om op zondag te gaan werken. Zondag is nog steeds wettelijk een vrije dag en moet ook zo blijven, maar mensen die wel graag willen werken op de zondag (loze uurtjes nuttig besteden, financieel aantrekkelijk etc.) moeten die kans ook kunnen krijgen. Een werkgever kan je niet verplichten om op zondag te werken als dit niet in je arbeidscontract is opgenomen. Dus als je als christen zijnde jezelf wel laat verplichten om op zondag te werken laat je erg makkelijk over je heen lopen, of heb je je contract niet goed gelezen. Iets met eigen verantwoordelijkheid?

    Wat een gejank om niks zeg.

  46. Lekker hajo bashen?
    Ik bedoel natuurlijk als de wettelijke regeling wordt afgeschaft.
    Dan kiezen mensen er niet meer voor “om zelf te kiezen”.
    Als er genoeg mensen zijn die 1 dag in de week wettelijk recht op vrij gejank om niks vinden, komt dat er vanzelf.
    Lekker hoor!

  47. Nee, als een ander het had gezegd was wat mij betreft dezelfde reactie gegeven. Ik kan niet voor bigge spreken, maar ik denk dat dat voor hem/haar ook geldt. Ik beaamde het alleen, omdat ik het er mee eens was en het niet nodig vond om er in andere woorden hetzelfde neer te zetten.

    Wat mij betreft blijft de zondag wettelijk gezien een vrije dag. In die zin dat je dan wel mag werken, maar dat je werkgever daarvoor extra moet betalen en je niet kan verplichten te werken.
    Belangrijk daarbij lijkt mij ook, dat het idee erachter is, dat mensen niet zeven dagen per week verplicht ingezet kunnen worden. Het idee erachter mag niet godsdienstig zijn….

    En zelfs als de wettelijke regeling afgeschaft wordt….dan kun je toch zeker nog overleggen met je werkgever?

  48. Bericht door hajo, op 27 september 2012 om 12:23
    Lekker hajo bashen?

    Dat heb je ook zelf veroorzaakt.
    Het probleem van christenen is dat ze anderen graag verplichtingen opleggen die in hun straatje past.
    Laat iedereen zelf kiezen en laat iedereen in hun eigen waarde.

  49. Het idee erachter mag niet godsdienstig zijn….

    Het is wél dankzij christenen dat we dit hebben.

    En zelfs als de wettelijke regeling afgeschaft wordt….dan kun je toch zeker nog overleggen met je werkgever?

    Daar zou je nog wel eens op terug kunnen komen als er voor jou 10 anderen zijn die wel op zondag willen werken.
    Het is een verworvenheid, als je dat eenmaal kwijt bent, is het weg. Dàn moet je ‘niet meer janken’.
    Er komt een nieuw kabinet, en ik denk dat de ontslagbescherming zelfs nu al minder gaat worden.

  50. Nog een paar statements:
    -Als joden een meerderheid hadden in dit land, was de zaterdag vrij.
    -Zonder christenen had niemand een weekend, dan was je afhankelijk van jouw baas.

  51. Nu de discussie verder gaat met het ter discussie stellen en/of promoten van religies haak ik maar wijselijk af. ik heb namelijk een vrij uitgesproken mening wat betreft de langstdurende en wellicht succesvolste marketing campagnes welke bij de mensheid bekend is.

  52. Nog een paar statements:
    -Als joden een meerderheid hadden in dit land, was de zaterdag vrij.
    -Zonder christenen had niemand een weekend, dan was je afhankelijk van jouw baas.

    Dat gaan we even verder door trekken

    Als christenen in de meerderheid zouden zijn (die voorstander zijn van zondag verplicht vrij…. ik ben christen maar zou best de winkels zondag open willen hebben), dan zouden winkels gewoon op zondag gesloten blijven.

    Neemt niet weg dat ik wel vind dat je een punt hebt met je vrije zondag en afhankelijk zijn van de baas.

    Er zou natuurlijk ingesteld kunnen worden ‘recht op één dag per week vrij’ en dan niet specifiek de zondag. Maar of dat wel zo lekker gaat werken? Manlief ‘mag’ van baas op maandag vrij, vrouwlief mag van haar baas op dinsdag vrij. Hoezo gezellig samen een dag vrij?

    Andere optie is natuurlijk dat de zondag vrij een recht blijft maar waar je, zonder je recht verder op te geven, toch vanaf kan wijken. Ik denk aan de studenten/scholieren die wel wat bij willen verdienen op zondag. Maar dat is al eerder genoemd door anderen.

  53. dat de zondag vrij een recht blijft maar waar je, zonder je recht verder op te geven, toch vanaf kan wijken.

    Op dit moment bevinden we ons ergens bovenaan een hellend vlak. Als iedereen hard genoeg blijft roepen dat het belachelijk is dat zondag alles dicht is, zal over 20 jaar alles open zijn en is 24/7 een feit.
    Dan kun je fluiten naar je ‘recht’, dat is dan met algemene stemmen omgezet naar een ‘recht’ op werken, winkelen etc.

  54. Wat een onzin Edwin een megasupermarkt .Er zijn in elke wijk wel drie supermarkten met producten te kust en te keur

    Ik ben voorstander voor een mega supermarkt zoals ze ook in Frankrijk hebben. Kan ik alles in 1 winkel halen en hou ik ook wat tijd over.

  55. Bericht door Pieters, op 26 september 2012 om 07:40
    Mensen hebben zoveel vrije tijd om boodschappen te doen begrijp dan niet dat sommige mensen zeggen fijn kan ik op zondag naar de winkel.

    Oh, je projecteert je eigen leven op dat van anderen? Ik kom structureel tijd te kort, ’s avonds boodschappen doen kan niet en als het kan zijn er bepaalde dingen op, zodat ik alsnog op zaterdag moet.

  56. In Zwolle:

    De fracties van het CDA, de ChristenUnie en GroenLinks zijn tegen het voorstel. De overige fracties stemmen voor. Het voorstel is aangenomen.

    Wijzigen Zwolse winkeltijdenverordening: zondagopenstelling supermarkten en overige aanpassingen: aangenomen

    Stemming: 37
    Voor: 21 PvdA(Alle:7), VVD(Alle:6), D66(2), SP(2),
    Swollwacht(Alle:4)
    Tegen: 16 CDA(Alle:6), GL(Alle:4), CU(Alle:6)

  57. Plantje, zie de post van september

    Op dit moment bevinden we ons ergens bovenaan een hellend vlak. Als iedereen hard genoeg blijft roepen dat het belachelijk is dat zondag alles dicht is, zal over 20 jaar alles open zijn en is 24/7 een feit.
    Dan kun je fluiten naar je ‘recht’, dat is dan met algemene stemmen omgezet naar een ‘recht’ op werken, winkelen etc.

Reacties zijn gesloten.