Beeldkwaliteitplan voor Kraanbolwerk

Zwolle – Voor de ontwikkeling van het Kraanbolwerk is een beeldkwaliteitplan opgesteld. Samen met het stedenbouwkundig plan legt het beeldkwaliteitplan voor de stedenbouwkundige en architectonische kenmerken en de inrichting van de openbare ruimte vast.

kraanbolwerk.jpg

Dit beeldkwaliteitplan maakt onderdeel uit van het bestemmingsplan en wordt door de welstandcommissie gebruikt om de ontwerpen te toetsen. Uitgangspunt van het bestemmingsplan is een flexibele bestemming. Het grootste deel is bestemd voor wonen, zowel eengezinswoningen als meergezinshuizen. Daarnaast is het mogelijk om aan huis een beroep- of praktijkruimte te realiseren. Ten slotte is voor De Volharding aan de Friesewal ook de mogelijkheid opgenomen op 50 procent van het gebouw voor de bedrijvigheid, hierbij valt te denken aan dienstverlenende, ambachtelijke en kunstnijverheidsbedrijven.

kraanbolwerk_4.jpg
Tekeningen: Gemeente Zwolle

kraanbolwerk_2.jpg

kraanbolwerk_3.jpg

Het Kraanbolwerk biedt ruimte voor circa 106 appartementen en 48 woningen. In het stedenbouwkundig en het beeldkwaliteitplan wordt uitgegaan van het bewaren van de karakteristieke voorgevel van De Volharding en inpassing hiervan in het bouwplan. Het ontwerp voor het gehele Kraanbolwerk en de voorgestelde kwaliteit vormen een samenhangend geheel, met veel variatie in de bouwstijlen, architectuur en openbare ruimte. De Thorbeckegracht en Friesewal krijgen elk hun eigen sfeer en identiteit. Haaks hierop staan drie onderscheidende routes die de beide kades met elkaar verbinden. Het beeldkwaliteitplan staat op www.zwolle.nl/kraanbolwerk.

Waterplein

De uitwerking van de plannen voor het Kraanbolwerk wordt in samenhang bezien met die voor de Roelenweg-Oost en het Katwolderplein. Voor de binnenstad en de schil er om heen wordt momenteel een beeldkwaliteitplan gemaakt om de samenhang en de verschijningsvorm tussen de verschillende projecten te bewaken. Dit geldt met name voor de drie projecten die rond het zogenaamde Waterplein zijn gesitueerd.

Artikel delen:
Reacties 8
  1. over smaak valt niet te twisten, helemaal mee eens.

    Helaas hebben ze vanaf twee zijdes er een groot christelijk kruis van gemaakt, dat lijkt mij niet de bedoeling. Kerk en staat gescheiden?

  2. Maar dan moet er wel brug komen tussen het kraanbolwerk en het rode torenplein. Je zou eens een stukje moeten lopen om in het centrum te komen.

    Ik hoor nu al de toekomstige bewoners klagen over overlast vanaf het rodetorenplein als er een feest gehouden wordt.

  3. Ik hoor nu al de toekomstige bewoners klagen over overlast vanaf het rodetorenplein als er een feest gehouden wordt.

    Die gaan we onthouden Blauwvingertje. Nu al een klassieker.;)

  4. Alweer een brug erbij we barsten van de bruggen hier in Zwolle bij het centrum .Betere parkeer gelegenheden bij het centrum was belangrijker geweest.Vele andere steden hebben parkeergelegenheden in het centrum maar Zwolle verplaatst alles er buiten vandaar dat vele n gaan winkelen in Apeldoorn of elders waar ze de auto dichterbij het centrum hebben

  5. @Pieters.

    Veel gemeenten zien steeds meer in dat de fietsers in binnensteden ruim baan moeten gaan krijgen juist om die binnensteden aantrekkelijker te maken als verblijfsplaats.
    De angst van ondernemers dat klanten weg zullen blijven als er voor een autoluw centrum gekozen wordt is onterecht gebleken.
    Door de vergrote verkeersveiligheid en aangenamere verblijfsmogelijkheden voor klanten stijgen de verkopen juist, ondanks de zogenaamde economische crisis.

Reageer