Leren leren tijdens huiswerkweek van Meander College

Zwolle – Als brugklasser heb je het niet makkelijk. Nieuwe omgeving, nieuwe vakken, allemaal verschillende docenten in allemaal verschillende lokalen, dat is wennen. Als klap op de vuurpijl krijg je ook nog veel meer en ander huiswerk dan je gewend was. Hoe pak je dat aan, hoe plan en structureer je dat? Op het Meander College leren de eerstejaars havo/atheneumleerlingen tijdens de Huiswerkweek leren op de manier die het beste bij hen past.

leren_leren.jpg

‘Wanneer maak je je huiswerk?’ staat er op de vragenlijst die de leerlingen afgelopen maandag aan het begin van de huiswerkweek ontvangen. En ‘Hoe maak je je huiswerk?’ Door middel van dergelijke vragen krijgen de kinderen inzicht in de manier waarop ze werken. Er staan ook handige huiswerktips op, zoals: begin met het moeilijkste vak en wissel leer- en maakwerk af. De huiswerkweek is verplicht voor de eerstejaars havo/atheneumleerlingen. ‘Het havo/atheneum-onderbouwteam heeft dit jaar als thema “Leren leren”’, vertelt afdelingsleider  en docent Henk Groen.

‘In november start de reguliere huiswerkbegeleiding voor leerlingen die moeite hebben met plannen of van wie de cijfers tegenvallen. Vaak hoor je achteraf terug dat leerlingen zoiets hebben van: hadden we maar eerder geweten hoe je moet leren. Daarom hebben we deze huiswerkweek ingesteld. Het is nieuw, het is verplicht en het heeft als het ware een preventieve functie.’ De leerlingen worden in lokalen begeleid door docenten. Als ze dat willen, kunnen ze zich laten overhoren door stagiairs. ‘De sfeer is goed’, zegt Henk. ‘De kinderen moesten even wennen, maar ze zien wel in dat het nuttig is. En vooral het idee dat het veel fijner is om leuke dingen te doen als je huiswerk af is, spreekt hen aan.’ Zoë Erkelens zit in 1 havo/atheneum. ‘Eerst baalde ik wel een beetje dat de Huiswerkweek verplicht was’, zegt ze. ‘Maar toen we bezig waren was het ook wel gezellig. Het is ook leuk dat je thee tussendoor krijgt.’ Zoë probeert altijd netjes haar huiswerk te maken, sinds ze op het Meander College zit. ‘Als ik thuis kom ga ik meestal eerst wat drinken en dan ga ik mijn huiswerk maken. Op zich ging dat wel, maar soms had ik niet zoveel zin. Het was ook wel wennen. Op de basisschool kregen we soms huiswerk voor topo of als je een spreekbeurt moest voorbereiden, maar nu is het veel meer. Dus dan is het wel belangrijk dat je weet hoe het moet.’ Zoë vindt dat ze veel leert van de Huiswerkweek. ‘Je kreeg vragen die je moest invullen, over hoe je altijd je huiswerk maakt. Op het formulier stond ook hoe je het beste huiswerk kunt maken. Dat je leervakken niet allemaal achter elkaar moet doen. En dat je vaak moet herhalen om het goed te kunnen. Ik vind het wel heel nuttig, deze huiswerkweek.’Student Rowan Nijboer van de Radboud Universiteit Nijmegen overhoort een eindje verderop drie leerlingen. ‘Ik heb mijn Master Economie inmiddels gehaald, nu ben ik nog bezig met de onderwijsbevoegdheid’, vertelt hij. ‘Dan kan ik gaan lesgeven in Economie Management & Organisatie. Ik loop hier drie dagen per week stage. Het is een leuke school, met leuke medewerkers en leuke leerlingen. Deze Huiswerkweek vind ik nuttig. Eersteklassers leren hoe ze kunnen leren en krijgen bevestiging als ze het al prima doen. Ik overhoor de leerlingen en het valt me op hoeveel gedetailleerde kennis ze hebben! Ik leer er zelf ook nog heel veel van!’ Malou, Demi en Floris begrijpen dat ze veel aan de Huiswerkweek kunnen hebben.

‘Je zit langer op school, maar je leert er veel van, zoals plannen’, zegt Floris. Demi beaamt. ‘Het is wel wennen maar ik zie het nut er wel van in want je leert er veel van. Ik denk niet dat ik hierna nog de reguliere huiswerkbegeleiding nodig heb.’ Malou is ook positief. ‘Ik heb geleerd dat het beter is om twee keer tien minuten te leren met een pauze er tussenin dan twintig minuten achter elkaar. En het is veel leuker om het af te hebben en dan pas leuke dingen te doen, dan andersom. Anders zit je de hele tijd te denk van: o nee, ik moet ook nog huiswerk maken.’ ‘Het werkt echt’, concludeert Henk Groen. ‘We willen hier in de toekomst dan ook mee doorgaan en het uitbreiden met een huiswerkweek voor TH-leerlingen.’

Artikel delen:
Reacties 7
  1. Tot dat jezelf kinderen hebt die in klas 1 komen. Dan kom je erachter, dat voor de meesten jongeren plannen van huiswerk maken/leren niet mee valt. En dat wanneer ze vaf het begin daar goed in begeleid worden, dat een boel stress scheelt.

  2. @Dick, ja ook de scholen moeten zich tegenwoordig onderscheiden, dus ja wat dat betreft heeft Ruby gelijk. Maar le leest hier steeds vaker berichten over wat scholen zoal doen.

Reageer