Opnieuw verkeersregelaars bij NS-station Zwolle

Zwolle – Om bussen zo snel mogelijk van het NS-station in Zwolle naar de binnenstad en van het centrum naar het station te laten rijden, worden opnieuw verkeersregelaars bij het station ingezet. In het najaar van 2011 is een pilot gehouden op dit traject met verkeersregelaars. Nu wordt deze maatregel voortgezet op basis van de successen die destijds zijn geboekt. Vanaf maandag 15 oktober zijn de verkeersregelaars weer te vinden op het Stationplein.

Zwolle onthaalt bezoekers zo gastvrij mogelijk. Daar hoort onder andere bij dat binnenstadbezoekers die met de bus komen snel en efficiënt van en naar het centrum vervoerd worden. Bovendien is de inzet daarbij dat het overige verkeer zo min mogelijk hinder ondervindt van het openbaar vervoer. De verkeersregelaars worden ingezet in de tijd dat het buiten weer 'donker, koud en nat' begint te worden. Dit is niet voor niets. Over het algemeen maakt men dan meer gebruik van het OV en is er in de regel sprake van meer autoverkeer. Ook vanwege de verkeersveiligheid is de inzet van verkeersregelaars gewenst  Dit vanwege minder goede zichtbaarheid van langzaam verkeer (fietsers/voetgangers) in deze periode.

Spitsperiodes

Vier verkeersregelaars staan doordeweeks in de spitsperiodes op het Stationsplein ter hoogte van de zebra oversteekplaats en bij de uitritten van de stad- en streekbussen . Vanaf week 42 kunnen passanten op maandag t/m donderdag (de vrijdagen dus niet) tussen 7.30-9.30 uur ’s ochtends en 15.30-18.30 uur ’s middags te maken krijgen met de verkeersregelaars op deze plek.

Samenwerking

De inzet van de verkeersregelaars wordt gerealiseerd met een bijdrage van de provincie Overijssel. Daarnaast is deze maatregel tot stand gekomen in samenwerking met busvervoerder Syntus.

VoortzettingDe inzet van verkeersregelaars is nadrukkelijk geen pilot meer. Het is de bedoeling om deze maatregel door te zetten in 2013. Natuurlijk houdt de gemeente Zwolle, in samenwerking met de provincie Overijssel en vervoerder Syntus, wel in de effecten in de gaten. Aan het eind dit jaar wordt bekeken of de maatregel net zo succesvol is als vorig jaar. Bij een positieve evaluatie wordt de maatregel dus volgend jaar doorgezet.

Wij zijn hierbij natuurlijk erg nieuwsgierig naar de ervaringen van buspassagiers en weggebruikers op deze route tijdens de spitstijden. Zij worden dan ook van harte uitgenodigd via Twitter (onder #stationspleinZwolle) en www.zwolle.nl/stationsplein aan te geven hoe zij de proef ervaren.

Ontwikkelprogramma

De maatregel maakt onderdeel uit het programma om de bereikbaarheid en gastvrijheid van Zwolle te versterken. Belangrijk onderdeel daarbij is het actualiseren van het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad. Dit is een toekomstvisie op de verbetering van het Zwolse starthart en is in samenspraak met partners in de stad gemaakt. Verschillende thema’s komen aan bod waaronder economie, parkeren en bereikbaarheid, ‘Zwolle Gastvrije Stad’ vormt de rode draad. Dit sluit prima aan op de ambitie van Zwolle om haar inwoners en bezoekers een van de beste binnensteden van het land te bieden. Het ontwikkelingsprogramma geeft daarnaast inzicht in welke projecten er tot 2020 in de binnenstad op stapel staan en wanneer deze uitgevoerd worden. Uitgangspunt daarbij is dat het een toekomstbestendig en flexibel programma is dat – indien nodig – ruimte biedt aan tussentijdse bijstelling.

Artikel delen:
Reacties 11
  1. En de auto's dan die te gast zijn? Die worden keihard achteraan gezet! Walgelijk dit, die bussen rijden asociaal, geven je bijna nooit voorrang. Maarja, in het kader van bezuinigingen? Top vooral doen 🙂

  2. Wat een verschrikkelijke excuus. Welke bezoeker gaat 's ochtends op de genoemde tijden op pad. Weer een k.t excuus om geld van de inwoners van Zwolle uit te geven. is dit gemeente bestuur de kluts kwijt of hebben wij geld te veel in de gemeente kas, nou dan weet ik wel een aantal andere projecten

  3. @grimm ga maar eens een paar dagen kijken op de eekwal en de rotonde bij de pannekoekendijn/harm smeengekade. Dan zal je zien dat het fatsoen nog al eens ontbreekt.

  4. Zoals verkeer van rechts geen voorrang geven? Of zoals de rijbaan verlaten, de fietsstrook oversteken om bij de inham met bushalte te komen waarbij je gewoon een fietser aan de kant drukt? Of te hard rijden in 30-zones? Nee, komt echt _nooit_ voor hier in Zwolle

    /einde cynische mode

  5. Misschien wel ja. Maar overal zal dat niet van toepassing zijn denk ik. Bij ons in de straat zijn er de malloten die 50 (of meer) rijden terwijl er 30 is toegestaan en die ook geen verkeer van rechts lijken te willen zien terwijl andere chauffeurs in dezelfde straat, op hetzelfde traject dus wel gewoon netjes kunnen rijden.

  6. Kan het zijn dat als de bus iedereen voorrang geeft die daar recht op heeft deze bus 20 minuten later nog op dezelfde plek staat? Kan het zijn dat onze binnenstad al deze auto's niet meer kan verwerken? Zou het niet beter zijn om al het gemotoriseerde verkeer binnen de stadsgracht te weren. O ja, dat is waar ook, dan moet men iets verder lopen. Probleempje.

Reageer