Het spoor is klaar voor de Hanzelijn in Zwolle

Zwolle – Het spoor is er klaar voor: de Hanzelijn kan gaan rijden. Afgelopen weekeinde zijn door ProRail de laatste stukken spoor aan elkaar gelast bij het nieuwe vierde perron op station Zwolle. Er is nu voldoende ruimte voor extra treinverkeer. Op 9 december start NS met de dienstregeling op de Hanzelijn. Op die dag start Arriva vanaf Zwolle met extra treinen in de richting van Emmen.

Voor de werkzaamheden moest het treinverkeer drie dagen stil worden gelegd. Nu rijden de treinen weer. Station Zwolle krijgt vanaf 9 december ruim 150 treinen per dag extra te verwerken. Reden om het aantal perrons en sporen voor die tijd uit te breiden. Met het aaneen lassen van circa twee kilometer spoortraject en het uitbreiden van het beveiligingssysteem, is dat mogelijk geworden. Voor station Zwolle worden in 2020 ruim 95.000 reizigers verwacht, waar dat er momenteel ruim 47.000 zijn. De Hanzelijn verbindt de Randstad met Noord- en Noord-Oost Nederland en zorgt zo voor meer en snellere reismogelijkheden.

Bussen

NS zette van vrijdagochtend tot en met zondagnacht bussen in voor de reizigers. In onder andere 't Harde en Meppel kon worden overgestapt tussen trein en bus. Speciaal daarvoor bouwde ProRail extra perrons op station 't Harde en Meppel. Bovendien is er bij station Zwolle een speciaal busstation voor gemaakt. NS stelde gratis koffie en thee beschikbaar.

Werkzaamheden

Naast de ruim dertig locaties waar het spoor aan elkaar moest worden gelast, werd over een afstand van twee kilometer ook de bovenleiding afgewerkt. Het spannendste werk voor ProRail en de aannemers gebeurde echter achter de schermen. Er werden ruim 250 relais ingebouwd, schakelaars die nodig zijn voor aansturing van seinen en wissels. Er was 13 kilometer extra kabel voor nodig. Vervolgens is zeker 45 uur lang getest of het veiligheidsysteem van het hele spooremplacement zou functioneren. Dit bleek het geval, zodat de treinen sinds maandagochtend weer kunnen rijden.

Mijlpaal

Met de geslaagde werkzaamheden van deze zomer en herfst zijn op station Zwolle belangrijke stappen gezet. Ze vormen het fundament voor een beter spoorknooppunt Zwolle. Het werk aan de tunnel gaat nu onverminderd door, evenals de afbouw van het vierde perron dat op 9 december in gebruik gaat. Vanaf dat perron rijden straks onder andere de treinen richting Deventer en Almelo. Op de andere perrons ontstaat zo ruimte voor de treinen over de Hanzelijn. De nieuwe reizigerstunnel gaat in 2014 open.

Artikel delen:
Reacties 5
  1. Klus geklaard, de treinen kunnen rijden. Gefeliciteerd. Jammer dat de projectorganisatie er geen rekening mee heeft gehouden, dat er ook passagiers mee gaan: De passagierstunnel wordt pas in 2014 geopend! Tot die tijd blijft het behelpen. Wat een planning.

  2. @Tevens heb je die traverse zien staan? Die staat er al een tijdje en kan gebruikt worden. Geen probleem dus. Wellicht even behelpen op drukke tijden, maar het is zonde om spoor dat klaar voor gebruik is niet te gebruiken. Het is er namelijk niet voor niets neergelegd.

  3. @Eline Over de traverse en het ongemak daarvan is al veel geschreven. Het had toch een stuk handiger geweest voor de passagiers als de tunnel voor de komst van de trein klaar was geweest. De overstaptijden zijn, zeker voor ouderen en mensen met veel bagage of kleine kinderen, erg krap. De traverse is daarbij een extra hinderpaal.

  4. Eline, ouderen hebben de tijd en hoeven zich niet te haasten. Genoeg mogelijkheden om even een bakkie te doen in Zwolle op het station. Dus overstaptijden kan je ook ruim zien. 😀

  5. Overstap vanuit Kampen (Kamperlijntje) zal vanaf december een stuk krapper worden.
    Intercitys richting Amersfoort vertrekken dan vanaf sporen 3 en 5.

Reageer