Carolus Clusius College bouwt bruggen in Europa

Zwolle – Vorige week zijn 3 leerlingen  en docenten van het Carolus Clusius College naar Turkije gereisd voor het Comenius project ‘Building a Bridge in Europe’.  Dit is een samenwerkingsproject tussen verschillende scholen van de Europese Unie.  Het doel is om het bewustzijn van verschillende culturen en talen binnen Europa te bevorderen. Het tweejarige project startte in Aydin in Turkije onder het thema ‘knowing each other’.

ccc_europa.jpg

Dit jaar is het CCC voor het eerst gestart in klas 2 met het Comenius project ‘Building a bridge in Europe’. Leerlingen uit klas 2 havo, atheneum en gymnasium konden zich hiervoor aanmelden. Anniek van Weeghel, Hessel van Vilsteren en Elin de Jonge waren de gelukkigen en mochten het CCC vorige week vertegenwoordigen in gastland Turkije. Naast het CCC waren er ook scholen vertegenwoordigd uit Spanje, Turkije, Roemenië, Griekenland, Italië, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk. Alle leerlingen uit de acht landen presenteerden hun land. Anniek, Hessel en Elin presenteerde het CCC door middel van een zelfgemaakte video, waar de overige scholen overigens zeer van onder de indruk waren. Daarnaast konden de landen ook kennismaken met de Nederlandse cultuur door typische Hollandse spelen te spelen, zoals zaklopen.

De leerlingen verbleven in gastgezinnen zodat zij ook kennis konden maken met de leefwijze in Turkije. ‘We zijn heel hartelijk ontvangen door de Turkse gastgezinnen. Er werd heerlijk gekookt en we hebben lekkere Baklava gegeten. Op school werden traditionele dansen voor ons uitgevoerd. En we hebben ook een aantal lessen in het Turks gevolgd!’, aldus de leerlingen van het CCC.

Comenius

Het CCC neemt geregeld deel aan het Comenius project. Binnen het project vinden er over en weer bezoeken en/of uitwisselingen plaats. De projecten geven leerlingen en docenten in verschillende landen de mogelijkheid om samen te werken aan één of meerdere onderwerpen. Naast het bevorderen van bewustzijn van verschillende culturen en talen, verwerven en verbeteren leerlingen en docenten ook vaardigheden die betrekking hebben op teamwork, sociale betrekkingen, planning en het ondernemen van projectactiviteiten en het gebruik van informatie- en communicatietechnologie.

Artikel delen:

Reageer