Kritiek op plan parkeertarieven gemeente Zwolle

Zwolle – Maandagavond werd het uitwerkingsplan parkeren van wethouder R. de Heer besproken tijdens een meningvormende ronde in het Raadsplein in het stadhuis. Die werd niet met open armen ontvangen. Met name de PvdA, het CDA en D66 hadden kritiek over het plan. Het uurtarief voor parkeren in de binnenstad van Zwolle moet per 1 januari met 20 cent omhoog naar 2,60 euro. Aan de westkant van het centrum moeten automobilisten 50 cent meer gaan betalen tot 1,60 euro per uur. Aan de oostzijde van de binnenstad wordt het parkeren 30 cent per uur goedkoper gemaakt. Verder wordt de prijs voor parkeervergunningen verhoogd.

Op 19 september 2011 heeft de raad het “Koersdocument Parkeren 2011-2015” vastgesteld en tevens de opdracht gegeven de eerste fase van het implementatieplan uit te voeren. Een onderdeel van fase 1 is het opstellen van het uitwerkingsplan Financiën en Tarifering. Het doel van het uitwerkingsplan is om de ambitie van gastvrije Stad ook in het parkeren vorm te geven. Met het instemmen met de beoogde koers voor het parkeertarievenbeleid kan gestart worden met het vereenvoudigen van de tarieven van vergunningen en abonnementen door het aantal soorten vergunningen en abonnementen te beperken. Hierdoor ontstaat een heldere en transparante tarievenstructuur. Verder wordt een betere verdeling van de parkeerdruk en van het verkeer over de stad beoogd. Dit zal zoveel mogelijk gerealiseerd worden binnen het project “Beter Benutten in ZKN”, in relatie tot het toepassen van verkeerverwijzing (DVM) en bereikbaarheidsarrangementen. De raad wordt voorgesteld in te stemmen met de voorgestelde koers en de voorgestelde tarieven voor de verschillende zones vast te stellen. De parkeertarieven voor 2013 worden opgenomen in de tarievennota. De tarievennota wordt tegelijk met de begroting vastgesteld. Daarom is besluitvorming over deze beslisnota voorzien op 9 november 2012.

Artikel delen:
Reacties 19
  1. Vindt je het gek dat er meer winkelpanden leeg komen te staan???
    Mensen gaan gehaast winkelen anders ben je zo 10 euro kwijt wat dus niet ten goede komt aan de winkeliers. Voor dat zelfde geld kan ik m,n paar liter diesel kopen en zo ergens heen gaan waar parkeren gratis of veel goedkoper is dan zwolle want het begint hier aardig op amsterdam te lijken. Ik ga alllang niet meer naar het centrum. laat de boel maar naar de kloten gaan. Lang leve internet!!

  2. Als het even kan, mijd ik de binnenstad als de plaag. De tijd van met de auto even gezellig de stad in is allang verleden tijd. Een lekker bakkie koffie smaakt thuis ook goed en het winkelen is via de computer ook een stuk makkelijker en goedkoper.

  3. Niet alleen de parkeertarieven in Zwolle verzieken de stad, ook het parkeerbeleid (betalen of niet) in de wijken rondom de binnenstad verzieken het woongenot voor vele Zwollenaren.

    De (hoge) parkeertarieven in het centrum van Zwolle, dan wel het betaald parkeren daar in het algemeen, en het parkeerbeleid van de gemeente Zwolle, ook in het algemeen, hebben gezorgd voor massa's 'wildparkeerders' in de wijken rondom het centrum.

    Walgelijke toestanden spelen zich af in straten en wijken rondom de stadsgrachten omdat mensen (wildparkeerders) hun auto parkeren in gebieden waar het gratis parkeren is, dit met alle gevolgen voor de bewoners in die wijken.

    En de plaatselijke politiek doet niets… helemaal niets, al jaren lang!!

  4. veel consumenten komen al niet meer in de binnenstad. Bewoners krijgen zo ook de neiging te vertrekken. Iemand enige idee met welke bedragen hij de vergunningen wil gaan verhogen?

  5. Zover ik heb kunnen volgen waren min of meer bijna alle fracties met de tariefverhoging eens,zij hadden kritiek op vergunningen en abbonementen.
    Alleen Swollwacht was tegen het verhogen van parkeertarieven, begin nu echt te twijvelen op wie ik zal stemmen in 2014, voor swollwacht krijg ik steeds meer sympathie.;)

  6. Paak de fiets laat je auto staan dat is wat de komende tijd gaat gebeuren denk ik…. want het is wat om ervoor te betalen en als het nog duurder wordt ja dan is het …

  7. @Hanekamp,

    Dat is niet helemaal waar. Ik woon nu bijna 4 jaar in Diezewest,.. en daar hebben we sinds een aantal jaar betaald parkeren. En wel zo dat je elk uur een nieuw kaartje moet halen, dus dan kun je niet je auto daar neerzetten en even gezellig de stad in.

    Hoe het bij de Hanekamp is weet ik niet. Maar uit je reactie gok ik dat daar nog vrij parkeren is.

    Volgens mij is het ook al betaald parkeren in de rest van Dieze, net zoals in de Kamperpoort. En Assendorp ook dacht ik.. maar daar twijfel ik over.

  8. Assendorp is ongeveer tot aan de Molenweg betaald.

    Maarreh, dat 'wildparkeerders' snap ik niet zo. Komen ze er dan heel wild aanrijden en parkeren ze in met een 180? Of maken ze wilde gebaren?

    Zolang ze gewoon netjes in de vakken parkeren, is er niks wild aan. Als het vrij parkeren is, is het vrij parkeren, wat je reden ook is om daar te parkeren. Dat is niet een recht van de bewoners dat niemand anders heeft.

    Wat me hier wel opvalt is dat er blijkbaar veel mensen hier komen die te lui zijn om in DE fietsstad van Nederland (Europa?/Wereld?) de fiets te pakken. Je moet toch wel heel erg aan de rand wonen, wil je niet in 15 minuten in de binnenstad kunnen zijn.

    Dat het een invloed heeft op het bezoek van de binnenstad geloof ik trouwens ook niet gezien de drukte op de zaterdagmiddag.

  9. Ben er helemaal voor om meer de fiets te pakken, maar wanneer je voor wat grotere boodschappen het centrum in wilt kun je er haast niet komen. Laat staan een geschikte plek vinden waar je dan ook nog eens een godsvermogen voor moet neerleggen. En de bus is geen optie, want met meer dan 2 tassen kom je de bus niet in omdat de chaufeurs bang zijn voor de veiligheid.

  10. Aan de Hanekamp en de directe omgeving, alsmede aan de Schuurmanstraat en haar directe omgeving en in de directe omgeving van de Kortenaerstraat kan 'men' gratis parkeren hier in het Zwolse.

    Door het falende parkeerbeleid van de Gemeente Zwolle staan deze straten en zijstraten c.q. deze buurten tijdens werkdagen volgeparkeerd met auto's van mensen die het betaald parkeren in de stad Zwolle willen 'ontduiken'; mensen met vouwfietsen in de kofferbak, mensen met fietsen op fietsendragers, mensen met materieel in de laadruimtes van bestelbusjes (bouwvakkers nieuwe rechtbank), etc. etc. Ze parkeren lukraak ('wild') daar waar gratis ruimte is.

    Deze 'wildparkeerders' (term uit de plaatselijke politiek) schuimen de straten in deze buurten af op zoek naar gratis parkeerruimte. Zelfs treinreizigers parkeren gratis hun auto in de genoemde buurten.

    Al deze 'wildparkeerders' parkeren hun auto's in de genoemde buurten – daar waar het gratis is en vooral urenlang (van 0630 tot 1900 is niet ongebruikelijk) – en daarmee dus voor de deur van de bewoners.

    En uiteraard veroorzaakt dit ergernis in die buurten; als je bij thuiskomst je auto niet in de buurt van je huis kunt parkeren, als je ziet dat je oudere buurvrouw honderden meters moet lopen met haar zware boodschappentassen omdat anderen 'met een vouwfiets in de kofferbak' de hele dag bij haar voor de deur gratis hun auto parkeren. Ja want daar gaat het om… gratis parkeren c.q. betaald parkeren voorkomen.

    En die grote parkeerplaats net om de hoek, aan de Turfmarkt staat tijdens werkdagen voor meer dan de helft leeg… …!! Bedankt Gemeente Zwolle!!

    En dat ik te voet en op de fiets mijn boodschappen doe en de stad in ga, etc. etc…… Dat staat helemaal los van het falend parkeerbeleid (wel betalen, niet betalen, hoge prijzen, etc.) van de Gemeente Zwolle. Ik fiets en loop, en laat de auto staan daar waar mogelijk.

    Wonen en werken met een auto… … in de buurt van de binnenstad van Zwolle? Nee, helaas, ook hier faalt de Gemeente Zwolle als het gaat om het hebben en parkeren van auto's. Het doet me elke werkdag weer denken aan het feit waarom ik niet stem bij de gemeenteraadsverkiezingen.

  11. Ik heb even die twee straten opgezocht (ken ook niet alles van Zwolle). En redelijk dicht bij elkaar allemaal.
    Het is dan toch iets genuanceerder dan rondom de gehele binnenstad, want dat is gewoon niet waar.
    Ik snap wel als je daar woont dat je je er groen en geel aan kunt ergeren. Deed ik soms ook wel toen er hier nog geen betaald parkeren was… en ik heb niet eens een auto!

    Ben wel benieuwd of de gemeente daar ook betaald parkeren van wil gaan maken binnen korte tijd. Lijkt mij wel het meest logisch, aangezien daar de meeste mensen gaan parkeren, omdat het nog gratis is.

    En wonen en werken in de buurt van de binnenstad van Zwolle kan het beste met de fiets. Is meestal nog sneller ook! (ook als het regent, vooral als het regent.. want dan staan de auto's overal vast).

  12. @Tessa: vooral als het regent staat het overal vast van de auto's…. inderdaad, alleen gaan die knuppels dan met hun auto ook gewoon dwars op het fietspad staan en de boel blokkeren. Fietsers ook vast :'(

Reageer