NL-Alert voor noodsituaties

Zwolle – Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) heeft donderdag NL-Alert, een nieuw aanvullend alarmmiddel voor noodsituaties gelanceerd. Met NL-Alert kan de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie met een tekstbericht op de mobiele telefoon informeren. In het bericht staat specifiek wat er aan de hand is en wat mensen op dat moment het beste kunnen doen. Zo kunnen meer mensen worden bereikt en worden mensen beter geïnformeerd.

nl-alert.jpg
Alle mobiele telefoons in het betreffende gebied ontvangen deze berichten automatisch, mits de telefoon aan staat, het NL-Alert kanaal is ingesteld en de telefoon bereik heeft. De berichten zijn geen sms-berichten, maar zogenaamde cell-broadcastberichten, vergelijkbaar met een radiosignaal. Zij worden verzonden via de zendmasten van de mobiele telefonieaanbieders. Daardoor werkt NL-Alert óók als het netwerk overbelast is. Aanmelden voor NL-Alert is niet nodig en de dienst is gratis. Nederland is het eerste land ter wereld waar dit systeem landelijk wordt ingevoerd. NL-Alert is vanaf vandaag in alle 25 veiligheidsregio’s in Nederland beschikbaar. Vanuit de meldkamer van de hulpdiensten wordt een bericht over een (dreigende) ramp verstuurd, zoals bij een grote brand waarbij giftige rook vrijkomt, explosiegevaar of een overstroming. Het bericht bereikt de mobiele telefoons in een bepaald gebied dan binnen enkele seconden.

Om Nederlanders over het nieuwe aanvullende alarmmiddel te informeren, start een publiekscampagne ‘NL-Alert. Direct Informatie bij een noodsituatie’. Op dit moment is meer dan de helft van alle mobiele telefoons in staat een NL-Alert bericht te ontvangen. Dat betekent dat ruim 11 miljoen mobiele telefoons een NL-Alert al kunnen ontvangen. De komende jaren zal dit aantal verder oplopen. Er komen steeds meer toestellen op de markt die automatisch zijn ingesteld op NL-Alert. Dat maakt dit nieuwe middel een waardevolle aanvulling op de bestaande middelen als de sirene, de rampenzenders en de website crisis.nl. NL-Alert komt niet in plaats van deze middelen. Op de website www.nl-alert.nl is na te gaan of je toestel al geschikt is om een NL-Alert bericht te ontvangen. Op deze site staat ook beschreven hoe je je toestel instelt op NL-Alert. Medio februari zal een landelijk NL-Alert testbericht worden verstuurd waardoor mensen kunnen controleren of hun telefoon goed is ingesteld.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

12 gedachten over “NL-Alert voor noodsituaties”

  1. En ook niet op alle andere telefoons wanneer 3G-internet staat ingeschakeld.
    De techniek heet Cell Broadcasting en werkt alleen wanneer GSM is ingeschakeld en 3G is uitgeschakeld.
    Een achterhaalde techniek dus, welke in de praktijk dan ook bijna niet meer zal werken aangezien iedereen 3G wel heeft aan staan, tenzij je een erg oud toestel zonder internet hebt.

  2. @Hans:

    Ben ik niet helemaal met je eens.
    Ik heb een nieuw toestel maar 3G uitgeschakeld. Waarom? Thuis, op het werk, bij de kapper, in de bibliotheek en op nog heel wat meer plekken heb ik gewoon gratis draadloos netwerk. Kost me geen duur internetabonnement. En 3G uit betekent ook gunstiger accugebruik.

    En ik ben er niet de enige mee. Ongetwijfeld zijn er meer mensen die nog wel 3G draaien maar dat zou best kunnen veranderen naarmate meer vrij beschikbaar WIFI komt.

  3. @WFvN natuurlijk, hier precies hetzelfde. 🙂

    Maar er zijn een aantal manieren om 3G in te schakelen en te gebruiken:
    – 3G aan en mobiele data aan = bellen via 3G en internet via 3G
    – 3G aan en mobiele data uit = bellen via 3G en internet via WiFi wanneer beschikbaar
    – 3G uit en mobiele data aan = bellen via GSM en internet via GPRS of Edge
    – 3G uit en mobiele data uit = bellen via GSM en internet via WiFi wanneer beschikbaar

    Alleen in het laatste geval werkt Cell Broadcasting (met de huidige standaarden).

  4. Waarom zou je op 3G willen bellen?

    Goeie vraag, aangezien de ontvangst op 2G (GSM) vaak beter en robuuster is.
    Wat ik weet, is dat de gesprekskwaliteit van 3G bij goede ontvangst beter kan zijn.

    3G heeft een hogere capaciteit dan 2G, waarmee je normaal belt. Door gebruik van een andere audio-codec kunnen er meer frequenties worden weergegeven. In cijfers: een normale mensenstem heeft een bereik van 80 tot 14000 Hertz. Een normaal telefoongesprek, via 2G, heeft een frequentiebereik van 300-3400Hz. Er vallen dus veel frequenties van het stemgeluid gewoon weg, wat de typische ’telefoonstem’ oplevert. Met 3G wordt het frequentiebereik opgekrikt naar 100 tot 7000 Hertz. Dat betekent vooral dat er meer hoge en meer lage tonen door komen, waardoor stemgeluid natuurlijker klinkt.

    De techniek filtert omgevingsgeluiden en maakt daarvoor gebruik van een extra microfoontje. Die moet je mobiel dus wel hebben. In de praktijk komt er erop neer dat mocht je gesprekspartner in de buurt van een drukke weg staan, de langsrazende auto’s voor jou nauwelijks te horen zijn. Constante geluiden, zoals het geruis van een autoweg, zijn namelijk goed te filteren. Staat iemand toevallig naar een stevige drumsolo te kijken en wil hij per sé bellen, dan zul je dat ook aan de andere kant van de lijn horen.

    Meer informatie over deze nieuwe codec HIER.

  5. Werkt niet op alle iPhones, op alle telefoons uit de Galaxy S serie(note, S, SII, SIII etc…) waar in hemelsnaam besteed dit lland geld aan? Neem eens een paar techneuten in dienst die dit wel voor elkaar kunnen krijgen 🙂

  6. Verbaast me dat het niet op Galaxy S werkt. Ik kon het probleemloos instellen op mijn HTC Desire (twee jaar oud). Volgens mij zijn beide toestellen bijna gelijk.

    Oke, het feit dat ik het kon instellen wil nog niet zeggen dat het werkt natuurlijk. Even wachten op die ramp om het te kunnen testen.

  7. Vreemd. Dus als 3g uitgeschakeld is en 2g ingeschakeld, dan alleen kan het.

    Staat er op de website:

    NL-Alert op jouw mobiele telefoon

    Uit tests in een gecontroleerde omgeving blijkt dat deze mobiele telefoon NL-Alert niet kan ontvangen. Steeds meer toestelfabrikanten ondersteunen NL-Alert in hun nieuwe mobiele telefoons, of brengen software-updates uit voor bestaande mobiele telefoons.

    Ze gaan dus een achterhaald iets als iets nieuws introduceren?

Reacties zijn gesloten.