Zwolle Zuid plaatst alvast NS-stationsbord

Zwolle – Omdat de realisatie van de voorstadhalte Zwolle-Zuid nu al jaren op zich laat wachten, heeft de actiegroep Project ZZ donderdagavond duidelijk gemaakt dat het geduld van de inwoners van het stadsdeel op is. Met het plaatsen van het stationsbord Zwolle Zuid op de toekomstige stationslocatie, hopen de actievoerders het onderwerp opnieuw hoog op de lokale politieke agenda te krijgen.

zwolle_zuid.jpg

Project ZZ: "Al bij de planvorming van het stadsdeel werd rekening gehouden met de komst van een station. Met 32.000 inwoners is Zwolle-Zuid inmiddels de grootste stadswijk van Zwolle, maar tot op heden rijden de treinen er voorbij zonder te stoppen. Ter vergelijking: de wijk Deventer Colmschate heeft met ‘slechts’ 20.000 inwoners wél een station. Vier jaar geleden leverde een succesvol Burgerinitiatief de nodige publiciteit op. De gemeenteraad was enthousiast en nam de voorstadhalte Zwolle-Zuid op in haar Mobiliteitsvisie. Samen met de provincie Overijssel werd in 2009 nader onderzoek gedaan. Een quickscan wees uit dat de komst van een station in Zwolle-Zuid per dag gemiddeld 1.350 nieuwe reizigers op zou leveren, een aantal dat de norm voor de aanleg van nieuwe stations ruim overstijgt."

"Uit de reactie afgelopen juni van het College van Gedeputeerde Staten op vragen van Provinciaal Statenlid Dick Buursink (PvdA) over de voortgang van station Zwolle-Zuid, bleek dat er nauwelijks schot in de zaak zit. Ook op gemeentelijk niveau blijft het erg stil, zelfs nu NS mogelijk afziet van de realisatie. Project ZZ is het zat en heeft de hele voorgeschiedenis rondom Zwolle-Zuid op een rijtje gezet op haar Facebook-pagina: Facebook.com/StationZuid. Volgens de actiegroep moet er nu écht wat gebeuren. Rekening houdend met een voorbereidingstijd van vier jaar, zou het station eind 2016 dan eindelijk een feit kunnen zijn."

Voordelen van een NS-station in stadsdeel Zwolle-Zuid:

– De trein wordt voor meer inwoners van Zwolle een serieus en aantrekkelijk alternatief voor de auto, vooral voor mensen die verder weg in de wijk wonen.

– Het extra station neemt de fietsdruk op het ‘hoofdstation’ behoorlijk weg, naar verwachting met ruim 350 fietsen per dag!

– Voor studenten uit de richting Deventer/Twente zijn er kansen voor een veel snellere verbinding naar de Windesheim Campus, bijvoorbeeld met lijn 2 van Syntus.

– Er zijn betere mogelijkheden om bedrijventerrein Marslanden te ontsluiten, bijvoorbeeld met de OV-fiets.

– Het geeft het pas gerenoveerde winkelcentrum en de woningen in Zwolle-Zuid een extra impuls. Wellicht zijn er combinaties mogelijk met sociale of commerciële activiteiten.

– Het station is rendabel: er worden meer dan voldoende reizigers verwacht.

Artikel delen:
Reacties 67
  1. Wil de actiegroep wel even voor zichzelf spreken svp? Ik woon in ZZ al 20jaar en ik wil geen station. Ik herhaal: IK WIL GEEN STATION.
    Dank u.

    Gewoon ff paar minuutjes naar huidige station en bevordert het treinverkeer, minder lawaai in ZZ en minder verkeersoverlast en minder parkeeroverlast.

    Dus actiegroep: als je dicht bij een station gaat wonen, ga dan svp verhuizen en hou op mij je mening op te dringen….

  2. Mooi ludiek initiatief. Als één van de initiatiefnemers van het burgerinitiatief baal ik er ook van dat, ondanks de vele onderzoeken en het enthousiasme van de politiek destijds er nog steeds geen/ onvoldoende beweging is. Destijds werd opgevoerd dat het enkelspoor tussen Olst en Deventer een belemmering zou vormen. Waarom dan in deze tijd daar niet een spoor naast gelegd? De ruimte is er volgens mij en het schept ook weer werkgelegenheid. Waar en wil is is immers een weg. Wie wil er nou eigenlijk niet?

  3. @: Me., Naast deze actie zijn er in 2008 meer dan 800 handtekeningen verzameld vóór de komst van het station !!! Dus namens hun zelf spreken…dacht t niet?

  4. =32000-800=31200 NIET voor.

    Hier moest ik toch wel heel erg om lachen, hoe simpel kan je zijn?

    Hoewel ik niet tegen het station ben, zet ik toch wel mijn twijfels bij een paar van de genoemde voordelen:

    Voor studenten uit de richting Deventer/Twente zijn er kansen voor een veel snellere verbinding naar de Windesheim Campus, bijvoorbeeld met lijn 2 van Syntus.

    Ik denk niet dat er veel verschil in zit. Vanaf het winkelcentrum naar Windesheim is ongeveer een kwartiertje met de bus. Ik denk niet dat het veel sneller is dan even doorrijden tot het (centraal) station en het laatste stukje lopen. Voor degene die vanuit Zwolle Zuid richting Deventer en Twente gaan zal het wellicht wel een vooruitgang zijn.

    Er zijn betere mogelijkheden om bedrijventerrein Marslanden te ontsluiten, bijvoorbeeld met de OV-fiets

    Die OV fiets is leuk maar of het echt werkt, ik heb mijn twijfels. Zolang de Marslanden (samen met vrijwel alle industrieterreinen in ons land) zeer beperkt te bereiken is met bussen of andere vormen van openbaar vervoer, blijft men de auto gebruiken.

  5. Leuk initiatief, maar het is een lastig verhaal. Het probleem is dat de afstand tussen Zwolle Zuid en het huidige station gewoon te klein is. Als je een beetje afstand wil houden met het hoofdstation dan moet je een nieuw station al zo’n beetje buiten de stad gaan bouwen. Daarbij lijkt de wijk een beetje uitgegroeid te zijn: alle nieuwe ontwikkeling lijkt tegenwoordig naar Stadshagen te gaan.

  6. @bigge Ik moest ook lachen idd. Hoe dom kan je zijn door te stellen dat je (na leuren om handtekeningen) er 800 ophaalt, en dan nog stellen dat “heel ZZ” graag een station wil hebben!

    Tsja, en v.w.b. marslanden: maken ze toch een stationnetje op marslanden, naast het lijntje naar Raalte. Plek zat, industriegebied (Geen lawaai issues), ruimte genoeg voor parkeren enzo.

  7. Ik was er ook voor toen men tijden geleden met dit idee kwam en meende toen gelezen te hebben dat de gemeente toen in gesprek was met prorail.Toen was men er volgens mij heel positief over en zou het plan uitgewerkt worden.Maar de prioriteit van deze gemeente is meer gericht op alles rond het centrum van de stad daar worden onzinnige bruggen gebouwd terwijl er vijftig meter vanaf ook al bruggen liggen.Het wordt nu wel eens tijd dat hier eens wat aan gedaan wordt je zult zien dat een stationetje hier volop gebruikt gaat worden .Vele Zwolle zuid bewoners zie ik smorgens vroeg hard fietsend naar het staion gaan om met de trein hun weg naar het werk te gaan en de vele ouderen in zuid is het ook een uitkomst voor.Dus laat B&W hun vizier nu maar eens hier op richten

  8. @Pieters: helemaal mee eens. In de verkiezingsprogramma’s van 2010 zeggen vrijwel alle lokale afdelingen zich hard te maken voor een station. Uit het stuk in de stentor gister (http://www.destentor.nl/regio/zwolle/12007726/Actie-voor-meer-duidelijkheid-over-station-Zuid.ece) blijkt dat de gemeente het hele dossier heeft gedelegeerd naar de provincie. Of Overijssel dezelfde belangen heeft en zelfde politieke beloftes na moet komen als de gemeente is maar de vraag! Volgens mij is dat antwoord ‘nee’.

  9. Bericht door Me., op 9 november 2012 om 13:15
    Wil de actiegroep wel even voor zichzelf spreken svp? Ik woon in ZZ al 20jaar en ik wil geen station. Ik herhaal: IK WIL GEEN STATION.
    Dank u.

    Gewoon ff paar minuutjes naar huidige station en bevordert het treinverkeer, minder lawaai in ZZ en minder verkeersoverlast en minder parkeeroverlast.

    Dus actiegroep: als je dicht bij een station gaat wonen, ga dan svp verhuizen en hou op mij je mening op te dringen….

    Jij dringt hier toch ook je mening op?

  10. @JeanJacques Rousseau, Waar hoor je mij namens jou spreken? Die “actiegroep” beweert wel namens mij te spreken.
    Ik kom echter niet verder dan dat zij namens een paar mensen spreken, meer niet.

  11. @Blauwvinger: volgens mij staat de vertramming van het kamperlijntje op losse schroeven mede omdat er geen exploitanten voor te vinden zijn. Misschien dat een langere lijn interessanter is voor exploitanten, maar de investeringen (die opgebracht moeten worden door de gemeente en de provincie) zullen ook omhoog schieten. Het lijkt me niet gewenst dat de overheid in deze tijd van bezuinigingen dat zou moeten of willen financieren.

  12. @JeanJacques Rousseau

    heeft de actiegroep Project ZZ donderdagavond duidelijk gemaakt dat het geduld van de inwoners van het stadsdeel op is.

    Als zij niet namens mij spreken, had er moeten staan dat het geduld van de actiegroep op is.

  13. Ah! Er is 1 voorstander bijgekomen. De stand is nu 801 voor, 31199 NIET voor.
    Gaan we door voor vraag 2: bent u ook voorstander van om eens flink in de buidel te tasten? Dus laten we zeggen een week boodschappen hiervoor in te leveren?,(even dikke duim omtrent exacte bedrag). Zo ja, stel ik voor dat de actiegroep een rekening opent waarop de gulle voorstanders kunnen doneren.

  14. @Me.

    heeft de actiegroep Project ZZ donderdagavond duidelijk gemaakt dat het geduld van de inwoners van het stadsdeel op is.

    Waarschijnlijk een kwestie van interpretatie, maar de actiegroep Project ZZ bestaat uit inwoners van Zwolle Zuid en hebben duidelijk gemaakt dat hún geduld op is.
    Daarmee is niet gezegd dat zij namens alle inwoners spreken.
    Neemt niet weg dat ik je in deze deels gelijk moet geven, want het kan inderdaad ook op jouw manier opgevat worden.
    Het staat je overigens vrij om een tegenactie op te zetten en om handtekeningen in te zamelen.
    Wellicht wordt het dan duidelijker welke kant de balans van meningen onder de inwoners van Zwolle Zuid op gaat.

  15. @Ferry, dat is geen juiste correctie verwachting van jou, de enige juiste stelling is dat 31199 NIET voor zijn.
    Tenzij die overige natuurlijk nog te lui zijn om een handtekening te zetten 🙂

    @JeanJacques Rousseau
    Dan wordt de wereld wel een beetje omgedraaid. Nou moet ik een actie opzetten om het niet door te laten gaan?
    Lijkt mij dat de actiegroep helder moet hebben dat inderdaad het merendeel van de inwoners vóór is, dat er voldaan wordt aan milieunormen (incl geluidsbelasting etc), wat de financiele consequenties zijn, en dat de voordelen zeer duidelijk afwegen tegen de nadelen.
    Dat blijkt wat mij betreft nog helemaal nergens uit.

  16. @ Me. Maar ik waardeer het dat je vraagtekens bij het initiatief zet. Uiteraard moet duidelijk zijn dat de maatschappelijke kosten-batenanalyse positief uitvalt. Helemaal in deze tijd. Maar dat dit volgens jou nog niet ergens uit blijkt (ik geloof je, heb de stukken niet gelezen), betekent nog niet dat het niet zo is.

  17. Een onderzoek waarbij uit blijkt wat het kosten/baten zal zijn
    is dat er? En is er onderzoek gedaan naar wat de “overlast”voor de omgeving zal zijn.
    Zal misschien op de Faceboek pagina staan, maar dit medium gebruik ik niet.

  18. @Ferry

    Maar ook niet tegen. Behalve jij dan.

    Hoe kom je daar nou toch bij? Ik ben wel erg benieuwd. Het enige zekere is, is dat er maar een schamele 800 vóór is.

  19. Ik heb ook zo mijn twijfels bij een station in Zwolle Zuid. Het gaat waarschijnlijk meer herrie geven: veel treinen remmen nu vrij vroeg af en hobbelen dan rustig richting het station.
    Daarnaast is het inderdaad maar een stukje naar het centraal station.

    Of mensen die richting Deventer moeten er veel aan hebben is ook nog maar ZEER de vraag. Vaak zie je dat in dit soort gevallen de intercity niet stopt op het kleinere station met als gevolg dat je een stoptrein kunt nemen of eerst met de bus/stoptrein naar het centraal station en dan weer terug met de intercity.

  20. @plantje: precies. Ik moet eerst 18 minuten fietsen naar het station, vervolgens even paar min. wachten (je wilt toch op tijd zijn), en 5 minuten daarna (dus 25 minuten later dan ik van huis ging) kan ik m’n woning bijna zien liggen bij de laatste overgang. Als ik met de bus ga moet ik nog eerder weg. 🙁

    Als het ff kan (vaak niet), dan pak is dus net als velen hier in de wijk de auto.

    Qua herrie: hoeveel meer dan nu? Lijkt me erg overdreven. Vast niet meer dan de spoorbomen geven die er nu al staan.

  21. @Ferry

    Ik moet eerst 18 minuten fietsen naar het station

    Koop een electrische fiets. Ik fiets vanuit ZZ in 8min naar station (verder dan WKC-Z).
    Met jouw 18 minuten kan je ook overwegen in Wijhe op te stappen ofzo (en erheen gaan met elektrieke scootert).

    Qua herrie: hoeveel meer dan nu? Lijkt me erg overdreven

    Ga eens bij het station staan, zou ik zo zeggen. Piepende remmen (véél meer dan nu ivm wissels/bochten etc), Omroeptoeters op perron, extra bussen (wat is station zonder bussen – hebben we dat weer), aan/wegrijdend autoverkeer (dat er nu dus niet is), etc etc. Moeten we nog even doorgaan?
    Het is nu stil in ZZ. Dat wil ik graag zo houden.

  22. Bericht door Ferry, op 12 november 2012 om 19:12
    @plantje: precies. Ik moet eerst 18 minuten fietsen naar het station, vervolgens even paar min. wachten (je wilt toch op tijd zijn), en 5 minuten daarna (dus 25 minuten later dan ik van huis ging) kan ik m’n woning bijna zien liggen bij de laatste overgang. Als ik met de bus ga moet ik nog eerder weg.

    Zo heel veel kan het toch niet schelen? Maar goed, dat is ook de reden dat ik mijn twijfels er bij heb. Wellicht dat mensen er wel degelijk heel veel baat bij hebben!

    Qua herrie: hoeveel meer dan nu? Lijkt me erg overdreven. Vast niet meer dan de spoorbomen geven die er nu al staan.

    Gaat me niet om de spoorbomen…dat geeft geen centje pijn. Nee, meer de treinen zelf. Nu remmen de treinen vaak al ruim op tijd af en hobbelen dan rustig door. Dat geeft bijzonder weinig geluidsoverlast! Met een station in Zwolle-Zuid verwacht ik meer remmende en optrekkende treinen in Zwolle-Zuid.

  23. Mijn vader woonde vroeger naast het station toen er nog ’s nachts stoom werd afgeblazen en verteld dat logees daar 1 of 2 nachten last van hadden en er dan al helemaal aan gewend waren. Lijkt me hetzelfde met remmende treinen. Slaap je na 2 nachten gewoon doorheen.

  24. Ik zeg ook niet, dat ik er letterlijk wakker van zal liggen Japser. Maar het is heel waarschijnlijk dat het wel wat meer herrie gaat geven. Dus in die zin geef ik voorkeur aan geen station in Zwolle-Zuid

  25. Ja heel grappig… als je de zin zo uit de context trekt is het inderdaad heel logisch. Maar lees dan ook even de rest:

    Nu remmen de treinen vaak al ruim op tijd af en hobbelen dan rustig door. Dat geeft bijzonder weinig geluidsoverlast!

    Het afremmen gebeurt dus ruim voordat ze achter ons huis langskomen. En daar ben ik blij om. Volgens mij is er niemand die de machinist verplicht zo vroeg af te remmen, maar op deze manier scheelt het veel aan overlast.

    Met een station in Zwolle-Zuid verwacht ik meer remmende en optrekkende treinen in Zwolle-Zuid.

    Dan krijg je dus dat treinen die nu rustig doorhobbelen (en daardoor weinig geluidsoverlast geven) helemaal tot stilstand moeten komen en veel meer remlawaai geven. Bovendien moeten ze (inderdaad, dat is wel logisch) ook weer wegrijden.
    Maar wat ik ook verwacht is, dat de treinen tussen het station in Zuid en het centrale station in dan harder zullen gaan rijden.

    Nou, hele uitleg voor iets wat volgens mij met een beetje begrijpend lezen direct duidelijk was geweest. >:( (En dat staat los van veelvuldig internetgebruik! 😉 )

  26. Ook van mij hoeft dat eventuele station er niet te komen. Ook al woon ik niet meer in zwolle, ik zal heus niet sneller in zuid zijn dan wanneer ik via Zwolle ‘CS’ zal gaan

  27. Wat betreft geluid: naar mijn idee zijn wissels op Station Zuid niet nodig dus het scherpend geluid van een trein door een wissel of bocht rijdt zal de wijk bespaard blijven. Zie ook deze video: https://www.youtube.com/watch?v=QAPQvupKd9Y&feature=related. Het geluid is niet harder dan een voorbij rijdende trein. Sterker nog: een trein die 60 km/u rijdt maakt meer lawaai dan een vertrekkende trein. Let in het filmpje niet op de trein naar Kampen. Dat is een diesel.

    Je spreekt nu over afremmen en ‘doorhobbelen’. De treinen richting Deventer maken anders wel behoorlijk vaart!

    De trein tussen Zuid en ‘Centraal’ zal hoogstwaarschijnlijk niet sneller gaan rijden (en dus zo ook niet meer ‘herrie’ maken). Je moet van stilstand gaan optrekken en zal hooguit een paar minuten even snel rijden. Het stuk spoor daar kent immers een max. snelheid.

    Ik verwacht dat het nog wel eens rustiger kan worden! Behalve dan een stationsomroep of fluit van de conducteur. 8)

    NB: Dat inwoners van buiten Zwolle gaan roepen dat ze een station in Zuid niet willen…ik ga me ook niet (als inwoner!) mengen in de discussie over een extra station in Almere oid! 😮

  28. @Ferry

    een electrische scooter? Als ik die zou kunnen betalen had ik ook een auto kunnen kopen!

    Lolbroek!

    @FCZ
    Waarom zou je mij verplaatsen? Woon jij naast het gewenste station? Zullen we het station in jouw achtertuin maken?

    @Japser

    jij mag zeer zeker niet mijn administratie doen. Statistiek heb je ook weinig kaas van gegeten.

    LOL – vandaar dat je iemand zoekt die voor je kan rekenen.
    Leg uit wat ik niet begrijp. Gezien de exploderende statistieken bij genoemde links zit iedereen er op te wachten! _NOT_

    @Zwollenaarisback

    Grapjas, om 23.01 is het wel rustig in Zuid ja…dacht al dat je pleidooi niet helemaal zuiver was…

    Rustige wijk, zelfs op genoemd tijdstip. Maar leg eens uit waarin ik niet zuiver gehandeld heb,
    het enige niet-zuivere proef ik uit de voorstanders die beweren dat heel zwolle zuid het station wil hebben.
    Dat is zeker geen integere benadering, uitsluitend egocentrisch ingestelde motieven.

  29. ik wil ook geen station in zwolle- zuid. ik woon nu bij de overgang waar de twee perrons moeten komen. dan krijg wij hier in de buurt van de overgang last van heel veel fietsen, nog meer lawaai van die treinen die remmen en optrekken, de spoorbomen blijven heel lang dicht daarom gaan de automobilisten worden ongeduldiger eb gaan rare manoeuvres uithalen (want dat doen ze nu al als het spoorbomen dicht zijn) en we gaan stationsomroepen en dat fluitje van de conducteur horen.

  30. Beste lezers, hieronder een update:

    Stationsbord Zuid blijft nog even staan

    Reacties NS, Prorail en overheid bevestiging & koppositie Reiziger aan het Stuur.

    Ruim een week geleden is het stationsbord Zwolle Zuid geplaatst. Dat het toekomstige station onder inwoners leeft blijkt uit reacties op bijvoorbeeld Weblog Zwolle en natuurlijk ook op deze Facebokpagina. In de tussentijd hebben meer dan 125 mensen deze pagina ??geliked?? en dat aantal stijgt met de dag! Ook kan nu via de website ??Reiziger aan het Stuur?? op Station Zuid gestemd worden. Hier staat het idee inmiddels bovenaan!

    ⤽De reacties die diverse partijen hebben gegeven in De Stentor [op 9 en 13 november] zijn voor ons een bevestiging. Het blijkt dat de komst van het station helaas weinig prioriteit heeft. Ondanks dat de voorstadhalte in vrijwel alle programma??s van de Raadsfracties voorkomt⤝. Het is duidelijk dat NS en Prorail nog volledig open staan voor realisatie. De mededeling van de Minister in de Kamer, dat de provincie het plan in de vrieskast heeft gezet, blijkt gelukkig dus niet waar te zijn.

    Verrassend was dat de gemeente Zwolle het dossier heeft gedelegeerd naar de provincie. Niet temeer omdat de provincie wellicht andere wensen en belangen heeft. Een Sprinter tussen Deventer en Zwolle en óók een rechtstreekse Intercity, zoals de provincie wil, zorgt voor een snellere verbinding tussen beide steden maar is erg kostbaar. Ook de actiegroep vindt dat goed gekeken moet worden naar de kosten en baten. Dat maakt de komst van het station alleen maar kansrijker.

    ⤽Wij pleitten daarom voor een stop van de huidige Intercity welke tevens Wijhe en Olst aandoet: beide plaatsen met beduidend minder inwoners dan Zwolle Zuid. Diezelfde trein stopt ook bij voorstadhaltes Arnhem Zuid en Nijmegen Lent. Indien aanpassingen aan de infrastructuur een vereiste zijn, moet dit ook worden besproken met de provincie Gelderland. Mogelijk kunnen verschillende wensen gecombineerd worden.⤝

    De provincie Overijssel heeft aangegeven dat de realisatie van een station zeven jaar kan duren. ⤽Wat ons betreft is die termijn in 2008 ingegaan bij de start van het Burgerinitiatief welke – we zeggen het nog maar eens – meer dan 800 handtekeningen heeft opgeleverd!⤝

    De wedstrijd is nog onbeslist?? Dus wat project ZZ betreft blijft het bord blijft nog even staan. ⤽We roepen de gemeente op om het station weer hoog op de politieke agenda te zetten.⤝ Tot slot een oproep aan iedereen om de Facebookpagina op te zoeken en te stemmen op Reiziger aan het Stuur. Alvast bedankt!

    Handige links:
    destentor.nl/regio/zwolle/12007726/Actie-voor-meer-duidelijkheid-over-station-Zuid.ece
    facebook.com/stationzuid
    overijssel.reizigeraanhetstuur.nl

  31. Zeg firma list & bedrog:

    Dat het toekomstige station onder inwoners leeft blijkt uit reacties op bijvoorbeeld Weblog Zwolle

    blijkt dus helemaal niet dat het als super gewenst is.

    Dus ook nu weer na veel zeulen en zeuren heeft de werkgroep 125 stemmen gehaald! JOH!

    En voor diegenen die aangeven dat je er geen last van hebt: vraag of het station bij jou in de achtertuin plaatsen wil je? In plaats van diegenen die er al in de omgeving wonen te zeggen dat ze moeten verhuizen.

  32. @me: je hebt hier verschillende reacties geplaatst. Prima dat je je in de discussie moeit. Wij zijn voorstander, jij tegenstander. Zoveel is duidelijk. Wij vinden het in ieder geval een ware winst voor de wijk!

    Dat, incl. het burgerinitatief, nu meer dan 1000 mensen hebben aangegeven dat ze het station zeker zien zitten, betekent niet dat de andere 30.000 inwoners tegen zijn. Dat weet jij ook heel goed. Jammer dat je met drogredenen komt. Hoe het in 2008 is gegaan weet ik niet precies, maar met relatief weinig effort in de communicatie hebben wij toch veel mensen kunnen bereiken. En vooral een signaal gegeven aan de lokale politiek, die toch heeft zitten slapen en zijn verantwoordelijkheid heeft afgeschoven naar de provincie. 🙁

    Maar uiteraard kunnen bepaalde mensen, zoals jij en Missie en Plantje tégen zijn met bepaalde redenen. Geluidsoverlast wordt het meest genoemd. Wanneer er wordt gestart met een volgende fase wordt het effect op de omgeving zeker weten meegenomen. De gemeente hecht daar belang aan. Een dergelijk onderzoek is zelfs wettelijk verplicht. Dus als blijkt dat er tientallen mensen echt helemaal niet meer rustig kunnen slapen, dan komen er of maatregelen of komt het station er niet.

    Maar wij denken dat het allemaal erg meevalt. En het moet naar ons idee ook niet zo zijn dat 2 of 3 mensen een station ‘tegen kunnen houden’ ten kostte van meer dan 1000 potentiële gebruikers per dag! Maar zo ver in het proces zijn we helaas nog lang niet.

  33. Bord weg?! :o. Fietste er tegen etenstijd langs maar dat is niet zachtzinnig gedaan. Ook bandensporen zichtbaar. Gemeente of idiote jongeren ?>:(

  34. @Project ZZ,

    Jammer dat je met drogredenen komt.

    Zeg, zeg, zeg. Let svp even op je woorden. De enige die hier met “drogredenen” komt is de werkgroep die meent namens Zwolle Zuid te spreken.

    Vertel mij eens waar ik een bedrieglijke redenering neerleg.
    Het bedrog is de werkgroep gebleken, in ieder geval in deze discussie.

    Dus je meent sinds 2008 al 1000 voorstanders te hebben. Phoe.
    Vraag ook eens aan deze voorstanders of ze
    – bereid zijn hiervoor flink de beurs open te trekken. Sinterklaas draagt er niet aan bij.
    – ook daadwerkelijk gebruik ervan gaan maken.

  35. Beste Me.

    Expres hebben we het niet over dat ‘héél Zuid een station wil’, maar dat het ‘onderwerp leeft onder inwoners’. Dat jij dit weer aangrijpt om je punt duidelijk te maken is prima, maar in deze discussie is niet terug te vinden dat 31.998 inwoners een station willen en dat we volledig namens hen spreken.

    Verder hebben de gemeente en provincie al de grote wens geuit om hier een station te bouwen. Sterker nog: het stukje grond is al gereserveerd bij de bouw van de wijk. Dus we willen eerder de gemeente pushen om nu eens door te pakken.

    Het lijkt me ook stug dat 32.000 mensen een station willen en dit vaak (dagelijks) gaan gebruiken. De prognoses wijzen toch uit dat er circa 1.350 dagelijkse gebruikers zijn? Dat is 4%. Hoeveel mensen maken nu niet of nauwelijks gebruik van de trein? Maar ook genoeg wel!! Als er een station veel dichter bij de woning komt, zal dit groter worden. Meer OV gebruik, betere bereikbaarheid en minder autoafhankelijkheid is toch een hele goede reden om een station aan te leggen? Nogmaals, de kosten moeten wel afwegen tegen de baten, maar wij hebben de verwachting dat het station goed gebruikt zal gaan worden en een meerwaarde is voor het stadsdeel.

  36. Hi Organisatoren project ZZ,

    Geweldig goed initiatief wil ik bij deze maar even gezegd hebben! Meerdere mensen stipten het al aan; maar het is simpelweg NIET (ik herhaal het even; NIET) uit te leggen waarom een stad zo groot als Zwolle het met 1 station moet doen. Zwolle is de laatste 20 jaar gegroeid naar een stad met bijna 130 duizend inwoners; en is (hierop wordt ik zonder enige twijfel gecorrigeerd) het 2e spoorweg knooppunt van Nederland. Zojuist lees ik dat notabene Kampen! met nog geen 50 duizend inwoners een 2e station heeft gekregen (andere lijn maar toch).

    Alle redenen door anderen hier aangevoerd (Remmende treinen? Extra spoorweg overgangen?? Overlast van een fluitende conducteur???) zijn in mijn optiek van ondergeschikt belang. En ook die onzin die ene “Me” hier verkoopt raakt kant nog wal. In 8 minuten naar het station fietsen. Laat me niet lachen; Ik ben topfit en heb het zelden of nooit onder de 10 minuten gedaan. En dat is minus het over “tig duizend fietsen” heen klimmen en naar het perron rennen. NOOIT haal ik het binnen 15 minuten vanaf mijn fietsenschuurtje tot “in de trein coupe”. Dat is geen mening beste “ME”; maar simpelweg een constatering van een feit.

    Het komt onder de streep gewoon hier op neer. Overheid & NS(highspeed)&ProRail geven MIL-JOEN-EN uit aan Betuwelijnen/HSL lijnen /Fyra materieel wat niet functioneert. Dit omdat het bij deze bedrijven danwel instanties doodeenvoudig niet interesseert wat er zoal gebeurd met modale ZZ inwoners. Ikzelf ben niet slecht ter been, maar in ieder geval in deze wel sociaal begaan.

    Volgens de staat, Provincie en NS ben je wanneer je wil treinen vanuit ZZ (mooiste wijk van Zwolle, maar dit terzijde) ongeacht je lichamelijke conditie of het saldo van je bankrekening aangewezen op je (“electrische” lees je nog steeds lekker mee ME??) fiets en een doldwaze tijdrit naar het station. Dit omdat het merendeel van de buslijnen al jaaaren geleden geschrapt zijn en een perceel waar planmatig een station is uitgedacht voor (ik herhaal het maar weer eens) de grootste wijk van een stad in de top-20 van Nederland; gewoon vanuit (gemeente/provincie/landelijk besluit) 20!!! jaar ongebruikt blijft liggen!

    Daarvoor bestaat maar een woord en dat is SCHANDE. Ik ga zonder ook maar enige vorm van twijfel deze petitie tekenen, en roep tevens zoveel mensen ook maar mogelijk op om hetzelfde te doen. Al was het alleen maar om die belachelijke vergelijking van ME onderuit te halen 800 voor; dus de rest tegen… juist!

    Tot besluit nogmaals, een fantastisch initiatief, hopend op aanvullende en constructieve reacties,
    B

  37. Leeuwarden (nog geen 100 duizend inwoners) volgens Wikipedia…

    Spoorwegen

    Station Leeuwarden
    Leeuwarden is een spoorwegknooppunt en heeft een intercitystation, en twee andere stations. In de toekomst is nog een station gepland. De stations zijn:
    Station Leeuwarden
    Station Achter de Hoven – Alleen bediend tijdens spitsuren in de ochtend
    Station Camminghaburen
    Station Leeuwarden Werpsterhoek Een toekomstig station, aan de spoorlijn naar Zwolle

    Leeuwarden heeft verbindingen met Zwolle, Schiphol, Utrecht/ Rotterdam, Groningen, Harlingen en Stavoren.

  38. Almelo (nog geen 75 duizend inwoners) volgens wikipedia

    Spoorwegen

    Sinds 18 oktober 1865 heeft Almelo een station aan het beginpunt van de toenmalige spoorlijn Almelo – Salzbergen, aangelegd door de Spoorwegmaatschappij Almelo-Salzbergen (AS). Op 1 januari 1881 werd door de Staatsspoorwegen de enkelsporige spoorlijn Zwolle – Almelo geopend. Per 1 september 1888 bracht de Koninklijke Nederlandsche Locaalspoorweg-Maatschappij een enkelsporige verbinding met Deventer tot stand, tot Wierden op een gemeenschappelijk baanlichaam met Zwolle-Almelo.

    Naast het hoofdstation heeft Almelo een halte (Station Almelo De Riet) aan de spoorlijn richting Hengelo-Enschede en verder beschikken de industrieterreinen Dollegoor en Bedrijvenpark Twente over spooraansluitingen.

    Tevens zijn er plannen om een station te bouwen op de verbinding Almelo-Mariënberg, bij de nieuw te bouwen wijk Waterrijk Almelo

    Het dubbelspoor tussen station Almelo en Almelo de Riet is verdiept aangelegd. Dit project, genaamd Almelo Verdiept, is in 2009 afgerond.

  39. Geweldig goed initiatief wil ik bij deze maar even gezegd hebben! Meerdere mensen stipten het al aan; maar het is simpelweg NIET (ik herhaal het even; NIET) uit te leggen waarom een stad zo groot als Zwolle het met 1 station moet doen.

    Volgens mij is het juist heel simpel uit te leggen: de grootte van een stad is geen criterium. Zolang dat ene station voldoende is om de vervoersbehoeften van een stad te dekken zal er geen station bij gebouwd worden. Zoals hier al eerder is besproken is heeft een station in Zwolle Zuid geen echte meerwaarde t.o.v. de huidige situatie. Het is wat dat betreft een simpele kosten/baten-afweging. Als die meerwaarde er wel was geweest dan was dat station allang gebouwd.

  40. @Ribo
    Nee niet mee eens. Ik woon nu alweer 9,5 jaar in Zwolle zuid en ik heb wel degelijk behoefte aan een extra station. Ik reis zo’n 15 a 20 keer per jaar met de trein en zie voor die gematigde behoefte reeds een wens bij mijzelf voor een extra station. Wanneer ik iedere dag met de trein zou reizen kan ik mij levendig inbeelden dat je wel degelijk behoefte hebt een een extra station dichterbij huis om hiermee je treinreis makkelijker te kunnen faciliteren. Tevens maakt de grootte van een stad wel degelijk uit. Een grotere stad heeft nu eenmaal een grotere oppervlakte en dus is een extra station bedoeld om indirecte reistijd van de mensen te bekorten.

    Wanneer ik op Google earth kijk naar de gemiddelde afstand tussen diverse stations in diverse steden in Nederland dan springt Zwolle hier echt in negatief opzicht uit. Deventer bijvoorbeeld is niet alleen kleiner qua inwoner aantal, maar eveneens qua geografische spreiding van de wijken. Het oppervlakte van deze stad is gewoon een stuk minder groot. Desalniettemin heeft deze stad wel een tweede station. De wijk (Colmsgate) waar dit station gebouwd is, is vergelijkbaar qua samenstelling aan ZZ alleen met zo’n 8 duizend inwoners minder.

    Denk je nu werkelijk; met je hand op je hart? Dat de NS en of locale danwel provinciale overheid hier een rondvraag over heeft gehouden middels een enquete ergens halverwege jaren 80? Om zo te weten te komen dat ondanks dat er duizenden mensen minder wonen, die mensen in Colmsgate veel vaker en fanatieker met de trein gingen dan die mensen in ZZ??? Nee je weet dat dit niet waar is. Als er in Deventer van de 23duizend mensen iedere dag 1.200 met de trein gaan, geloof mij nu maar dan gaan er van de 31duizend mensen in ZZ minstens een vergelijkbaar percentage en dus sec meer mensen met de trein naar hun woon/werk. Het geloof mij nu maar wordt gestaafd vanuit het feit dat ik jarenlang in Deventer gewerkt heb en tientallen keren op Deventer Colmsgate in en uit de trein ben gegaan. Daar kan het wel, en in Zwolle moet dat ook kunnen.

    De simpele waarheid is dat locale overheid en NS zich niet heeft bekommert, en dit allemaal heeft laten zijn voor wat het is! Leeuwarden hierboven precies zo. Al die wijken zijn stuk voor stuk voor stuk kleiner dan ZZ en de stad evenzo. Echter B&W is daar net ff iets alerter geweest. Er is net ff iets meer samenspraak geweest met NS, provincie en staat. En zo hebben onze Friese vrinden hoewel ze kleiner in absoluut getal zijn, dichter bij een centraal station wonen, en (nogmaals geloof mij nu maar) exact dezelfde reiswensen hebben als de doorsnee ZZ bewoner, wel binnenkort mooi 3 stations om uit te kiezen. Ik ben er meerdere keren met de trein geweest, ik weet waar ik het over heb.

    De lijst gaat door en door.
    Hilversum, kleiner, toch 3 stations. Vlissingen, kleiner toch 2 stations. Bussum, kleiner toch 2 stations, Gouda, kleiner, wel 2 stations. Oss, kleiner maar 2 stations, Den Helder, kleiner edoch 2 stations. Hengelo, kleiner maar wel 2 stations. etc.etc.

    Hier zijn echt, maar dan ook echt geen groot sociaal-culturele onderzoeken voor geweest hoor. Het is echt niet zo dat de NS alles en iedereen aanschrijft om zo te polsen of ze een locaal station prefereren of niet. Hiervoor heb je een alerte en wakkere deelraad, college B&W, raad van state en de juiste ingangen bij de nationale spoorwegen nodig. Het gaat om de verdeling en de juiste mensen, dat geld en die behoefte is er echt wel hoor.

    Het is hoog tijd; tijd dat Zwolle meegaat in de 21e eeuw en gewoon naast een spectaculaire nieuwe brug en een deels gemoderniseerd CENTRAAL station een voor station of 2 krijgt. Dank u.

  41. @BasseR
    Ik heb niet alles van je gelezen, ben het met eerste al gestopt. Zolang je andere meningen (en zelfs feiten) onzin noemt,
    zelf ook de helft leest
    en dan maar wat roept,
    jezelf topfit noemt maar niet slaagt om binnen 15minuten 3,2 km af te leggen noem ik je in ieder geval “minder bedeeld’. Lijkt mij een nette uitdrukking in deze.
    KLIK
    Zie trouwens dan nog dat ik het aankomstplekke ietsie te ver heb geplaatst, maar je bent vast slim genoeg om dit zelf te bepalen.

    Vermoedelijk woon jij dus veel verder van de plek af waar volgens de schreeuwgroep het station moet komen. Dan zeg je toch gewoon dat je het station in je eigen achtertuin wil hebben?

    En verdiep je ook eens in het roepen over andere stations. Colmschate zelf heeft wellicht 8k inwoners minder, maar het doel van dat station is de regio. Dus lettele, bathmen, oxe, schalkhaar etc. EN om de scheg benaderbaar te maken.
    Hebben we hier allemaal niet.
    Tenzij je natuurlijk wil dat ook de personen uit naastgelegen gemeenten de auto bij jou in de tuin parkeren.
    Geef dan vast even je adres door dan kan er vast begonnen worden met het plaatsen van de parkeermeter bij je eigen huis.

    En oh ja, een station is geen statussymbool.

    Tot zover: zometeen lekker slapen. Dag, dag, trusten. Volgende keer dan aub even iets beter de tanden poetsen, dan komt er iets minder peop uit.

  42. Me,

    Alleen al gezien het feit dat je de mensen van deze serieuze site en een beweging die al voor een langere periode een door velen gewenste trein ontsluiting van een groot volksdeel van Zwolle probeert te realiseren een schreeuwgroep blijft noemen kan je naar mijn mening niet al te serieus genomen worden.

    In jouw optiek biedt dus een zwembad annex schaatsbaan voldoende contrast om de woonwijk Colmschate wel van een station te voorzien; en ZZ niet?

    Wanneer je een soortgelijk stelregel hanteert dan zijn de paralellen legio. (Yosemite, Sporthal BDG, SVI, Winkelcentrum ZZ, manege, diverse scholen, bibliotheek scouting vereniging, etc.)

    Ook zijn er afdoende kleinere plaatsen in de nabijheid welke van een station kunnen profiteren. mbt mensen die specifiek in jouw achtertuin willen parkeren, me dunkt dat de nabijgelegen parkeergarage meer dan afdoende plaats aan eventuele parkeerders bied. Een K&R ipv een P+R zou overigens reeds voldoende zijn; aangezien de meeste mensen zich met de fiets danwel lopend naar deze voorhalte zullen bewegen.

    Welnu het laatste waar ik je van repliek mee wil dienen, want meer woorden ga ik niet aan je vuil maken is het feit dat TO van deze site reeds benoemd heeft, je bent het NIET eens met de hier gesteunde wens. Prima laat het daar dan ook vervolgens bij, ik denk dat je mening al dan niet gedragen ruimschoots geventileerd is.

    B.

  43. @BasseR Wat @Me hier allemaal zegt snap ik niet.
    Ik vind dit allemaal maar moeilijk.
    Doe gewoon eens niet zo gek joh, en gebruik meer smiley’s, gekkies.
    Niet van die rare neppe volzinnen.
    Ze hebben hier toch smiley’s.
    Tjonge jonge.

    :);):D;D:o8):P:-*:P8):o;D:D;):)

    Toedels!

Reageer