Fietsster gewond na aanrijding aan Drapenierlaan

Zwolle – Op de kruising van de Drapenierlaan met de Mastenbroekerallee is dinsdagavond 13 november een 37-jarige fietsster uit Zwolle gewond geraakt bij een aanrijding met een personenauto.

De auto werd bestuurd werd door een 69-jarige plaatsgenoot. Wat exact de toedracht van het ongeval is, is nog onbekend. De vrouw is met rugklachten per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

15 gedachten over “Fietsster gewond na aanrijding aan Drapenierlaan”

  1. Ik vind het persoonlijk een linke situatie daar. Fietsers komen van beide kanten bij een in-/uitrit van een rotonde. Normaliter is dit niet het geval en daarom verwacht je dit niet als je niet bekend bent met de situatie. Daarbij komt dat fietsers daar vaak de vaart erin hebben omdat ze van af de brug naar beneden rijden. Ik had daar zelf ook al eens bijna iemand onder de auto toen ik daar voor het eerst kwam.

  2. Ik heb vanuit mijn woning zicht op deze rotonde en er gebeurt bijna wekelijks wel wat daar.
    Zoals hierboven al is beschreven hebben fietsers al een behoorlijke gang erin zitten en is het bij de rotonde slecht verlicht zodat je deze ook niet goed ziet aankomen.
    Het is dat ik er woon dat ik er rekening mee hou, maar de messte die doen dat echt niet.

  3. Ja beide reacties zijn juist. Gelukkig gaat het vaker goed dan fout. Wat zou de oplossing zijn, misschien is de rotonde hier niet op zijn plaats daar je alleen linksaf met fietsers kruist. Een T-splitsing lijkt logischer. Dan is ook dat bochtje verdwenen voor fietsers want door dat bochtje is het voor de automobilist onoverzichtelijk.

  4. Ja, dat is evident, maar wat ik graag zou willen weten, zijn er bij de mensen uit de buurt ook ideeën omtrent deze verkeers situatie.

  5. Het grootste gevaar is niet zozeer de snelheid van fietsers die vanaf de brug komen want vanaf de andere kant is het net zo goed een drama.

    Veel te vaak controleren automobilisten hun dode hoek niet (goed genoeg). En omdat beide richtingen van de fietsers behoorlijk van linksachter en rechtsachter komen (als je als automobilist de rotonde verlaat richting Drapenierlaan), moet daar dus extra goed gekeken worden maar dat is behoorlijk schuin achterom, zeker als fietsers richting de brug gaan.

    Nog een lastig punt is dat automobilisten vanaf de Drapenierlaan de fietsers gewoonweg niet goed in de gaten houden. Ze moeten eerst het bruggetje over en zijn daarna doorgaans met hun aandacht meer bij de rijbaan dan bij het fietspad, wat ze eerst over moeten steken. En dat is iets wat véél vaker gebeurt bij vrijliggende fietspaden.

    Automobilisten zouden veel actiever het (met name) gescheiden fietspad moeten afspeuren en dan niet de eerste 4 meter maar nog net even wat verder dan dat.

    Je kan natuurlijk ‘de schuld’ bij de snelheid van fietsers leggen maar feit is dat het fietspad er ligt, dat de fietser voorrang heeft EN dat je gewoon goed zicht hebt op het fietspad over enorme afstand als je maar de moeite neemt om ook zicht te krijgen op het fietspad

  6. Als ik andere reacties zo lees, zie ik een constructie voor me waarbij:

    Het fietspad rechtdoor loopt in plaats van met die slingers (maakt het voor auto’s vanaf de rotonde makkelijker om fietsers van links en rechts op te merken; het hoofd hoeft minder ver de dode hoeken ingedraaid te worden). Meer verlichting op het fietspad (hoewel fietsers natuurlijk zelf ook hun eigen verantwoordelijkheid hebben met het zichzelf zichtbaar maken in de vorm van fatsoenlijke verlichting) is dan ook prettig.

    Blijft wel staan, wat W ook al zegt: automobilisten moeten wel rekening houden met het fietspad (en het verkeer op dat fietspad)

  7. net als @W kijk ik vanuit mijn huis op de rotonde. Met name de combinatie van het slingerende fietspad en de onoverzichtelijkheid door het bruggetje zijn de oorzaak. Vanaf de Drapenierlaan gezien heb je als automobilist wat minder zicht naar rechts door de brugreling en heb je iets meer vaart omdat je de hobbel over komt. Kom je van de rotonde af en rijd je de Drapenierlaan in, dan is metname de fietser die van rechts komt (ri brug) door de knik niet goed te zien. Brug of Rotonde zullen niet verwijderd worden, dus met name extra verlichting zal een oplossing zijn. Misschien in combinatie met snelheid-remmende maatregelen voor de fietsers vanaf de brug.

  8. @Dennis:

    Vanaf de Drapenierlaan gezien heb je als automobilist wat minder zicht naar rechts door de brugreling en heb je iets meer vaart omdat je de hobbel over komt.

    en

    Misschien in combinatie met snelheid-remmende maatregelen voor de fietsers vanaf de brug.

    dit ga je toch niet serieus menen hoop ik? Snelheidsremmende maatregelen voor de auto die voorrang moet verlenen aan fietsers lijkt me dan héél wat logischer!

  9. @wfvn
    De nieuwe drempels in het fietspad bij het ziekenhuis al geprobeerd met je versatile ?nog vervelender dan die nu in Willemsvaart zijn aangelegd

  10. @wfvn ja natuurlijk is dat logischer, maar gezien de fysieke siruatie niet zo makkelijk te realiseren. Een verkeersdrempel op een bruggetje heb ik nog niet eerder gezien.
    En het is werkelijk toch een punt dat sommige fietsers hier maar zo met een 25 a 30 km per uur van de brug af fietsen. In het donker, met vaak amper verlichting is dat een groot risico.
    Ben met je eens dat fietsers voor auto’s gaan. Maar je moet wel praktisch blijven.

  11. Oké de bocht in het fietspad, veroorzaakt een grotere dode hoek dan gebruikelijk. De verkeerskundigen kunnen hier iets mee. Blijft de situatie fietsoversteek, brug volgende kruising. In paardensport termen een dubbele oxer als ik mij niet vergis. Voor paarden lastig en voor de verkeersdeelnemers ook. Misschien eenrichtingsverkeer maken van beeldsnijder/bussemakerstraat?

  12. @Fietser uit Zwolle

    Bij het ziekenhuis (ik neem aan dat Sofia bedoelt) kom ik nagenoeg nooit. Welke drempels je bedoelt, weet ik dan ook niet en heb ze dus ook nog niet geprobeerd. Maar het zijn spannende exemplaren begrijp ik?
    Met m’n Versatile zal trouwens niet lukken want die heb ik al een paar jaar niet meer. Ik doe het sindsdien met een Quest.

    @Dennis:
    Ontbrekende of matig tot slecht functionerende verlichting van fietsers vind ik gewoon een slechte zaak. Maar dan zijn er nog altijd andere oplossingen.
    1) auto’s kunnen ook ontmoedigd worden om allereerst al te vlot het bruggetje op te rijden.
    2) Zelfs het gebrek van de fietsers kan ondervangen worden door het fietspad beter te verlichten zodat het fietspad en de fietsers (al dan niet met licht) beter/eerder opvallen

    Nog even terug grijpen op dat recht trekken van het fietspad en de dode hoek. We zien dit natuurlijk wel op meer rotondes. Eerste lastige punt is dan dat het 2-richtingen is, wat maakt dat er twéé dode hoeken gecheckt moeten worden (en dus meer dan bij gewoon afslaan op een fysiek rechte weg).

    Dan heb je inderdaad best vlot fietsende fietsers maar of de bult daar nou werkelijk de schuld van is….. 25 km/h tot 30 km/h zijn heel normale snelheden voor snorfietsers, racefietsers en E-bikes. Automobilisten moeten gewoon bewuster kijken en dat geldt voor automobilisten die van de rotonde af komen en ook vanuit de Drapenierlaan.
    Het zou wel schelen als het fietspad (en de rotonde) een meter of wat van de Drapenierlaan verwijderd wordt zodat auto’s ná de brug langer gelegenheid hebben om waar te nemen en af te remmen.

  13. Net zoasl WFvN al aangeeft, denk ik dat de automobilist hier vooral goed moet uitkijken. Neemt niet weg dat dit wel een uitzonderlijke situatie is in vergeklijking met andere rotondes. En wanneer een automobilist eenmaal onbewust een verwachting bij een standaard verkeerssituatie, dan worden ze minder alert op uitwonderingen.
    Nu ik inmiddels ook uitkijk op de rotonde, ben ik me er telkens van bewust, maar dat geldt niet voor mensen die bijvoorbeeld een keer op bezoek komen.
    Iets, een waarschuwingsbord voor de uitzonderlijke situatie, voordat je de rotonde oprijdt, zou al een hoop kun nen schelen denk ik.

Reacties zijn gesloten.