‘La dolce vita’ voor Windesheim studenten

Zwolle – Maandag 19 november vertrekken 26 tweedejaars studenten van de opleiding Commerciële Economie richting Italië. Niet om te genieten van het heerlijke Italiaanse leven, maar om praktijkopdrachten uit te voeren in het kader van de Internationale Marketing en Sales Week, onderdeel van het studieprogramma Marketing Across Cultures. De studenten onderzoeken hoe de Italiaanse markt te enthousiasmeren is voor typisch Nederlandse producten, zoals een meerdaags watersport arrangement. De overige 120 studenten die in Nederland achter blijven, ondersteunen de Italië-gangers door deskresearch en volgen Engelstalige colleges van internationale docenten uit onder andere Finland, Israël, Duitsland en Singapore.

Er zijn meerdere opdrachten verdeeld onder de studenten. De gemeenschappelijke deler van de opdrachten is om te kijken hoe er met Nederlandse producten/diensten voet aan de grond te krijgen is in Italië, in het bijzonder in Noord Italië. Eén van de opdrachten is afkomstig van de Friese watersportorganisatie Ottenhome. Zij willen graag weten hoe het Italiaanse publiek te enthousiasmeren is voor een meerdaags verblijf bij Ottenhome. Met de geplande uitbreidingen van het vliegveld Eelde wordt de bereikbaarheid van Friesland vergroot en zullen er vanuit Milaan meer en grotere vluchten richting Eelde komen. De uitgelezen kans om de Italiaanse markt te gaan bestieren. Hier is door Ottenhome al een eerste aanzet voor gedaan, middels de campagne Viva la Frisia. Maar de vraag hoe ze dit het best aan kunnen pakken, wordt verder uitgewerkt door Windesheim studenten.

“Dat we voor dit project Windesheim gevraagd hebben, is ontstaan doordat eerstejaars studenten van de business opleidingen al enkele jaren bij ons op introductiekamp komen”, aldus Jan IJben, directeur Ottenhome. “Tijdens het jaarlijkse evaluatiegesprek kwam de trip van Windesheim naar Italië toevallig ter sprake en zo is het balletje gaan rollen.” De 26 studenten die in Italië fieldresearch doen, komen na een week terug. De field- en deskresearch resultaten worden geanalyseerd en samengevoegd, zodat er aan het eind van de periode een volwaardig rapport met aanbevelingen gepresenteerd kan worden.

 

Marketing Across Cultures

De trip naar Italië, de opdrachten en de Engelstalige lessen die gegeven worden zijn allemaal onderdeel van het studieprogramma Marketing Across Cultures. Een onderdeel dat alle tweedejaars Commerciële Economie studenten volgen in de periode van 12 november tot 26 januari. Een vast onderdeel in het curriculum van de opleiding, om studenten goed inzicht te geven in de complexiteit van internationaal zaken doen. Verschillende landen en culturen, vragen verschillende markt- en productbenadering. Door aan den lijve te ondervinden hoe een andere cultuur benaderd moet worden (onderzoek in Italiaanse markt) en hoe les gegeven wordt door docenten uit andere culturen, zullen de verschillen veel beter zichtbaar worden bij de studenten.

Sander Janssens, docent Marketing bij Windesheim: “In de markt zijn tal van voorbeelden te noemen waarbij het internationaal zaken doen het bedrijf uiteindelijk genekt heeft. Het is geen kwestie van hetzelfde ‘kunstje’ doen in een ander land, daar komen ook interculturele vaardigheden bij kijken. Om dit besef te creëren bij onze studenten bieden we standaard het internationale programma Marketing Across Cultures aan in de opleiding Commerciële Economie. Het is niet alleen heel leerzaam, het maakt het studieprogramma ook divers en aantrekkelijk.”

Artikel delen:

Reageer