Succes Jongleren Waterbeheren wordt gevierd!

Zwolle – Op maandag 26 november organiseren IVN en Natuur en Milieu Overijssel een feestelijke bijeenkomst met de waterschappen, provincies en hengelsportfederaties. In 2011 startten zij de samenwerking Jongleren Waterbeheren. Met elkaar werkten we aan de ontwikkeling van twee educatieve waterprojecten voor het basis- en voortgezet onderwijs. Tijdens de bijeenkomst staan we stil bij de succesvolle projecten en maken we plannen voor de toekomst. Jongeren van het Meander College uit Zwolle laten indrukwekkende waterproefjes zien in het lab en vertellen de aanwezige bestuurders wat hun fascinatie is met water.

vissen6_pb287.jpg
Eigen foto

Nederland is een echt waterland. Water maakt een groot onderdeel uit van ons dagelijks leven. Schoon water stroomt uit de kraan, we spoelen ons afvalwater door het riool, te veel aan water wordt simpelweg afgevoerd naar de zee, dijken beschermen onze lage landen tegen overstroming en talrijke  rivieren, kanalen, meren, sloten en zeeën maken onderdeel uit van ons landschap en leefomgeving. Heel veel verschillende organisaties in Nederland houden zich bezig met al deze verschillende facetten van water. Maar weinig mensen staan daarbij stil en vinden het allemaal vanzelfsprekend. Maar is dat eigenlijk wel terecht?

Grotere betrokkenheid bij water
IVN, Natuur en Milieu Overijssel, meerdere waterschappen de hengelsportfederaties en een aantal provincies hebben in 2011 de handen ineengeslagen en hebben zich verenigd in de samenwerking Jongleren Waterbeheren. Gezamenlijk hebben wij een programma ontwikkeld om jongeren van het basis- en voortgezet onderwijs te betrekken bij water. Hierdoor krijgen jongeren inzicht in het belang van water voor mens, milieu en natuur. Jongeren maken kennis met de watersector en ontwikkelen kennis en vaardigheden die bijdragen aan een duurzame omgang met water.

In het programma Jongleren Waterbeheren zijn twee educatieve deelprojecten ontwikkeld; het WaterXplorelab en Vissen als ambassadeurs voor waterkwaliteit. Het basis- en voortgezet onderwijs in Groningen, Drenthe en Overijssel hebben hier gebruik van gemaakt.

WaterXplorelab
WaterXplorelab is een website voor docenten in het voortgezet onderwijs die in hun lessen aan de slag willen met het thema water. www.waterxplorelab.nl biedt docenten kant-en-klare praktische wateropdrachten variërend van Small tot X-Large. Een biologisch moment, microscopisch onderzoek of een echt project op een uitvoerlocatie. De website gaat verder dan bestaande websites met educatief watermateriaal omdat de verbinding met de nabije omgeving is gezocht. Samen met een docentenpanel zijn lessen geselecteerd en is de site zo opgezet dat het voldoet aan de zoekcriteria van de docenten zelf. Zo zijn de omvang en het leerniveau belangrijke filtermogelijkheden. Verder zijn alle excursiemogelijkheden in kaart gebracht, inclusief contactgegevens.
Vissen als ambassadeur voor waterkwaliteit

De basis voor dit school brede project zijn drie verschillende educatieve ontdekpaden. Het ontdekpad bestaat uit uitdagende onderzoeks-, doe- en spelopdrachten. Zelf ontdekkend leren staat centraal. Kinderen maken kennis met verschillende eigenschappen van zoetwatervissen en ontdekken wat de relatie is tussen vissen en waterkwaliteit. Voordat scholen aan de slag mogen met de ontdekpaden en de materialen krijgen de leerkrachten een docententraining. Voor veel leerkrachten blijkt de training een echte eyeopener. Het laat namelijk zien dat er met betrekkelijk weinig inspanning een leuke en goede natuurles gegeven kan worden.

De groepen 7 en 8 kunnen een ‘echte’ vismeester uitnodigen op school. Deze vismeester leert kinderen over de hengelsport en hoe verantwoord om te gaan met de vangst zonder de dieren te beschadigen.

Artikel delen:

Reageer