Boek over Hanzelijn verschenen

Zwolle – Ter gelegenheid van de voltooiing van de nieuwe Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle is deze week verschenen het boek ‘Hanzelijn. Oude en Nieuwe Land verbonden’. Het boek is een uitgave van Uitgeverij Matrijs in Utrecht en is tot stand gekomen in samenwerking met spoorwegbeheerder ProRail, de bouwer van de Hanzelijn. De officiële opening van de nieuwe spoorlijn is op donderdag 6 december door Koningin Beatrix.

boek_hanzelijn.jpg

Het boek geeft inzicht in de complexiteit van het bouwen van een 50 kilometer lange spoorlijn. Het schetst een beeld van de totstandkoming van de Hanzelijn aan de hand van verschillende thema’s zoals organisatie, landschap, geschiedenis, architectuur en techniek. Het boek maakt verbinding tussen talrijke onderwerpen die met het bouwen van de spoorlijn hebben te maken: van de geschiedenis van de inpoldering van Flevoland tot de keuze van bijzonder functionele stationsarchitectuur. Interviews met een aantal bouwers van de Hanzelijn dragen bij aan een gevarieerd boek over deze voorlopig laatste grote nieuwe spoorlijn in ons land.

Hanzelijn

De Hanzelijn verbindt de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland en voert langs Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle. Reizigers krijgen met de Hanzelijn meer en betere mogelijkheden per trein te reizen. Dronten en Kampen verwelkomen nieuwe stations. ProRail heeft de lijn en de stations gebouwd en levert deze op 6 december op voor gebruik door NS, goederenvervoerders en reizigers. De Koningin opent de spoorlijn op die dag. De Hanzelijn is binnen tijd en budget klaar. ProRail blijft na de bouw het beheer, verkeersleiding en capaciteitsverdeling verzorgen voor de Hanzelijn.

Meer weten over de ze uitgave? Kijk op www.matrijs.com, daar is het boek ook te bestellen.
ISBN 978.90.5345.455.8, 144 bladzijden. Prijs €24,95 Vanaf vandaag ook te koop in boekhandels in de Hanzelijn-steden.

Artikel delen:
Reacties 9
  1. Hoho terdrew; je kunt straks ook fijn met de trein van Zwolle naar Dronten en Lelystad. Die winst is niet in euri uit te drukken. En, als ’t meezit, kun je straks om half acht ’s morgens in Zwolle instappen, en viereneenhalf uur later er weer uit in Parijs. Voila!

  2. terdrew, maak je niet zo druk man, er zijn nu meerdere steden met een trein te bereiken dus dat is een hoop winst. En die kosten? Ja, daar hebben een hoop mensen weer werk aan gehad….hoezo kortzichtig??!!

  3. Het grote doel was de reistijd naar de Randstad (Amsterdam)aanzienlijk te verkorten dat is niet gelukt! Sorry dat ik er een paar minuten naast zat. Ik had die info van RTV Twente. De verbinding naar Kampen was er natuurlijk al. Naar Dronten, Lelystad en vervolgens Almere is winst, dat ben ik met jullie eens.

  4. De hele lijn is ontworpen en gebouwd voor 200 km waardoor de tijdwinst ongeveer 20 minuten zou zijn. Jammer dat NS er niet voor kiest om hun materieel daarvoor geschikt te maken en “slechts” 140 km te blijven rijden.

  5. Wat ben ik blij met de Hanzelijn. Ik reis regelmatig met de trein. Om dan vanaf Lelystad naar het noorden te reizen is zeer tijdrovend. Naar mijn mening had destijds bij het aanleggen van het spoor naar Lelystad, de Hanzelijn meteen moeten aangelegd worden. Ik zal vaak reizen met plezier van Flevoland naar de noordelijke provincies. Een blije reiziger op weg naar het noorden en weer terug.

  6. Het is me altijd een raadsel gebleven waarom de Flevolijn in de 20ste eeuw niet meteen vanuit Lelystad werd doorgetrokken naar Zwolle! De Hanzelijn zal inderdaad voor de Randstad en steden zoals Almere, Lelystad en Dronten een uitkomst zijn en hopelijk met snellere treinen! Wanneer Emmen weer verbonden wordt met Groningen is me onduidelijk maar ze gaan hier tegenwoordig met talloze stations en spoorlijnen in Nederland zó slecht om dat je mensen meer de trein uit- dan injaagt! Laten ze maar bepaalde trajecten zoals de Maaslijn gaan verdubbelen en mooiere stations scheppen die treinreizigers graag willen.

Reageer