GroenLinks: Hanzelijn begin van uitbouw spoornet

Zwolle – GroenLinks Zwolle feliciteert ProRail, de NS, de stad Zwolle en haar inwoners met de opening van de Hanzelijn. Een lang gekoesterde wens van GroenLinks Zwolle gaat in vervulling: een snelle verbinding met Lelystad en het noordelijk deel van de Randstad. GroenLinks ziet in de toekomst graag ook spoor­verbindingen voor Emmeloord en Drachten. Op de lange termijn wordt station Zwolle in de ogen van GroenLinks een tussenstop op de Noordelijke Hoge Snelheidsverbinding tussen Hamburg en Amsterdam.

Goed openbaar vervoer is een van de speerpunten van GroenLinks. Met de nieuwe verbinding krijgt Zwolle een echt transitiestation tussen bus, trein, auto en fiets. Steden als Lelystad en Dronten worden door de nieuwe verbinding uit hun isolement gehaald. GroenLinks spreekt daarbij de wens uit dat steden als Emmeloord en Drachten in de nabije toekomst ook via het spoor bereikbaar worden. Met het gereedkomen van de Hanzelijn wordt het Nederlandse spoornetwerk weer een stukje robuuster doordat treinreizigers bij verstoringen in Utrecht of Amersfoort er voortaan een uitwijkmogelijkheid bij hebben.

Spoorzone

De opening van de Hanzelijn is het begin van een heel ontwikkeltraject van het station Zwolle en de spoorzone eromheen. Door het verplaatsen van het busstation naar de achterzijde van het station komt er ruimte vrij voor ontwikkeling van de voorzijde. GroenLinks Zwolle is voorstander van een autoluwe voorzijde, waar voldoende (ondergrondse) stallingruimte is voor fietsen en waar het voor voetgangers goed vertoeven is. De achterzijde van het station wordt in de visie van GroenLinks een plezierige werk- en recreatieomgeving met veel ruimte voor kunst en cultuur.

Naast de brede voetgangerstunnel die al in aanbouw is, krijgt het station aan de oostzijde een uitgang bij de Van Karnebeektunnel en aan de westzijde via een traverse een verbinding met een parkeergarage speciaal voor fietsen (de huidige parkeergarage Westerlaan) en in Hanzeland aan de zuidzijde van het station een voor auto’s.

 

Doorkijk naar 2025

In 2025 is Station Zwolle een tussenstop op de Noordelijke Hoge Snelheidsverbinding tussen Hamburg en Amsterdam, waarna het mogelijk is om door te reizen naar Parijs. De spoorlijn tussen Zwolle en Twente is dubbelspoors (ook het traject Olst-Deventer) en de bochten in het spoor bij Staphorst zijn rechtgetrokken waardoor treinen vanuit Groningen en Leeuwarden nog sneller in Zwolle kunnen zijn.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

2 gedachten over “GroenLinks: Hanzelijn begin van uitbouw spoornet”

  1. Zou heel heel fijn zijn als er nu ook iig minimaal 1 of 2 nachttreinen vanuit de randstad in het weekend zouden rijden op Zwolle-Amsterdam!

  2. Helemaal mee eens h.p.br.
    Ik pak nu eigenlijk altijd de auto naar Amsterdam/Rotterdam omdat de laatste trein al rond 23:30 gepakt moet worden.
    Als ze 1 trein laten vertrekken om 02:00 en 1 trein om 04:00 zou dat voor Noord Nederland een verademing zijn.

Reacties zijn gesloten.