Busbaan in het midden van de Pannekoekendijk

Zwolle – Het college stelt de gemeenteraad voor om het profiel voor de Pannekoekendijk vast te stellen waarbij wordt uitgegaan van een busbaan in middenligging. Van de drie varianten gaat hier de voorkeur naar uit. Het zorgt voor een goede doorstroming van het verkeer en een herkenbare plek voor het openbaar vervoer. Daarnaast is het een verkeersveilige oplossing en leidt het tot een hoge ruimtelijke kwaliteit.

Een oplossing met busbanen in middenligging kan het verkeer goed verwerken. Het uitgangspunt is dat op piekmomenten het verkeer door middel van dynamische verkeersmanagement wordt geleid. De doorstroming van het openbaar vervoer wordt met dit profiel sterk verbeterd en het openbaar vervoer krijgt met een vrijliggende busbaan een duidelijke plek in de openbare ruimte. Ook maakt deze oplossing een doorlopende groenstructuur mogelijk met bomen vanaf de Nieuwe Veerallee tot de Katerdijk/A28.

De herinrichting van de Pannekoekendijk, die onderdeel uitmaakt van het de westelijke doorstroomas voor het openbaar vervoer van het station tot de Zwartewaterallee, heeft als doel om de doorstroming van het openbaar vervoer en het overige verkeer aan de westkant van de binnenstad te verbeteren, om daarmee de economische positie van de (binnen)stad van Zwolle te verbeteren.

Artikel delen:
Reacties 23
  1. @BSMA inderdaad wat een ellende is dat naar die parkeergarage toe!Zelf woon ik in de Kamperpoort en op sommige dagen is het gewoon een ramp om de wijk uit te komen ivm vaststaand verkeer.Hopelijk kunnen ze daar ook wat op vinden!


    ⚠️ Meld

  2. Zucht! Wat word ik moe van dit soort berichten c.q. plannen. Hebben die Zwolse ambtenaren en politici dan nog steeds het niet begrepen? Kennelijk hun licht niet opgestoken in andere steden… kennelijk niet gekeken naar steden als Amersfoort en Utrecht!

    Als je in Utrecht ‘busbaan’ in combinatie met ‘het stadscentrum’ noemt in dezelfde zin, en dan ook nog eens ‘in public’, dan word je als ambtenaar of politicus standrechtelijk ‘afgerekend’!! Lol!

    Ga zo door Zwolle!!



    ⚠️ Meld

  3. Dit is juist slechter. Ik zie dat er thv de rabobank nog 1 strook overblijft dus geen strook voor afslaand verkeerd. Richting de Fundatie.


    ⚠️ Meld

  4. Ironisch dan wel sarcastisch bedoeld! Vul zelf maar in… … Gemeente Zwolle (politici, ambtenaren, beleidsmakers, verantwoordelijken, etc. etc.)!!


    ⚠️ Meld

  5. het kruispunt naar de parkeergarage komt niet duidelijk uit deze animatie. de rotonde verdwijnt maar komen er verkeerslichten? Kun je alleen afslaan naar de garage als je vanuit de veeralle richting komt (dus verkeer vanaf de pannekoekendijk moet doorrijden tot een rotonde als die ergens komt of kan alleen parkeren in de nieuwe parkeegarage in de kamperpoort en niet meer bij maagjes)? iets meer info zou handig zijn!!


    ⚠️ Meld

  6. @Daisy Daar is wat op gevonden. Ze kunnen straks parkeren in de nieuw te bouwen parkeergarage op het Katwolderplein. Dan krijg je minder verkeer naar de Mediamarkt toe.

    Irritant muziekje trouwens onder die video.



    ⚠️ Meld

  7. @Hooke: klopt, maar dat zijn dan met name die steden die niet eerst de hele ‘infrastructuur’ (lees verkrachting van…) op de kop moeten gooien of/en niet een historische binnenstad c.q. centrum hebben.

    “De binnenstad van Zwolle, het stadshart van Zwolle, daar zou je moeten afblijven, zoveel mogelijk.”.


    ⚠️ Meld

  8. die oversteek wordt inderdaad een puinhoop, niet echt over nagedacht want bij het station is het juist een ding wat zorgt voor opontonhpud van de bussen etc.


    ⚠️ Meld

  9. Doorlopende groenstructuur? Als ze die net zo bijhouden als de rest van het groen in de stad kun je de boel beter asfalteren! Je schaamt je dood voor je eigen stad in de zomer, overal onkruid ook op de middengeleiders en langs de grachten staat het gras en onkruid een halve meter hoog. Maar ja maaien doen ze niet zo vaak onder het mom van “bijzondere planten”….


    ⚠️ Meld

  10. @hanekamp: ik ben het niet met je eens. Bv Enschede en Leeuwarden zijn ook grote steden met historische kernen. Bovendien is het altijd zo dat als je infrastructuur wil aanpassen, je bestaande infrastructuur ook moet aanpassen. Bovendien worden volgens mij de HOV-assen niet binnen de historische stadskern aangelegd, dus je laatste opmerking kan ik niet plaatsen.


    ⚠️ Meld

  11. Is dit plan al definitief? Zoals @tevens al zegt fietspad loskoppelen van weg is een goed plan. Ook ontwerp 2 vindt ik niet slecht. Alhoewel in alle 3 de plannen het voor het autoverkeerd nadelig is qua afslag stroken…. Lekker laten zoals het is en opnieuw bestraten, ziet er nu niet uit. Idee 2 link: http://www.youtube.com/watch?v=l1ANBVGFq7g


    ⚠️ Meld

  12. Het is allemaal leuk gebracht van de gemeente en dat filmpje is leuk om te zien maar strookt niet met de werkelijkheid .Straks staat daar alles vast in de piekentijd en bij de koopavonden en zaterdagen


    ⚠️ Meld

  13. Dacht dat ze het fileprobleem op gingen lossen, word alleen maar meer nu lijkt mij, gewoon weer maken zoals het vroeger was 4 baans weg met afslag stroken, heeft het verkeer alle ruimte, en hoef je ook geen dure busbanen te maken die 2derde van de tijd onbenut blijven.


    ⚠️ Meld

  14. Leuk dat de bussen elkaar moeten kruisen vlak voor en na de uit en instap vluchtheuvel tussen brug en kruising Katwolderdijk alwaar ook het inkomend verkeer van de snelweg de kruising oversteekt.
    Nieuwe bottelnek maar ja, zo blijft men aan het werk.



    ⚠️ Meld

Reageer