Citycentrum enthousiast over plan gratis Wifi

Zwolle – Het Citycentrum ziet in  het plan van gratis Wifi in de binnenstad dat door jongeren is ingediend in het kader van het jongerenbudget een bevestiging dat gratis Wifi in de binnenstad van grote toegevoegde waarde is. Zal de insteek van de jongeren een andere zijn dan de ondernemers, het Citycentrum hoopt van harte dat jongeren massaal gaan stemmen op het plan. Is Gratis Wifi haalbaar in de binnenstad? Ondernemersvereniging Citycentrum denkt van wel.

city.jpg

Op 5 december stuurde het Citycentrum een voorstel naar het college om gratis Wifi in de binnenstad te realiseren. De wereld verandert, het consumentengedrag verandert,  nieuwe manieren van consumeren ontstaan. Online winkelen (op ’t web en op locatie) winnen aan populariteit. De aanloopstraten veranderen van karakter, stenen winkels moeten een integraal concept van online en fysieke winkels hanteren om te overleven. Ontwikkelingen welke echter ook kansen geven voor de bestaande retail/detailhandel.

De gemeente Zwolle heeft na intens overleg met partners in de binnenstad de ambitie uitgesproken om Zwolle naar de top 5/top 10 van de Nederlandse winkelsteden te brengen. Citycentrum ziet een belangrijke rol weggelegd in elektronische bereikbaarheid, in Social Mediacontacten, in 24 uur 7 dagen in de week vindbaar en bereikbaar te zijn. Om dat te zijn, moeten bedrijven niet alleen werken aan hun eigen netwerken en Internetkansen, maar moet ook de openbare ruimte daartoe zijn ingericht. Een Wi-Fi-zone waar bezoekers op elk moment van de dag gratis op elke plek in het winkelgebied van het Zwolse centrum toegang kunnen krijgen, is een belangrijke stap om te komen tot de Top Tien. Voor bezoekers beschikbare toepassingen via Wi-Fi geven invulling aan de doelstelling van de gemeente te komen tot gastvrije stad. Wifi biedt tal van mogelijkheden. Eenmaal Wi-Fi geïnstalleerd kunnen daarna allerlei diensten (publieke en commerciële) gekoppeld worden, die meer bezoekers naar de stad trekken en die bezoekers langer in de stad laten verblijven. Maar ook diensten die aanhaken op bereikbaarheid(en arrangementen) en beschikbaarheid (openbaar vervoer, verkeer, weer) kunnen van meer betekenis worden en sneller ingezet worden. Wi-Fi is daarom niet alleen voor de ondernemers van belang, maar voor tal van andere partijen, waaronder de overheid ( welke een taak heeft in de infrastructuur van de stad en dus ook de digitale infrastructuur) die publieke diensten kunnen aanbieden, de horeca, de cultuur, bewoners, evenementenorganisaties enz. De ervaring leert dat wanneer toepassingen niet gratis via Wi-Fi worden aangeboden, bezoekers hier juist geen gebruik van maken. Daarom is het gratis aanbieden van deze toepassingen van belang om het gedrag van het winkelend publiek te beïnvloeden en zo tot een Top Tien positie van de Nederlandse steden door te dringen. Betaalbaar! Citycentrum beseft dat in deze tijd van bezuinigingen het niet alleen de overheid is waar naar gekeken moet worden maar dat ook eigen initiatieven en financieringen ingezet moeten worden. Citycentrum heeft een voorstel bij het college ingediend en inmiddels ook bij partners in de binnenstad neergelegd om gezamenlijk tot realisatie van gratis Wifi te komen. Citycentrum denkt zelf jaarlijks € 6000,00 te kunnen bijdragen in de realisatie van gratis Wifi.

Artikel delen:
Reacties 18
  1. Dat jongeren gratis wifi willen is niet zo raar. De reden is vrij opportunistisch, want hoe meer wifi, hoe goedkoper het telefoonabonnent kan blijven, immers 75% van de jongeren is intussen verslaafd geraakt aan hun mobiel en vertonen bijna obsessief checkgedrag. Nu hoop ik toch niet dat we straks lopend door de winkelstraten continue smartphone-checkend winkelend publiek moeten ontwijken, die dan wel contact heeft met de hele wereld, maar niet met de omgeving direct om haar heen.


    Maak melding

  2. Ja, internet in het centrum kan dan gratis zijn.
    En ja, dat obsessieve telefonie check- gedrag wordt alsmaar erger en irritanter. We vervreemden steeds meer van elkaar.


    Maak melding

  3. Ik denk dat dit wel een goed plan is. Alleen hoe ze die randzaken denken te koppelen aan gratis WiFi vind ik wat lastig.
    Het enige echte middel dat ze hebben is dat je vaak een website moet bezoeken om je aan te melden voor het gratis internet. DIE moet er supergoed uitzien, werken op ieder apparaat en echt iets bieden waar mensen wat aan hebben. Dus meer dan enkel een digitaal reclamefoldertje.

    Bericht door Linda, op 28 december 2012 om 13:16
    En ja, dat obsessieve telefonie check- gedrag wordt alsmaar erger en irritanter. We vervreemden steeds meer van elkaar.

    Ik vind je conclusie wat vreemd. Ik merk zelf juist, dat ik door alle sociale media, web 2.0 enz steeds meer in contact ben met anderen! Zo krijg ik nu veel meer mee uit mijn geboorteplaats dan toen ik in Maastricht op kamers zat, iedere week nog in mijn geboorteplaats kwam en internet nog in opkomst was.


    Maak melding

  4. …ik vraag mij vooral hoe duur is het per jaar….en gaat het jongerenbudget vervolgens dan niet structureel op aan gratis internet voor iedereen.NIk verwacht namelijk niet gratis wifi alleen jongeren gaat bedienen.

    Laat ondernemers gewoon per winkel zorgen voor stedelijke dekking..is toch prima USP voor je zaak.


    Maak melding

  5. Lekkaah onerhandelen. Bij meneer Dixons deze is op internet toch echt veul goedkoper.

    Zegt die hommo tja meneer dat is internet, dat is anders dan een winkel.

    Tja snap ik ook wel. Okay, toerledoki !

    Doen dus !


    Maak melding

  6. Ik weet wel wat je bedoelt Linda. Maar ook de fysieke bezoekjes zijn nu juist frequenter. Ze worden getriggerd door sociale media.

    Op diverse fora heb ik al aardige mensen leren kennen waar ik ook in real life contact mee heb gekregen. Iets wat wellicht lang zo snel niet was gebeurd zonder de moderne technologie!


    Maak melding

  7. Was er niet een kabelaar die zoiets in Groningen heeft gedaan?
    Lijkt me ideaal, kun je realtime controleren of de prijs die de winkel vraagt ook klopt met de webwinkel van betreffende zaak.

    En ik ben het er mee eens dat je dan wel uit moet kijken datr je niet tegen elkaar oploopt omdat alle aandacht naar je smartphone gaat.
    Het is nu af e ntoe al lastig om een jongere te ontwijken die met oordoppen in druk bezig is met wat dan ook op zijn/haar smartphone en zich totaal niet bewust is van de wereld om hem/haar heen.



    Maak melding

  8. In Groningen heeft de gemeente het geprobeerd, maar dat is mislukt.
    Nu zijn ze bij Ziggo (wederom in Groningen als proef) begonnen om kabelmodems voor alle Ziggo gebruikers open te zetten.

    Dus als je bij Pietje door de straat loopt, jij hebt Ziggo en Pietje heeft daar zijn Ziggo aansluiting, dan kun je via Pietje zijn internet surfen.


    Maak melding

  9. En ach…het tegen mensen oplopen. Het zal niet veel anders zijn dan de gemiddelde vrouw die in een winkelstraat ineens afslaat, stil gaat staan of juist begint te lopen.


    Maak melding

  10. Goed plan. Ik denk dat het de PR van de stad Zwolle ook goed kan doen, het zal waarschijnlijk heel wat extra check-ins opleveren bij Zwolse gelegenheden, waardoor de volgers van de mensen die dat doen weer zien dat er in Zwolle van alles te doen is.

    Jammer dat zo vaak juist de negatieve kanten van sociale media worden belicht, terwijl er zoveel positieve kanten aan zitten. Neem het voorbeeld van Plantje, wie zegt dat je meer achter het scherm duikt, in plaats van het ontdekken van nieuwe relaties waar je in het dagelijkse leven weer wat aan hebt? Voor mij geldt hetzelfde als voor Plantje, er zijn mensen die ik het eerst via Twitter heb getroffen, maar waar ik nu ook in real life contact mee heb.

    En wat betreft security: daar is van alles voor te regelen. Maar de vraag is of je dat als aanbieder en als klant moet willen. We moeten niet zo bang zijn, daar is namelijk weinig reden toe.


    Maak melding

  11. Om gratis Wifi toekunnen ontvangen heb je een smartphone nodig en die worden voor 95% verkocht met een internetabonnement ook bieden horeca en middenstanders steeds vaker Wifi aan in hun restaurant of winkel. Het investeren in gratis Wifi is dus feitelijk dubbelop, want je investeerd in een Wifi netwerk dat naast de al bestaande systemen en het aanbod van de vele providers gaat functioneren. Gebruik de investering in zaken die de gemeenschap echt nodig heeft en niet in leuke hebbedingetjes die wij goedkeuren door er het label van gastvrije gemeente aan te hangen, want dit excuus gebruiken wij als gemeente wel erg vaak.


    Maak melding

  12. Waarom heb je een smartphone nodig om van wifi gebruik te maken? Vergeet de ontelbare iPods (en vergelijkbare systemen) niet. Ik zou het juist eindelijk een investering vinden waar een brede groep wat aan heeft, in plaats van zo’n oog of zo’n engel waar een paar mensen helemaal wild van worden, maar het gros niet door geraakt wordt.


    Maak melding

  13. +1 voor wifi in de binnenstad! Bied ook erg veel opties voor de ondernemers en de gemeente. Ik meen ergens een keer gelezen te hebben dat de Zwolse jeugd het erg goed doet technologisch gezien.
    Voor de binnenstad bewoner lijkt het mij niet gunstig om zijn abonnement op internet op te zeggen. Hangt natuurlijk compleet af van de invulling die gegeven wordt aan de snelheid en beveiliging.


    Maak melding

  14. Enige nadeel is dat winkelieren en horeca eigen wifi erop los gooien als voordeel om daar te komen tov soortgelijke winkels… nu liften dus de locaties die niet hebben geïnvesteerd behoorlijk mee…


    Maak melding

Reageer