SP: zoek bezuinigingen in Spoorzone

Zwolle – De fractie van de SP in Zwolle wil een deel van de bezuinigingen die Zwolle de komende jaren te wachten staan zoeken in een sobere versie van de Spoorzone. Door geld te besparen op het grootste infrastructurele project in de stad van de komende jaren kunnen verdere bezuinigingen op sociaal beleid hopelijk nog worden voorkomen.

spoorzone.jpg

De komende jaren zal de stad Zwolle door een verlies van 60 miljoen op de gronden in Stadshagen extra moeten bezuinigen. De SP wil dat deze middelen allereerst worden gezocht in grote infrastructurele projecten. De Spoorzone vormt een van de belangrijkste en grootste ontwikkelingen in de stad van de komende tijd, maar mede door de grote omvang ziet de SP nog mogelijkheden om te bezuinigen. SP-raadslid Edwin Koster: ‘Wat ons betreft is een goudgerande, luxe stationshal niet nodig. Wij staan sober beleid voor. De prioriteit is dat de verkeersproblemen rond het station, inclusief het fietsparkeren, goed worden opgelost. Alle andere toeters en bellen moeten we kritisch onder het licht houden om te zien of we er wel mee door moeten gaan. De verdriedubbeling van de proceskosten van de Spoorzone baart de SP grote zorgen. Juist in tijden waar we de hand op de knip moeten houden, blijken wisselingen in projectleiding een dure aangelegenheid.’

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

12 gedachten over “SP: zoek bezuinigingen in Spoorzone”

  1. De SP weer door de bocht. Pas de laatste jaren wordt er eindelijk wat werk verzet m.b.t. de broodnodige infrastructuur voor Zwolle en nu wil de SP een kans die eens in de ca. 50 jaar voorbij komt om zeep helpen, omdat er toevallig net dit jaar bezuinigd moet worden.

    Hoezo een gebrek aan visie… Als je moet bezuinigen, doe dat dan ook op de structurele zaken en niet op deze incidentele uitgaven die voor de komende decennia een katalysator zullen zijn voor de Zwolse welvaart.

  2. Tja dat krijg je als je las gemeente zo nodig grond moet kopen als de prijs hoog is, met het idee om er leuk aan te verdienen bij de verkoop aan vastgoedontwikkelaars. Nu landelijk de prijzen dalen, worder op belangrijke projecten bezuinigd. Gemeente, neem je verlies. Dat moeten wij als burgers ook.

  3. Ja laten we alles kapotbezuinigen,,, als het geld niet rolt komen we nooit uit de crisis. Gewoon neerplempen die zooi. Genoeg werkgelegenheid voor een jaartje of 3-4.

  4. In navolging van dit persbericht van de lokale SP heb ik de Beslisnota voor de raad met onderwerp Kredietaanvraag proces- en plankosten Spoorzone (bijlage vergaderstukken Spoorzone, raadsvergadering 7 januari 2012) doorgelezen.
    Helaas – en zoals gebruikelijk- is helderheid en eenduidigheid in dit soort nota’s ver te zoeken. De Beslisnota (lees goedkeuring van de raad) handelt over een extra kredietaanvraag (?? 515.000).De noodzaak daartoe wordt in de beslisnota niet onderbouwd. Wel wordt -op uiterst verwarrende en omslachtige wijze- ingegaan op de dekking van de uitgaven. En ja -hoera- het geld blijkt wederom gratis: een subsidie van de provincie! Discussie gesloten, ondanks de lovenswaardige kritische houding van de SP.

  5. laat SP zich ook eens druk maken voor het stationetje voor Zwolle ZUID dat is ook alweer een jaar geleden dat de gemeente beloofd heeft er werk van te maken met pro rail.

  6. “Door geld te besparen op het grootste infrastructurele project in de stad van de komende jaren kunnen verdere bezuinigingen op sociaal beleid hopelijk nog worden voorkomen.”

    Een dergelijke zinsnede typeert de focus of aandacht van de SP voor die delen van de samenleving waarvoor sociaal beleid nodig is. Ik mis een bredere en andere kijk op de totale samenleving. Een verbeterede multimodale ontsluiting met OV en langzaam verkeer en werkgelegenheid in een periode van toenemende werkloosheid heeft mijn voorkeur.

  7. @Tom: Gedaan hoor. Het staat er duidelijk: “De komende jaren zal de stad Zwolle door een verlies van 60 miljoen op de gronden in Stadshagen extra moeten bezuinigen. De SP wil dat deze middelen allereerst worden gezocht in grote infrastructurele projecten. De Spoorzone vormt een van de belangrijkste en grootste ontwikkelingen in de stad van de komende tijd, maar mede door de grote omvang ziet de SP nog mogelijkheden om te bezuinigen.”
    Mijn kritiek op de SP is terecht. Een project als dit kan een grote bijdrage aan de welvaart van de gehele Zwolse regio leveren. Ook de vooringenomen mening van de SP dat Zwolle ?berhaupt een “goud gerande stationshal” zou krijgen, slaat nergens op. Dat is alvast het eerste stukje stemmingmakerij van de SP, zonder dat men er ook maar iets van af kan weten.
    Trouwens, die persberichten van de SP worden hier altijd klakkeloos overgenomen alsof het een nieuwsfeit betreft, dus een kritische houding lijkt me meer dan welkom.

  8. De fractie van de SP in Zwolle wil een deel van de bezuinigingen die Zwolle de komende jaren te wachten staan zoeken in een sobere versie van de Spoorzone.

    Nieuws = nieuws

  9. De eerste bezuiniging hebben wij gemist door weer teveel geld uit te geven aan een nieuwjaarsreceptie. Neem een voorbeeld aan de gemeente Veendam, waar het college de handen uit de mouwen heeft gestoken en zelf met de hapjes en drankjes rond ging. Dit is lef hebben en het bespaart nog ook.

  10. Er staat in het stuk hierboven: ”Wat ons betreft is een goudgerande, luxe stationshal niet nodig. Wij staan sober beleid voor. De prioriteit is dat de verkeersproblemen rond het station…”
    Dat is duidelijk. Later als er wel weer eens geld is kun je altijd nog voor luxe kiezen.

  11. ”Wat ons betreft is een goudgerande, luxe stationshal niet nodig

    Waar blijkt uit dat dit het plan was dan? Dit is puur goedkoop effectbelag van de sp. Verder is het terecht dat er kritisch naar de kosten en mogelijkheden tot besparing wordt gekeken, dat wel.

Reacties zijn gesloten.