SP: onderzoek naar bijna-treinongeluk bij Zwolle

Zwolle – SP-Kamerlid Farshad Bashir wil opheldering over een bijna-treinongeluk bij Zwolle. Spoorbedrijf Arriva had eind 2012 een machinist op dit traject gezet die de weg niet goed kende en mede daardoor door een rood sein reed. Bashir: ‘Machinisten mogen pas rijden op een bepaald baanvak als ze voldoende kennis hebben van bijvoorbeeld de plaatsen waar seinen staan. Ik vind het dan ook schokkend dat oud-machinisten zeggen dat commercieel bedrijf Arriva onveiliger werkt dan de NS en dat op de veiligheid beknibbeld zou worden om meer winst te maken.’

Ook de FNV wijst op de grote zorgen onder machinisten over de veiligheid op het spoor. Bashir: ‘We zien hier duidelijk de eerste gevolgen van het vermarkten van het spoor. Geld verdienen lijkt belangrijk dan de veiligheid. Ik ga ervan uit dat verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) dit ook onacceptabel vind en het dus tot op de bodem gaat uitzoeken.’ Bashir wil ook weten of de Inspectie Leefomgeving en Transport op de hoogte is van dit bijna ongeluk: ‘Ik wil dat de Inspectie dit bijna-ongeluk onderzoekt. Juist uit dit soort incidenten kunnen lessen getrokken worden om rampen in de toekomst te voorkomen.’

Artikel delen:
Reacties 7
  1. Oke mensen, nu geen paniekvoetbal alstublieft! Laat dit inderdaad een les zijn voor het bedrijf en ook voor de betrokken machinist, maar laat hier toch niet (nog meer) absurde regelgeving van komen voor de overige machinisten.
    Ik hoop dat de betrokkenen realistisch blijven en geen overhaaste conclusies trekken uit dit incident.


    Maak melding

  2. ⤽Bijna treinongeluk⤝ is licht overdreven. Valt in dezelfde categorie als het bericht in De Telegraaf van heden.

    De lezing van de machinist:

    Ik moet helaas bevestigen dat ik de “meester” op de bok was vanmorgen bij Herfte Aansluiting. Het verhaal op Somda klopt alleen niets van. Die ooggetuige verteld dat er niet geremd werd voor Herfte. Is wel degelijk door mij gedaan. Ik heb gewoon gehandeld naar het gele voorsein. Door niet optimale wegbekendheid kwam sein 222 iets eerder dan ik zelf verwachte. Toen deze waargenomen werd is er door mij een snelremming uitgevoerd, maar gleed helaas 30 meter voorbij het sein. Na stilstand is door mij de alarmoproep geplaatst en het gevarensein ontstoken. Er is dus niet ingegrepen door de ATB?

    Spoorwegtechnisch gesproken heet dit een STS-passage, het voorbij rijden van een Stop Tonend Sein. Dat mag niet en dat hoort niet, maar gebeurt van tijd tot tijd wel. Het is, zoals hierboven beschreven, beslist niet te vergelijken met een bewust door rood rijden (zoals tegenwoordig zo normaal schijnt te zijn in het verkeer), maar veel meer een doorglijden bij het remmen c.q. onvoldoende te remmen.
    De trein is zo??n 30 meter voorbij het sein tot stilstand gekomen. Dat is nog ruimschoots vóór het punt waarbij de trein op het pad van een andere trein komt.

    Nogmaals, het is en blijft fout. Maar het is niet zo dat we op het nippertje aan een ramp zijn ontkomen. En voor alle duidelijkheid: Ik ben geen machinist of ns-gerelateerde geweest, maar weet wel iets af van de beveiliging op het spoor.



    Maak melding

  3. ‘Bijna treinongeluk’ mag dan te zwaar aangezet zijn, maar het is wel de enige manier om mensen duidelijk te maken wat er gaande is op het spoor en bij de NS en Arriva.
    Je behoort met een gevoel van veiligheid als passagier in te stappen.
    Experimenten houden ze maar met zichzelf.


    Maak melding

  4. Bijna treinongeluk’ mag dan te zwaar aangezet zijn, maar het is wel de enige manier om mensen duidelijk te maken wat er gaande is op het spoor en bij de NS en Arriva.

    Dat is precies wat er gebeurd: er is wel iets gebeurd dat niet helemaal ok was, maar het wordt nu door de vakbonden gebruikt om marktwerking in een zwart daglicht te stellen: lees: baantjes zeker te stellen bij NS.


    Maak melding

  5. De NS moet dringend de hand in eigen boezem steken: Het jaar 2009 telde 214 STS-passages. Het jaar daarvoor reed 240 keer een machinist door rood.
    Recentere cijfers zijn niet openbaar gemaakt. Zou er reden zijn om aan te nemen dat dit aantal in de afgelopen drie jaar drastisch is verminderd? Ik denk het niet.

    Oh ja, heeft u zich in de afgelopen jaren onveilig gevoeld in de trein? En liggen overal wrakken van Ryanair-vliegtuigen? Naar mijn mening een boel geschreeuw maar weinig wol.



    Maak melding

Reageer