Ruimte voor één Islamitische school in Zwolle

Zwolle – Het ministerie van onderwijs heeft de gemeenteraad van Zwolle laten weten dat één van de twee verzoeken voor vestiging van een Islamitische school gehonoreerd wordt.

De gemeente Zwolle had het verzoek voor twee Islamitische scholen afgewezen. De uitspraak van het ministerie wordt momenteel onderzocht en als de onderbouwing klopt zal de gemeente uiteraard medewerking verlenen. De gemeenteraad zal hierover nog schriftelijk worden geinformeerd.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

133 gedachten over “Ruimte voor één Islamitische school in Zwolle”

  1. Weetikwel, het is belachelijk wat je schrijft, het is wel toegestaan van christelijke of katholieke scholen maar islamitische nee hoor daar wil je niets van weten he, waar leef je eigenlijk? Waar blijft vrijheid van onderwijs dan? Dat staat in de wet, lees dat maar eerst voordat je wat roept! Je bent zeker lid van de PVV, o ja sorry die kunnen niet echt lezen! Advies is kijk is om je heen en zie niet alles zwart/wit!

  2. Op islamitische scholen krijgen jongens en meisjes gescheiden onderwijs, mannen en vrouwen mogen elkaar geen hand geven. Islamitische leerlingen krijgen te horen dat ze superieur zijn aan andere mensen. Wie geleerd wordt boven anderen te staan, zal nooit volwaardig integreren.

    Bron:
    Ali Lazrak ‘Sluit sommige islamitische scholen’
    2002-11-06; http://www.sp.nl

    Ik ben zelf nog nooit op een Islamitische school geweest maar krijg door mijn werk als fotograaf wel dagelijks te maken met vrouwen uit elke bevolkingsgroep, ook Islamitische.
    Bovenstaande quote werd door kun meermalig bevestigd.

    De vraag is, of we Islamitisch onderwijs in ons mooie rustige Zwolle moeten willen…

  3. Wat raar dit. Verzoek voor openbare scholen in Stadshagen wordt afgewezen terwijl dit verzoek naar alle waarschijnlijkheid wél gehonoreerd wordt. Typisch PVDA.

    Jimmy, je verwijt een ander kortzichtig te zijn en komt vervolgens zelf met kortzichtige retoriek uit de hoek van – vermoedelijk- het salonsocialisme van de PVDA (alle PVV stemmers zijn analfabeet?). Ik snap Weetikwel heel goed, de christelijke scholen vormen een onderdeel van het Nederlands cultureel erfgoed en hoewel ik niet-religieus ben (noch een PVV stemmer), stoort het me met welke brutaliteit de Islamitische medemens haar plek in onze samenleving opeist zonder daar collectief ook verantwoordelijk voor te zijn. Dit wringt en hoewel Wilders in mijn ogen een fanaticus is, is hij helaas wel de enige politicus met de ballen om dit probleem te adresseren.

    We hebben geen geld, overal wordt bezuinigd, belastingen worden verhoogd, 1 op de 10 kinderen leeft onder de armoede grens en de inflatie op de euro is de afgelopen tien jaar met tientallen procenten toegenomen maar voor (over het algemeen problematische) Islamitische scholen wordt wél budget vrijgemaakt. Dit klopt gewoon niet.

    Ik heb onderzoek gedaan naar de integratie van niet westerse allochtonen en één van de zaken die bewezen de integratie tegenwerkt is het oprichten van Islamitische scholen omdat dit de isolatie van deze minderheid juist in de hand werkt. Ben benieuwd wat de PVDA hierover te zeggen zou hebben in een debat.

  4. Moet je voor de aardigheid eens een christelijke school willen opzetten in Marokko of zo,n ander moslimland. Dan kun je je zelf op youtube terugvinden terwijl je gemarteld of onthoofd wordt. Ik zeg NEE geen islamitische school!

  5. Ik mis een beetje de voorgeschiedenis van dit bericht…

    dat er 4 scholen in Stadshagen zouden komen, maar dat dat er nu nog maar 1 wordt. Een openbare (de andere, christelijke geloof ik) zijn afgewezen, omdat er alleen naar Stadshagen gekeken is, en er moest naar Zwolle gekeken worden.

    In datzelfde verhaal ging het over een islamitische basisschool, die afgewezen werd, omdat het animo in Stadshagen te klein zou zijn. Maar als je naar geheel Zwolle kijkt kan het wel. Vandaar dat er daar nu wel plek voor is.

    Dan wordt het toch een ietwat ander verhaal lijkt me…

  6. Margaret Thatcher zei, op het verzoek om een oproep te mogen doen voor gebed vanaf de moskeeen in Engeland:
    “Zodra de kerken in islamitische landen hun klokken mogen luiden zal ik dat toestaan”.

    Ahmed de Boer slaat de spijker op zijn kop.
    We zijn in Nederland naief over de Islam. Het heeft 2 gezichten, een vriendelijk masker en haar echte, overheersende en onderdrukkende gezicht. Het is de moslim toegestaan te liegen zodat de islam verspreid kan worden, vandaar. Zodra in een land de meerderheid radicaal islamitisch wordt, is de democratie afgelopen.
    Een islamitische school helpt daaraan mee.

  7. In Nederland zijn staat en godsdienst gelukkig losgekoppeld. Wat mij betreft gebeurt dat ook met het onderwijs!
    Veel belangrijker dan kleine kinderen indoctrineren met het één of het ander zou moeten zijn om de kinderen te leren rekenen. Of bijvoorbeeld wat beter Nederlands leren.

    Volgens mij kan enkel op een school zonder godsdienstige achtergrond echt uitgelegd worden dat mensen in wezen gelijkwaardig zijn.

  8. @weetikwel Misschien moet jij terug NAAR een normale school…

    @SpaceCowboy Christelijke scholen kunnen ook heel fout zijn, maar die laten we dan wel toe, omdat het bij onze cultuur hoort? Beetje kromme redenering, waar ik me totaal niet in kan vinden. De Joods-christelijke cultuur is niet mijn cultuur, en ik zie ook dat steeds minder mensen zich daar naar gedragen. Je zegt dat we moeten bezuinigen, dat we geen geld hebben voor zo’n school. Nou, dat geeft niet, speciaal onderwijs wordt veelal betaald door de gemeenschap die daarbij hoort.

    Telkens wordt er verwezen naar hoe slecht Islamitische scholen zijn, en dat Christelijke scholen wel goed zijn. Ik ben tegen beide. Beide maken een verschil tussen mannen en vrouwen (rokjes tot over de knieën, en zeker geen broek op de strenge grefo scholen om maar een voorbeeld te noemen). Geloof heeft geen plek op school, maar zolang je het één wel toelaat, dan het andere ook!

  9. Onzin, de fundamenten van de islam zijn bijna hetzelfde als die van het christelijke. Ze geloven allebei in dezelfde god.
    Wat een boegeroep om niks.Als er net zoals alle scholen een goede schoolinspectie opzit dan is er toch niks aan de hand?
    De christelijke scholen zijn al lang niet meer van het rokjes niveau. Tja, op de gereformeerd vrijgemaakte tak, maar die accepteren we toch ook? Lekker boeien als ze nu een rokje aanhebben of een hoofddoek op hun hoofd.
    Onze samenleving is multi cultureel een islamitische school past daar prima tussen. Ik lees vooral reacties uit angst voor wat zou kunnen komen gebaseerd op onzin.
    Zo lang de veelzijdigheid niet ten koste gaat van het niveau dan mag er van mij ook een boedistische school komen en weet ik veel wat voor geloof nog meer.

  10. Ik vind godsdienstig onderwijs eigenlijk wel prima. Natuurlijk zullen er voorwaarden moeten zijn waarbinnen het onderwijs kwaliteit heeft en bijdraagt aan een goede samenleving. Godsdienst staat dit niet in de weg, sommige tradities binnen godsdienst kunnen dit wel in de weg staan. Mannen en vrouwen gescheiden, vind ik bijvoorbeeld ook niet zo’n goed idee.

    Scholen baseren hun lessen nu veelal op wetenschap, terwijl wetenschap om de zoveel tijd ook verandert en grote vraagstukken in het leven ook geen bewezen antwoord kunnen geven. Op het ontstaan van het leven, oerknaltheorie, fysische wekelijkheden etc. is nog helemaal geen sluitend antwoord. Binnen wetenschap zijn er allemaal verschillende antwoorden, net als in godsdiensten. Ook binnen wetenschappelijke ideeën tref ik zaken aan die ik zeer onmenselijk vindt. Want asl je de huidige mainstream wetenschap mag geloven, hebben we niks te kiezen, maar is elke zogenaamde keuze een onvermijdelijke reactie van je brein op de omliggende werkelijkheid, welke ook al per definitie vastligt. Dus waar maken we ons dan nog druk om, het gebeurt toch wel zoals het gebeurt.

    Aangezien ik deze wetenschapopelijke theorie niet geloof en dit inderdaad een theorie betreft. Waarom zou er op scholen de ene wetenschappelijke theorie dan wel aandacht mogen krijgen en de godsdienstige niet?

  11. Alsjeblieft… Als jullie nou eerst WISTEN waarover je schrijft?!
    Op een gereformeerd vrijgemaakte school wordt het dragen van rokjes niet verplicht gesteld.
    Wees alsjeblieft een beetje verdraagzaam…

  12. wetenschappelijke theorie, is geen geloof, dan heb je toch iets niet goed begrepen…..2+2= gewoon 4, daar valt niks aan te geloven. Zolang ALLE godsdiensten nog steeds mensen buitensluiten, andersdenkenden afvallen en sommige mensen als minderwaardig beschouwen, zouden alle godsdiensten alleen onderwezen moeten worden in de kerk of moskee en niet op scholen! Daar zou het enkel moeten draaien om rekenen, taal en sociale vaardigheden.

  13. Hahaha, duss domme aanname van je. Hetzelfde is een invulling van mensen die denken te handelen vanuit het geloof door de punten te doen die jij aanhaalt. Het meerendeel doet dit namelijk niet, maar dat is blijkbaar moeilijk te bevatten…

    2+2= 4 idd, maar we hebben cm inches voeten mijlen en kilometers etc. waarom zou dat zijn denk je?
    Er was ook een tijd waar we dachten dat de aarde plat was.

    Geloof moet niet vergeleken worden met wetenschap of vermengt worden met politiek.

  14. Misschien utopisch: ik zou graag zien dat alle! kinderen uit de straat/wijk naar dezelfde, openbare basisschool gaan, zonder onderscheid op basis van verschillende religies of andere grondslagen.
    Gewoon met elkaar naar school gaan. En niet op jonge leeftijd al onderscheid aanleren, en ouders dwingen om een keuze te maken.

  15. Bericht door 1stejohn, op 23 januari 2013 om 09:37
    http://www.vragenenislam.com/w…het-geloof

    niet zo eng hoor…

    Niet zo eng? Zolang deze sprookjes worden gelooft en met vuur en zwaard worden verdedigd is er van alles eng aan.

    Ik begrijp best dat sommige mensen behoefte aan een geloof hebben en er is ook niks mis mee zolang zij de anderen er maar niet mee lastig vallen die anders denken. Daarom moeten kinderen er niet van jongs af aan niet mee lastig gevallen worden. Het lijkt me beter dat zij op latere leeftijd (18 jaar) zelf kunnen kiezen wat voor hen het beste is. Op scholen wordt gewoon het hersenspoelprogramma op deze kids losgelaten.

  16. idd 1stejohn, op de huidige openbare scholen gebeurt dit al. In mijn utopie zijn dat dan ook de enigste basisscholen, en ga je dus met alle vriendjes en vriendinnetjes uit de straat/wijk naar dezelfde school. Elke basisschool heeft dan niets met een religie of andere grondslag te maken.

  17. Het is allemaal al gezegd.

    Ik snap eerlijk gezegd niet, dat mensen met gezond verstand het als goed kunnen zien dat kinderen op school bijgebracht krijgen wat ze moeten geloven. Want anders dan dat kun je het niet zien.

    Leer kinderen inderdaad rekenen, taal, sociale vaardigheden en laat ze op latere leeftijd of in hun vrije tijd besluiten om een geloof aan te hangen. (Of niet natuurlijk!)

    Bericht door _japser, op 23 januari 2013 om 08:36
    @weetikwel Misschien moet jij terug NAAR een normale school…

    Zag ‘m ook al 😀

  18. Mijn vader zat in de esdoorn, daar telde je mee als mee ging naar de kerkdienst, geloof voor geloof na, ze wilden de mensen maar bekeren, Als je niet meedeed werd je verstoten. Was de zorg minder.

  19. duss,
    Wanneer je denkt dat 2+2=4 een theorie is, dan heb je het zelf waarschijnlijk niet helemaal goed begrepen. Het is ook geen geloof overigens en is ook niet waar ik het over heb.

  20. Het is heel normaal dat je je kinderen het beste wil geven wat je hebt. Dat is dus ook zo als je ze naar school stuurt. Als je zelf ondervonden hebt dat geloven het beste is, gun je dat je kinderen ook.

    Er is trouwens niet zoiets als ‘neutraal’ onderwijs. De niet-christelijke school zàl ook een anti-christelijke boodschap afgeven. Dat is onvermijdelijk.

  21. Niet eensch Hajo. Op een openbare school kun je heel goed ook vertellen over andere geloven/godsdiensten dan alleen maar die ene die jij graag aanhangt. En ook dat niet geloven een optie is.

  22. Bericht door Plantje, op 23 januari 2013 om 11:37

    Ik snap eerlijk gezegd niet, dat mensen met gezond verstand het als goed kunnen zien dat kinderen op school bijgebracht krijgen wat ze moeten geloven. Want anders dan dat kun je het niet zien.

    Misschien is het dit. Ik heb altijd op christelijke scholen gezeten en heb daardoor het idee dat ik daardoor een culturele voorsprong heb gekregen, door de bijbelverhalen die ik daar te horen heb gekregen. Ik ken de openbare school dus niet, maar ik twijfel er aan of er hier echt wel veel aandacht aan godsdiensten besteed wordt/werd. Als dat wel het geval is, is er voor mij ook geen reden meer voor bijzonder onderwijs.

  23. Wederom zal blijken of wij een college hebben dat lef heeft en voor haar stad opkomt. Afgewezen is afgewezen. De praktijk zal leren dat onze B&W zullen zwichten en dus zal die school er wel komen en wij als gemeente zullen wel op moeten draaien voor de kosten. Dus betalen wij als Zwollenaren eerst voor de raad van 11 van Zwolle om vervolgens te betalen voor een school die wij niet willen. De daadkracht van ons politiek bestuur zal in d ekomende periode weer blijken.

  24. Spreek voor jezelf Quintes. Er is blijkbaar genoeg animo voor een islamitische school dus het is niet zo dat Zwollenaren dit niet willen. Of is iemand die in de islam geloofd geen Zwollenaar?

    Onze stad is een voorbeeld voor de rest van Nederland. Hoe hier met alle culturen wordt omgegaan zie je weinig in andere steden terug.Er is nergens een “overschot” aan. Ik zie groepjes jongeren over straat lopen met allemaal verschillende afkomsten.
    In grote steden gebeurt dit niet zo gauw. Dan zijn de groepen meer gescheiden van elkaar.anti’s suri’s turken en mocro’s allemaal apart van elkaar. Hier loopt alles door elkaar heen en dat is geweldig toch?

  25. Iets niet aanhangen houdt niet automatisch in, dat je er tegen bent!

    Jawel, als je serieus neemt wat in de bijbel staat, zal je niet neutraal kunnen zijn. vooral omdat Jezus daarin geen ruimte laat: “Wie niet voor Mij is, is tegen Mij”. Dus je zal OF de boodschap door laten bloeden dat alle geloven 1 pot nat zijn, OF je zal kleur bekennen.

  26. Hajo, dat staat er in de Nederlandse vertaling inderdaad. Je kunt dit heel serieus nemen, zonder het als zodanig op te vatten als waarvoor de Nederlandse taal de ruimte biedt.

  27. Hajo: als Jezus zoiets echt gezegd zou hebben toont het maar weer aan, dat het een dikke s*kkel was! 😀

    En Bernard, ik heb ook mijn leven lang op katholieke scholen gezeten. Met name op de basisschool zag ik dat er geen enkele ruimte was voor andere geloven. Daar werd gewoon op neergekeken. Ik heb dat altijd als jammer en onnodig ervaren!
    En kinderen laten zien dat het normaal is om met de hele school naar de kerk te gaan vind ik al te ver gaan!

  28. Wat een wonderlijke discussie, waarin weer van alles voorbij komt: islamofobie, anti-christelijk sentiment, wetenschap in de hoek van geloof zetten. Wat mij verbaast is dat de mensen die bang zijn dat de islam de grondvesten onder onze democratie en rechtsstaat vandaan wil hebben, diezelfde rechtsstaat ondergraven door aan islamieten niet dezelfde rechten te willen toekennen als aan niet-islamieten. In Nederland is er vrijheid van onderwijs voor íedereen.
    Mul noemt wetenschap een geloof. Ik ben het eens met diegenen die zeggen dat je niet begrijpt wat wetenschap inhoudt. Wetenschap is niet dé waarheid. Wetenschap is niet meer als een methode tot waarheidsvinding. Er zijn diverse methoden en dat geeft meteen al de eerste wetenschappelijke discussie. Daarnaast kan het zijn dat een bepaalde theorie met de kennis van nu een verklaring lijkt te zijn voor een verschijnsel, maar dat door nieuwe inzichten en nieuw bewijs (met bv nieuwe technieken gevonden) het anders blijkt te liggen. Wetenschap brengt ons stap voor stap vooruit. Dat een bepaalde theorie onderuit gehaald wordt is niet de zwakte maar juist de kracht van wetenschap: niets voor absolute waarheid aannemen, blijven nadenken, blijven onderzoeken om zo mysteries te ontrafelen.
    En wat 2+2=4 betreft: dat is geen waarheid maar een afspraak.;)

  29. Ik ben voor een echte scheiding tussen kerk en staat. En niet zoals de huidige situatie waarbij er scholen zijn op grond van religie. Maarja, zonder de pacificatie van 1917 hadden we ook geen algemeen mannen en vrouwenkiesrecht gehad.

  30. Dame, waar noem ik wetenschap een geloof? Dit heb ik geen enkele keer genoemd en dat is ook niet hoe ik er over denk. Ik ben het verder aardig eens met wat je over wetenschap vertelt, al denk ik dat wetenschap ons naast vooruit helpt, tevens de das kan omdoen. Er zijn immers voorbeelden te over waarin wetenschap een gevaar kan vormen. Datzelfde geldt voor godsdienst overigens en ook godsdienst kan waarheidsvinding zijn, waarin men steeds dichter bij waarheid komt. Het hangt er van af hoe je godsdienst interpreteert en hoe je ermee omgaat.

  31. Bericht door Dame, op 23 januari 2013 om 18:47
    Wat mij verbaast is dat de mensen die bang zijn dat de islam de grondvesten onder onze democratie en rechtsstaat vandaan wil hebben, diezelfde rechtsstaat ondergraven door aan islamieten niet dezelfde rechten te willen toekennen als aan niet-islamieten.

    Ik weet nog heel goed, dat Dick hier ons een poos geleden meerdere malen liet weten dat angst een slechte raadgever is.
    Dat nam ik eerst zonder meer van hem aan, maar de laatste tijd heeft het me toch aan het denken gezet. Waarom is angst slecht als raadgever? Verdringt angst het rationele denken? In mijn geval niet: angst vormt een extra zintuig, inspelende op de intuïtie.

    Die angst (deels wat jij zojuist Islamofobie noemde) zit bij veel mensen diep, met name de mensen die Joodse familie hebben verloren in de tweede wereldoorlog, mensen die zelf Joods zijn of mensen die veel Joodse mensen kennen, zoals ik.
    Het feit, dat binnen de Islam consequent gesteld wordt dat alle Joden vermoord dienen te worden als offer voor Allah, boezemt de Joodse gemeenschap al jaren angst in, wat momenteel met de dag heviger wordt.
    Ik wil het dan ook geen Islamofobie noemen, maar protectionisme: het willen beschermen van de directe leefgemeenschap, Joodse vrienden en familie tegen de aanhoudende en steeds dichterbij komende dreigingen en bedreigingen van aanhangers van de Islam.

    Ik vind het niet van respect getuigen om door het dichtbij laten komen van Islamitische scholen aan de wensen van mensen (die leven in angst) voorbij te gaan, zeker niet als volksvertegenwoordiger. Dit roept bij de Joodse mensen een groter gevoel van machteloosheid op, wat de spiraal van angst voor hen alleen maar heviger maakt.

    Waarom niet de Islamitische mensen naar de openbare school laten gaan, waar ze zich juist kunnen spiegelen en her-identificeren met het gemiddelde van de denkbeelden en opvattingen van onze maatschappij en cultuur, in plaats van hen in hun eigen denkwereld te laten verblijven?
    Overigens vind ik dat dat laatste ook geldt voor andere niet-openbare scholen, maar dat vind ik nu niet de discussie.

  32. Mul voor mij stel je om 9.38 uur wetenschap gelijk aan geloof. Heb ik dat mis?
    Het zijn in ieder geval twee heel verschillende zaken met een ander uitgangspunt en een ander doel. Wetenschap doet aan waarheidvinding en is bereid om eerdere axioma’s los te laten. Geloof onderzoekt niet de wereld in al haar facetten maar gaat uit van bepaalde vaststaande uitgangspunten. Het verschilt wel per religie hoeveel zaken als “vaststaand” worden beschouwd, maar de basis “er zij een God, Jahweh, Allah”, staat voor allen vast. Ik schaar me – hoewel zelf niet-gelovig – overigens niet in het anti-religiekamp, want ik zie er heel mooie kanten aan (zingeving, regelmatig nadenken over waarden). En dat we bijzonder onderwijs hebben, vind ik ook geen probleem zolang de kwaliteit geborgd wordt. En dat gebeurt door de inspectie in voldoende mate.

  33. Dame, ja dat heb je mis. Ik vind het plezierig dat je de discussie scherp voert, oprecht, maar lees dan met hetzelfde gevoel voor nuance als waarmee je typt. Daarnaast heb jij het over geloof, ik het over godsdienst. Godsdienst is specifieker dan geloof en kan zo vrij zijn als dat je het zelf wilt beleven. Hoewel we bekend zijn met een aantal grote godsdiensten, is godsdienst persoonlijk. Voor mij is godsdienst een waarheidsvinding, waarin god de waarheid is waarnaarikzoek. Iedere waarheid die ik tegenkom, ook via wetenschap, draagt voor mij hieraan bij. God houdt voor mij in alle waarheden, ook die eventuele waarheid waar wetenschap als methode geen grip op heeft. Dat maakt voor mij wetenschap tot geweldige methode, maar godsdienst de wijze waarmee ik alle waarheden in al haar facetten onderzoek. Dat maakt wetenschap voor mij dus een methode om een deel van de waarheid in kaart te brengen, dat heeft niets met een geloof te maken. Het is wel zo dat je kunt geloven dat wetenschap een methode is, waarmee je alle waarheden kunt begrijpen.

  34. Hans, waarom moeten we in godsnaam rekening houden met de joden in deze kwestie? Geen islamitische school omdat zij anders bang zijn? Doe eens normaal man. Zij bombarderen keer op keer het palestijnse volk en komen er mee weg…

  35. heh fijn 1e John dat je vindt dat ik een domme aanname doe…geeft niks joh. Jij maakt er veel meer van dan ik bedoelde: ik doel op het feit dat ik vind dat er op school onderwezen moet worden in schoolse zaken en dat zaken als geloof privé gehouden dienen te worden. Onderwijs in verschillende godsdiensten daargelaten…En het merendeel doet dat niet???? Wel eens naar de paus geluisterd? Luister maar eens naar kinderen dan kom je meer te weten dan je lief is en weet je wat er gepredikt wordt…

  36. Bericht door 1stejohn, op 23 januari 2013 om 21:22
    Hans, waarom moeten we in godsnaam rekening houden met de joden in deze kwestie?

    Voor mij persoonlijk een simpel antwoord: omdat ik heb geleerd om rekening te houden met de medemens. Eenzelfde reden als waarom het bijvoorbeeld wettelijk verboden is om de holocaust te ontkennen.

  37. Waarom niet de Islamitische mensen naar de openbare school laten gaan, waar ze zich juist kunnen spiegelen en her-identificeren met het gemiddelde van de denkbeelden en opvattingen van onze maatschappij en cultuur, in plaats van hen in hun eigen denkwereld te laten verblijven?

    Waarom niet de Christelijke mensen naar de openbare school laten gaan, waar ze zich juist kunnen spiegelen en her-identificeren met het gemiddelde van de denkbeelden en opvattingen van onze maatschappij en cultuur, in plaats van hen in hun eigen denkwereld te laten verblijven?

  38. Mul, interessante invalshoek. Zo had ik het nog niet bekeken. Toch wel goed dat we op het scherpst van de snede discussiëren, want dat geeft jou en mij de gelegenheid om goed te duiden wat we precies bedoelen.

  39. @Hans.

    Uit een vorige discussie, die met ‘christen’ een paar maand geleden, begreep ik dat je het het liefst zo religievrij als mogelijk wilt houden op WLZ.
    Daarom verbaast het mij des te meer dat jij nu het Jodendom betrekt in dit topic, dit terwijl het gelovige deel der Joden zich als het uitverkoren volk ziet.
    Zo bang zijn ze niet, maar ze weten wel des te meer angst aan te jagen over alles dat in hun ogen anders is, de Gojim.
    Kern van het probleem is dat de meeste mensen zich niet willen of durven verdiepen in andersdenkenden.
    Als mensen zich meer zouden gaan verplaatsen in een ander, dan zou er ook meer onderling begrip komen voor elkaar.
    Alle mensen zijn uiteindelijk precies hetzelfde.

  40. Altijd handig wikipedia. universele verklaring van de rechten van de mens:

    Aan de ouders komt in de eerste plaats het recht toe om de soort van opvoeding en onderwijs te kiezen welke aan hun kinderen zal worden gegeven.

    Dus mag iedereen een school oprichten. Klaar.

  41. Bericht door Dame, op 23 januari 2013 om 18:47
    Wat mij verbaast is dat de mensen die bang zijn dat de islam de grondvesten onder onze democratie en rechtsstaat vandaan wil hebben, diezelfde rechtsstaat ondergraven door aan islamieten niet dezelfde rechten te willen toekennen als aan niet-islamieten.

    Ik kan en wil niet anders dan Dame hier volledig gelijk te geven.
    Let wel, wat mij betreft zijn alle scholen in Nederland vrij van religieuze grondslag.
    Maar als bepaalde groeperingen het recht hebben om onderwijs op hun manier te geven, dan hebben gelijkaardige groeperingen dat ook.
    Liever zou ik een zeer strikt toegepaste scheiding tussen ‘kerk’ (moskee/synagoge) en staat zien.
    En dan vooral ook op het gebied van onderwijs.

  42. @Hans, tja, het ontkennen van iets kan je een straf opleveren en een ander tot op het bot beledigen is vrijheid van meningsuiting tegenwoordig. Achterlijk hé? Ook een islamiet is je medemens, maar volgensmij heb jij een voorkeur.

    @Duss, een paus, een haatimam, foute bisschoppen noem ze maar op. Uiteindelijk is het afhankelijk van de samenleving in hoeverre die zich heeft ontwikkeld door de jaren heen. Daaraan kan je de invloed van deze boodschappers aan terug zien. Vroeger hielden we kruistochten tot we met elkaar eens waren dat we dat maar niet meer moesten doen.

  43. Bericht door bernard, op 23 januari 2013 om 22:25
    Altijd handig wikipedia. universele verklaring van de rechten van de mens:

    Aan de ouders komt in de eerste plaats het recht toe om de soort van opvoeding en onderwijs te kiezen welke aan hun kinderen zal worden gegeven.

    Dus mag iedereen een school oprichten. Klaar.

    Beetje kort door de bocht: Hitler aanhangers dus ook?

  44. @_Jasper

    Uiteindelijk ben ik vóór het invoeren van alleen maar openbare scholen. Religie moet een persoonlijke keuze zijn in mijn ogen. Maar.. Islamitische scholen in Nederland hebben zich vaak genoeg problematisch bewezen omdat er in de moslimgemeenschap gemiddeld gesproken meer religieuze fanatici zitten (en begrijp me niet verkeerd, ik heb een gelijkwaardige hekel aan iedere religieuze fanaticus van welke religie dan ook) dus een bezwaar tegen een islamitische school gaat verder dan alleen het integratie vraagstuk. Mijn probleem echter ligt vooral bij laatstgenoemd probleem: integratie. De PVDA neemt hierin in mijn ogen een schijnheilige positie in omdat het aan de ene kant claimt aan het integratievraagstuk te willen werken maar aan de andere kant teveel de islamitische gemeenschap tevreden probeert te houden. In dit geval ten koste van de soepele integratie van de doelgroep die de PVDA nou zo overduidelijk geadopteerd heeft de afgelopen jaren. Kijk daarbij ook naar het huidige economische landschap (er is eigenlijk geen budget voor religieuze scholen omdat deze te specifiek zijn in hun ledenwerving dus geen breed maatschappelijk draagvlak heeft [lees: grote investering: weinig rendement]). Tot slot is het ook nog de moeite waard om de risico’s die een dergelijke school met zich mee brengt voor de gemeenschap te noemen (radicalisering, indoctrinatie, isolatie en een ondermaatse kwaliteit m.b.t. de leergang).

    Dat de joods-christelijke cultuur niet jouw cultuur is, vind ik een gewaagde statement. Ik ben benieuwd waar jij jezelf dan wel toe rekent… Ik hoop dat jij je bewust bent van de mate waarin de Joods-Christelijke cultuur waar jij je tegen afzet jou bewust én onbewust heeft gevormd ondanks het feit dat jij wellicht helemaal niet religieus bent.

    Gelukkig zijn we het in ieder geval eens over het feit dat religie geen plek heeft op scholen. 🙂

  45. “joods-christelijke cultuur”. Dit zegt Max Pam ervan in zijn essay over de “mythe van de joods-christelijke fundament”:

    De neiging om het joods-christelijke hoog in het vaandel te dragen, lijkt mij typisch iets dat is voortgekomen uit een naoorlogs schuldgevoel. Misschien dat sommige joden uit beleefdheid er nog mee instemmen, maar over het algemeen weten joden precies wat die joods-christelijke traditie inhoudt: pogroms, vervolging en vernietiging. De Joden werden eeuwenlang gezien als de moordenaar van Christus. Om zich daartegen te wapenen, is er zelfs een cynisch joods gezegde: ⤽Natuurlijk hebben de Joden Christus vermoord, en daar zouden zij best een beetje trotser op kunnen zijn⤝. Geen beter bewijs voor de afwezigheid van de joods-christelijke traditie is de staat Israël. Als er werkelijk een joods-christelijke traditie zou bestaan, dan zou Israël ergens in Europa liggen. Of nog beter: het ontstaan van Israël zou dan helemaal niet nodig zijn geweest.

    http://www.maxpam.nl/2007/09/de-mythe-van-het-joods-christelijke-fundament/

  46. @Spacecowboy en 1steJohn.

    Volgens mij zijn jullie het behoorlijk eens met elkaar, maar lullen jullie gewoon langs elkaar heen.
    Peace and Love dudes…

  47. jammer, 1e John dat je niet ingaat een van de belangrijkste zinnen: luister naar de kinderen…zij vertellen namelijk wat hen door hun ouders verteld wordt…en geloof mij, dat voorspelt weinig goeds….maar goed, ik doe weer even een domme aanname: jij bent erg van de godsdiensten en ik niet.

  48. en nog een: één paus???? ik weet niet, maar volgens mij is er maar één en heeft hij miljoenen aanhangers die toch naar hem luisteren…en dan is de paus er idd. maar één, ik had het nog niet eens over dominee’s, imams, meneer pastoor, voorgangers en andere….

  49. als Jezus zoiets echt gezegd zou hebben toont het maar weer aan, dat het een dikke

    Dat kun je zeggen, als Jezus niet is, die Hij zei dat Hij was.
    Een bekende uitspraak is in dit verband: “Er zijn maar drie mogelijkheden Of Hij was gek, of een bedrieger, of Hij is God – gezien de onmogelijkheid van een mens de profetieen te vervullen vallen de eerste twee af”.

  50. @JeanJacquesRousseau

    Nope, dat zijn we zeer zeker niet 🙂

    @1stejohn

    En jij verwittigt mij van slappe teksten? Jij hebt wel humor 😉

  51. Ach Hajo, hoe kun je nou zo feitelijk over Jezus spreken. We kennen Jezus alleen maar uit de Bijbel wat een geloofsboek is en geen geschiedenisboek. Feitelijk weten we helemaal niets over Jezus. Niet eens of hij (of zo iemand) werkelijk bestaan heeft.

  52. Zet maar is een christelijke school neer in Turkije haha laat ze gewoon na normale school gaan! we leven in nl als ik in Turkije na school ga moet ik mr ook aanpassen en waarschijnlijk hoofddoek dragen en bedekt kleding!

  53. @weetikwel
    In tegenstelling tot je naam, weet je niet veel (of je weet dat goed te verbergen), en goed Nederlands schrijven kun je ook niet.
    In Turkije MOET helemaal niemand een hoofddoek dragen.
    Ga er maar eens heen. Leuk en mooi land, aardige mensen, goed vreten.

    En tot die tijd: probeer jezelf een beetje te ontwikkelen, ontplooien en over de grenzen heen te kijken. Is best leuk, maar lijkt nogal moeilijk voor PVV-ertjes.

  54. als ik in Turkije na school ga moet ik mr ook aanpassen en waarschijnlijk hoofddoek dragen

    In ieder geval niet in openbare gebouwen want dat is verboden.

  55. Bericht door JeanJacquesRousseau, op 23 januari 2013 om 22:29

    Bericht door Dame, op 23 januari 2013 om 18:47
    Wat mij verbaast is dat de mensen die bang zijn dat de islam de grondvesten onder onze democratie en rechtsstaat vandaan wil hebben, diezelfde rechtsstaat ondergraven door aan islamieten niet dezelfde rechten te willen toekennen als aan niet-islamieten.

    Ik kan en wil niet anders dan Dame hier volledig gelijk te geven.
    Let wel, wat mij betreft zijn alle scholen in Nederland vrij van religieuze grondslag.
    Maar als bepaalde groeperingen het recht hebben om onderwijs op hun manier te geven, dan hebben gelijkaardige groeperingen dat ook.
    Liever zou ik een zeer strikt toegepaste scheiding tussen ‘kerk’ (moskee/synagoge) en staat zien.
    En dan vooral ook op het gebied van onderwijs. [/quote]
    Helemaal mee eens. Vooral dat laatste punt!
    Dan doen opmerkingen over het opzetten van een christelijke school in Turkije ook helemaal niet ter zake.

    Bericht door hajo, op 24 januari 2013 om 08:23

    als Jezus zoiets echt gezegd zou hebben toont het maar weer aan, dat het een dikke

    Dat kun je zeggen, als Jezus niet is, die Hij zei dat Hij was.
    Een bekende uitspraak is in dit verband: “Er zijn maar drie mogelijkheden Of Hij was gek, of een bedrieger, of Hij is God – gezien de onmogelijkheid van een mens de profetieen te vervullen vallen de eerste twee af”.
    [/quote]
    Haha! Wat ontzettend aandoenlijk dat je dat echt gelooft! Maar goed: geloven staat je vrij. Mag ik ook niet-geloven wat ik niet wil geloven? Mag ik dat ook doen zonder dat je de uitspraak over me doet, dat ik dan dus anti-christen ben?

  56. @Bernard
    Die is mooi! Jij hecht (onderbewust waarschijnlijk) een selectieve waarde aan het ene feit uit de geschiedenis boven de andere. Jezus is de best gedocumenteerde persoon ooit. Jij leeft ook in de jaartelling die op Hem gebaseerd is toch?

  57. @Plantje
    Op dit forum mag iedereen zijn uitspraken doen over anderen.
    Ik ben blij dat je me aandoenlijk vindt, of bedoel je daar mee dat je jezelf stukken slimmer vindt?

  58. Nee, je mag op dit forum niet alle uitspraken doen over anderen!
    Nee, ik vind mezelf niet slimmer. Ik ken je niet, dus ik kan zulke uitspraken niet doen. Ik vind jou niet aandoenlijk; ik vind het feit dat je dat echt gelooft aandoenlijk.

  59. Nog mooier is dat Turkije ook helemaal geen Moslimscholen heeft, of Hindoescholen, of nou ja… Turkije heeft dus alleen maar openbare scholen 🙂

  60. Op school leer je toch niet wat je zou moeten leren. Maakt niet uit wat voor soort school het is. Je wordt overal opgeleid tot een volgzame arbeidsslaaf die voor ‘zichzelf kan zorgen’ (lees: geld verdienen), de illusie hebbend dat je ‘onafhankelijk’ bent. Het gevolg is dat tegenwoordig niemand nog de essentiële vaardigheden van het leven beheerst, hooguit een deelhandeling die je dag in dag uit uitvoert. Maar basisvaardigheden zoals leren voedsel verbouwen, kleding maken, huizen bouwen, vervoermiddelen maken, gezond eten bereiden kan tegenwoordig niemand meer. Dit maakt ons arm. Daarom zijn in mijn ogen alle scholen hetzelfde, welk geloof ze ook aanhangen, ze hangen allemaal het geloof in het kapitalisme aan. Het geloof in de totale destructie van de wereld.

  61. Als je een neutrale school zou beginnen, dan zou je bijvoorbeeld bij les over aardrijkskunde niet mogen zeggen dat de aarde zus en zoveel miljoen jaar oud is en zo en zo gevormd is.
    Je zou moeten zeggen dat er bepaalde wetenschappers zijn die daar een theorie over hebben gebaseerd op hun aanname dat er geen God bestaat en alles vanzelf is ontstaan.
    Daarbij zou je moeten zeggen dat het ook heel goed en zeer waarschijnlijk anders kan zijn, omdat in de echte wereld dingen niet vanzelf ontstaan. Sterker nog, je zou er bij moeten zeggen dat er natuurkundige wetten zijn die zeggen dat als je geen energie en doelgerichte informatie toevoegt, alle zaken vervallen tot een lagere staat in plaats van een hogere, en de evolutietheorie dus een gepasseerd station is.
    Je zou dus, als je werkelijk een neutrale school wil zijn, geen school mogen zijn die het bestaan van God probeert te ontkennen.

  62. @hajo God heeft geen plek in de wetenschap, daar hoef je dus geen rekening mee te houden. Bij de aardrijkskunde kun je prima de leeftijd van de Aarde benoemen aan de hand van wetenschappelijke bewijzen. Entropie te misbruiken om de evolutietheorie tegen te spreken is het gepasseerde station en allang weerlegd. Geen enkele wetenschapper of openbare school probeert door de wetenschap te bedrijven God te ontkennen. God komt niet voor in de formules 🙂

  63. @hajo ; op die neutrale school van jou zouden ze nogal wat MOETEN.

    Het bestaan van een God valt niet te ontkennen en niet te bevestigen.

    Wat wel aan de orde zou kunnen komen is het vak Wereldbeschouwing, waarin wereldwijd verspreide godsdiensten en hun achtergond aan de orde komen. Een kwestie van algemene kennis.

  64. Op een neutrale school mag je best zeggen, dat er mensen zijn die bepaalde zaken geloven. Je mag ook noemen dat er ruimte is om je bij een bepaalde godsdienst aan te sluiten. Maar niet geloven en je niet bij een godsdienst aansluiten moet ook prima zijn.

    In de voorbeelden die je aanhaalt heeft het één wetenschappelijke bewijzen en het ander is alleen gebaseerd op wat mensen geloven.

  65. @drama
    Op school moeten ze inderdaad heel wat. Nu moeten alle kinderen aanhoren dat de wereld vanzelf ontstaan is bijv.

    Het bestaan van een God valt niet te ontkennen en niet te bevestigen.

    Bevestigen wel, maar veel mensen willen helemaal geen bevestiging.

    @japser
    Wetenschappelijke bewijzen? Voor het ontstaan van de wereld uit niets?

  66. Heb je gelijk in hajo… je kunt alles bevestigen of ontkennen. Het valt echter niet te bewijzen. Of god nu wel of niet bestaat. Het is niet te bewijzen. Het heet niet voor niets “geloof”.

    En dan zijn we ook weer wat meer on topic: is het nodig scholen te hebben waarin onderwezen wordt in “geloof”? Volgens mij hoeft dat helemaal niet. Een school moet onderwijzen in feiten.

  67. idd. back on topic: binnen de huidige spelregels is er dus ruimte om in Zwolle ??n islamitische basisschool te beginnen.
    Ben benieuwd welke islamitische stroming deze aanvraag heeft ingediend; momenteel kennen we 7 moskeëen in Zwolle (volgens diaconiezwolle.nl). Of zouden de stromingen gezamenlijk optrekken?

  68. Ik ken te weinig van de Islam om te weten of daar veel verschil zit in de diverse stromingen.
    Wellicht hebben we een moslim die meeleest? Ik ben benieuwd of één Islamitische school kan voorzien in de behoefte van alle moslims in Zwolle. Of is dat net zo versnipperd als de christenen?

  69. Ben al in Turkije geweest,,lekker eten heeft niks met school te maken hoor!!! Daar moet je je ook aanpassen ga maar na een moskee ofzo! Waarom zou er zo’n school moeten komen? Zijn genoeg andere scholen! Begint hier zo langzamerhand meer een moslimland te worden met moskeeën en Zulke scholen!

  70. @plantje

    Of god nu wel of niet bestaat. Het is niet te bewijzen.

    Dat is nu juist wat Jezus heeft gedaan. Om het af te doen met

    Het heet niet voor niets “geloof”

    Zegt meer van de associatie die wij hebben bij het woord “geloof” dan dat je geen zekerheid kunt krijgen over het bestaan van God.

  71. Tsja, het kan me voorstellen dat een moslim er niet altijd zin in heeft om sommige reacties te lezen.Of om de discussie aan te gaan over hun opvattingen, met mensen die daar wat op tegen hebben.

  72. Een school moet onderwijzen in feiten plantje. Waarom leren kinderen daar dan ook een bepaald moreel besef aan? als feitenkennis het enige zou moeten zijn, waarom downloaden we dit dan niet naar onze hersenen? Scheelt een hoop tijd en geld en ik ben ervan overtuigd dat dit technisch mogelijk is.

  73. @Hajo: jij GELOOFT dat Jezus dat bewezen heeft. Echter, dat is wel heel lang geleden “bewezen”. Het is niet meer te reproduceren. Neem zaken als de zwaartekracht: dat is iedere dag nog met een simpel testje te bewijzen.

    Dat Jezus jaren geleden iets gezegd heeft valt natuurlijk absoluut niet meer te verifiëren! Het is allemaal “van horen zeggen”.

    @Mul: ik kan me ook heel goed voorstellen dat moslims er absoluut geen behoefte aan hebben om zich hier in dit soort discussies te mengen. Ik vind het wel jammer. Maar als ik soms de reacties en de kortzichtigheid zie kan ik het goed begrijpen!

    Met betrekking tot feiten leren… Je hebt een punt: we vertellen kinderen ook, dat het slecht is om te stelen of anderen pijn te doen. Maar ik denk niet dat het een gekke gedachte is als ik stel dat dat wel iets heel anders is dan kinderen uitleggen dat god of allah bestaat en dat je er goed aan doet daarin te geloven. Of is dat een hele rare gedachtensprong?

  74. @Plantje: Het is nu nog steeds te zien, er zijn dingen die bestaan en gebeuren waaraan je dat kunt herkennen.

    Er zijn feiten waar je rekening mee kunt houden.
    Bijvoorbeeld dat iets niet vanzelf kan ontstaan uit het niets.
    Dat wil de ‘wetenschap’ onze kinderen wel doen geloven…

  75. Als je nou verwijst naar het ontstaan van het heelal, theoretische natuurkundigen hebben aangetoond dat ons heelal juist alleen maar uit het ‘niets’* kan ontstaan. En dat is wetenschappelijk onderbouwt.

    Een God die in zijn oneindigheid ‘plots’ het alles creëerde, maar er zelf altijd? al is geweest (waar komt God vandaan), dat is juist vreemd.

    *in de voor ons waarneembare dimensies

  76. Religie is als een stijve piemel…speel er alleen mee achter je eigen voordeur en stop het vooral jonge kinderen niet onder de neus!!!

  77. Stephen Hawking geeft in dit verband (tegen zijn zin in) juist toe dat de wetenschap dit NIET onderbouwt. Ze blijven met vraagtekens zitten die alleen beantwoord kunnen worden met het bestaan van God.

    Er is een hele groep wetenschappers die hiervoor bewust niet de ogen sluit en zodoende tot verassende inzichten komt.

    Maar een openbare school is zeker niet neutraal, het zal de heersende moraal en mening over deze onderwerpen doorgeven.

    Een illusie om te denken dat het anders is, ongeloof is ook een geloof.

  78. (waar komt God vandaan), dat is juist vreemd.

    Probeer eens aan een hamster uit te leggen dat wij in auto’s rijden, dat zal hij ook vreemd vinden.

  79. Oh, the good old ‘daar snappen wij toch niks van, en daarom is het zo’. Zoooooooooo makkelijk.

    Het gebrek aan geloof is overigens niet ook een geloof. Net zoals het gebrek aan een broek aan hebben niet stiekem ook een been-bekleding is.

  80. Als je niet alles kunt snappen betekent dat niet gelijk dat het zo is. We zitten met het feit dat de wereld bestaat en de wetenschap bewijst dat materie ten eerste niet vanzelf ontstaat, en ten tweede altijd zal vervallen tot een lagere staat tenzij er op een intelligente manier energie in gestopt wordt.

    God is zo vriendelijk voor ons geweest om erg veel moeite te doen te laten zien dat Hij bestaat. Als wij vervolgens de andere kant op kijken en zeggen “waar is God dan?” – wie houdt je dan voor de gek?
    Ongeloof is dus zeker een geloof, je moet actief Gods bemoeienis met de mensen niet willen zien. Of, actief onwetend willen blijven.

  81. Japser, je mist volgens mij een detail die nogal belangrijk is. Het heelal kan mogelijk uit het niets zijn ontstaan, niet alleen maar. Althans dat is wat hawking hierover zegt. Niet dat ik hem nu zie als degene die alle waarheid in pacht heeft overigens, dat hij goed kan rekenen, geef ik hem na. Het niets zegt niet veel over de toestand van het niets, het niets geeft aan dat onze waarneming, meting en begripsvermogen daar ophoudt.

  82. Plantje, nee hoor geen rare gedachtensprong. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me best afvraag of school nu de juiste plek is om geloof uit te dragen. Ik vind wel dat je kinderen mag inspireren met de ideeën die je uitdraagt. Een geloof kan daar bijhoren. Gezien de verschillende geloven, en niet-geloven, is dit op een school niet altijd handig denk ik. Tenminste niet om geloof te communiceren als enige waarheid. Openheid hierover juich ik wel toe. Toch, gezien er veel scholen een eigen visie of religie hebben, vind ik dat er ook een islamitische versie mag zijn.

  83. Bericht door JeanJacquesRousseau, op 23 januari 2013 om 22:31
    Bericht door bernard, op 23 januari 2013 om 22:25
    Dus mag iedereen een school oprichten. Klaar.

    Beetje kort door de bocht: Hitler aanhangers dus ook?
    [/quote]Wel heel hypothetisch, maar: Ja!

    Bericht door Tsja, op 23 januari 2013 om 22:32
    Helemaal waar Bernard, maar ik vraag me af of het de saamhorigheid van de mensheid bevorderd.

    Daar maak ik mij niet zoveel zorgen over. Er zijn tegenwoordig hele andere krachten die onze saamhorigheid bedrijven waar ik me veel meer zorgen over maak. (Recent: Het uitgaansgeweld in Eindhoven en de daaropvolgende mediahype.)

    Bericht door hajo, op 25 januari 2013 om 08:31
    Jezus is de best gedocumenteerde persoon ooit. Jij leeft ook in de jaartelling die op Hem gebaseerd is toch?

    Die jaartelling is pas in het jaar 525 door een Scytische monnik Dionysius Exiguus gecreëerd als hulpmiddel bij het opstellen van zijn paastabel. Zegt dus helemaal niets over Jezus. Maar prima, die naam mag het hebben. Ik wil de laatste zijn die onze cultuur verloochent.

    Hajo, voor mij bestaat God ook, maar op die manier zoals muziek bestaat. Door mensen bedacht, maar niettemin zeer waardevol.

    En laat die Islamitische school maar komen!

  84. Bernard, niet iedereen mag een school oprichten. Dat kan alleen wanneer aangetoond is dat er behoefte aan is, op het moment maar ook in de toekomst. De minister moet een aanvraag goedkeuren en de school opnemen in het Plan van scholen. Als dat zo is, en de gemeente werkt mee, kan de school beginnen. De gemeente kan het een paar jaar tegenhouden.
    En uiteraard moet elke school voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen. De Inspectie controleert dat. Bij stelselmatige slechte scores wordt een school gesloten. Dat is met een aantal islamitische, maar ook met iederwijsscholen gebeurd.

  85. Gewoon protesteren bij Mosknee.nl
    Een Islamistische school draagt niet bepaald bij aan Reintegratie.
    Men komt hier wonen omdat ze in eigen land geen geluk vinden, als ze dat hier wel willen vinden dan behoor je je aan te passen.
    Moeten wij ook als wij daar naar toe verhuizen, en daar zijn ook geen Christelijke scholen gemaakt voor ons of satelieten die films uit Nederland laten zien.

  86. Kinderen moeten lekker spelen, gewoon een ongedwongen jeugd hebben.
    Als ze eenmaal 18 zijn (sommigen een stuk ouder) zouden ze wat mij betreft zelf voor een geloof kunnen kiezen.
    De naam “geloof” heeft niets te maken met de indoctrinatie op een school.
    In mijn beleving moet een school niet bevooroordeeld op politiek of religieus gebied.
    Het beinvloeden van kinderen is net zo infantiel als het evangeliseren met kralen in Afrika, meer dan een eeuw geleden.

    Een school die zich bezig houdt met normen, waarden en omgangsvormen juich ikmwel toe!

    Groet!

  87. De laatste keer was ie hier online als “Zwolle zuid”. Namen ga ik hier niet geven. Mag ie zelf doen als hij dat wil. En als ie dat niet wil niet.

  88. Haha, dat begrijp ik plantje. Ik ben niet lang geleden verhuisd en verdenk iedereen ervan mijn buurman te zijn…… Vandaar de verwarring…;)

  89. Christelijke normen en waarden?

    Zelfs binnen de verschillende christelijke stromingen zijn er al verschillen in normen en waarden, wie bepaald dan welke de enige juiste zijn?

    Ik zat zelf op een openbare basisschool, omdat ik geweigerd werd bij de christelijke school omdat ik katholiek was. Daar werd ook gewoon aandacht gegeven aan kerst, carnaval en het suikerfeest. Desondanks gebruikten we ook geschiedenisboeken waar stof in stond wat de bijbel tegenspreekt. Iets heel belangrijks wat ik daar geleerd heb betreffend normen en waarden en dat je zelf beslist welke geloofs- dan wel levensovertuiging je aanhoudt, en dat je respect hebt voor diegene die er een andere overtuiging op nahouden.

    Als er behoefte is aan een islamitische school en mensen worden daar gelukkig van, wie zijn wij om dat dan tegen te gaan?

  90. @Bigge, nou ja, die moslims zijn enge mensen, ze lijken allemaal zeer crimineel te zijn, ze zien er anders uit met die rare gewaden en we weten niet wat er eigenlijk in die moskee gebeurd. Dat zegt de PVV tenminste allemaal 8)

  91. Bigge, niets aan toe te voegen behalve de oproep om onze eigen wetgeving (en de daarin vervatte Nederlandse normen en waarden) te respecteren!

  92. BIRMINGHAME –
    Een 18-jarige moslim uit het Engelse Birmingham gaat vrijuit nadat hij een 13-jarig meisje had verkracht. Adil Rashid zei in de rechtbank dat hij op een islamitische school heeft geleerd dat vrouwen waardeloos zijn.

    NOG VRAGEN ZWOLLE. Laten wij vooral ook islamitische scholen toestaan en voortaan ons niet meer storen aan dit soort excessen. Hoezo integratie. Wanneer worden politici wakker en nemen zij hun verantwoordelijkheid door nu eens echt intergratie af te dwingen.

  93. Tja schippers, was een man uit Noorwegen die een half eiland aan jongens en meisjes overhoop schoot. Had gehoord dat de islam een gevaar vormt…..zullen we de hele tijd over en weer pingpongen uit welke cultuur de meeste excessen voortkomen, of zullen we dat laten voor wat het is en argumenten gebruiken?

  94. @Schippers: Ik zie je bericht helaas nu pas. Helaas heeft de Telegraaf een foutieve kop boven dat artikel gezet. Maar het was geen verkrachting. Zie verder de berichten van mij en Dame op het politieke log.

  95. Bericht door Schippers, op 26 januari 2013 om 18:22

    Hoezo integratie. Wanneer worden politici wakker en nemen zij hun verantwoordelijkheid door nu eens echt intergratie af te dwingen.

    Uhhh, ja tuurlijk… :'(

  96. De Telegraaf is niks voor niks een krant met een dubieus oorlogsverleden. Waarom moslims hun recht op bijzonder onderwijs ontzeggen terwijl in onze Grondwet godsdienstvrijheid is vastgelegd? Stop de haatzaaierij!

  97. Bericht door Mul, op 27 januari 2013 om 00:30
    Sorry voor de h in je naam trouwens, macht der gewoonte….

    Geaccepteerd. Ben het een beetje gewend. Hoewel ik niet graag vergeleken wordt met die gauwdief Van Lippe-… Nee, laat maar. Over de doden niets dan goeds.;)

Reacties zijn gesloten.