Schimmel in Isaac van Hoornbeekstraat blijft

Zwolle – De problemen met schimmel, kou en vocht in Dieze Oost zijn nog steeds niet opgelost. Vorig jaar bleek na een buurtonderzoek van de SP dat de huurhuizen in de Isaac van Hoornbeekstraat schimmeloverlast hadden en dat de woningen nauwelijks warm te krijgen waren. Er waren zelfs kinderen met gezondheidsklachten vanwege de woningen. Woningbouwcorporatie SWZ bood de bewoners naar aanleiding van dit buurtonderzoek centrale verwarming (tegen een huurverhoging) en een collectief plan tegen de schimmel aan. Een jaar na het buurtonderzoek keerde de SP terug naar de Isaac van Hoornbeekstraat. Helaas blijken nog niet alle problemen opgelost.

Fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Uit onze inventarisatie blijkt dat veel bewoners – waarvan een groot deel met CV – nog steeds problemen heeft met het verwarmen van het huis. Dit komt met name door de koude vloeren en het vocht in de muren. Ook de schimmel is nog niet overal uitgebannen. Er moet met spoed een oplossing komen voor de kinderen die ziek zijn vanwege de vocht, tocht en schimmelproblematiek. Daar hebben we bij SWZ op aangedrongen.’ Een deel van de bewoners heeft klachten over de afwerking van de centrale verwarming. Zo geeft de thermostaat verkeerde temperaturen aan. Ook de schimmel is nog niet overal opgelost, hoewel mensen enkele maanden geleden de schimmelverwijderaar die beschikbaar is gesteld nog hebben aangebracht.

Inventarisatie klachten bewoners Isaac van Hoornbeekstraat
januari 2013

Vooraf

In de winter van 2011/2012 heeft de SP aan de hand van enkele klachten een buurtonderzoek gedaan in de Isaac van Hoornbeekstraat. Hieruit bleek onder andere grote problematiek in de woningen op het gebied van schimmel, kou en vocht. De SP heeft de klachten gebundeld en aan woningbouwcorporatie SWZ overhandigd. Deze besloten hierop de bewoners een CV aan te bieden (tegen een huurverhoging) en met een actieplan tegen schimmel te komen.

Een jaar later heeft de SP opnieuw bewoners van de Isaac van Hoornbeekstraat opgeroepen te melden hoe de situatie nu is, of de aanpassingen tot verbeteringen hebben geleid en welke problemen er nog zijn. Eén van de buurtbewoners heeft ervoor gekozen zelf bij buren langs te gaan om gegevens te verzamelen.

Situatie

In totaal hebben 36 huishoudens op de oproep van de SP gereageerd. Er blijken nog steeds problemen te zijn met de huurwoningen: 

Ongeveer de helft van de bewoners – waarvan een flink deel met CV – zegt nog altijd moeite te hebben met het verwarmen van het huis. Het lukt niet of pas na lange tijd en zeer stevig stoken. Met name koude vloeren en het vocht in de muren zijn een probleem. Ook tocht en vochtproblemen zijn niet verholpen. 

Er zijn veel klachten over de afwerking van de centrale verwarming. Veel bewoners vinden de afwerking slordig. Ook zijn er veel klachten over de thermostaat, die niet goed zou werken omdat deze in de buitenmuur is geïnstalleerd en dus verkeerde temperaturen aangeeft. 

26 huishoudens vinden hun woning gehorig. Iets minder dan de helft heeft daar niet zoveel last van, bijvoorbeeld door rustige buren. Voor de anderen is het een inbreuk op het woongenot. 

Een groot deel van de bewoners heeft nog steeds last van schimmel in de woningen. Deze schimmel bevindt zich met name in de keuken, de badkamer en/of de slaapkamer. Bewoners worden geacht zelf de schimmel te verwijderen. Hiervoor heeft SWZ schimmelverwijderaar beschikbaar gesteld. Dat doen de bewoners ook, maar na een paar maanden komt de schimmel weer terug bij een deel van de bewoners terug (ook bij mensen met centrale verwarming). De woningstichting adviseert mensen om de woning te luchten. Diverse bewoners geven echter aan dat dit geen oplossing biedt.

Een aantal bewoners geeft aan dat zij zelf, maar ook hun kinderen, gezondheidsklachten ondervinden. Een aantal bewoners geeft aan het gevoel te hebben dat het huis aan het verzakken is.

Uitspraken van bewoners

‘Ik heb CV, maar vocht en schimmel blijft. Ik schilder over schimmel heen maar blijft terug komen. Ik heb zelfs schimmel aan mijn bed gehad, die ik kon weggooien. Ik heb meerdere keren over de schimmel gebeld, ik word niet geholpen. Ik moet alles zelf weg halen.’

‘Schimmel moet ik zelf oplossen, is niet hun (SWZ) probleem.’

‘Thermostaat werkt niet goed. Ik moet hem hoog zetten. Bij 22-23 graden is het warm.’

‘Bij het installeren van de CV ben ik bij gebleven en om een goede afwerking te krijgen heb ik dit moeten eisen, hebben ze wel gedaan, maar ik moest er moeite voor doen.’

‘Installatie is lomp gedaan, buizen door mijn huis geplaatst onder de oude en ik heb nu een buis over mijn aanrecht lopen. Ik weet nu ook dat dit bij haast alle benedenwoningen zo is geplaatst.’

‘Ik ben tevreden, maar ik ben ook erger gewend, ik kom uit de van Ummenstraat.’

Communicatie met de woningbouwcorporatie

Veel bewoners hebben aangegeven een melding of klacht bij de woningbouwvereniging te hebben ingediend over de schimmel, de koude woningen en/of de geluidsoverlast. Over het algemeen komt er wel iemand van SWZ kijken.

De klachten worden echter lang niet altijd opgelost of aangepakt. Vaak worden meldingen afgedaan met simpele adviezen (zet het raam open om te luchten / het zijn oude woningen / u moet de schimmel schoonmaken). Dat vinden de bewoners vervelend. Dit heeft erin geresulteerd dat veel bewoners gestopt zijn met het melden van klachten. Een structurele aanpak van de problemen ontbreekt.

Artikel delen:
Reacties 6
  1. Ik woon zelf in de 3 hoog flatjes aan de Hogenkampsweg en daar is het net zo erg.
    Koud, vochtig en schimmel…. Schimmel blijft maar terugkomen.

    ik ben blij dat ik een huis heb gekocht en dus ga verhuizen naar een normaal en vooral warm vochtvrij en schimmelvrij huis.


    Maak melding

  2. Als ik dit artikel zo lees ben ik maar wat blij dat ik (als bewoner van de Isaac van Hoornbeekstraat) geen CV aangeschaft heb tegen de belachelijke huursverhoging van circa 50 euro, want dit helpt dus voor geen meter.

    Sochtends is het ongeveer 10 graden als ik mn bed uitkom, en dan is het gaskacheltje hoog zetten het enige wat ik kan doen.

    Opmerkelijk was dat de afgelopen periode bijna alle bewoners van de portiek ziek waren en langdurig zijn blijven hoesten, plus minus 6 weken.
    Natuurlijk heersde de griep ook (incl. het hoesten), maar het geeft te denken.

    Ik ben erg benieuwd wat SWZ nu weer voor (drog)oplossing aandraagt om deze middeleeuwse woonomstandigheden op te lossen…

    We wachten in spanning af!


    Maak melding

  3. Ow ja…en iets anders huren?? Met mijn ruim 2725 dagen inschrijfduur (ja u leest het goed, bijna 8 jaar!) kom ik helaas nog steeds niet in aanmerking voor een andere huurwoning….


    Maak melding

  4. Vocht laat zich niet warm stoken, ventileren en ventileren heel veel en vaak.

    Zo dan ben jij een van de weinige Student(en) die zich zo een koopwoning kunnen veroorloven.

    Tja, Zwolle kende ook nog woonduren van ruim 11 jaar dus dan valt het nu nog mee Buurtbewoner01.


    Maak melding

Reageer