Proef met gratis OV en chipkaart in Zwolle

Vanaf 1 januari kan met de chipkaart openbaar vervoer betaald worden in de bussen van Connexxion in onder andere Zwolle. De proef met de chipkaart openbaar vervoer in Salland gaat vrijdag officieel van start.

Eerst gaan alleen testreizigers met de chipkaart op pad. Daarna krijgen houders van een jaarabonnement een uitnodiging om aan de proef mee te doen. Vervoers-maatschappij Connexxion wil het gebruik van de chipkaart in de praktijk uitproberen, voordat de kaart in de hele regio wordt ingevoerd. Verder start de overheid deze maand in Zwolle een proef met gratis openbaar vervoer voor forenzen. Dit om het aantal files terug te dringen. Het experiment gaat miljoenen euro’s kosten.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

5 gedachten over “Proef met gratis OV en chipkaart in Zwolle”

  1. What’s new? Je bent nog steeds veel meer TIJD kwijt, als wanneer je met je auto naar ’t werk gaat. Mijn baas vergoed al jaren alle OV-kosten. Voor mij is OV-en echter bijzonder ongunstig. Kwa TIJD dus. Tijd is belangrijker als geld, vind ik tenminste.

  2. OV zou ook mij teveel tijd kosten. Met de fiets doe ik er meestal ergens tussen de 22 en 27 minuten over. Met het OV zou ik er volgens de OV ‘routeplanner’ maarliefst 42 minuten over doen. Dat is dus zeker 50% langer reizen. Daarbij kost fietsen geen drol in vergelijking met het OV. Nee, ook voor mij geen OV.

    Maar dick: je kan het stellen zoals je wil uiteraard. Jij gaat met de auto. De auto kost geld. Om aan dat geld te komen, moet je werken. Werken kost tijd. Ga met de fiets, ben je mogelijk iets langer onderweg (ligt eraan waar je woont en waar je werkt). En nu komtie: ga je met de auto, dan ben je m?©?©r geld kwijt en daarmee ook m?©?©r tijd. Indien de afstand fietsbaar is, dan zou je met de fiets minder lang hoeven werken omdat je dan de autoritjes niet meer hoeft te bekostigen dus hoef je minder lang te werken. Scheelt dus tijd ;D

    Voorbeeldje: ik fiets 24 kilometer per dag. Dat staat gelijk aan 2 liter brandstof.
    2 liter brandstof kost â⤨¬2,80
    Tijdswinst: 5 minuten
    Met welk uurloon zou het lonend zijn om de auto te nemen om voordeliger uit te zijn? 2,80 voor 5 minuten. 5 minuten past 12 keer in een uur. Dat maakt een uursalaris van: 12*2,80 = 33,6 euro per uur!! Ik weet niet wat jij krijgt maar ik krijg het niet.
    Anders gezegd: ik hoef minder te werken om meer geld over te houden 😉 Heb ik het nog niet eens gehad over de afschrijving en andere bijkomende kosten
    Reken je rijk ;D

  3. Helemaal eens en bedankt voor het sommetje. Maar ik vind S.hagen-Steenwijk, S.hagen-Meppel of (’t meest) S.hagen-Hoogeveen niet fietsbaar. Wat OV-afstand betreft moet ik er ook nog een kwartier bij tellen om op ’t fietsie bij ons station te komen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het NS station in Meppel en Steenwijk op loopafstand zit en in Hoogeveen een (Zwols) kwartiertje fietsen is. Nee, als ik wat zou willen, dan zou ik voor carpoolen moeten kiezen. Bijzonder gezellig lijkt me, maar mijn werk ik te onberekenend/grillig om structureel wat af te spreken. Ach, ieder nadeel heb zijn voordeel:
    Lekker alleen MET MIJN MUZIEK HARD in mijn Diesel, raampie(s) open……wie dut mie wat?

  4. Hm, Stadshagen-Hoogeveen niet fietsbaar? Wezep-Hoogeveen is goed fietsbaar hoor ;D (goed, niet elke dag, bij lange na niet voor mij maar het is zeer goed fietsbaar, die ervaring heb ik wel)

    Carpoolen zal inderdaad een stuk gunstiger uitpakken qua tijd dan het OV. Je rekent een kwartiertje om te fietsen en bij het station te komen en dan ook nog eens je fietsie te stallen. Ik geef het je te doen in een kwartier tijd! Ik denk dat de werkelijkheid wat minder gunstig zal uitpakken dan een kwartiertje.

    Maareh…. wie doet je wat? Nja, al die irritante gasten die ook met je op de weg zitten op weg naar het noorden? Helemaal als ze besluiten om v?³?³r je op elkaar te knallen met file als gevolg ;D

    Maar ik kan je h?©-le-maal volgen. Hoewel openbaar vervoer een mooi iets is (of beter: zou kunnen zijn), is het verre van effici?«nt qua tijd.

    Onlangs ben ik vanuit Wezep naar Rijssen gegaan. Ik neem nooit de auto naar het werk. Dus de keuze was fietsen of OV. Qua tijd maakte het bijna geen moer uit:

    Ik moest er om 13:00h zijn. OV-reisadvies zegt me: vertrekken om 10:50h en aankomen om 12:39h
    Ik ben vertrokken met de fiets om 11:30h, ik heb niet de kortste/snelste route genomen maar een voor mij onbekende route, ik ben fors verkeerd gereden en alsnog zeker 20 minuten voor tijd aangekomen. Kortom: ik heb er 20 minuten langer over gedaan dan met het OV waarbij ik dus ook nog flink wat tijd verspeeld heb!

    OV doet er dus 1:49h over. Ik heb het vorig jaar met de fiets gedaan in 1:41 minuten. OV? Laat me niet lachen….. Dan nog liever de auto inderdaad!

  5. Gratis openbaar vervoer voor forensen?

    Hoe werkt dat?

    Is dan degene die zijn privacy opgeeft goedkoper uit dan degene die geen chip op zijn naam wil hebben staan? Dan wordt het vrijwillig behoud van je privacy een geldkwestie……

    Of krijgt de werknemer die met de bus gaat een annonieme chip-strippenkaart?

Reacties zijn gesloten.