Uitbreiding aanpak wildparkeren station Zwolle

Zwolle – Bij het station, aan de Oosterlaan, worden ruim 500 extra fietsenrekken geplaatst. Hierdoor wordt de stallingscapaciteit vergroot, wat moet voorkomen dat fietsen buiten de rekken worden geplaatst. De extra stallingen worden gezamenlijk gerealiseerd door de provincie Overijssel, ProRail en de gemeente Zwolle. Met de komst van de extra rekken gaat de gemeente Zwolle ook het gebied uitbreiden waarbinnen foutief gestalde fietsen worden verwijderd. De huidige grens ter hoogte van de Oosterlaan wordt verlegd tot aan de Hertenstraat.

12-02-2013_fietsenchaos_stationsbuurt_05.jpg

Beide maatregelen hebben als doel de stationsomgeving netjes, veilig en leefbaar te houden voor gebruikers en bewoners en dragen bij aan een aantrekkelijke en toegankelijke entree van de stad. De uitbreiding van het verwijdergebied tot aan de Hertenstraat gaat in werking op het moment dat de extra fietsenrekken zijn geplaatst. Dan is er immers meer stallingsruimte bij het station en is het niet meer nodig fietsen in de zijstraten van de Oosterlaan te stallen. Naar verwachting worden de rekken half februari geplaatst.

12-02-2013_fietsenchaos_stationsbuurt_02.jpg

12-02-2013_fietsenchaos_stationsbuurt_061.jpg

12-02-2013_fietsenchaos_stationsbuurt_01.jpg

Meer foto’s via Lees verder…

Extra fietsenrekken Oosterlaan

De extra fietsenrekken worden gerealiseerd aan de Oosterlaan, aan de kant van het huidige streekbusstation. De bestaande rekken worden (deels) vervangen door dubbellaagse fietsenrekken, waardoor ruimte ontstaat voor ruim 500 extra fietsen.

12-02-2013_fietsenchaos_stationsbuurt_04.jpg

Ruimgebied foutief gestalde fietsen

Al sinds 2006 is het gebied tussen het station en de Oosterlaan aangewezen als gebied waarbinnen foutief gestalde fietsen worden verwijderd door AFAC. Aangezien ook in de omliggende straten overlast van foutief gestalde fietsen werd ervaren, wordt de grens nu verlegd tot aan de Hertenstraat.

In dit gebied geldt de regel dat alleen binnen de rekken fietsen morgen worden gestald. Het is dus niet toegestaan fietsen en bromfietsen onbeheerd buiten de stallingen te laten staan. Dit levert namelijk overlast op en kan gevaarlijke situaties veroorzaken, bijvoorbeeld voor minder validen en slechtzienden. Ook fietswrakken (fietsen die niet meer op een verkeersveilige manier aan het verkeer kunnen deelnemen) en weesfietsen (fietsen die langer dan 14 dagen aaneengesloten op dezelfde plek staan) worden meegenomen. Deze fietsen houden de stallingen immers voor langere tijd bezet, waardoor er minder ruimte is voor andere fietsen.

12-02-2013_fietsenchaos_stationsbuurt_03.jpg

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

16 gedachten over “Uitbreiding aanpak wildparkeren station Zwolle”

  1. Die 500 extra stallingen staan binnen 2 weken vol. Wordt ben ik bang nadien toch niet meer op gecontroleerd. In de stad zou op de kruising Diezerstraat/Melkmarkt/Oude Vismarkt ook worden gecontroleerd op fietsen en ik zie daar regelmatig dat ze daar ver maar dan ook vér buiten de rekken staan en dan heb ik het niet over 10/20 fietsen.

  2. Eerst willen we dat iedereen zichzelf op de fiets verplaatst en dat lijkt een redelijk succes te zijn.
    Daarna worden de fietsers met vage maatregelen bedreigt m.b.t. het fout parkeren van de fiets.

    Bij het station is het vaak een vage puinhoop en gaan wij onze fiets maar in de betaalde stalling stallen.

    In de stad weet ik echt niet waar en hoe ik mijn fiets mag of moet stallen.
    Die tijdelijke rekken (lijkt vooral op hekken) bij het stadhuis kan ik niet volgen, hoe zet ik mijn fiets daar netjes in weg?

    Maatregelen zij prima, maar dan moet er wel duidelijkheid zijn.

  3. Hartstikke leuk dit, maar op ’t moment is de fietsenstalling bij ’t station een enórme puinhoop vanwege halvering van de capaciteit zonder alternatief. Hartstikke tof, dat ‘gefaseerd’ invoeren, maar zorg er eerst maar eens voor dat ‘gefaseerd invoeren’ niet slechts een excuus is voor het afsluiten van een groot gedeelte van de beschikbaarheid, maar een werkbare situatie oplevert waarin de gemeente niet ineens berooft wordt van zijn mogelijkheid om zijn fiets op het station te parkeren.

  4. Had er niet eerst moeten worden geschoond bij Oosterlaan (wrakken en langparkeerders verwijderen) zodat er ook ruimte kwam om gefaseerd in te voeren?
    Ben heel benieuwd, vooral ook straks als het er staat. Want voor goede voornemens heb je ook nog goede uitvoerders nodig…en dat zijn fietsers niet altijd.
    Ben heel benieuwd, want wij zijn hardleers als het gaat om stallen van de fiets.

  5. Klopt Jo

    Ben heel benieuwd, vooral ook straks als het er staat. Want voor goede voornemens heb je ook nog goede uitvoerders nodig…en dat zijn fietsers niet altijd.
    Ben heel benieuwd, want wij zijn hardleers als het gaat om stallen van de fiets.

  6. Toen ik de titel van dit nieuwsbericht las hoopte ik even dat ze ook eindelijk eens het wildparkeren van de auto’s bij het station aan gaan pakken.

    Op de stoep voor het station staan regelmatig auto’s geparkeerd (zelfs politieauto’s) terwijl de parkeergarage binnen bereik is en nooit vol.

    Misschien is dit een volgend punt wat na de fietsenstalling opgepakt kan worden?

  7. @Wallie,

    Klopt, daar hebben ze één parkeerplaats op de stoep tegen het politiebureau aan. Die andere auto’s die op de stoep staan, horen daar gewoon niet. Als wij onze auto daar neer zetten krijgen we ook direct een bon.

    Iets met voorbeeldgedrag…?

  8. Zoals alles is de oplossing vrij simpel,

    Net als op schiphol: lang parkeren en kort parkeren.

    Je kunt met onzichtbare spray (niet als je er dus met uv licht op schijnt)
    1 keer in de 2 weken erlangs. staat je fiets er 2 weken dan gaat hij naar afac.

    Je moet een goede locatie maken voor lang parkeren.
    Je fiets wordt dan na 6 maanden verkocht o.i.d. en wanneer je fiets is afgevoerd dan betaal je 10,-

    regels goed en helder erbij.

    Natuurlijk begint het, zoals altijd, bij goede voorzieningen.

Reacties zijn gesloten.