Treintraject Zwolle – Enschede bijna klaar

Zwolle – Nog een maand met werkzaamheden, oefenen en testen en dan is het zover, dan wordt de rechtstreekse treinverbinding tussen Zwolle en Enschede weer in ere hersteld. ProRail legt samen met de aannemers vanaf deze maandag de laatste hand aan het spoorse deel van de nieuwe tunnel bij Nijverdal inclusief nieuw station. De spoortunnel maakt het spoor betrouwbaarder en veiliger want er konden vijf overwegen weggehaald worden.

Ruim 3 jaar rijden er nu geen treinen meer van Zwolle naar Enschede. Er wordt door Rijkswaterstaat en ProRail samen een tunnel (500 meter overdekt) gebouwd voor de weg en het spoor vanuit het project Combiplan Nijverdal. Vanuit Zwolle stopte de trein deze drie jaar bij het tijdelijk station Nijverdal-West. Enkele honderden meters verderop pendelde een trein tussen het oude station Nijverdal en Enschede. Op 1 april is dat voorbij en rijden er weer treinen rechtstreeks tussen Zwolle en Enschede via het nieuwe station Nijverdal.

Reizigers

Deze maand rijden er ook geen treinen meer naar Nijverdal-West en Nijverdal en wordt er gekeerd in Raalte en Wierden om de sporen bij Nijverdal weer met elkaar te kunnen verbinden. Station Nijverdal-West zal ook niet meer gebruikt worden voor het tijdelijk busvervoer. Het weekend van 16 en 17 maart rijdt er op het hele traject tussen Zwolle en Almelo geen treinverkeer. Reizigers worden met bussen vervoerd vanaf het oude station Nijverdal. Zie www.ns.nl voor meer informatie voor reizigers.

Werkzaamheden

Om de spoorverbinding te kunnen afronden, zal het tijdelijke station Nijverdal-West komende week worden gesloopt. Er wordt in totaal deze maand ook 375 meter nieuw spoor gebouwd om het totale nieuwe spoortraject van twee kilometer te voltooien. Bovendien wordt het spoor aangesloten op de beveiligingssystemen. De werking ervan wordt tot en met 17 maart getest. Erna worden er proefritten uitgevoerd. In deze maand wordt op 9 maart ook een calamiteitenoefening gehouden in samenwerking met de hulpdiensten.

Cijfers

Voor Combiplan Nijverdal is afgelopen jaren 16 miljoen kilo ballast gebruikt. Er zijn 6390 dwarsliggers geplaatst en er is 7996 meter spoorstaaf bevestigd. In totaal is er 91 kilometer aan kabels in het spoorse deel van het project verwerkt.

Combiplan

Het Combiplan Nijverdal ontlast het centrum van Nijverdal, door het knelpunt van de N35 in Nijverdal aan te pakken. Een deel van de nieuwe weg en het spoor komt in een tunnel te liggen. Het resultaat is een snellere doorstroming op de weg, verbetering van de betrouwbaarheid van de treinverbinding en de leefbaarheid en veiligheid in het dorp. Het Combiplan Nijverdal is in 2014 als geheel gereed.

Artikel delen:

Reageer