ICT-studenten ontwikkelen serious game

Zwolle – Windesheim ICT-studenten hebben een serious game, Plan’et, ontwikkeld om havo- en vwo-leerlingen te prikkelen voor de opleiding Logistiek en Technische Vervoerskunde (LTV). Op woensdag 6 maart 2013 wordt Plan’et op Windesheim gepresenteerd door de projectgroep.

Plan’et is een game waarbij je een eigen webshop draaiende moet houden. Als speler word je uitgedaagd om zo slim en efficiënt mogelijk je inkoop te verzorgen, transport in te plannen en de logistiek binnen het magazijn te regelen. Met tijdsdruk en steeds groter wordende obstakels wordt de game per level uitdagender. Het project is een samenwerking geweest van zowel ICT-, LTV- en DBKV studenten (Docent Beeldende Kunst en Vaardigheden). Daarnaast zijn er van het Deltion-college twee studenten aangesloten, een grafisch ontwerper en programmeur.

Serious gaming, oftewel meaningful play, wordt ingezet om op een systematische en meetbare wijze heldere doelen te bereiken. Het spelen van games roept intrinsieke motivatie bij spelers op om het spel mee te spelen. Door gamedoelen te koppelen aan leerdoelen uit de praktijk kunnen deze ook bereikt worden. De logistieke branche kampt al enige jaren met een imagoprobleem, wat zich vertaalt in teruglopende studentenaantallen voor de opleiding Logistiek en Technische Vervoerskunde. Met deze achterliggende gedachte heeft de afdeling Communicatie van Windesheim de opdracht neergelegd om een serious game te ontwikkelen waarmee toekomstige studenten kennis maken met de brede wereld van logistiek.

Artikel delen:
Reacties 2

Reageer